router aankoop.

ik heb via een kenis kabels gekregen mooi flexi spul.
om dat de kabel dikker is als geplent heb ik een ander kabel rubs besteld maatje groter en ook andere stekers zo dat de kabel goed past.
de end stops ik nu gebruik gaan er weer af want dat werkt niet goed met de stuurkaart daar voor in de plaats andere sensors besteld.
ik heb de kabels aan de motoren gezoldeerd en er een getest en ja wel het werkt.
de motor wordt licht warm 30 graden zo iets dus dit lijkt prima te gaan werken.

tot tot.

Ik volg dit met grote interesse. Het wordt een mooie machine.

Wat ik me als een echte noob afvraag, zijn deze modificaties wel noodzakelijk om deze machine te laten werken? Wat gebeurt er als je het out-of-the-box aansluit aan de paralelle poort?

Groet, Sinan

hij zal werken maar hoe lang blijft de drife goed das de vraag de controlbox is nou niet wat je verwacht kwa elektronica.
hetschijnt dat ze snel door fikken de drives en de printerpoort kaart is ook niet supper daar komt het een beetje op neer.
aan gezien ik het spul in huis heb en nu voor 2 cnc machinen gereet gemaakt heb is dat dus de beste op losing .
{goedkoop] de machine en dan nog een knappe besteuring er bij dat is mijn doel.
kwa end stops dat is puur vijlighijd een keer dom proggen en dan is het stuk dus van daar de end stops dan kan me niks gebeuren kwa dom heid achter af.

Die mechanische end stops zijn inderdaad geen slecht idee.
Als je moet vertrouwen op de software...
Raar dat ze die mechanische stops niet standaard inbouwen.

dan gaat het te veel kosten al kosten de endstops niet zo heel veel 15 euro meen ik.
het is hobby dus wat maakt het uit lekker prutsen.

de machine draait nu kompleet op 48 volt.
de nieuwe end stops op de x en de y as geplaatst en die werken ook goed.
voor de z as moet ik nog iets bedenken die is lastig.

verder een pc waterkoeling aan gepast en er een camping pomp in geplaatst om dat ik het een eng id vind om 220 volt in water te hangen.
de pomp die er bij zit geeft veelste veel water 3 liter dat is me te veel.
de camping pompt op 5volt draait net mooi.

video's en foto's volgen nog.

img1518409237.jpeg

img1518409222.jpeg

opsteling gemaakt voor de vfd met aan de achter kant de pomp en de koeler.

de pomp werkt nu als ik de vfd aan zet.
het blauwe relay schakelt de pomp in als ik de motor start en gaat weer uit als ik de motor stop werkt supper opdeze manier.
ik wacht nog steets op onderdelen om het geheel af te maken dan kan ik eens flink gaan testen.
de machine werkt nu al maar de puntjes op de bekende i zetten kan pas als i klaar is.

Michel, kun je daar wat meer uitleg over geven?
Waarom heb je die probe juist nodig?

Ik had het zo in m'n hoofd dat als je iets wil frezen je softwarematig de frees naar het beginpunt stuurt. Zo weet de freesmachine waar het werkstuk zich bevindt.
Klopt dat een beetje?
Of zit ik er volledig naast?

wat je hier ziet is nog niet af er komt nog een plexi glas plaat onder waar de kopere ring aan vast komt in de ring maak ik een kruis .
op deze manier plaats ik het kruis in het miden van het matriaal en laat de machine het miden zoeken.
je kan op meerdere manieren je werkstuk uit nullen het midden vinden of een hoek.
het is maar net waar je begint in de tekening.
ik werk meestal van uit het miden daar zet ik een stipje neer op op het matriaal

alu is goed te doen staal niet.
ik zal er plaatmateriaal mee bewerken en kunstof.
dus als i klaar is kan ik aan een grotere multirotor beginnen.

bestel je in nl zijn ze aan het verhuizen had beter in het buiteland kunne bestellen goedkoper en duurt net zo lang.
gaat dus nog zeker een weer duuren voor ik verder kan baal.
als de kabel flex goot er is heb ik me spul binnen en kan ik het af maken en wat laten zien.

Ik kom zeker een keertje kijken. Wil ooit mijn freesbank nog eens ombouwen naar CNC, maar heb er nu gewoon niet de tijd/fut voor.

Back