Robbe Pitts S12

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik haal mijn roerhoorntjes bij een elektronica-winkel
beetje schuren en fijlen en passen altijd

en die lijm?? eerst even testen op een proefstukje
je zegt het zelf eigenlijk al,... dat het plastic lijm is
dus misschien gaat het niet goed werken
op sommige schuimsoorten bv van multiplex
moet je secondenlijm gebruiken
alle andere lijmen laten los.... vooral tijdens het vliegen

Epoxy is een beetje onzin. Is erg zwaar, duur en lastiger te verwerken. Arcel is een schuimsoort die je met CA (secondelijm) kunt lijmen. Het is dus geen piepschuim of depron, dat lost inderdaad wel op. Nogmaals, dat staat ook in de bouwbeschrijving. Heb je die gelezen?
Een flesje goede secondelijm moet er denk ik wel vanaf kunnen. Als je daarop gaat besparen en overgebleven plasticlijm wilt gebruiken...okay, dat maakt het allemaal nog spannender.

... En de lijm; ik heb nog (mili)liters Revell COntacta liggen, veel gebruikte plastic-lijm voor de statische modelbouw. Zou die goed zijn voor dat schuim? Ben bang dat het gaat oplossen ...

Deze "schuimpjes" van Robbe zijn van Arcel schuim, dat is een "intelligente" combinatie van polystyreen en polyethyleen schuim ... die Revell lijm voor statische modellen lost de Polystyreen volledig op binnen enkele seconden (een "gewoon" piepschuim modelletje ter grote van de Pitts kan je met één standaard flesje van 13 gram volledig (in het "niets") oplossen ...

Ook "gewone" secondelijm lost dit schuim (gedeeltelijk) op ...

Voor de roer heveltjes zou ik "schuimvriendelijke" seconden (=CA) lijm gebruiken met de bijbehorende "schuimvriendelijke" activator , beide verkrijgbaar bij de betere/echte modelbouwwinkelier ...

Ook "gewone" secondelijm lost dit schuim (gedeeltelijk) op ...

Voor de roer heveltjes zou ik "schuimvriendelijke" seconden (=CA) lijm gebruiken met de bijbehorende "schuimvriendelijke" activator , beide verkrijgbaar bij de betere/echte modelbouwwinkelier ...

Nee, dat klopt niet. Arcel kun/moet je met gewone CA lijm lijmen. Zie de bouwbeschrijving. Foam-safe CA houdt niet goed op Arcel. De roerheveltjes kun je juist weer prima met een beetje epoxy inlijmen.

Dirk, ik weet niet waar jij je informatie van hebt - dit is wat er in de bouwbeschrijving van Robbe Arcel modellen staat en hoe ik mijn Arcel schuimpjes altijd heb gelijmd.

epoxy werkt ook goed op epp, lijm ik altijd meer. Na een paar jaar en enorm veel vluchten en mishandeling beginnen de roeren pas los te laten :)

Ik betwijfel zelfs of deze "kist" wel van Arcel™ is ... bij Hobbycity in Hong Kong ( Pitts S12 ) wordt exact de zelfde Pitts verkocht maar dan is hij van EPO (Expanded PolyOlefin) schuim en dat is toch echt weer ander materiaal ...

Ik zou met lijmen toch maar heel voorzichtig zijn ...

(als je de reviews leest over deze Robbe/Hobbycity Pitts, dan is het vrij normaal dat hij beschadigd uit de doos komt, voor kwaliteitscontrole bestaat in het Chinees nog duidelijk geen karakter .. :( )

okay, daar heb je gelijk in als het om de HC variant gaat. Maar aangezien hij er meer dan 200 euro voor betaald heeft én het in zijn openingspost staat, moet het wel de Robbe Pitts zijn. Die is wel van echt Arcel en dat verlijm je met CA.
Of andere lijmen ook werken kun je eindeloos over door blijven gaan. Is allemaal waar. Feit is (volgens mij dan toch) dat CA de in de bouwbeschrijving genoemde lijmsoort is, die licht, sterk en goedkoop is.

De Robbe en de HC Pitts zijn 100% identiek alleen voor de naam "Robbe" moet je € 100,-- extra betalen ... :( ...

Ik zag het ja....
Laat ik het dan anders zeggen; áls het Arcel (of Elapor) is kun je het met CA lijmen. Zo niet dan zijn de andere genoemde lijmen geschikt.

Jongens bedankt allemaal maar ik ga hem terug sturen.. Alles wat ready to fly zou moeten zijn is kapot of bijna kapot. Lijkt wel of ze dat ding met doos en al hebben laten vliegen...
Draadje kan stopgezet worden. Morgen komt er een nieuwe...

Greetz!!

Zonde om een nieuwe topic voor te openen.
Gewoon lekker hier in verder babbelen als je de nieuwe hebt.

Gr. Dennis

Zo die's weg.. Gelukkig...

Mijn volgende eerste modelvliegtuig (huh?) wordt een Kyosho Calmato.
Maar dan wel de low-wing uitvoering, de Calmato Sports. Wordt wat meer bouwwerk dan die Pitts maar 't is nog altijd een ARTF...

Iemand een idee of dit een wat meer geschikte keuze is voor een beginners toestel?
Iemand misschien zelfs ervaring met dit model?

.. bijna iedereen hier opt forum die een beetje kan vliegen
kent de calmato

goed toestel, de folie is wat minder, maar daar hebben bijna alle trainer last van
de folie laat los na een tijdje
toch mag ik hopen dat je daar niet zonder hulp mee aan de gang gaat
als beginner weet je heel weinig of niks betreffende afstellen vliegtuig en motor

vaak is het dan maar een korte hobby

He zonde dat je die pits terug gestuurd hebt, nu kan ik mijn weddenschap niet winnen........:twisted:

Maar goed, nu als je doet wat je zegt dan haal je een van de beste trainers in huis. Als je daar nu bij een vliegclub met een goede instructeur gaat samen werken dan heb je nog voor het einde van de zomer je brevet. Veel succes en dat je nooit meer van het modelvliegen virus afkomt...........:rolling:

Daar issie dan... Kyosho Calmato EP 1400 Sports.
Heb hem gehaald bij Shamrock in Maastricht.
Samen met de verkoper de handleiding doorgelopen en alles, maar dan ook echt alles gekocht wat ik verder nog nodig had. Wat ik zag toen de doos open ging was niet te vergelijken met die rotzooi van Robbe. Alles netjes per onderdeel verpakt, prachtige afwerking, enz enz... Ga morgen beginnen met bouwen.

mooi, maar als je dat bij shamrock bent gaan halen dan beteknd het dat je uit Limburg komt of net over de grens, bij welke club wil je gaan vliegen?

Met welke lijm kan ik de vleugels het beste aan elkaar lijmen? Bison Balsa?
Secondelijm lijkt me niet zo goed..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back