router x6-1500GT

Discussie in 'CNC' gestart door jankraak, 22 nov 2013.

  1. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    probeer maar een het bestand te saven als een txt of ander bestand dat in de freesbank kan worden gelezen.
    dat kan allen als 2D en 2,5 D
    hsm express voor 3D moet je gewoon kopen.
    kijk maar eens op hun site
     
  2. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    En die CAM programmas van Vectric zijn wel gratis?

    Wel grappig dat voor 3D printers alle software nagenoeg gratis is en open source. Dan stap je naar CNC en dan is het plots een ander verhaal
     
  3. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    natuurlijk niet, maar als je goed zoekt op internet naar cut3d.nzb of aspire.nzb, dan vindt je het wel
    creatieve zijn
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.832
    Locatie:
    As,België
    daarom met winpcnc het zelfde probleem
    de gewone start versie kan eigenlijk alleen maar graveren
    de pro versie kan enorm veel meer en gemakkelijker

    gr raf
     
  5. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    je hebt een PB

     
  6. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    DeskProto heeft van de meest uitgebreide versie een speciale prijs voor hobbyisten. € 300,- incl. BTW. Dat is een zeer schappelijke prijs in de CNC-wereld voor zo'n uitgebreid pakket.
     
  7. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ik was wat heen en weer aan het mailen met de chinees van de X6-1500 CNC bank en plots liet hij vallen dat er in april nieuwe modellen zouden uitkomen. Toen ik vroeg wat ze gingen uitbrengen dan kreeg het antwoord dat ze dat niet wisten... (terwijl zij ze maken.. vreemde boel..) Dus ik vermoed dat hij dat niet echt wou verklappen dat er nieuwe modellen uitkomen want natuurlijk twijfel ik nu om de X6-1500 nog te kopen.. Maarja aangezien hij niet wil vertellen wat er aan komt is het vervelend om 2 maanden te wachten om dan tot de conclusie te komen dat ze enkel kleine banken uitbrengen waar ik geen interesse in heb..
     
  8. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    De X6-1500GT werkt perfect bij mij.
    Heb nu veel hulpmiddelen bij gemaakt, zodat alles mogelijk is.
    Geecontroleerde waterkoeling; afzuiging; langsgeleider voor naamborden; verlichting rond de freesmotor;E-stop; homing/eind sensoren, ......
    Een nieuw model zal altijd duurder worden.
    Nu de dollar meer waard is geworden moet je al meer betalen dan een jaar geleden.
     
  9. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Wat bedoel je met:
    - Langsgeleider voor naamborden?
    - E-stop?

    Die homing/eind sensoren kan ik wel raden wat dit is, is die voor automatisch je x en y zero in te stellen zoals een 3D printer? Hoe werkt dit dan zonder deze sensoren?
     
  10. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    een langs geleider van aluminium.
    dit is een lange balk met markeringen die in de lengte van het bed wordt gemonteerd.
    hierdoor kun je naam borden maken die langer zijn dan 60 cm, door middel van het opschuiven van het materiaal langs de geleider.
    In Aspire kun je dit instellen, zodat je naamborden van meters lang kan maken.

    De E-stop is een nood stop die aan de freestafel zit, dicht bij je werk.
    deze is verbonden met een poort op de usb print in de schakelkast, zodat als je hier op drukt alles stil staat en niet de spanning afvalt( dit gebeurt als de noodstop op de schakelkast wordt ingedrukt) je kunt dan gewoon de gebroken frees wisselen en weer opnieuw verder gaan met je werkstuk.

     
  11. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Duidelijk, maar als een frees afbreekt en je bent er niet in de eerste paar seconden bij, ben je dan al niet zoizo te laat? Dan zal hij het "overgeslagen stuk" toch niet opnieuw gaan doen?

    En wat betreft de homing sensoren, klopt het wat ik zei? dat dit is om de bank automatisch zijn X en Y home te laten vinden? Normaal moet je dit dan handmatig gaan instellen?

    Waar heb je deze info allemaal gevonden, is er ergens een forum rond deze bank te vinden?
     
