Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

Discussie in 'Duikboten' gestart door Jonkje, 9 aug 2009.

  1. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    @Jonkje,

    geef eens een goede reden waarom je de overdruk weg zou laten naar buiten.
    Als die overdruk weg is krijg je wel een vacuum in de boot.
    En dan gaat hij gegarandeerd lekken hoor bij je doorvoeringen.
    Probeer nu toch niet het wiel opnieuw uit te vinden.
    Raf geeft je goede raad.
    Zet een bajonet er in!

    Hein
     
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Hein,

    Wat het vacuum betreft heb je gelijk.

    Mag graag over dingen nadenken, redeneren etc dat is het aard van het beestje dat fulltime als allround monteur 1:1 zeiljachten en exclusieve 40 voet speedboten bouwt en vaart ;)

    Ben niet nieuw in de rc, vloog en bouwde vanaf mn 13e met zwevers, F3J en motorkisten en heb verder een micro magic en zeil al 10 jaar 1:1 waaronder 34 tot 42 voet, wedstrijdskutsje en laser en de exclusieve VanDutch 40 (34 tot 42 knoop snelheid)

    De sub wereld is echter wel helemaal nieuw en onbekend interessant.

    En ik ga echt niks inbouwen wat mij afgeraden word, ik pas wel op. Daarvoor is hier (gelukkig) te veel ervaring op het forum. Wat de doorvoeren betreft, als de duiktank komt gaat er ook een order naar Norbert voor o.a. de nieuwe doorvoeren en de bajonet! Als het model nog in de bouwfase was geweest was het allemaal wat makkelijker geweest. Het feit is dat ik met een dynamisch vaarklare U-47 zit die ik statisch wil hebben. En ik weet dat wanneer ik dat door wil zetten ik wel wat radicale weizigingen moet doorvoeren in de boot... :-|
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2009
  3. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Merlijn,

    Je kunt ook eerst alle wijzigingen doen, behalve de bajonet, en dan kijken hoe de boot zich houd. Ik heb zelf in een U 2540 een duiktank ingebouwd en voor 90% het techrek intakt gelaten. Eigenlijk alleen uitsparingen gemaakt voor de tank, en de overgebleven dunne ABS wandjes met alu-strips versterkt. De afsluiting is gewoon de o-ring met centrale schroef van Robbe gebleven. Lekkage 0,0! (Met mijn huidige U 31 trouwens het zelfde recept, gaat ook prima.) Wel heb ik de stangdoorvoeren van Brüggen gebruikt, die balgen vertrouw ik helemaal niet. Als je het zo doet en hij blijft goed dicht bespaar je je veel werk. En lekt hij toch kun je altijd nog de zaag pakken (vreselijke geneme foto is dat van Raf, ik hoop dat hij 'm nog kan vinden!) en een bajonet er in zetten. Ik denk zelf dat als je nu bijvoorbeeld bij je boot 700cc lucht extra in de WTC perst en hij lekt dan geen luchtbellen, dat je een zeer goede kans hebt dat het met een duiktank erin ook goed gaat.
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2009
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn
    wat je nodig hebt voor de u47 te laten duiken buiten een duiktank is eenvoudig

    drie doorvoeren voor de stuur stangen
    1 bajonet sluiting
    dat is alles wat je van bij norbert nodig hebt buiten een ltr en een bts

    als je assen nu water dicht zijn dan is er geen probleem
    als je er lipringen op wil zetten kom je in de problemen
    je assen zitten als hij goed gebouwd is niet ver genoeg in de wtc
    en aan de andere kant te ver tegen de romp

    het is een voudig hoor met duikboten
    als het werkt je klauwen er vanaf houden en laten zoals het is

    ik bouw reeds een 30 jaar van dit spul en ja het doorzagen ziet er echt gruwelijk uit maar als je het goed doet(papiertje gebruiken om de wtc afte teken)en je zaagt met een hoog zaagblad en je laat de zaag haar werk doen zonder te veel te forceren dan krijg je een mooie zaag snede en past je bajonet ring er netjes en recht op

    de naad van de romp terug plaatsen is een ander werkje maar dat lukt ook prima met stabilit en veel gedult
    bij mijn boot zie je der niets meer van na het plamuren

    groetjes raf
     
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Lex,

    Dat heeft eigenlijk wel mijn voorkeur om eerst met de duiktank e.d. in te bouwen. Nadeel is wel dat wanneer je achteraf de bajonet gaat inbouwen je ook direct de boot gedeeltelijk kan overspuiten...

    @ Raf,

    Dat lijstje had ik indd op papier staan. Enige wat daar nog bij moet is een lageregelaar want die zit nog niet in mijn boot. Die kan dan mooi meegestuurd worden. De assen zijn 100% waterdicht en zitten ingebouwd zoals jij omschrijft.

