Robbe U2540 | Hij is er eindelijk

Discussie in 'Duikboten' gestart door Danny van Dijk, 26 aug 2004.

  1. Guest

    Guest Guest

    Hoi Raf,
    een schot in de roos!!

    Citaat van Raf


    ps en 100 euro duurder dan zouden ze niet veel van die boten verkopen en daar draait het nu eenmaal om om verkoopcijfers


    Verder wordt er niet gekeken als het maar verkoopt
    Naar de "slachtoffers" van de verkoop praatjes wordt niet gekeken.
    Mijn inziens ben je dan verkeerd bezig met je klanten.

    Hein
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    ik ben volledig met je eens maar

    er is altijd een maar niet

    een duikboot is nu eenmaal geen beginners model juist zoals een heli

    de meeste 7c die ik gezien heb waren allemaal omgebouwd op min of meer verschillende systemen
    van perskucht tot gewoon een pomp zoals ik en van die systemen van hengel en noem maar op

    je mag blij zijn dat de mogelijkheid bestaat om er iets aan te veranderen en dat het ook nog kan doordat er plaats genoeg is om de veranderingen door te voeren
    ik ben nu aan die boot van krick bezig voor iemand
    en ik kan je vertellen daar zijn de veranderingen niet een voudig door te voeren daar er geen plaats is
    de drukromp is uit abs en er zijn luiken in dat het niet meer normaal is
    of de afdichtingen gaan werken is ook maar de vraag

    zo een 7b van krick is ook stil duur
    en dan voor dat geld al die ellende nee geef me dan maar robbe


    groetjes raf
     
  3. Guest

    Guest Guest

    Hallo Raf,

    lees eens wat je schrijft?

    je mag blij zijn dat de mogelijkheid bestaat om er iets aan te veranderen en dat het ook nog kan doordat er plaats genoeg is om de veranderingen door te voeren

    voor zo'n duur model als het klaar is?
    Je mag dus blij zijn dat je iets kunt veranderen?
    Het is zuiver verkoop politiek geweest dat lange uitstellen van de verkoop want het schip was al 2 jaar geleden op de tentoonstellingen te zien.
    En men wist van de problemen met het schip.
    En op Ebay kon je hem al kopen terwijl hij niet in de winkel te koop was.
    Was dit om een prijs te kunnen vaststellen.
    Het blijft een mooi model maar :? :? :?

    Hein :?
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    je heb niet alles over genomen wat ik schreef

    je mag blij zijn dat de mogelijkheid bestaat om er iets aan te veranderen en dat het ook nog kan doordat er plaats genoeg is om de veranderingen door te voeren
    ik ben nu aan die boot van krick bezig voor iemand
    en ik kan je vertellen daar zijn de veranderingen niet een voudig door te voeren daar er geen plaats is


    je moet de boel niet uit de context halen

    die boot van krick daar kan je haast niets aan veranderen dus je blijft met een !àè((è(èé( model zitten
    die boot kost ook een smak euries en het is wat het is daarmee uit
    bij de robbe boot KAN je nog veranderingen aan brengen waarna je een goed functionerend model over houd
    maar wat let je om er zelf eentje te bouwen
    niemand dwint de koper van een robbe duikboot om hem aan te kopen
    als je de winkel in gaat dan zetten ze je geen pistool tegen je kop en nu ga je die duikbootkopen of anders

    ik heb hem bewust gekocht omdat ik ervaring heb opgedaan met de u47
    en deze terug wil gebruiken in de u2540
    dat ik daar nog wat geld bovenop moet doen daar was ik me terdege van bewust
    het is trouwens geen ARD model het is een bouw kit
    waar de koper nog wel zelf iets aan moet doen namelijk hem inelkaar zetten (bouwen)


