Robbe schutze bouwen

  • Topicstarter Topicstarter fakerboom
  • Startdatum Startdatum
Beste Femke, de achterkant heb ik met " Stabilit Express " gelijmd. Het grote voordeel is dat Stabilit ook de eventuele kieren zal opvullen. Je kan Stabilit ook goed bijschuren. Als je alles afwerkt met poriënvuller ( ook de binnenkant ) en nadien met verf, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over eventuele inwerking van water op de Stabilit zoals je af en toe hoort. ( Dit natuurlijk als je je boot dagenlang in het water laat liggen ).
Groetjes, Jos
 
Hallo Jos,

Ook heb ik problemen met het inpassen van de aandrijfmotor/batterij spanten zie de foto's hierboven. Ik heb de latten volgens mij goed volgens tekening bevestigd. Alleen past het van geen kanten ook de orginele niet.


Groetjes Femke
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Femke, als je heel zeker bent dat de steunlatten van het dek op de juiste hoogte zitten ( kan je controleren door de delen van het dek voorzichtig even in te passen ) dan kan je de spanten bijschuren zodat alles past. Let wel op, bij het achterste deel van de romp ( laatste kwart ) daar is de romp op de waterlijn breder dan op de hoogte van het dek, daarom zal je de wanden van de romp tegen de spanten moeten trekken. Zorg daarom dat je je spanten zeker niet verder afschuurt dan strikt nodig ( controleren met de breedte van je dek ). Wat je motorspant betreft, zorg dat je motoren in elk geval goed uitgelijnd blijven met je assen en vervolgens dat je je romp hier niet vervormd. Als je van deze spant iets teveel afgeschuurd hebt kan je dit opvangen door langs de spant een verstevigingslatje aan te brengen.
Op afstand met enkele foto's is het een beetje moeilijk oordelen, maar hopelijk helpt je dit verder.
Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

het is weer even geleden. Ik wil graag de motoren testen. Hiervoor heb ik accu's nodig. In de toebehoren lijst staat alleen maar 2 vaaraccu's
Wat kan ik heb beste doen?

Groetjes Femke
 
Beste Femke, hou rekening met gewicht van je accu's. Ik ben ook begonnen met twee loodaccu's 6 volt. Gewicht samen, twee kilo. Gevolg was dat mijn boot te diep kwam te liggen ten opzichte van de waterlijn. Nu vaar ik al drie jaar op een accu 6 volt voor de twee motoren. De boot ligt nu mooi op zijn waterlijn, alleen is de vaartijd gehalveerd.
Groetjes, Jos
 
Led verlichting

Hallo Jos,

Ik wil lampjes in de boot willen maken.
Ik weet alleen niet wat ik nodig heb voor led verlichting.
Heb ik genoeg als ik een paar led koop en een paar batterijen?

Groetjes Femke
 
Beste Femke, bij mij zijn het gewone lampjes 6 volt. LED-verlichting is inderdaad beter. Lange levensduur, weinig verbruik en geen opwarming. Maar... het is natuurlijk weer niet zo eenvoudig. Elke kleur LED heeft een andere weerstand nodig en daarbij ook nog afhankelijk van op hoeveel volt je wil werken. Het eenvoudigste is dat je naar de electronica-boer gaat en zegt ik heb zoveel witte, rode en groene LED's nodig. Ik werk op zoveel volt en welke weerstand heb ik nodig voor welke LED. Op de foto kan je zien welke verlichting ik ingebouwd heb.

full


Bij mij is de Navigatie-verlichting ; 3 x wit, 1 x rood, 1 x groen en dan nog eens 3 x groen voor de mijnveeglichten. Hopelijk kan je hier iets mee aanvangen.
Groetjes, Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
rokraft 120 navy

Hallo Jos,

Ik heb een snelheidsregelaar gekocht. de Rokraft 120 navy.
Nou wilde ik deze gaan aansluiten en kom ik tot de conclusie dat er nergens staat genoteerd wat de plus en min draden zijn.
Heb jij enig idee?

