robitronic mantis topic

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door ilja19, 11 mei 2008.

  1. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Servohevel eraf halen, servo losschroeven, stekker uit ontvanger halen. Draadje loshalen uit radiobox en dan je servo uit de auto halen.

    En erin zetten precies andersom.

    Alleen voordat je de servohevel monteert even stroom op de servo zetten zodat hij goed gecentreerd is, de zender geheel op nul zetten, dus servouitslag op 0 zetten, en je trim op 0 zetten.
    Dan de servohevel netjes in het midden zetten en schroefje erin draaien..

    daarna je uitslag goed afstellen zodat hij niet te hard hoeft te werken.. Dat scheelt wel eens per serrvo. Anders kan je servomotortje doorbranden.
     
  2. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Precies zoals Caretaker zegt, met daarbij een let op...Zorg ervoor dat je servo kabel niet de mogelijkheid heeft om tegen je spur gear (dat grote middel tandwiel) aan te komen want dan is ie zo kapot.

    Volgens mij heeft de Mantis hier wel een goed oplossing voor (bij de gas/rem servo zit een soort geultje waar je hem in kan leggen). Je moet dan wel even de radioplaat losschroeven.
     
  3. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    ben gister weer lekker wezen rijden met de mantis maar ik heb nu een vraagje?
    als de moter zo'n3 seconde stationair loopt valt ie uit.
    als ik hem dan wil starten moet ik wel 15x trekken voor dat die het weer doet.
    voor de rest loopt die als een speer rookt goed en zijn top is ook oké en moter word ongeveer 95 graden.
    maar welke welke stel schroef moet ik nu hebben de front low speed needle of de rear low speed needle?
    ik rij met merlin 25% en een r5 plugje.
     
  4. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Even je LSN afstellen...heb je de stickies over het afstellen van je motor al gelezen?
     
  5. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    ja heb ik allemaal gelezen, maar toch kom ik er niet helemaal uit,
    moet ik dan de rear kant stellen of de front kant stellen waar me gas stang aan zit?
     
  6. Gurjen95

    Gurjen95

    Lid geworden:
    16 mei 2011
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik doe altijd de Front. Volgens mij is de Rear voor het Fine-tunen ;).
     
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Onzin, gewoon doen zoals het beschreven staat:
    - Eerst je HSN afstellen (die in de koperen behuizing zit).
    - Daarna je LSN afstellen (die aan de kant van de gas/rem servo zit).
    - En als laatste je stationair schroef afstellen (daarbij goed opletten dat je auto niet stationair op zijn trim loopt).
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Als je goed kijkt wat de front en de rear tov. elkaar doen doen ze alle 2 hetzelfde.
    Je kunt door beide evenveel in een dezelfde richting te verstellen de sproeinevel van de brandstof in de luchtstroming verplaatsen, dat is dat stukje finetunen wat je bedoelt. Advies is om de achterste gewoon gelijk aan de behuizing te houden en er niet meer aan komen.
     
  9. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    oke bedankt ik ga van het weekend denk ff kijken of het lukt met deze antwoorden lukt het denk wel:D
    nu zag ik net dat mijn orginele koppeling ook versleten is, dus daar moet ik ook eerst een nieuwe in zetten, nou heb ik gelezen dat jvd koppelingen wel goed zijn. of raden jullie mij iets anders aan?:confused:
     
  10. nitrotrippertje

    nitrotrippertje

    Lid geworden:
    5 apr 2010
    Berichten:
    247
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja ook ik rij JVD en wil nooit anders meer, haal gelijk er een nieuwe clutchbell bij om het gelijk goed te doen.
    En natuurlijk ook het tooltje om de (kroon) te spannen dat maakt het sleutelen/afstellen veel makkelijker.
    De JVD gaat vele malen langer mee dan standaard schoentjes en is een genot om mee te rijden.
     
  11. Gurjen95

    Gurjen95

    Lid geworden:
    16 mei 2011
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amersfoort
    Ja, dat snap ik. Maar de vraag was welke LSN er gesteld moest worden, niet in welke volgorde.
     
  12. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    De juiste LSN zit aan de kant waar je gas/rem servo zit (aan de kant waar het rubber om je carburateur zit). Degene aan de andere kant staat flush (gelijk aan de behuizing), aan deze schroef hoef je meestal niks te doen.

    EDIT: Maar dat had ik volgens mij al beschreven, ergo iets nauwkeuriger lezen.
     
  13. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    LET OP: De JVD-Koppeling past NIET in een Mantis! Je zult de motorsteunen moeten vervangen, of extra gaten voor montage in je chassis moeten maken als je een andere dan een originele Mantis koppeling wil monteren...
     
  14. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    oke bedankt voor de tip, dan ga ik kijken voor orginele of in alu uitgevoert.
    morge is de winkel weer open dus ga ik maar ff winkelen.
    want ik denk dat alu langer mee gaat dan plastic!
     
  15. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    heb net alu koppelings schoentjes gehaald, ff monteren en dan van het weekend rijden,
    kan ik gelijk de lsn afstellen en daarna mijn stationair. en ik hoop dat het lukt.
     
  16. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Ik lees net dat er een update van de mantis is.
    Misschien leuk om even te kijken

    Mantis
     
  17. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    ze hebben de auto inderdaat wel beter gemaakt!
    een 2.4ghz zender en savox servo's, dat is al een hele vooruit sprong.
     
  18. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    nog steeds niet gereden met me nieuwe koppelings schoentjes, als het van middag droog is ga ik ff testen, en me moter goed afstellen.
     
  19. Gisteren weer eens mijn Mantis van stal gehaald en hem weer aan de praat gekregen. Na een paar rondjes rustig gereden te hebben zocht ik het wat ruigere werk op. De afstelling was blijkbaar nog niet zo goed en hij sloeg af. Ik probeerde hem weer aan te trekken, wat ook lukte, maar het trekkoord kon zichzelf alleen niet meer opwinden. Dit heb ik al wel eens eerder gehad en middels het vliegwiel kon het trekkoord weer worden opgewonden en was het probleem verholpen. Echter dit keer bleek het euvel niet verholpen. Een nieuwe poging geeft hetzelfde resultaat, het trekkoord blijft uitgerold en wind zich niet meer op. Ondertussen heb ik de trekstarter losgehaald en schoongemaakt, maar ook dit mag de uitdaging niet verhelpen. Dus nu de vraag: is het einde oefening met deze trekstarter en moet ik gewoon een andere aanschaffen?
     
  20. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    welkom op het forum.
    ik heb het probleem ook een keer gehad, bij mij zat die toen vol met zand en rommel.
    wat heel belangrijk is dat de veer goed op zijn plek zit!
    en als het je niet lukt zal ik gewoon een nieuwe kopen kost ook de hele wereld niet:|.
     

Deel Deze Pagina