    groetjes raf
     
  5. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    In dit geval is zeker dat de modellen die te zien zijn geweest op diverse tentoonstellingen concept-modellen waren die gedeeltelijk door Robbe en gedeeltelijk door professionele modelstudio's gebouwd zijn (met specificaties van Robbe) speciaal voor deze tentoonstellingen. Ik heb een aantal foto's van deze conceptmodellen eerder gelinked in deze draad, maar ze zijn momenteel niet beschikbaar. Deze conceptmodellen zijn sterk veranderd na de tentoonstellingen. Daarnaast hadden deze modellen alleen een buitenkant.....inwendig was er niets!
    Voor wat betreft de uiteindelijke kosten als je de U2540 uitrust met een goed duiksysteem heb je gelijk. Als ik bekijk wat mijn U96 (voormalig U47 Robbe) in totaal heeft gekost, komt'ie al duurder uit dan b.v. de Lafayette van Engel. Voordeel van een dergelijk model is wel zoals Raf zegt, dat je je helemaal kunt uitleven (zou je bij een compleet model van Engel niet gauw doen) op de technische uitrusting. Ander voordeel is, dat je niet in 1 keer 1000 Euro's armer bent, maar dit langzaamaan kan opbouwen (slechts weinig mensen kopen een scheepsmodel in 1 keer compleet met beslag, electronica, aanvullende gadgets, accu's etc.), zodat je ook de kosten kunt spreiden...

    Grtz,

    Jos
     
  6. Guest

    Guest Guest

    Bouw maar lekker verder Raf.
    Een model kopen en dan veel moeten verbouwen...........
    Het is maar waar je plezier in hebt.
    Engel, Brüggen en Hase hebben heeeel goede modellen en die komen na wat ze beloven.

    Hein
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein


    zal ik zeker doen

    want niet alleen het varen is een hobby ook een model bouwen is er eentje
    en als ik dan een model dat geen goede eigenschappen heeft toch nog kan verbeteren dan zal ik dat zeker elke keer doen als ik kan
    de 7d is ook een mooie uitdaging
    het is een robbe 7c die ik aan het aan passen ben om er een 7 d (mijnenlegger) van te maken
    iki ben benieuwd wat die boot gaat doen als hij eenmaal klaar is

    groetjes en een prettige kers en een leuk nieuwjaar
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Hallo Raf,

    hoe ver ben je met de XXIII die je van Bruno gekocht hebt?
    Hier kun je echt iets moois van maken.
    Als je zo ver bent laat dan eens wat foto's zien, want die is een model waar je eer mee kunt halen.

    Hein
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    nog niets aan kunnen doen

    ik zit hier nog met die 7b van krick en dat is dus helemaal geen makkelijk model
    hier moet je echt alles veranderen om het degelijk duikbaar te maken
    hoie diep die man er mee wil gaan duiken is mij de vraag maar ik zelf zou niet dieper gaan dan 10 cm
    en das dan vanaf de kiel gemeten
    zo snel ik er aan begin komen er foto's

    groetjes raf
     
  10. Guest

    Guest Guest

    Hoi Raf,

    die 7b is toch die oude van Krick he.
    Die eerst helemaal van hout was?
    Die heb ik 2 maal gebouwd en ben nu met de buurjongen ook weer bezig.
    Dat is toch een makkelijk model.
    Ik ben daar mee in Neurenberg op 3,5 m diepte geweest en geen problemen hoor.
    In standaart uitvoering zoals de doos was.

