Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dat heet het Corona-effect Peter, de hobby strompelt net iets vlugger dan anders, maar wat je nu al te zien hebt gekregen is 4 maanden "werk", niet echt een sneltreinvaart ook hé :)

Dat het corona effect de modelbouw wat bespoedigt, dat heb ik bij sommige bouwers inderdaad gezien, maar ondanks de vier maanden vind ik je nog heel voorspoedig gaan, gezien alle veranderingen die je gedaan hebt.:worship::worship: vandaar mijn compliment :)
 
Dank voor de bemoedigende woorden en likes,

Dag 65: 15/11/2020 3u20

De zijkanten van de spiegel schuin gevijld voor de hoekmannen. De hoekmannen ontdaan van de gietresten met de Dremel met slijpschijf.

2 noten latjes 0,5 x 2 aan de buitenzijde van de ramen gelijmd, om de ruimte tussen de ramen en de hoekmannen op te vullen.

Het bovenste deel van de spiegel aan de achterzijde blauw geschilderd.

De messing sierstrips en de houten boog boven het centrale beeld gelijmd met Slo-Zap.
IMGP4426.JPG


Begonnen met de beplanking van de luizenplecht met bleke latjes 0,5 x 3 mm, de randen ingestreken met zacht potlood B6.
IMGP4425.JPG


Een aantal noten latten 1 x 6 mm op 19 cm lengte gesneden, en aan bakboord en stuurboord de eerste lat van de 3e rij boven het berghout geweekt, gebogen en in model vastgezet op de romp.
 
Dank voor het compliment, maar dat gevoel heb ik ook als ik naar jou 7 Provincien kijk. Scratch, plank on frame EN in eik bouwen is toch een heel ander niveau :wave
 
Dag 67: 17/11/2020 2u30

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

De voorste en de achterste lat worden telkens verjongd. De voorste wordt geweekt in en in een bocht gedroogd voor hij pas gemaakt wordt op de romp.

Dag 68: 18/11/2020 2u00

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

1 Rij aan bak- en stuurboord, die begint ongeveer 2 cm van de boeg. Eerste lat telkens geweekt, gebogen en in vorm laten drogen op de romp, om vervolgens te lijmen met houtlijm. Waar de lat weerbarstig opveert een beetje SLO-zap aangebracht, toegeduwd en overschot aan lijm met een doek weggewreven.

Dag 69: 19/11/2020 1u30

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

2 Rijen aan bak- en stuurboord, waarvan de tweede begint ongeveer 4 cm van de boeg.

IMGP4429.JPG
 
Dank u voor de bemoedigende woorden en de "leukjes"

Dag 70: 20/11/2020 3u30

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

2 2/3 Rijen aan bak- en stuurboord.
IMGP4430.JPG


Dag 71: 21/11/2020 4u00

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

De onvolledige rij van gisteren afgewerkt.

Nu de ter hoogte van de spiegel volledig beplankt is, heb ik een insteker geplaatst, die eindigt tegen de hekbalk.

Daaronder een volledige rij geplaatst.

Vanaf nu verder met beplanken vanaf de kielbalk.

2 volle rijen aan beide zijden gelegd, het voorste stuk wordt verjongd om mooi in de gleuf tegen de kiel te passen en aan de bovenzijde ongeveer 1,5 mm verjongd om de punt niet te steil te laten stijgen.

Begonnen met de derde rij, waarbij op het smalste stuk dat nog moet beplankt worden, verjongd wordt tot 4 mm.

Dag 72: 22/11/2020 4u00

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

3e rij afgewerkt en rijen 4 en 5 geplaatst.

Dag 73: 23/11/2020 2u00

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

1 lat 4 keer moeten opnieuw maken, de eerste keer spleet hij diagonaal bij het passen, de 2e maal ietsje te smal gemaakt, en de derde maal de lijm aan de verkeerde kant gedaan, en bij het afwassen van de lijm onder stromend water, lat in 2 gekraakt. Bijna de moed opgegeven, maar na een paar uur afkoelen de koe bij de horens gevat en de 4e poging was perfect. Uiteindelijk 1 volle rij aan bakboord en stuurboord kunnen afwerken.
IMGP4431.JPG

Nog 3 latjes te gaan: 2 aan stuurboord en 1 aan bakboord.

Veel modelbouwplezier,
 
Dag 74: 24/11/2020 2u10

Verder met de beplanking van de romp onder het berghout.

Oef, de 2 rompbeplanking onder de berghouten is dicht.

De laatste latten moesten over de volle lengte pas gemaakt worden, dus grof op maat gesneden, en cm per cm bijgeschuurd tot de pasvorm perfect was.
IMGP4432.JPG
IMGP4433.JPG
 
Grappig dat je dat zegt Arjen, ik vind mijn mouwmethode nogal chaotisch soms, een beetje zoals mijn hobbyruimte er uit ziet :) maar dat komt doordat ik probeer een aantal stappen vooruit te denken, zodat er niet te veel in de weg zit voor de volgende stap, of wat moet gedaan zijn om een ander onderdeel goed uit te richten.
 
Dag 75: 25/11/2020 2u20

De romp onder het berghout opgeschuurd met de hand, met korrel 60, 180 en 600, nagewreven met fijne staalwol, en de kantjes bijgewerkt met middelgrof en fijne schuurlat. Ook de uiteinden van de latten aan de spiegel op maat geschuurd.
IMGP4434.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Vervolg van de 75e bouwdag:

De volledige romp onder de berghouten ingestreken met Danish Oil. Superproduct om te verwerken, maar vermijd dat je nadien nog uren in de zelfde (goed verluchte) kamer moet doorbrengen.
IMGP4435.JPG
IMGP4436.JPG


Mijn echtgenote vindt dit zo mooi dat ik het onderwaterschip niet wit mag schilderen :(
IMGP4437.JPG


PS: op aanraden van *Hans* bewaar ik de Danish Oil in de koelkast. Mogelijks is het feit dat dit product met lage temperatuur werd aangebracht op een romp op kamertemperatuur de oorzaak van de witte vettige aanslag die na een paar weken prominent aanwezig was. Sedertdien hou ik 1 potje in de hobbyruimte, dus op kamertemperatuur, en bij verwerking is de geurhinder veel minder en voorlopig ook geen witte aanslag.
 
Hoi Herby, dat ziet er weer prachtig uit :thumbsup:, heb je er één laag olie opgedaan? Het lijkt donkerder als op mijn model (kan ook aan de foto liggen natuurlijk). Ik wrijf de verse nog vochtige olie altijd na met een zachte doek, waardoor je een mooi zijde - tot matte glans krijgt.
 
Back
Top