  12. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    alles is te vinden op youtube en internet buitenlandse forums.
    gebruik de zoek naam 1500GT; cnc6040 etc..
    Bij homing gaat de frees automatisch naar een standaard 0 van de tafel.
    ik gebruik ze ook als nood stop, als de frees te ver door loopt dan de tafel langs is.
    Het nulpunt van de form die je wilt frezen doe je zelf.
    de E-stop; als de frees breekt en hij loopt door druk je op de E-stop en alles staat stil.
    de spanning valt niet af.
    nieuwe frees plaatsen; nullen ( Z hoogte) en dan op rewind drukke.
    nu kun je de frees weer starten en hij loopt het hele patroon nog een kaar af gewoon door de gefreesde gleuf en gaat dan weer verder met je onderdeel dat je aan het frezen bent.
    je kan hem ook gebruiken om het geheel te stoppen, als je ziet dat er iets dreigt fout te gaan.
    Bij de knop ben je sneller dan met je muis op het scherm naar de stop toets.


     
  13. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Bedankt voor de uitleg allemaal ;-) Ik vermoed dat alles wel duidelijk wordt van zodra ik een CNC bank in huis heb en stap voor stap de vragen begin op te zoeken op forums :) net zoals ik bij mijn eerste zelfbouw 3D printer heb gedaan. Vandaag dan toch maar eens de knoop gaan doorhakken.. Ik zit alleen verveeld met die stelling dat er nieuwe modellen in april uitkomen. Het zou goed kunnen dan de oude modellen dan goedkoper worden en de nieuwe modellen dan de oude prijs gaan aannemen (niet perse een hogere prijs).

    Maargoed, om bovenstaande "upgrades" uit te voeren ben je geen handen vol geld kwijt neem ik aan..
     
  14. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    en weer een cnc junk er bij leuk man als je info nodig heb geef je maar een brul.
     
  15. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Hey,

    ja vandaag de hele dag forums af gegaan om dingen te lezen over de X6-1500, over het algemeen allemaal positieve dingen behalve dat de bekabeling beter te vervangen is omdat deze niet geshield zou zijn? En dan nog iets dat het toestel geen aarding heeft. Maar in mijn ogen allemaal maar kleine upgrades die niet te moeilijk uit te voeren zijn voor een hobbyist. En dan natuurlijk nog de homing switches. Ik las dat sommigen gewone switches gebruiken (zoals op een 3d printer) en andere gebruiken afstands-sensoren. Maar deze zijn wel een pak duurder... Wat gebruiken jullie?
     
  16. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
  17. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Prijs van die dingen valt dan goed mee, alleen spijtig dat de tutorial in het spaans? is :)
    Ik las ergens op een ander forum de controller kaart in de X6-1500 meteen klaar is voor het monteren van eindswitches en daar deden ze het met simpele "klik-schakelaars", die moet je (als ik het goed begrepen heb) gewoon aansluiten op de printplaat.

    Maar hier hebben de sensoren ook voeding nodig dan? Vandaar de omvormer die ergens te zien is op de foto's. Het enige wat ik niet snap is de custom printplaat die ergens op de eerste foto's te zien is...
     
  18. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    de tekst is in het frans, maar bij google kan je de vertaling aan zetten

    dat is een simple stepdown coverter die op ebay.de te koop is voor 1 euro en gratis verzenden.
    Neu Mini 5 x LM2596s DC-DC Buck Converter Power Supply Step Down Module | eBay

     
  19. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Ja das de converter waar ik over sprak, ik heb het op de printplaat waar ik niet weet waar hij voor gebruikt wordt:

    [​IMG]

    Btw, ik kan frans spreken en lezen, dat is geen frans :p
     
  20. Klucky_13

    Klucky_13

    Lid geworden:
    11 apr 2014
    Berichten:
    743
    Locatie:
    Sint-Genesius-Rode
    Hier is de google translate over die printplaat:

    Om dit te bereiken, had ik een single-sided PCB plaat, die de 24VDC van de DC ontvangt DC converter en uitgedeeld aan elk van de detectoren:
    Naast de functie van de verdeling van voedsel, omvat een weerstand voor elk van de inductieve sensoren, die nodig is om het detectorsignaal te vallen met de USB besturingseenheid die zich in de schakelkast.
    Dit bord ondersteunt digitale ingangssignalen door enkele optocouplers (optisch signaal isolatoren), die vereisen dat het aan zijn ingang geleverde stroom wordt beperkt door een weerstand. Het is slechts een LED-diode waarvan het licht invalt op een fotodetector of fototransistor, allemaal in hetzelfde pakket. Dit zorgt voor elektrisch isoleren van de USB-control board sensoren en circuits als ik stap informatie wordt gedaan door middel van licht, niet elektrisch.


    Het verdelen van de voeding, dat begrijp ik, maar het stukje over de weerstand etc?
     

Deel Deze Pagina