    Hein
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    het is een heel dikke romp maar de waterdichte sectie is maar dun

    de heer waar deze boot voor is die wil een baxterzak in de drukromp

    ik heb moeten schipperen voor plaats te bekomen
    omdat de voorste en de achterste duikroeren nu bestuurbaar zijn
    maar er was geen plaats voor drie standaard servo's
    nu heb ik er eentje tussen de koppeliongen van de assen moeten zetten (een midi type)
    ik heb nog verschillende snufjes toegevoegd wat helpt met duiken
    woensdag naar keulen om een smd kanaalschakelaar te gaan halen en 2 micro relais om de pomp te sturen
    de voorste duikroeren nog maken (die bij de doos zijn zijn echt niet te gebruiken)maar daar moet ik dus de as voor dunner maken
    want ik wil dat het er een beetje normaal uit gaat zien en niet op een speelgoedje gaat trekken
    de boot krijgt ook lasnaden en nieten
    hein hoe gedraagd die dichting van de luiken zich van die boot
    ik vind het maar een raar soort rubber en hoop dat het voldoende afdicht

    groetjes raf
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Hoi Raf,

    die rubber is goed.
    Ik heb ook al andere gebruikt, dikke ronde rubber, 3 mm dik, of de rubber die gebruikt wordt voor ramen in te zetten. Die is breed maar ook goed.
    en dicht ook heel goed af.
    Een beetje invetten met vaseline en dan is hij dicht.

    Hein
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo hein

    weer problemen met die krick boot

    nu vind ik geen sleutel die op die mooie moertjes past
    dat zijn engelse moertjes met een negelse maat van sleutel
    nu kan ik wel een hele set van die dopjes kopen maar het juiste dat ik nodig heb alleen niet
    heb jij die schroefjes vervangen door andere dan of had je toevallig zulk een sleuteltje?????

    de elektronica is binnen en ga ik van avond nog in elkaar zetten
    dan kan ik gaan bepalen hoeveel lood en batterijën er in kunnen

    nog de voorste duikroeren monteren en die cikel vormige beschermingen voor de roeren in de romp bevestigen en dan kan meneer valliant zijn model zelf verder afgaan werken want ik ben dien boot beu


    groetjes raf
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    [​IMG]

    [​IMG]

    hier de foto's van de kleine wtc die de voorste duikroeren bestuurd

    de servo met het zwarte stuur armpje bediend de duikroeren
    de andere met het witte die zorgd dat de zooi opplooid als ze niet gebruikt worden

    in de wtc komen nog een relais , twee servo printjes en een water detectie
    de bedoeling daar van is dat de relais de inklapservo struurt of naar de servo tester 1 (bv ingeklapt) of servo tester 2 (uitgeklapt)
    achter het stuur horentje zit een schakelaartje wat de servo voor de bediening alleen maar stroom geeft als de stabilisatoren zijn uitgeklapt
    de relais neemt stroom in de wtc en er gaat alleen een massa draad naar buiten,waar de sturing mee gebeurt.

    ook de verlichting komt in deze behuizing
    ze wordt met twee goudkontakten naar buiten gevoerd

    dus ik heb naar buiten
    1 plus draad
    1 massa draad
    1 witte servo sturing
    1 groene relais draad
    1 orange voor water detectie of ik ga dit met een led doen in de wtc
    1 grijze draad voor de verlichting
    dan nog de twee goud kontakten voor de verlichting waarvan er eentje massa gestuurd is om ze aan en uit te kunnen zetten

    de uitvoering is steviger dan die van robbe en ietsje groter zodat ik wat meer plaats heb om materiaal in te kunnen zetten


    groetjes raf
     
  15. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Raf,

    Zo, ben je eindelijk van die Krick-boot verlost, of had je dringend behoefte aan een verzetje? :roll:

    Ik ben nu ook bij de 2e wtc aangeland. Komt ook een beveiliging in tegen het sturen bij ingeklapte roeren. Bij mij een fail-safe (Conrad autopilot, SMD) die het roerservo op neutraal zet als het signaal wegvalt. Als de roeren volledig zijn uitgeklapt krijgt het roerservo via een microswith gewoon signaal, bij inklappen valt dit weg, en treed de fail-safe in werking. Heeft als voordeel dat de roeren hoe dan ook in neutraal worden gezet als ze net gaan inklappen. Ik zet er net als jij ook een sensor in voor waterdetectie. Totaal 5 draden dus; +,-, puls roer, puls inklap, sensor (ene pool via +, andere uitgaand) Bij mij wel het standaard Robbe bakje, past alles goed in. Zodra ik foto's heb zal ik ze nog even posten.

