Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Herby63, 22 dec 2020.

  1. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wie weet helpt het wel, de tijd zal het ons leren ;) Eigenlijk zou ik het liefst mijn dekken ook helemaal onbehandeld laten, maar dan gaan die in de loop der tijd ook steeds donkerder worden daarom zet ik hier ook één laagje matte lak op omdat tegen te gaan.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag 110: 30/12/2020 2u25

    3 ramen afgewerkt, nog 3 te gaan. Het binnenraamwerk met de verdeling is integraal gemaakt uit noten 0,5 x 3 mm op maat gesneden en de boog aan de holle onderzijde van de bovenboog geslepen met de Dremel met schuurschijfje want met de hand vijlen leverde alleen maar brokken op. (toch nog 50% uitval, daarom de laatste eerste geïmpregneerd met roze ZAP) Boven op de multiplexboog heb ik nog een latje noten 0,5 x 3 mm bevestigd, zodat het wat meer lijkt op de tekening van AotS.


    IMGP4512.JPG
     
    Flying Scotsman, Jaques en Ronk vinden dit leuk.
  3. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag 111: 31/12/2020 2u30

    3 ramen voor bakboord afgewerkt
    IMGP4513.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Flying Scotsman, Ronk en pietsan vinden dit leuk.
  4. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag 112: 01/01/2021 2u40

    De ramen losgesneden van het papier, en de bovenboog licht bijgeschuurd zodat de oversteek niet meer dan 1 mm is.
    IMGP4514.JPG

    De plaats van de hoekmannen aan de spiegel in vorm geschuurd en de hoekmannen geplaatst met SLO-Zap.

    Erker, ramen, houten en messing ornamenten geschikt op de zijkant van de romp en aangeduid waar de houten ornamenten moeten komen en deze gelijmd.

    Vervolgens aan bakboord de plaats tussen de houten ornamenten opgevuld met noten latten 1 x 6 mm op maat gemaakt, behalve het stukje vooraan, omdat hier rekening moet gehouden worden met het potdeksel dat als een sierlijst naar achter doorloopt.

    Dag 113: 02/01/2021 3u40

    Aan stuurboord de plaats tussen de houten ornamenten opgevuld met noten latten 1 x 6 mm op maat gemaakt, behalve het stukje vooraan.

    In de scheepswand zitten 4 enkele katrolschijven in een houten kader, 1 aan beide zijden een paar centimeter voor de erker, en 1 aan beide zijden voor de 4e kanonpoort. Panart voorziet dit niet.

    Dus al het benodigde materiaal hiervoor verzameld:

    - 4 messing katrolschijven van 4 mm, afgeslepen met de Dremel met schuurschijf tot ze niet dikker meer zijn dan 1 mm;

    - Uit noten 1 x 4 mm 8 stukjes gezaagd in de verstekbak van 7 mm lang.

    - Uit noten 1 x 4 mm 8 stukjes gezaagd van 2,5 mm, nadat één kant met een sleutelvijl enigszins hol geveild was;

    - Uit rondhout van 2 mm 4 stukjes van 4 mm gesneden.

    Vervolgens een mal gemaakt om de stukjes 4 x 7 mm allemaal op dezelfde plaats onder de boorkolom te positioneren.
    IMGP4516.JPG
    Met de Dremel in de boorkolom de 8 plaatjes een gat geboord van 2 mm.

    4 kaders met schijf gemonteerd.
    IMGP4517.JPG IMGP4518.JPG IMGP4519.JPG
    Aan stuurboordzijde een gleuf gefreesd en uitgevijld met sleutelvijl en de 2 inserts geplaatst.
    IMGP4520.JPG IMGP4521.JPG
     
    Eduard Renger, Mees Ippel, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.771
    Locatie:
    Dordrecht
    Strak!
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  6. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.718
    Locatie:
    Tilburg
    Gelukkig nieuwjaar Herby :rofl::rofl:
     
  7. De beste wensen :bier:.

    Ik begon met een doekje voor het kwijlen , toen een emmer en u zit ik in een bad.:wave
     
  8. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Ook een gelukkig Nieuwjaar Koos :)

    Bestel maar een zwembad Henk, ik ga proberen die ook vol te krijgen :)
     
  9. Gaat je lukken :rofl::rofl::rofl:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  10. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mag ik voorstellen om daar een bad van te maken voor Olympische wedstrijden??? Dan ik helpen bij de vulling:worship::worship:
     
  11. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Daar kan ik toch niet alleen verantwoordelijk voor zijn, maar met een paar "Hans"en, "Peter"s, Piet en Cees en anderen die op zeer hoog niveau bezig zijn, gaat dat wel lukken :)
     
  12. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja, maar je hebt ons ook niet horen zeggen dat jij alleen verantwoordelijk bent, maar je helpt wel goed mee op deze manier. de Hansen, Pietsan, Cees, Kees en Mees helpen ook goed mee hoor
     
  13. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag 114: 03/01/2021 2u15

    De 2 schijfinserts aan bakboord geplaatst. (foto's zie vorige post)

    Panart voorziet latten van 2 x 6 mm voor de potdeksels.

