Robbe U-47 van dynamisch naar statisch

@Jonkje,

geef eens een goede reden waarom je de overdruk weg zou laten naar buiten.
Als die overdruk weg is krijg je wel een vacuum in de boot.
En dan gaat hij gegarandeerd lekken hoor bij je doorvoeringen.
Probeer nu toch niet het wiel opnieuw uit te vinden.
Raf geeft je goede raad.
Zet een bajonet er in!

Hein
 
@ Hein,

Wat het vacuum betreft heb je gelijk.

Mag graag over dingen nadenken, redeneren etc dat is het aard van het beestje dat fulltime als allround monteur 1:1 zeiljachten en exclusieve 40 voet speedboten bouwt en vaart ;)

Ben niet nieuw in de rc, vloog en bouwde vanaf mn 13e met zwevers, F3J en motorkisten en heb verder een micro magic en zeil al 10 jaar 1:1 waaronder 34 tot 42 voet, wedstrijdskutsje en laser en de exclusieve VanDutch 40 (34 tot 42 knoop snelheid)

De sub wereld is echter wel helemaal nieuw en onbekend interessant.

En ik ga echt niks inbouwen wat mij afgeraden word, ik pas wel op. Daarvoor is hier (gelukkig) te veel ervaring op het forum. Wat de doorvoeren betreft, als de duiktank komt gaat er ook een order naar Norbert voor o.a. de nieuwe doorvoeren en de bajonet! Als het model nog in de bouwfase was geweest was het allemaal wat makkelijker geweest. Het feit is dat ik met een dynamisch vaarklare U-47 zit die ik statisch wil hebben. En ik weet dat wanneer ik dat door wil zetten ik wel wat radicale weizigingen moet doorvoeren in de boot... :-|
 
Laatst bewerkt:
Hallo Merlijn,

Je kunt ook eerst alle wijzigingen doen, behalve de bajonet, en dan kijken hoe de boot zich houd. Ik heb zelf in een U 2540 een duiktank ingebouwd en voor 90% het techrek intakt gelaten. Eigenlijk alleen uitsparingen gemaakt voor de tank, en de overgebleven dunne ABS wandjes met alu-strips versterkt. De afsluiting is gewoon de o-ring met centrale schroef van Robbe gebleven. Lekkage 0,0! (Met mijn huidige U 31 trouwens het zelfde recept, gaat ook prima.) Wel heb ik de stangdoorvoeren van Brüggen gebruikt, die balgen vertrouw ik helemaal niet. Als je het zo doet en hij blijft goed dicht bespaar je je veel werk. En lekt hij toch kun je altijd nog de zaag pakken (vreselijke geneme foto is dat van Raf, ik hoop dat hij 'm nog kan vinden!) en een bajonet er in zetten. Ik denk zelf dat als je nu bijvoorbeeld bij je boot 700cc lucht extra in de WTC perst en hij lekt dan geen luchtbellen, dat je een zeer goede kans hebt dat het met een duiktank erin ook goed gaat.
 
Laatst bewerkt:
hallo merlijn
wat je nodig hebt voor de u47 te laten duiken buiten een duiktank is eenvoudig

drie doorvoeren voor de stuur stangen
1 bajonet sluiting
dat is alles wat je van bij norbert nodig hebt buiten een ltr en een bts

als je assen nu water dicht zijn dan is er geen probleem
als je er lipringen op wil zetten kom je in de problemen
je assen zitten als hij goed gebouwd is niet ver genoeg in de wtc
en aan de andere kant te ver tegen de romp

het is een voudig hoor met duikboten
als het werkt je klauwen er vanaf houden en laten zoals het is

ik bouw reeds een 30 jaar van dit spul en ja het doorzagen ziet er echt gruwelijk uit maar als je het goed doet(papiertje gebruiken om de wtc afte teken)en je zaagt met een hoog zaagblad en je laat de zaag haar werk doen zonder te veel te forceren dan krijg je een mooie zaag snede en past je bajonet ring er netjes en recht op

de naad van de romp terug plaatsen is een ander werkje maar dat lukt ook prima met stabilit en veel gedult
bij mijn boot zie je der niets meer van na het plamuren

groetjes raf
 
@ Lex,

Dat heeft eigenlijk wel mijn voorkeur om eerst met de duiktank e.d. in te bouwen. Nadeel is wel dat wanneer je achteraf de bajonet gaat inbouwen je ook direct de boot gedeeltelijk kan overspuiten...

@ Raf,

Dat lijstje had ik indd op papier staan. Enige wat daar nog bij moet is een lageregelaar want die zit nog niet in mijn boot. Die kan dan mooi meegestuurd worden. De assen zijn 100% waterdicht en zitten ingebouwd zoals jij omschrijft.