Groetjes Femke
 
Geen Jos, maar toch het antwoord.
Plus = rood
Zwart = min.
Wit = motor
Blauw = motor

de rode en zwarte had ik al gemonteerd. Deze werken.
blauw en wit maakt dus niet uit als ik het goed begrijp.
 
Beste Femke, in mijn " Schutze " zitten twee Rokraft 120 Navy. Rood en zwart aansluiten zoals de vorige correspondenten al aangaven en wat je zelf ook al gevonden had begrijp ik. De witte en blauwe draden zo aansluiten dat de schroeven tegengesteld draaien. Dit heft het draaimoment van de schroeven op. Dat is ook nodig om fatsoenlijk achteruit te kunnen varen.
Groetjes, Jos
 
hallo


oppassen met aan sluiten aan de motor bij rocraft regelaars

de Rokraft 120 Navy heeft het probleem niet maar de andere regelaars dus wel
om te besparen op kosten heeft robbe het zo gedaan dat de regelaar vooruit 30 amp aan kan maar in achteruit maar 15 amp
ook zit de stabilisator die de 5 vold BEC verzorgt mee op de koelplaat van de achteruit fed's
dus bij verkeerd om aan sluiten gaat je bec sneller uitvallen


The LED will glow steadily when in the “forwards” range

de rode led moet dus als je naar voor vaart constant oplichten
bij achter uit varen moet hij pinken

aleen dan is je motor goed aangesloten

staat eigenlijk allemaal in de bijgeleverde handleiding

When the controller is in the “forwards” range the motor must also
run in the direction corresponding to the model’s forward motion. If
not, swap over the connections at the motor terminals. Do not leave
the system “the wrong way round”, i.e. the motor running
forwards when the controller is in reverse mode, as this
overloads the controller.

slechte vertaling door google maar beter dan niets als je geen engels verstaat

Als de controller is in de "vooruit" bereik van de motor moet ook
lopen in de richting die overeenkomt met de voorwaartse beweging van het model. Als
niet, swap over de aansluitingen op de motorische terminals. Laat
het systeem "de verkeerde manier ronde", dwz de motor draait
naar voren wanneer de controller is in omgekeerde modus, aangezien dit
overbelasting van de controller.

hier de link naar de pdf handleiding

http://data.robbe-online.net/robbe_pdf/P1122_1-8368.pdf


groetjes raf
 
Het vooruit draaien van de motoren leg je vast bij het programmeren van je rokraft 120. Als de motor verkeerd om draait verwissel je gewoon de draden aan de motor. Zoals Raf al aangeeft moet je er op letten dat in vooruit de LED voortdurend brand. In elk geval moeten de twee motoren tegengesteld draaien. Het verwisselen van de draden aan de motor heeft geen invloed op de snelheidsregelaar, maar wel op de draairichting van de motor. Dat je motor in de een of de andere richting moet draaien hangt af van het feit of je een links of een rechts draaiende schroef op de bijbehorende schroefas gemonteerd hebt. Dus als je regelaar ( Rokraft 120 ) in de stand vooruit staat en je schroef slaat achteruit, dan moet je de draden aan je motor omwisselen.
Groetjes, Jos
 
hallo


ja zoals jos reeds schreef

de draden aan je motor en niet de zender in servo reverse zetten

ja effe vermelden want er zijn op deze wereld van die helden die het zo oplossen en dan is het nog verkeerd

groetjes raf
 
Hallo,

Bedankt voor alle informatie ik ga er mee aan de slag.

Groetjes Femke:-D
 
Hallo Allemaal,

Ik heb alles aangesloten, de batterijen opgeladen.
Ik heb de motoren getest deze werken uitstekend.
Vervolgens heb ik de snelheidsregelaar weer er tussen geplaatst.
Maar als ik dan de snelheidsregelaar wil programmeren dan reageert deze niet.
Het ledje blijft continu branden.
Is het mogelijk dat ik iets niet goed heb gedaan? Of is de regelaar gewoon defect.

Groetjes Femke
 
Beste Femke, gebruik je een aparte accu voor je ontvanger of krijgt de ontvanger stroom via de BEC functie van de snelheidsregelaar.
Groetjes, Jos
 
Back
Top