    Groeten, Lex.
     
  16. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    het neutraal zettenvan de roeren heb ik niet beveiligd
    kan ik nog hoor geen probleem
    maar als ik de stick los laat dan staan ze altijd neutraal
    de plooi servo schakeld als de roeren niet volledig zijn uitgeklapt de spanning naar de roer servo uit zodat die niet meer kan bewegen
    de plooi servo wordt bediend door een servo test printje
    ik heb twee potmeters gebruikt en een relais
    de relais schakelt tussen de twee potmeters
    of wel volledig uit of wel volloedig in geklapt
    bij volledig uit kan ik de roeren bewegen
    de lek detektie is een transistor en 2 weerstanden
    dan heb ik,de keuze
    een zoemer
    een led of een signaal naar binnen wat de pomp op leegpompen gaat zetten
    daar weet ik nog niet wat ik mee ga doen
    de kleine wtc zit bij mij onder de toren lex
    dan kun je der altijd aan
    de toren wordt vastgeschroeft met een van de periscopen
    als je het doet zoals in de doos kom je der niet meer bij
    of je moet het dek slopen ,als je het zoals in de bouwdoos doet met schroefjes dan kun je der nog wel aan
    maar mijn dek is glad met de romp geplamuurd (zoals het echt is)en zit dus onwrikbaar vast
    ik heb ook de 5 volt naar buiten gebracht om mijn verlichting van af te takken
    bak stuur en hek licht zitten in de toren
    zo hoef ik geen extra draden te tekken die ik door de wtc moet voeren
    ik maak liefst zo weinig mogelijk gaten in dat ding


    groetjes raf
     
  17. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    heb je geen last dat als het servo van- en aan- de stroom gekoppeld wordt hij een klein rukje geeft, kan wellicht geen kwaad omdat de roeren dan al buiten zitten? Die fail-safe is er ook om vergissingen te voorkomen. (roer per ongeluk inklappen als je net stuurt. Wet van Murphy; alles wat fout kan gaan, zal ook ooit fout gaan)

    Het voordek komt bij mij met de schroefjes, en daarnaast afgeplamuurd zoals ik het bij het serviceluik heb gedaan. Voor de review is de opzet om hem zoveelmogelijk "volgens voorschrift" te bouwen, om te kijken hoe dat gaat, en ik vind ze naast al die spoelgaten niet echt storend daar. De ruimte onder de toren wil ik ook vrij houden, om er later nog leuke dingen mee te kunnen doen, periskoop op en neer, geschutskoepels draaien.

    De watermelder koppel ik aan een led die je ziet zodra de romp geopend wordt. Op zich kan er in de kleine wtc , in Robbe opbouw althans, bijna een centimeter water staan, voordat de servo's natte voeten krijgen. Een beetje is niet meteen rampzalig, maar wordt zo wel gemeld. In de grote wtc komt ook maar één gaatje, maar of je daar 5 of 10 draadjes doorvoert maakt niet uit.

    Groeten, Lex.
     
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    ik werk in de auto industrie en moet je maar eens kijken wat een klein lekje in de isolatie van een kabel doet

    je kan er behoorlijk natte voeten door krijgen

    als een van de kabels dus blood is zonder krimpkous met lijm vanbinnen dan bestaat de mogelijkheid dat als je onder duikt door de druk water langs dat kabeltje naar binnen wordt geperst
    met alle gevolgen van dien

