Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

H T R;2954632 Ben benieuwd hoe de machines eruit komen te zien als de beplanking helemaal rondom is aangebracht; met name de contrasterende vernikkelde banden en vernikkelde cilinderdeksels moeten er toch wel aardig chique uitzien tegen het gelakte mahonie. Harald[/QUOTE zei:
Dat zal er inderdaad erg chique uitzien, hoewel ik had verwacht dat het in een soort koper zou zijn, zoals die geweldig mooie bierketels;)

Germt

@Germt

Koper is inderdaad ook een mooie combinatie; de Tsaar had de opdracht gegeven dat nergens in het interieur goud gebruikt mocht worden en vandaar dat al het zichtbare metaal vernikkeld werd. In het consequente gebruik van nikkel werd dus geen uitzondering gemaakt voor de machinekamer!

Harald

Beplanking Stoommachines

.. en het aanbrengen van de beplanking van de cilinderwanden gaat verder; leuke klus voor een druilerige zaterdag ..

Ben ondertussen ook begonnen met het maken van de cilinderdeksels, etc.

Harald

img1787yo.jpg

Je bouwt het leuk na maat, echt een heel werk. Heb je mijn triple gezien, is dat mischien iets voor jou? Ik heb wel massa's tekeningen en plaatjes van die dingen, door de jaren verzameld.....

Je bouwt het leuk na maat, echt een heel werk. Heb je mijn triple gezien, is dat mischien iets voor jou? Ik heb wel massa's tekeningen en plaatjes van die dingen, door de jaren verzameld.....

Dank je - ik had je triple al bewonderd! Wat een prachtige machine. Voordat ik begon aan de nabouw van deze modelletjes heb ik eerst ook heel wat boeken en tekeningen er op nageslagen, foto's bekeken en originele triple expansie machines bezocht. Ondanks dat dit niet werkende modelletjes zijn, vind ik het leuk om meer achtergrond informatie te verzamelen voordat de bouw begint. Voordat ik überhaupt begon aan de bouw van een model van dit jacht heb ik eerst verscheidene musea bezocht, tekeningen gecopieerd en ontelbare foto's verzameld. Ik had beter kunnen beginnen met het schrijven van een boek over dit jacht ......

Harald

verdraaid interessant hoor:D
Ik heb ook even naar de triple gekeken.... pffff, heel wat anders dan de wind die wij nodig hebben;)

Germt

dat wordt heel mooi harald, wat vind je van myn slagschip de uss missouri

(zie bouwverslagen).

grt timberwolf

Eindelijk ....

.. prachtig weer in Zweden. Rond de 25 graden en dus vanochtend vroeg met de romp naar buiten - aan het schuren geslagen en de eerste laag G8 aangebracht.

Harald

hoi, je heb een hele mooie boot.

ik heb myn romp ook byna zo ver.

je heb ook heel mooi weer daar , ik nederland is het nat grys en regen en 10 c.

grt timberwolf

Hallo Harald,

Mooie strakke romp gebouwd. Zelfs aandacht besteed aan het netjes beplanken van de romp wat ik meestal oversla, zorgvuldig gebouwd. Dat belooft wat met de opbouw...;)

Groeten Paul

Bedankt ..

.. voor de leuke opmerkingen - hoewel de bouw van mijn model helaas niet zo snel opschiet als bij anderen probeer ik altijd wel heel zorgvuldig te bouwen. Heb een beetje spijt van de plamuur aan de boeg - was eigenlijk helemaal niet nodig geweest en je hebt er uiteindelijk alleen maar last van.

Als het weer dit weekend meezit gaat na het weer opschuren van de romp de tweede laag erop. Wil dit daarna nog één keer herhalen en dan gaat de epoxy/glasvezel erop. Daarna gaat de echte klus beginnen - de huidbeplating. Heb geluk dat niet de hele romp overlappende huidbeplating bezat - vanaf het hoofddek tot aan de leuning was de stalen huidbeplating bekleed met hout om een mooi egale huid zonder overlappingen te hebben.

Daarna moeten de (rechthoekige) patrijspoorten gemaakt worden. Dit waren bij het origineel aan de buitenzijde horizontaal naar buiten openende luiken en aan de binnenkant verticaal naar binnen openende vensters. Heb de vensters (86 stuks) inmiddels allemaal gefreesd dus die liggen al klaar.

Ondertussen gaat het werk aan machinekamer verder en beginnen de triple expansie stoommachines er al herkenbaar uit te zien. Later deze week zal ik wat foto's plaatsen.

Harald

De aandrijving

Nog niet over gehad zover, maar hier een foto van de twee jongens die het jacht gaan aandrijven:

img1809nx.jpg

Heb ze gekozen omdat ze voldoende vermogen koppelen aan een maximaal toerental van 2000 toeren en er dus geen vertraging nodig is. Daarnaast vond ik ze gewoon mooi ....
Groeten,

Harald

Daarnaast vond ik ze gewoon mooi ....

Daar geef ik je 100% gelijk in Harald.

Ik kan het merk niet zien, ik zie wel WEG, maar die ken ik alleen van grote industriële motoren en hebben ook een ander logo. Bij wel voltage is die 2000 rpm?

Groet,

Ad

Daar geef ik je 100% gelijk in Harald.

Ik kan het merk niet zien, ik zie wel WEG, maar die ken ik alleen van grote industriële motoren en hebben ook een ander logo. Bij wel voltage is die 2000 rpm?

Groet,

Ad

Ad,

Het zijn inderdaad WEG (Württembergische Elektromotoren GmbH) motoren - 2000 toeren bij 24 Volt. Motorsteunen zijn bijna klaar - de motoren wegen per stuk net over de drie kilo.
Groeten,

Harald

Laatst bewerkt:
Back