Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Bij het oliën van het voorschot van de statiekajuit heb ik gewoon over de coat of arms geschilderd :), alleen jammer dat we maar over een paar jaar met zekerheid gaan weten of dit helpt tegen oxidatie.
Wie weet helpt het wel, de tijd zal het ons leren ;) Eigenlijk zou ik het liefst mijn dekken ook helemaal onbehandeld laten, maar dan gaan die in de loop der tijd ook steeds donkerder worden daarom zet ik hier ook één laagje matte lak op omdat tegen te gaan.
 
Dag 110: 30/12/2020 2u25

3 ramen afgewerkt, nog 3 te gaan. Het binnenraamwerk met de verdeling is integraal gemaakt uit noten 0,5 x 3 mm op maat gesneden en de boog aan de holle onderzijde van de bovenboog geslepen met de Dremel met schuurschijfje want met de hand vijlen leverde alleen maar brokken op. (toch nog 50% uitval, daarom de laatste eerste geïmpregneerd met roze ZAP) Boven op de multiplexboog heb ik nog een latje noten 0,5 x 3 mm bevestigd, zodat het wat meer lijkt op de tekening van AotS.


IMGP4512.JPG
 
Dag 112: 01/01/2021 2u40

De ramen losgesneden van het papier, en de bovenboog licht bijgeschuurd zodat de oversteek niet meer dan 1 mm is.
IMGP4514.JPG


De plaats van de hoekmannen aan de spiegel in vorm geschuurd en de hoekmannen geplaatst met SLO-Zap.

Erker, ramen, houten en messing ornamenten geschikt op de zijkant van de romp en aangeduid waar de houten ornamenten moeten komen en deze gelijmd.

Vervolgens aan bakboord de plaats tussen de houten ornamenten opgevuld met noten latten 1 x 6 mm op maat gemaakt, behalve het stukje vooraan, omdat hier rekening moet gehouden worden met het potdeksel dat als een sierlijst naar achter doorloopt.

Dag 113: 02/01/2021 3u40

Aan stuurboord de plaats tussen de houten ornamenten opgevuld met noten latten 1 x 6 mm op maat gemaakt, behalve het stukje vooraan.

In de scheepswand zitten 4 enkele katrolschijven in een houten kader, 1 aan beide zijden een paar centimeter voor de erker, en 1 aan beide zijden voor de 4e kanonpoort. Panart voorziet dit niet.

Dus al het benodigde materiaal hiervoor verzameld:

- 4 messing katrolschijven van 4 mm, afgeslepen met de Dremel met schuurschijf tot ze niet dikker meer zijn dan 1 mm;

- Uit noten 1 x 4 mm 8 stukjes gezaagd in de verstekbak van 7 mm lang.

- Uit noten 1 x 4 mm 8 stukjes gezaagd van 2,5 mm, nadat één kant met een sleutelvijl enigszins hol geveild was;

- Uit rondhout van 2 mm 4 stukjes van 4 mm gesneden.

Vervolgens een mal gemaakt om de stukjes 4 x 7 mm allemaal op dezelfde plaats onder de boorkolom te positioneren.
IMGP4516.JPG

Met de Dremel in de boorkolom de 8 plaatjes een gat geboord van 2 mm.

4 kaders met schijf gemonteerd.
IMGP4517.JPG
IMGP4518.JPG
IMGP4519.JPG

Aan stuurboordzijde een gleuf gefreesd en uitgevijld met sleutelvijl en de 2 inserts geplaatst.
IMGP4520.JPG
IMGP4521.JPG
 
De beste wensen :bier:.

Ik begon met een doekje voor het kwijlen , toen een emmer en u zit ik in een bad.:wave
 
Ja, maar je hebt ons ook niet horen zeggen dat jij alleen verantwoordelijk bent, maar je helpt wel goed mee op deze manier. de Hansen, Pietsan, Cees, Kees en Mees helpen ook goed mee hoor
 
Dag 114: 03/01/2021 2u15

De 2 schijfinserts aan bakboord geplaatst. (foto's zie vorige post)

Panart voorziet latten van 2 x 6 mm voor de potdeksels.

Volgens Aots zit er enig profiel in. Mede omdat op sommige plaatsen een bocht naar omlaag voorzien wordt in plaats van een knik heb ik besloten de potdeksels op te bouwen uit een lat van 1 x 5 mm en één van 1 x 6 mm. Van de bovenste lat worden de bovenhoeken licht rond geschuurd.

De latten voor het potdeksel van de verschansing van het achterdek op maat gemaakt en voorzien van de gaten voor de bolders en op hun plaats gelijmd met een hulplatje tussen de klem om de lat mooi te centreren over de verschansing die 4 mm dik is.
IMGP4522.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dag 115: 04/01/2021 2u15

Noten lat van 2 x 8 mm voor het potdeksel van de spiegel gemaakt.

Poging 1: geweekt en koud gebogen – lat breekt als ik probeer de redelijk korte bocht aan de uiteinden te buigen

Poging 2: geweekt en gebogen met de soldeerbout – lat blijkt een beetje gekrompen te zijn in de lengte, bij verlijmen kom ik een mm te kort, na afschuren van de buitenzijde bemerk ik dat de binnenzijde van de spiegel niet helemaal gedekt is, dus naad met penseel en water bevochtigd en losgepraamd. (leve de niet-watervaste houtlijm )

Poging 3, iets langere lat gesneden, geweekt en gebogen met de soldeerbout, en gelijmd met SLO_Zap zodat ik het potdeksel beter op zijn plaats kon duwen zonder minutenlang te moeten vasthouden.

Potdeksel aan buiten- en binnenzijde in vorm geschuurd.
IMGP4523.JPG


Template afgedrukt voor de positie van de antislip-latten en de haken in het dek rond de voet van de bazaanmast, en deze met een naald doorgedrukt in het dek.
template achterdek.jpg

Antisliplatjes van noten 1 x 1 x 17 mm geplaatst, de houtlijm met een naaldpunt aangebracht.
IMGP4524.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Hartelijke dank allen voor de mooie woorden en om op de leuk-knop te drukken.

Dag 116: 05/01/2021 1u15

De zes zijramen geplaatst met een dot houtlijm.
IMGP4525.JPG


Het potdeksel gemaakt en geplaatst op de borstwering net voor de statiekajuit, op de zelfde wijze samengesteld als het potdeksel van het achterdek. De bocht na weken met de soldeerbout er in gebogen.
IMGP4526.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Hartekijk dank voor de leukjes :)

Dag 118: 07/01/2021 1u00

Tierlijstjes gemaakt voor tussen/boven de zijramen door met een scraper en 1 x 2 mm latje te bewerken, op maat gesneden en geplaatst aan stuurboord.

Het dak van de statiekajuit aan de achterzijde en de zijkanten afgeboord met een noten hoeklat 2 x 2 mm, aan de voorzijde 4,5 mm uitstekend voorbij de rand van het dwarsschot.
IMGP4528.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Back
Top