robitronic mantis topic

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door ilja19, 11 mei 2008.

  1. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Was de pack wel handwarm na het laden? Als een accupack namelijk lang stil ligt kan het zijn dat hij zich moeilijk laat opladen en dat de lader na 100mA al weer zegt dat hij vol is.
     
  2. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    ik heb mijn mantis nu ongeveer een maand of 3, en heb hem alleen nog maar inlatenlopen. en dus vandaag voor het eerst lekker wezen rijden het was lekker weer dus ik had er lekker zin in. hij loopt echt als een speer en heeft veel power.:p
    ik heb er nu wielen onder zitten van een savage. die geven echt veel grip.
    maar na een half uurtje stond er een boom in de weg en nu is er een steun afgebroken waar mijn draagarm aan bevesticht zit.:( vanmiddag besteld en volgende week maar ff maken denk ik.
     
  3. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Dat heb je knap gedaan. Maar het is pas een geslaagde dag geweest als je spullen kapot gemaakt hebt. ;)
    Ik heb heel lang met de Mantis gereden, maar deze auto's zijn echt bijna bomproof.
    Het achterdiff moet je even in de gaten houden maar verder kun je hem behoorlijk op zijn k**ten geven.
     
  4. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    ja de a diff had ik al uitelkaar gehaald en weer opnieuw opgebouwd, die tip had ik al eerder gekregen maar alsnog bedankt! dus dat zit wel goed denk ik.
     
  5. marcelajax2

    marcelajax2

    Lid geworden:
    23 nov 2010
    Berichten:
    48
    Ik heb weer een probleem met mijn Mantis de tandwielen van de stuur servo zijn versleten een bekend probleem. Dus ik heb een servo van mijn broer zijn trophy 4.6 gepakt en die er op gezet. De stuurservo doet het wel alleen als ik stuur dat gaat mijn gas servo de hele tijd heen en weer. Ik dacht zelf dat het kwam doordaat de gas servo te veel stroom krijgt maar dat lijkt me vreemd.

    Weet iemand wat ik moet doen zodat de gas servo niet de hele tijd beweegt als ik stuur?

    Marcel
     
  6. Massie

    Massie Guest

    Hoi

    ik heb een mantis en nu is het geval dat mijn low speed needle front er laatst uitgetrild is (denk ik want hij was ineens weg). nu heb ik via de site van robitronic een nieuwe besteld alleen weet ik nu niet meer de afstellingen van mijn mantis. ik heb hem al een poosje en hij is toen ingereden en afgesteld door de winkel waar ik hem gekocht had.

    nou heb ik er ook totaal geen verstand van, ik wil gewoon af en toe rijden en misschien t.z.t. er nog een kopen en me er dan meer in gaan verdiepen.

    ik heb de faq gelezen van bart banaan en verder rondgezocht op het forum maar ik kom er niet uit. ik heb alles op flush gezet maar als ik dan volgas wil geven rookt ie als een malle en slaat ie uit. maar als ik vervolgens mijn main needle indraai (minder brandstof toch?) blijft ie hetzelfde doen en op een gegeven moment loopt ie niet eens stationair meer.

    En nou zat ik te denken ik kan als een malle aan alle schroefjes draaien maar daar wordt ie vast niet beter van. zou iemand mij kunnen zeggen wat ongeveer de juiste afstelling moet zijn?

    m. vr. gr. massie
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Als je helemaal geen beschrijving van de motor hebt, én je hebt al 'als een dwaas' aan de sproeiers van de carburateur gedraaid, dan moet je de een basis afstelling van de motor zoeken:

    We hebben bij de meeste methanol motoren, drie stelschroeven op de carburateur:

    - Een brandstoftoevoer-(hoge toeren),
    - een mengregeling-(lage toeren) en,
    - een stationairschroef.

    Om de basis te vinden doe je het volgende:
    Je neemt een stukje brandstofslang en plaatst dit op de carburateurnippel.

    Hoofdsproeier:
    Je draait de hoofdsproeier helemaal dicht en zet de carburateur helemaal open. Nu blaas je op de slang en draait gelijktijdig de hoofdsproeier open. Totdat je hoort dat de lucht goed door de carburateur stroomt (Dit zal zo'n 2,5 tot 3 slagen zijn).

    Lage toeren sproeier / Mengregelschroef:
    Met de mengregelschroef doe je hetzelfde, maar nu zet je de carburateur ongeveer 15% open.

    Stationairschroef: De stationairschroef draai je naar binnen, totdat de gasschuif ongeveer 1~2mm open staat.

    Nu heb je de basis afstelling en kan de motor gestart worden.
     
  8. Massie

    Massie Guest

    bedankt!

    ik heb het geprobeerd maar hij liep toch nog niet helemaal fijn dus heb ik hem naar de winkel gebracht om hem te laten afstellen.

    en heb ook een nieuwe gekocht een kyosho fazer mclaren uitvoering. bij de winkel rijden ze die voor me in en stellen hem af en met een beetje geluk van de week nog ophalen:)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2011
  9. spawn

    spawn

    Lid geworden:
    6 okt 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Purmerend
    Ben beetje aan het klooien met een startbox, wil niet echt lukken. (2 gehad en beide krijgen hem niet gestart.)
    Dus dinsdag geef ik hem denk ik even af om het in orde te laten maken.
    Als ik weet welke past laat ik het weten.
     