    Volgens Aots zit er enig profiel in. Mede omdat op sommige plaatsen een bocht naar omlaag voorzien wordt in plaats van een knik heb ik besloten de potdeksels op te bouwen uit een lat van 1 x 5 mm en één van 1 x 6 mm. Van de bovenste lat worden de bovenhoeken licht rond geschuurd.

    De latten voor het potdeksel van de verschansing van het achterdek op maat gemaakt en voorzien van de gaten voor de bolders en op hun plaats gelijmd met een hulplatje tussen de klem om de lat mooi te centreren over de verschansing die 4 mm dik is.
    IMGP4522.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Ronk en pietsan vinden dit leuk.
  14. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag 115: 04/01/2021 2u15

    Noten lat van 2 x 8 mm voor het potdeksel van de spiegel gemaakt.

    Poging 1: geweekt en koud gebogen – lat breekt als ik probeer de redelijk korte bocht aan de uiteinden te buigen

    Poging 2: geweekt en gebogen met de soldeerbout – lat blijkt een beetje gekrompen te zijn in de lengte, bij verlijmen kom ik een mm te kort, na afschuren van de buitenzijde bemerk ik dat de binnenzijde van de spiegel niet helemaal gedekt is, dus naad met penseel en water bevochtigd en losgepraamd. (leve de niet-watervaste houtlijm )

    Poging 3, iets langere lat gesneden, geweekt en gebogen met de soldeerbout, en gelijmd met SLO_Zap zodat ik het potdeksel beter op zijn plaats kon duwen zonder minutenlang te moeten vasthouden.

    Potdeksel aan buiten- en binnenzijde in vorm geschuurd.
    IMGP4523.JPG

    Template afgedrukt voor de positie van de antislip-latten en de haken in het dek rond de voet van de bazaanmast, en deze met een naald doorgedrukt in het dek.
    template achterdek.jpg
    Antisliplatjes van noten 1 x 1 x 17 mm geplaatst, de houtlijm met een naaldpunt aangebracht.
    IMGP4524.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    Pingu57, pietsan, Ronk en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.063
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Slim idee dat doordrukken met een naald om de posities te bepalen.:)
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.192
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Dat was zeker een lastige, het potdek op de spiegelplaat, daar had ik ook nogal wat moeite mee. Maar hij zit er uiteindelijk mooi op :thumbsup:
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.176
    Locatie:
    Leeuwarden
    Weer een vreselijk net stukje werk Herby :rofl::rofl:
     
  18. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Hartelijke dank allen voor de mooie woorden en om op de leuk-knop te drukken.

    Dag 116: 05/01/2021 1u15

    De zes zijramen geplaatst met een dot houtlijm.
    IMGP4525.JPG

    Het potdeksel gemaakt en geplaatst op de borstwering net voor de statiekajuit, op de zelfde wijze samengesteld als het potdeksel van het achterdek. De bocht na weken met de soldeerbout er in gebogen.
    IMGP4526.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
  19. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Dag 117: 06/01/2021 1u15

    Tierlijstjes gemaakt voor tussen/boven de zijramen door met een scraper en 1 x 2 mm latje te bewerken, op maat gesneden en geplaatst aan bakboord.
    IMGP4527.JPG

    Veel modelbouwplezier
     
  20. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.005
    Locatie:
    Brugge
    Hartekijk dank voor de leukjes :)

    Dag 118: 07/01/2021 1u00

    Tierlijstjes gemaakt voor tussen/boven de zijramen door met een scraper en 1 x 2 mm latje te bewerken, op maat gesneden en geplaatst aan stuurboord.

    Het dak van de statiekajuit aan de achterzijde en de zijkanten afgeboord met een noten hoeklat 2 x 2 mm, aan de voorzijde 4,5 mm uitstekend voorbij de rand van het dwarsschot.
    IMGP4528.JPG

    Veel modelbouwplezier,
     
    TIMBERWOLF, Flying Scotsman en Ronk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina