Royal Caroline 1749 - Kitbashing - Werfregister

Dag Piet, inderdaad 1 laag, maar niet opgewreven.
Ik vermoed dat het misschien wel geen noten is. Panart vermeldt enkel "listelli" Het is zo al een redelijk warme donkerbruine kleur, en met een andere nerfstructuur dan de andere formaten noten latten die in de kit zitten.

Dag 76: 26/11/2020 2u20

De achterwand van de statiekajuit dicht gemaakt. Panart laat ze open, Aots geeft geen duidelijk zicht hierop, maar aan de ene zijde zit de deur van de trap naar beneden, en aan beide zijden zit een raam in de scheepswand, dus is het logisch dat deze achterwand toe is.

Draaitrap geplaatst, balsalatje onder de dakoversteek gelijmd om wat meer “vlees” te hebben om de wanden ertegen te lijmen. Wanden uitgevoerd in noten 1 x 6 mm en 0,5 x 3 mm.


IMGP4441.JPG
IMGP4443.JPG
 
Dag 78: 28/11/2020 1u40

Kluisgaten in de 2e huidlaag uitgefreesd.
IMGP4446.JPG


Achter de verschansing van de luizenplecht een noten lat 1 x 6 mm gelijmd om later de sierlijst tegen te zetten.

De boven het achter dek uitstekende spantdelen van spanten 9 en 10 verwijderd en glad geschuurd.

De binnenverschansing van het achterdek glad geschuurd.

De dikte van de verschansing van het achterdek moet 4 mm worden. Met 1,5 mm van de eerste beplanking, 1 mm van de 2e beplanking en 1 mm van de beplanking aan de binnenkant kom ik maar aan 3,5 mm.

Ik ben dus begonnen met noten latjes 0,5 x 3 uit eigen voorraad aan de binnenzijde te lijmen.
 
Dag 79: 29/11/2020 2u10

Aan de hand van de nog aan te brengen buitenbekleding bij het achterdek ( 1 sierstrip 3 mm, 3 noten latten van 6 mm, nog een sierstrip 3mm en de gelaserde versiering) de hoogte van de verschansing van het achterdek bepaald en een bijkomende lat eerste huidbeplanking aangebracht, alsook noten latjes 0,5 x 3 mm aan de binnenkant ervan.

De plaats van de 2 bolders per zijde aan het achterdek afgetekend en uitgezaagd zodat deze bolders die gemaakt worden uit noten 2 x 4 mm niet op de verschansing komen te staan maar er uit komen, wat veel steviger zal zijn.

De kanonpoorten uitgemeten, afgetekend en uitgefreesd.
IMGP4447.JPG
IMGP4448.JPG
IMGP4449.JPG


Boven de l planken komt nu een messing sierlijst.
De ornamenten voor rond de kanonpoorten afgetekend want de onderste messing sierlijst kan daar niet doorlopen en moet vervangen worden door een noten lat van 1 x 3 mm.

De plaats van de rusten uitgezet want ook daar moet de messing sierlijst onderbroken worden. Panart tekent de rusten onder de sierlijst en Aots tekent de rusten aan de bovenzijde van de sierlijst, met een dikte van ongeveer 1 mm, wat ik onrealistisch vind. Zoals bij de Victory het geval is, plaats ik de rusten ter hoogte van de sierlijst met een streefdikte van maximaal 3 mm

Veel modelbouwplezier,
 
Dank u voor de mooie woorden en de likes. ;) :thumbsup:

Dag 80: 30/11/2020 1u45

De verschansing van het achterdek bekleed met noten latten 1 x 6 mm, vooraan verjongd tot ongeveer 4 mm zodat over de ganse lengte 3 latten aangebracht kunnen worden.
IMGP4451.JPG

Hier zijn ook de uitsparingen voor de bolders te zien.

De hoogte van de verschansing van het hoofddek boven de geschutsopeningen afgetekend en afgesneden.
IMGP4450.JPG

De spantdelen die boven het hoofddek uitsteken afgezaagd.


De binnenkant van deze verschansing licht opgeschuurd met een schuurstaafje.

Het bovenste deel van de verschansing van het hoofddek bestaat uit 11 kolonnes die de handreling ondersteunen. In plaats van rondhout in te boren, lijm ik noten 2 x 2,5 aan de binnenkant tegen de 1e beplanking, tot aan de onderzijde van de zijkanten van de kanonpoorten.

Alvast 2 stukjes met een lengte van 18 mm op de nieuwe verstekbak gezaagd en 2 ervan gelijmd.

Met hulp van een paar latten worden deze balken uitgelijnd tegen de zijkant van de kanonpoort en 5 mm boven de boord uitstekend.
IMGP4452.JPG


Veel modelbouwplezier (actief of passief :) )
 
Dag 81: 1/12/2020 1u05

Verder met de verticale balkjes voor de verschansing van het hoofddek aan de zijkanten van de kanonpoorten, en ook 3 halverwege tussen de 4 kanonpoorten aan stuurboord.
IMGP4454.JPG


Dag 82: 2/12/2020 1u30

3 relingsteunen tussen de geschutpoorten aan bakboord en stuurboord geplaatst en de rest van de binnenkant van de verschansing bekleed met balsa 2 x 6 mm.
IMGP4455.JPG
IMGP4456.JPG
 
Mooi werk Herby, ik zie wel dat het één en ander er wat anders uit komt te zien als op mijn model van de Caroline. Bijv. in post 122 hierboven op deze pagina zie ik dat je de twee open lockers niet hebt gemaakt, betekend dit dat deze niet origineel zijn ??
gereed_bewerkt-1.jpg Links een kleine en rechts een grote waar ik de vaten onder heb gezet.
 
Inderdaad Piet, ik heb er voor gekozen ze dicht te maken, omdat:
- de trap naar beneden eigenlijk een draaitrap is met 7 treden, en een deur. Als je dus de bakboordzijde openlaat, zit in de linker kant ervan het bovendeel van de deur waarmee de trap afgesloten wordt, en onvermijdelijk in de vloer een gat, anders kan de deur niet open. De deur moet wel naar binnen open gaan, want aan de buitenkant zitten de traptreden. bergruimte aan bakboordzijde is dus al uitgesloten.
- Volgens AotS zitten de achterste van de 3 zijramen iets meer naar achter en dus ter hoogte van deze ruimte. Behalve uit esthetisch oogpunt, heeft het geen zin om in een open afdak een raam te voorzien.
Dus zelfs zonder mooie tekening in AotS van deze zone, vind ik het logisch dit dicht te maken.

Dit doet geen afbreuk aan jouw verdienste een subliem model "out-of-the-box" gebouwd te hebben, maar ik probeer er net iets meer uit te halen, niet dat ik 100% historische accuraatheid nastreef.
Het zou leuk zijn ze ooit eens naast elkaar te zien :) maar ik heb nog een paar jaar "werk".
 
Inderdaad Piet, ik heb er voor gekozen ze dicht te maken, omdat:
- de trap naar beneden eigenlijk een draaitrap is met 7 treden, en een deur. Als je dus de bakboordzijde openlaat, zit in de linker kant ervan het bovendeel van de deur waarmee de trap afgesloten wordt, en onvermijdelijk in de vloer een gat, anders kan de deur niet open. De deur moet wel naar binnen open gaan, want aan de buitenkant zitten de traptreden. bergruimte aan bakboordzijde is dus al uitgesloten.
- Volgens AotS zitten de achterste van de 3 zijramen iets meer naar achter en dus ter hoogte van deze ruimte. Behalve uit esthetisch oogpunt, heeft het geen zin om in een open afdak een raam te voorzien.
Dus zelfs zonder mooie tekening in AotS van deze zone, vind ik het logisch dit dicht te maken.