  10. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    zo vandaag weer lekker wezen rijden met mijn mantis en dit keer niets kapot gereden:p wel rolde de auto na een lange sprong door en belande in een ondiepe sloot:(
    dus heb ik hem net maar weer lekker schoon gemaakt, was gelukkig met een half uurtje klaar.
     
  11. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    hier twee foto's van mijn mantis hij is nu weer schoon:p

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Fontio

    Fontio Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Gurjen95

    Gurjen95

    Lid geworden:
    16 mei 2011
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb ook een mantis, en dat gaat heel leuk.
    Ik rij op 20% en hij moet nog een beetje afgesteld worden maar dat gaat vast wel lukken. Ik heb al gereden op gras en op de weg met on-road banden. Alleen ik snap de logica niet helemaal van het 3e differentieel, want als ik nu de bocht in ga gaat alle tractie naar het linkervoorwiel die geen grip heeft.
     
  14. nitrotrippertje

    nitrotrippertje

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Amersfoort
    Tja dan moet je hem afstellen met diff olie en die afstelling is best persoonlijk.
    Zelf rij ik met 10.000 15.000 10.000 in de diffs en bevalt best.
     
  15. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    ik rij ook nog op de fabrieks afstelling en dat is voor 7.000 midden 15.000 en achter 7.000, als ik mijn diffs er uit haal doe ik voor en achter 10.000 erin.
     
  16. michael

    michael Guest

    Hallo allereerst wat een leerzaam forum is dit zeg, complimenten voor de beheerders

    Ik ben sinds twee weken in bezit van een Mantis (geen TXS), nu wil het dat tijdens het inlopen van de motor ik een tweetal tankjes heb leeg gereden maar toen ik de auto langs me heen wilde sturen voorlangs en wilde remmen lukte dit niet en ging de auto vol gas ervandoor, ongeveer een 10 meter bij me vandaan, ik kon met de zender helemaal niets meer doen, en ik weet zeker dat de accu's voldoende opgeladen waren, het gevolg was dat de auto op hoge snelheid tegen een hek aanreed, (40 meter verderop) en daar niet meer weg kon de motor stond dus op vol vermogen tegen het hekwerk aan de draaien (onbelast) Hier door brak mijn drijfstang en een stuk van de zuiger af, en moet ik dus helaas aan een een andere motor.

    Tevens was ook de wiel ophanging (aluminium blokjes op chassis) gebroken nu is dit niet het ergste en was gewoon op voorraad leverbaar. alles bij elkaar nog geen twintig euro.

    Maar nu de vraag : Hoe kan dit en is dit te voorkomen m.b.v. een fail-safe ?

    Tevens heb ik mij laten adviseren door meerdere verkopers en gevraagd wat een goede vervanger is voor de Axial 4,6 cc (7ports) toen kwamen er diverse opties uit maar de meest voorkomende was toch wel de :

    LRP Nitro Engine ZR.30 Spec.2 Pullstart

    [​IMG]

    Nog een klein vraagje aan jullie als specialist, is dit een goede optie of is een RB motor beter.

    Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt
     
  17. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Dit is een goede optie, evenals een RB motor. De RB zal wat duurzamer blijken, maar daar is het prijsverschil ook naar.

    Een failsave zorgt (bij de juiste montage/instelling) dat de auto remt op het moment dat de ontvanger het signaal van de zender verliest. Dus zeker een goede optie. Een andere optie is een Spektrum DX3C 2,4gHz zender/ontvanger; voor ca 100 euro heb je dan een vrijwel storing vrije zender en ontvanger met ingebouwde failsave optie... De zender en ontvanger gaan langer mee dan de auto, dus het is een goede investering ...
     
  18. michael

    michael Guest

    Dank voor je bericht, Ik kan deze motor aanschaffen voor tussen de 180 en de 200 euro als ik een RB motor zou nemen dan komt daar zeker 200 euro bij, die investeer ik dan liever in een goede zender en ontvanger. Zou het dus kunnen komen door een storing ?

    ps welke stuur servo kan ik nu het beste nemen want zie door de bomen het bos niet meer ?
     
  19. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Savöx heeft zeer goede en betaalbare servo's.
     
  20. michael

    michael Guest

    Kan en wil iemand mij vertellen wat de beste manier is om een stuurservo te monteren op de Mantis, heb inmiddels op advies van de winkel een Graupner des806bbmg gekocht (was iets van 47 euro) met stalen tandwielen, na een paar tankjes leeg gereden te hebben is de originele (kunstof) helemaal kapot gedraaid van binnen, tevens heb ik ook een nieuwe zender aangeschaft een Spectrum DX3S, wat een fijne zender is dit zeg. heb de temperatuur sensor aangebracht en dat werkt super, daarnaast ook de rpm sensor erop gezet echter lukt het me nog niet om het stickertje wat erbij zit op het vliegwiel te plakken maar dat gaat zeker goed komen.

    Ben afgelopen middag even met de auto in de duinen wezen rijden, wat een super auto is dit zeg.


    Alvast bedankt voor de moeite
     

Deel Deze Pagina