Robbe Pitts S12

Status
Niet open voor verdere reacties.
Snap het niet.. Ik heb een lipo-oplader en een regelaar, beide met een groen 6-pins stekkertje voor de batterij. Aan de batterij zit geen stekkertje.. Heb ik wel een los groen stekkertje meegekregen, maar moet ik dat nou aan de accu solderen?? Lijkt me bijna niet te doen...

Ik heb ook nog van die gouden busjes/stekkertjes meegekregen om regelaar en motor te verbinden. Die busjes zitten al aan de regelaar maar de stekkertjes lijken er niet in te passen.. Ook niet in de losse busjes..

Niet bepaald plug-and-play, die elektronica....

Laatst bewerkt:
Zo...
Connectortje gesoldeerd. Kan in ieder geval de accu al opladen, nu alleen nog een vliegtuig.. ;)
Die vleugels lijmen lijkt me toch wel tricky; sluiten niet echt naadloos op elkaar aan zonder ze behoorlijk hard tegen elkaar aan te duwen. En dan nog moet je goed 'richten' om ze recht op elkaar te zetten..
Maar goed, dat is iets voor morgen. Eerst maar eens gechikte lijm halen..

Ik heb nu 2 soorten lijm; Bison Model Balsa en Bison Combi Power.. Die Balsa lijkt me meer geschikt om kleine dingetjes onzichtbaar mee te lijmen. Lijkt me niet echt sterk genoeg om de 2 vleugels aan elkaar te houden..

Iemand een idee?

Je moet de vleugel met 2 kompomenten lijm lijnen. Epoxi is in mijn ogen het beste voor vleugels. En ook voor het kielvlak en stabilo

In de handleiding staat dat je 'glue' nodig hebt. Het soort staat er niet bij.. Wel staat op sommige punten dat je met secondelijm moet lijmen.

Het is inmiddels al 'gelukt' met 2-componenten lijm. Moet nog even een nachtje drogen en dan zien of het ook echt gelukt is. Ik vond het wel lastig om 2 van die grote, behoorlijk fragiele vleugels te lijmen... Je kunt ze niet mooi recht tegen elkaar aandrukken want er zit wat 'dihedraal' in als je dat zo zegt. Je moet dus in een hoek kracht gaan zetten om ze tegen elkaar aan te houden. Maar ja, volgens mij is het wel goed gelukt hoor, zitten netjes recht, niet helemaal naadloos tegen elkaar, maar dat was ook al niet het geval zonder lijm, maar het smalle naadje is overal even smal dus ik ga ervan uit dat het goed zit. Morgen laat ik jullie meer weten, nu verder aan de romp.

De roelroeren werken niet goed....
Ze gaan wel goed naar beneden maar niet ver genoeg naar boven. de stangetjes die uit de vleugels komen lijken niet ver genoeg te kunnen bewegen in de gaatjes waaruit ze naar buiten steken.. Kan ik die gleufjes gewoon wat groter maken??

Even met de hand flink doorduwen. ( stangetje en aileron samen bewegen anders wordt de spanning op de aileron te groot. )of anders inderdaad wat materiaal weg halen als het echt in de weg zit.

Ja had een aileron al in m'n handen.... Kon em wel netjes weer terug lijmen.

Het maakt in principe toch niet uit hoever de rolroeren kunnen uitslaan, toch? als ze maar VER genoeg kunnen uitslaan.. Uitslag wordt dan toch bepaald door hoever je servo ze kan laten gaan (en hoe ver je zelf de servo laat uitslaan). Klopt dat?

Zo ja, moet ik echt gewoon de gleufjes wat groter maken.

Laatst bewerkt:
Dan nog iets; Krijg m'n speedcontrol/zender niet zo ingesteld dat ik gas geef als de hendel omhoog gaat, van me af dus. Speedcontrol doet het alleen als kanaal gereversed is, en naar boven op idle staat.. Standaard instelling (reverse uitzetten en hendel naar onder) doet ie niet.

Op zich natuurlijk niet zo'n probleem; gas omgedraaid zal ik zo aan gewend zijn.

Laatst bewerkt:
Meeste regelaars moet je de eerste keer je zender volgas zetten.
Dan regelaar erin prikken.
Paar piepjes wachten (niet zolang tot je in de setup zit)
Dan gas dicht. weer wachten op wat piepjes en dan weet hij wat je gas gebied is.