    ik wil die eventueel aan een zoemer koppellen en dan ook nog de duiktank leeg laten pompen
    lijkt mij het veiligst
    om je periscopen en geschuts koepels geen zorgen maken
    er is plaats genoeg onder in de toren
    ik zet de kleine WTC er in en schuif hem dan naar achter op twee rails en vergrendel hem dan daar
    zo heb ik het gedeelte onder de toren waar de periscopen zitten haast volledig vrij
    het probleem is de buizen die daar komen te zitten
    ik ga ze inkoren en vanvoor inbouwen
    juist zolang dat ik de wtc nog kan plaatsen
    dan schuif ik de andere twee langs achter tot aan de wtc
    vast lijmen doe ik ze niet ingeval ze niet nodig zijn dan haal ik ze er terug uit
    daar ik de twee staven lood ook niet heb ingebouwd (die je in de spanten moet zetten)
    ik kan er drie achter elkaar in de kiel schuiven als je een kleine aanpassing maakt
    en dat is veel gemakkelijker om dan de boot daarna met de overschot uit te balanceren
    als ik de buizen niet nodig heb dan spaar ik 4 tot 6 kilo gewicht en dat is leuker om hem nnaar het water te dragen dan dat hij 12 kilo weegt

    groetjes raf

    ps lijm je buizen ook niet vast het is niet nodig
    je kan ze nog altijd er uit halen in inkorten indien nodig
     
  19. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo Raf,

    die buizen blijven ook inderdaad los! De buitenste loodstaven zitten er bij mij al in, ik kan dan één in plaats van twee staven in het midden plaatsen. Bovendien gebruik in lichtere accu's. In hoeverre heb je ervaring met die buizen in de 7-ens? Verandert de stabiliteit erg als je ze kleiner maakt of geheel verwijderd?

    Wat bedoel je hier precies mee?
    De kabels komen toch in de beide wtc's verlijmd, en dat dan de isolatie gaat lekken kan ik me bij bewegende kabels wel voorstellen, maar liggen in de boot toch stil. Loopt dit dan zo'n vaart?

    Ik geloof dat we zo'n beetje dezelfde ideeën hebben over bepaalde problemen, alleen de uitvoering verschilt.

    Groeten, Lex.
     
  20. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo lex

    als de kabel beschadigd geraakt of je zet in het natte gedeelte een stekkertje dan kan door dat de isolatie van het koper weg is de draad langs daar water door gaan laten
    en als dan die kabel in de wtc uitkomt dat kan het langs daar beginnen druppelen of zelfs spuiten als je erg diep gaat

    de 7c heeft geen buizen boven de grote wtc
    daar is ook geen plaats voor
    maar ik denk dat robbe daar het drijvend vermogen mee heeft willen opvoeren en ineens de stabiliteit vergroteren daar de wtc nogal diep in de boot zit
    maar ik wil door de grotere (kleine ) wtc een gedeelte van die stabiliteit opvangen en zo de buizen in 4 delen
    twee aan elke kant
    maar dan moet ik 4 stoppen bij maken
    als ik dan zie dat de boot zeer stabiel blijft dan haal ik van die buizen een stuk af en zet ze er weer in
    dan kan ik weer wat lood weg halen en licht de boot weer wat hoger uit het water zonder dat ik meer water moet binnen pompen
    dit blijf ik dus zo doen tot ik zie dat de stabiliteit veranderd en dan zet ik tussen de buizen een stukje styrodure en dan is dat net genoeg om stabiel te blijven liggen en varen

    ik gebruik 20 stuks 3.3 nMh cellen
    dan 10 stuk 3.3 nMh voor de pomp en dan als er nog plaats is 8 cellen van 3.3 voor de electronica
    die 20 cellen zijn twee keer 10 voor de motoren
    op een regelaar robbe navy zonder waterkoeling want die werkt niet in een duikboot zonder pomp

    mijn water balast zal ongeveer 2 liter (2kilo) zijn daar ik in de 7 c 900 gram heb kunnen krijgen
    dit door de zak te vervangen door een vaste open tank
    die als er niet gepomt wordt wordt afgesloten door een servo die de uitlaat dicht knijpt


    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina