Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

En volgende week maandag weeflijnen aanbrengen. :):beer: Zo snel gaat hij. Het is heel mooi geworden Piet. Als ik mijn romp zo mooi krijg denk ik niet dat ik een 2e laag ga maken.
Weeflijnen, dat duurt nog wel een paar jaartjes hoor. Je zal zien dat de 2e beplanking heel wat meer tijd in beslag gaat nemen, dit was een beetje een routine klus en ik heb er ieder dag aan gewerkt, dus dan schiet het al gauw lekker op. Bedankt voor het compliment:thumbsup:

De romp is geschuurd, was maar een goed uurtje werk,
JPG_8161_4193_bewerkt-1.jpg

En begonnen aan de 2e beplanking. Eerst de spiegelplaat, de wulf en het hek,
JPG_8156_4189_bewerkt-1.jpg

Spiegel en wulf zijn horizontaal beplankt met noten-latten van 1x 3 mm en het hek is diagonaal beplankt met latten van 1x6 mm en de achtersteven is beplankt met noten-fineer.
JPG_8158_4191_bewerkt-1.jpg

De romp word beplankt met noten latten van 0,5 x 6 mm en kiel en voorsteven worden net als de achtersteven bekleed met noten-fineer.

En omdat ik toch niet zo gek veel omhanden heb ga ik daar vandaag mee beginnen,:yes:
JPG_8157_4190_bewerkt-1.jpg

Vanmorgen een hele tijd bezig geweest met uitzoeken hoe de planken moeten gaan lopen voor de 2e beplanking omdat ik niet net als de beschrijving met afgeschuinde latten wil werken die in een punt eindigen, net als bij de 1e beplanking. Dat is niet helemaal mogelijk, maar later valt het oog op veel delen van de beplanking weg door schilderwerk en de vele decoraties (zie tekening onderaan het bericht) Nu bezig met het bekleden van de kiel en de voorsteven en ook dat is geen eenvoudig klusje en kost veel tijd:rolleyes:. Gelukkig heb ik tijd in overvloed;).
Ik heb nog een aantal noten fineer latten over van de Sovereign die ik hier voor gebruik. Is een hoop pas en meetwerk, dus ik hoop maar dat het eind resultaat gaat worden wat ik voor ogen heb...?

Het begin is in elk geval gemaakt,
JPG_8164_4194_bewerkt-1.jpg

Ik doe dit voor het beplanken, zodat enkele kleine subtiele openingetjes/kiertjes later weg vallen door de beplanking. ( het kleurverschil in de latten komt omdat de voorste buitenkant is geschuurd en achter nog niet dus dat is straks na het glad schuren weg)

JPG_8165_4195_bewerkt-1.jpg
Bij het achterschip en tegen het dekhuis ontkom ik niet aan een paar schuine latten zodat de rest van de romp mooi recht beplankt kan worden, maar deze latten vallen later weg onder de decoraties:)

Nou mensen, het bekleden van de kiel en voorsteven/galjoen was een pittig klusje:rolleyes:, maar ik ben zeer tevreden over het resultaat,
fineer_bewerkt-1.jpg

De 2 bovenste plaatjes laten zien hoe ik te werk ben gegaan en onder is te zien hoe het er nu uitziet. Later word alles behandeld met matte transparante lak of Danish Oil, daar denk ik nog over na.

JPG_8174_4201_bewerkt-1.jpg

De reden dat ik het heb gedaan is te zien op bovenstaand plaatje waar spiegelplaat, wulf, hek, kiel en voorsteven nu allemaal de zelfde houtsoort hebben en kleur.
Nu is het tijd voor de 2e beplanking, maar ik ga de rest van de dag en morgen 'snipperen' , anders word het iets teveel en moet ik daar straks voor boeten, dus even pauze;)

Een snipperdag?? Zeker bij je kameraad op de markt....:D:D
Nee hoor Piet het zij je gegund, een fijne dag en we lezen het wel weer wanneer je terug bent..
Het schuitje word prachtig hoor:wave

Ik kan me voorstellen dat je met je resultaat tevreden bent. Ik zoek naar dat ene foutje... Maar helaas er valt niet veel te brommen over het werk wat je toont.
Wel jammer natuurlijk dat je niet door kan bouwen want in dit stadia wil je niet graag stoppen en ik herken dat wel een beetje.

Gisteravond begonnen met de 1e latten van de 2e beplanking,
JPG_8178_4203_bewerkt-1.jpg
Na een hoop gepuzzel, ontkwam ik er toch niet aan om enkele versneden latten in te voegen te zien op bovenstaande foto bij de blauwe pijltjes.

JPG_8177_4202_bewerkt-1.jpg
Bij het achterschip heb ik in tegenstelling tot de 1e beplanking slechts één lat moeten versnijden voor een goed en ongeforceerd verloop van de gangen.

JPG_8179_4204_bewerkt-1.jpg
(het boegbeeld zit tijdelijk op zijn plek omdat ik dit heb moeten aanpassen (beetje uitvijlen) omdat de galjoenscheg iets dikker is geworden i.v.m. het bekleden, het past nu zo goed dat lijm in principe niet eens nodig is)

Vanmiddag de andere kant (SB) de 1e latten aangebracht op de zelfde manier als aan BB, met een heel klein verschil,
JPG_8180_4205_bewerkt-1.jpg
aan BB heb ik 2 kleine versneden latten gebruikt voor een goed verloop en aan deze kant maar één die iets breder is en dus het zelfde effect creëert, al doend leert men, nietwaar...? Eén en ander was nodig omdat de 1e lat vanaf de steven een hele lat moest worden en geen halve. (ik ben in tegenstelling tot de bouwbeschrijving met beplanken begonnen bovenaan het dekhuis, om op die manier te vermijden dat er een aantal latten taps en dus versneden zouden moeten worden. Op deze manier heb ik slechte één lat bij het achterschip moeten versnijden:)
JPG_8183_4206_bewerkt-1.jpg

Ik ga nog een vijftal latten aan beide kanten aanbrengen waarna ik de poorten en raampartijen ga uitsnijden, ook de spantkoppen die weg moeten ga ik verwijderen, waarna ik het eentonige beplanken van de huid kan afwisselen met de dek-beplanking.

Back