Wel eerst dan weer van reverse halen. anders handleiding lezen of in geval van comnputer zender kijken of hij niet nog ergens anders op reverse staat.
Bij een mx 12 kan dit namelijk in het main menu (zender aanzetten met enter en nog een knop in gehouden) en in het normale menu bij servo norm/rev menutje.

Data reset van het geheugen uitvoeren kan ook als je het niet meer weet.

Laatst bewerkt:
Ailerons moeten zo vrij mogelijk kunnen bewegen.
Zonder al te veel weerstand moeten ze de uitslag kunnen halen die wordt opgegeven.
Zoveel graden of zoveel millimeter.
Daarboven is mooi meegenomen.

De uiteindelijke uitslag is afhankelijk van de hevels/hevelverhouding of de zender instelling.
bv 125% of maar 50%

Probeer altijd om de volledige servo uitslag te gebruiken (100%). Als je roeren dan veel te ver uitslaan moet je dit mechanisch verkleinen door de hevel op je roer verder naar buiten te plaatsen of op de servo verder naar binnen. Of beide

Anders lever je in op servo resolutie en wordt de nauwkeurigheid op je roeren kleiner.
Ailerons moeten vlak staan vanaf de onderkant gezien bij A-symmetrisch profiel. Op zijn minst beide kanten gelijk anders krijg je een afwijking in Roll.
Bij vol symmetrisch profiel moet je een centerlijn door het midden van de rib denken en zo uitlijnen

Laatst bewerkt:
Dankjewel D.Knoppers!!

Wordt dus toch beetje hout weghalen want ze willen (met de kracht die mijn servo kan leveren) echt niet verder dan een paar millimeter omhoog. Hoeft in principe ook maar 6 mm omhoog en 6 omlaag, maar de servo krijgt hem niet zo ver omdat de roerhevel tegen de rand van het gleufje stoot waar die door naar buiten steekt.. Vind dit wel vreemd voor een nieuwe ARF vleugel, of is dit normaal bij een calmato sport?

Zo, beste mensen, krijgen jullie toch nog jullie zin!!
Crashed....
Gisteravond wassie helemaal af, had alleen nog geen lood om het zwaartepunt goed in te stellen, dus kon nog niet vliegen.. Wilde wel op het lokale voetbalveld even testen alles het goed deed; motor, zender, stuurbaar neuswiel, enz..
Alles deed het perfect.

Tot ik iets te veel snelheid maakte en het beestje van de grond kwam... Nog geen halve meter hoogte welliswaar, maar toch genoeg dat ik er van schrok (schrikken ja. Is m'n eerste modelvliegtuig, dan schrik je als blijkt dat ie kan vliegen) dat ik in een keer ook de rechter stuurknuppel nodig had. Ik was er totaal niet op bedacht, omdat ik eigenlijk alleen maar wat wilde taxieen. Greep van schrik dus het knuppeltje vast en dat was genoeg om hem met zijn neus in de grasmat te parkeren...

Schade; Motorsteun en neuswiel-steun afgebroken.. Oja; propeller bestond ook ineens uit 2 delen....

Valt op zich allemaal wel mee. Heb al een nieuwe bevestiging voor het neuswiel en een nieuwe motorsteun gemaakt en een nieuwe prop gehaald.

Ik denk dat ie na het weekend klaar is en dat ik maandag weer kan gaan proberen..
Deze keer wordt dus of opstijgen, of thuis laten maar niets daartussenin..

Jullie horen van me

lees nog eens onze reacties op de eerste pagina, dat komt uit hoor, dit bevestigd dat alleen maar...................

;)

Nog efe voor de weddenschap, hoeveel meters heb je in de lucht doorgebracht........., we moeten toch ook kunnen bepalen wie de winnaar was......................:mrgreen:

ps, ik weet niet waar je woont, maar bedenk ook dat in Limburg de vliegclubs erg kort op elkaar zitten en je daar bijna niet tussen kunt wildvliegen. Dus zomaar gaan proberen op een voetbalveld is niet aan te raden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Aantal gevlogen meters: 1,5623 (grove schatting). Winnaar krijgt een stukje prop thuis gestuurd. ;)

Theo; ik woon in gemeente Nuth. Daar ligt modelvliegclub Thermiek 58.
Bij deze club vliegen ze niet op het kanaal waar ik op vlieg, kanaal 53, omdat deze zou zijn vrijgegeven voor babyfoons. Kan ik dus i.i.g. niemand van die club storen. Die babyfoons zouden mij wel kunnen storen, maar tijdens een rondje door het dorp met zender, ontvanger en een servootje heb ik niets kunnen merken van enige storende signalen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back