Dit doet geen afbreuk aan jouw verdienste een subliem model "out-of-the-box" gebouwd te hebben, maar ik probeer er net iets meer uit te halen, niet dat ik 100% historische accuraatheid nastreef.
Het zou leuk zijn ze ooit eens naast elkaar te zien :) maar ik heb nog een paar jaar "werk".
Duidelijk verhaal. Ik heb me uiteraard zoveel mogelijk aan de beschrijving van de bouwkit gehouden en hier en daar een beetje van mezelf;)
 
Nog iets gevonden: op het bovenaanzicht (plan A2/A) staan 2 kikkers tegen deze wand getekend, wat mijn vermoeden versterkt dat die wand gesloten is, althans volgens de auteurs van AotS. :)
plan_2b.jpg


En NEE, die stoel ga ik niet maken :)
 
Dag 83: 3/12/2020 2u55

Binnenkant van de verschansing opgeschuurd.

Met de schrapers van Artesania Latina een noten lat van 2 x 3 mm vorm gegeven voor de watergang van het hoofddek.

Watergangen geweekt, laten drogen in vorm en vastgelijmd.

(voor een foto zie post #127 De donkere plekjes zijn SLO-Zap. Na een behandelijg met Danish oil hopelijk niet meer zichtbaar



2 rijen notenfineer 0,5 x 6 mm aangebracht aan beide zijden van de binnenkant van de verschansing van het hoofddek.
IMGP4457.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dag 84: 4/12/2020 0u45

2 rijen notenfineer 0,5 x 6 mm aangebracht aan beide zijden van de binnenkant van de verschansing van het hoofddek. De bovenste lat ter hoogte van de geschutpoorten in breedte aangepast om niet over de eerder aangebrachte verschansing uit te steken, omdat afvijlen of snijden ter hoogte van de relingsteunen moeilijk wordt.

Dag 85: 5/12/2020 3u20

De buitenzijden van de voorwand van de statiekajuit beplankt met noten latten 1 x 6 mm.

Het profiel van de verschansing van het hoofddek tussen statiekajuit en trap uitgemeten aan de hand van de plannen in AotS en de beschikbare ornamenten in de bouwdoos, en op maat gemaakt.

De binnenkant van de verschansing verder bekleed met noten latten 0,5 x 6 mm tussen de statiekajuit en de trap.

Begonnen met het beplanken van het hoofddek met bleke latten 0,5 x 3,3 mm.
IMGP4458.JPG

De zijranden telkens met zacht potlood zwart gemaakt om de breeuwnaden te simuleren. 7 rijen in het midden gedaan. Omdat de maximale lengte tussen de roosteropeningen kleiner is dan de maximale planklengte worden de latjes niet opgedeeld.
IMGP4459.JPG


Veel modelbouwplezier,
 
Dag 86: 6/12/2020 3u30

Om de 4 cm dwars over het dek een potloodlijn getrokken zodat de kopse kanten mooi op een lijn gelegd kunnen worden. Verder met het beplanken van het hoofddek, met planken van maximaal 12 cm, iedere rij 4 cm verspringend. 14 rijen geplaatst.

IMGP4460.JPG
 
Dag 87: 7/12/2020 1u10

Verder met het beplanken van het hoofddek, 5 rijen geplaatst.

Dag 88: 8/12/2020 1u20

Verder met het beplanken van het hoofddek, 6 rijen geplaatst

Dag 89: 9/12/2020 2u30

Verder met het beplanken van het hoofddek, 10 rijen geplaatst. Het volledige hoofddek is beplankt.
IMGP4461.JPG


Begonnen met het opschuren van het hoofddek.

Veel modelbouwplezier,
 
Netjes Herby, :thumbsup: (ik hoop maar dat je de vlekjes weg krijgt op de watergangen, misschien met een klein schuurblokje...?? ik heb ook al eens zoiets gehad en heb de lijm toen weg geschraapt met een hobby mesje, want olie en/of beits pakt over het algemeen niet op lijm.)
 
Ik heb het net even getest Piet, Het is cyanoacrylaatlijm, dus verkleurt niet als je er iets over zet. Wel trekt het product op die plaats niet meer in het hout, waardoor het meer glanst op die plekjes als er direct licht op zit.
Ik heb direct met een doek opgewreven en het verschil is minimaal. Ik kan ermee leven :)
 
Back
Top