Maar die zaag.....:hammer:
 
hallo merlijn

een LTR is een lage regelaar LOL
het is de kleinste versie

groetjes raf
 
hallo merlijn

een LTR is een lage regelaar LOL
het is de kleinste versie

groetjes raf

Ehhhh.... De LTR is juist de grote versie: Lage Tiefen Regler oftewel ligging én diepte regelaar. De kleine die alleen de ligging (horizontaal) regelt is de LR: Lage Regler. :rolleyes:
 
hallo lex
gelijk heb je maar half hahaha en ik was verkeerd LOL

het moet zijn

LR2

er zal ooit een LR1 geweest zijn en die heb ik dus ook nog LOL
was er eentje met een alcohol pendel en die is na al die jaren gewoon opgedroogd
en dus onbruikbaar geworden

al was het best wel een goed ding in die tijd

groetjes raf
 
Raf,
die LR1 kun je nog laten bijvullen door Norbert.
ik heb nog steeds een in gebruik.
Die nieuwe zijn wel fijner om te gebruiken

Hein
 
hallo

de beloofde foto's kijk en huiver of geniet er van hahaha


hier eerst eventjes de buiten zomp er vanaf halen
dit gaat netjes met een zeer scherpe zaag
AFB6570.jpg


hier zie je dat we bezig zijn met het op maat maken van de drukbuis (wtc)
dit moest juist en heel secure gebeuren daar anders de romp delen niet meer netjes tegen elkaar komen te zitten bij een gesloten WTC
AFB6571.jpg


en hier het uitlijnen en vast zetten van de bajonet sluiting
AFB6572.jpg


daarna de buiten romp met lipjes terug vast zetten en wat plamuur en schuur werk en het leed is geleden

dit is de een voorbeeld van een kleine operatie aan je boot als je later beslist om er iets aan te veranderen

groetjes raf
 
Een kleine update van de werkzaamheden aan mijn VIIB U-47. Deze zit nu middenin een refit en makeover. Ik ben eerst bezig gegaan met de buitenkant. De boot is helemaal overgespoten en nu aardig ver gevorderd en ben wel aardig tevreden met het resultaat tot nu toe :D

Er moeten nog wel wat meer details op komen, zoals de waterplug + touw van de 88mm, kabels bij de voorste duikroeren, de vlag, lasnaden etc etc. Tips en ideeen zijn natuurlijk altijd welkom!

De volgende stap is het weatheren... hier heb ik dus totaal geen ervaring mee dus daar ga ik mij eerst in verdiepen.... ook hier zijn tips meer dan welkom. Binnenkort ga ik beginnen met het aanpassen/ voorbereiden van het techrek....

Hier alvast wat foto's van de boot!

full


Zijaanzicht van de U-47...

full


Schuin van voren...

full


full


Schuin van achteren...

full


De commandotoren...

full


88mm kanon...


full


Achterkant....

full


Het mooie neusje van de VIIB
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo merlijn

een klein detail wat veel opvalt is dat je geen opening in je boeg hebt zitten

een type 7 heeft vooraan een gat in de boeg waar een sleep haak in zit
dit zit net onder het dek helemaal voor aan
en natuurlijk vind ik juist nu geen afbeelding waar je het op kan zien GRRRRRRRRRRRRR
gaatje boren en een messing buisje er in lijmen maar dan wel terug opnieuw een laklaagje

lasnaden doe ik met oraline en ik ga deze winter de u47 opnieuw in een jasje steken dus ik heb ze juist gehaalt bij albatros

groetjes raf
 
hallo

bij de latere boten was de opening verkleind maar bij de vroege boten was het wel een grote opening
het luikje dat bij de late boten in het dek was gemaakt hadden ze niet en er ging een soort van harpoenvormige haak in het gat
welke zich dan open zetten en zo de koppeling maakte
had ik nu toch nog maar ergens een foto hahahaha als het niet meer nodig is dan vind ik er weer 1000
groetjes raf
 
Hoi Raf,

Bedankt voor de tip, is inderdaad wel een prominent iets dat sleepoog! :yes:

Ik even gezocht in mijn fotocollectie en kwam er een paar tegen:

full


full


full


En zoals je al zei zit er behoorlijk wat verschil in het formaat gat bij latere boten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo


god man als je die romp op de eerste foto zo door het water ziet klieven dan waren dat toch ook wel dikke boten
als je de boeg vergelijkt met het breedste punt van de romp dan is dat op die lengte enorm

en inderdaad dat is het sleepoog dat ik bedoel

gaatje boren en buisje er in lijmen
netjes plamuren en terug een laagje verf en we zwijgen er over LOL

groetjes raf
 
Back
Top