    Maar die zaag.....:hammer:
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    een LTR is een lage regelaar LOL
    het is de kleinste versie

    groetjes raf
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Wederom heb je weer helemaal gelijk! ;)
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.347
    Locatie:
    Lelystad
    Ehhhh.... De LTR is juist de grote versie: Lage Tiefen Regler oftewel ligging én diepte regelaar. De kleine die alleen de ligging (horizontaal) regelt is de LR: Lage Regler. :rolleyes:
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo lex
    gelijk heb je maar half hahaha en ik was verkeerd LOL

    het moet zijn

    LR2

    er zal ooit een LR1 geweest zijn en die heb ik dus ook nog LOL
    was er eentje met een alcohol pendel en die is na al die jaren gewoon opgedroogd
    en dus onbruikbaar geworden

    al was het best wel een goed ding in die tijd

    groetjes raf
     
  10. MDBG

    MDBG

    Lid geworden:
    10 feb 2005
    Berichten:
    2.318
    Locatie:
    Provincie Groningen
    Raf,
    die LR1 kun je nog laten bijvullen door Norbert.
    ik heb nog steeds een in gebruik.
    Die nieuwe zijn wel fijner om te gebruiken

    Hein
     
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    @ Raf,

    Zat je er deze keer even naast maar toch hadden we hetzelfde regelaartje in gedachten ;)
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo

    de beloofde foto's kijk en huiver of geniet er van hahaha


    hier eerst eventjes de buiten zomp er vanaf halen
    dit gaat netjes met een zeer scherpe zaag
    [​IMG]

    hier zie je dat we bezig zijn met het op maat maken van de drukbuis (wtc)
    dit moest juist en heel secure gebeuren daar anders de romp delen niet meer netjes tegen elkaar komen te zitten bij een gesloten WTC
    [​IMG]

    en hier het uitlijnen en vast zetten van de bajonet sluiting
    [​IMG]

    daarna de buiten romp met lipjes terug vast zetten en wat plamuur en schuur werk en het leed is geleden

    dit is de een voorbeeld van een kleine operatie aan je boot als je later beslist om er iets aan te veranderen

    groetjes raf
     
  13. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Pff.... ik houd het voorlopig even op huiveren! :schrik:
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Een kleine update van de werkzaamheden aan mijn VIIB U-47. Deze zit nu middenin een refit en makeover. Ik ben eerst bezig gegaan met de buitenkant. De boot is helemaal overgespoten en nu aardig ver gevorderd en ben wel aardig tevreden met het resultaat tot nu toe :D

    Er moeten nog wel wat meer details op komen, zoals de waterplug + touw van de 88mm, kabels bij de voorste duikroeren, de vlag, lasnaden etc etc. Tips en ideeen zijn natuurlijk altijd welkom!

    De volgende stap is het weatheren... hier heb ik dus totaal geen ervaring mee dus daar ga ik mij eerst in verdiepen.... ook hier zijn tips meer dan welkom. Binnenkort ga ik beginnen met het aanpassen/ voorbereiden van het techrek....

    Hier alvast wat foto's van de boot!

    [​IMG]

    Zijaanzicht van de U-47...

    [​IMG]

    Schuin van voren...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Schuin van achteren...

    [​IMG]

    De commandotoren...

    [​IMG]

    88mm kanon...


    [​IMG]

    Achterkant....

    [​IMG]

    Het mooie neusje van de VIIB
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  15. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo merlijn

    een klein detail wat veel opvalt is dat je geen opening in je boeg hebt zitten

    een type 7 heeft vooraan een gat in de boeg waar een sleep haak in zit
    dit zit net onder het dek helemaal voor aan
    en natuurlijk vind ik juist nu geen afbeelding waar je het op kan zien GRRRRRRRRRRRRR
    gaatje boren en een messing buisje er in lijmen maar dan wel terug opnieuw een laklaagje

    lasnaden doe ik met oraline en ik ga deze winter de u47 opnieuw in een jasje steken dus ik heb ze juist gehaalt bij albatros

    groetjes raf
     
  16. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    [​IMG]

    Nu nog een foto van het echte "ding"...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bij de latere boten was de opening verkleind maar bij de vroege boten was het wel een grote opening
    het luikje dat bij de late boten in het dek was gemaakt hadden ze niet en er ging een soort van harpoenvormige haak in het gat
    welke zich dan open zetten en zo de koppeling maakte
    had ik nu toch nog maar ergens een foto hahahaha als het niet meer nodig is dan vind ik er weer 1000
    groetjes raf
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Raf,

    Bedankt voor de tip, is inderdaad wel een prominent iets dat sleepoog! :yes:

    Ik even gezocht in mijn fotocollectie en kwam er een paar tegen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zoals je al zei zit er behoorlijk wat verschil in het formaat gat bij latere boten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.562
    Locatie:
    As,België
    hallo


    god man als je die romp op de eerste foto zo door het water ziet klieven dan waren dat toch ook wel dikke boten
    als je de boeg vergelijkt met het breedste punt van de romp dan is dat op die lengte enorm

    en inderdaad dat is het sleepoog dat ik bedoel

    gaatje boren en buisje er in lijmen
    netjes plamuren en terug een laagje verf en we zwijgen er over LOL

    groetjes raf
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.336
    Locatie:
    Heerenveen
    Het sleepoog staat vanaf heden op het to do lijstje ;)
     

Deel Deze Pagina