Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

@Ad Bakker

Zoals ik schreef had AkzoNobel een verf in haar programma die echt goud bevatte; deze verf was met name ontwikkeld als vervanger voor bladgoud en om bijvoorbeeld daken van moskeen te beschilderen. Kan die verf niet meer vinden en neem dus aan dat deze uit het programma is verwijderd - misschien te duur ......

@P. Burghoorn

Dank je wel voor je uiteenzetting over het gebruik van bladgoud - ik heb nog nooit met bladgoud gewerkt maar heb een paar keer met grote bewondering staan kijken naar restauratoren die bezig waren met het herstel van zalen in een paleis. Onvoorstelbaar hoe ze met die flinters goud in staat waren te werken - ben bang dat ik daar een hartverzakking aan over hou ...

Heb gesproken met Haveman Edelmetaal in Voorburg - zij zijn in staat de messing adelaar te voorzien van een bijna 24 karaats (99% zuiver) gouden laag in een halfmatte afwerking. Ik wil inderdaad vermijden dat het voor op de boeg een kermis wordt.

Achter de adelaar komt ook nog verguld lofwerk en als klap op de vuurpijl lopen twee vergulde kabels helemaal rondom de romp heen.

In het echt waren adelaar en lofwerk gebeeldhouwd uit hout en inderdaad voorzien van bladgoud; de twee "kabels" was echter een ander verhaal. Dit waren twee trossen, elk bijna tweehonderd vijftig meter lang (respectievelijk 20 cm en 15 cm diameter) waar nonnen in een klooster nabij Moskou bijna drie jaar over hebben gedaan om ze te voorzien van bladgoud alvorens de vergulde trossen verscheept werden naar de werf in Denemarken.

Misschien ga ik eens voorzichtig oefenen op het kunststof model.

Dit weekend lang weekend in Zweden - vrijdag vieren we Midsommar dus ik hoop dat ik met de boot naar buiten kan.
Groeten,

Harald

Sloepen - 1 van 11

Het is ook prachtig weer in Zweden :( dus ben begonnen met de sloepen; hier is de eerste van een serie van in totaal elf sloepen. Van elk type sloep (Standart had in totaal zes verschillende types sloepen) waren er twee met uitzondering van de kapiteinssloep, waarvan er maar 1 aan boord was.

Hier eerste foto's van de Schaloup van Zijne Majesteit de Keizer.

zkyf.jpg

Ik maakte me grote zorgen om het gewicht van de sloepen maar dat lijkt wel goed te gaan. Het gewicht tot nu toe (status zoals op de foto hieronder) is negen gram.

7hsg.jpg

Groeten,

Harald

Van balsa gesneden Harald?

Het ziet er nu al netjes uit.

Bijna zonde om de huidgangen er tegenaan te moeten zetten.

Van balsa gesneden Harald?

Het geraamte van de sloep bestaat uit berkentriplex; de kiel uit 1.5mm dik triplex, de spanten uit 1 mm triplex en de vloertjes en basis voor het dek uit 0.6 mm triplex. Ik vind berkentriplex een prachtig materiaal om mee te werken en verbaas me elke keer weer hoe ze in staat zijn 0.6 mm triplex (en zelfs het onvoorstelbaar dunne 0.4 mm triplex) te vervaardigen. Elke laag is bijna zo dik als papier.
Groeten,

Harald

Laatst bewerkt:
30 Voet Barkassen

De eerste van de twee dertig voet barkassen staat "op de helling" gereed om kiel, vloer en zitbanken aan te brengen.

a3yf.jpg

Veel getekend en gepriegeld de afgelopen twee weken, maar nu zit de vaart er weer in. Nadat de geraamtes voor de dertig voet barkassen zijn gemaakt, volgen de zes en dertig voets barkassen. Tekeningen zijn al klaar, dus deze zouden relatief snel moeten volgen.

Afgezien van de vier stoomsloepen, hebben alle verdere bijboten overlappende beplanking.
Groeten,

Harald

Klaar voor Beplanking

De eerste 30 voets barkas is klaar voor de overnaadse beplanking. Huidig gewicht, inclusief hulpframes, is acht gram!

Groeten,

Harald

0ke8.jpg

pgil.jpg

Spiegel

Hoewel helaas het werk aan Standart op een iets lager pitje moet (zie russische-torpedobootjager-buinyi-1-48-a) blijft het werk aan verschillende details doorgaan. Het werk aan de twaalf sloepen, twee stoommachines, ankers en ankerlier gaat door - het design van de spiegelversiering is bijna klaar.

eitv.jpg

Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi, heel mooi ,ik ga ook gauw met de opbouw van myn slagship beginnen.

en myn andere boot staat by historische schepen tegenwoordig.

grt timberwolf

@Etapje @frankwin @TIMBERWOLF

Dank jullie wel voor jullie lovende woorden - ik ben altijd bijzonder kritisch op m'n eigen werk en niet gauw tevreden .....

@frankwin

Al deze onderdelen worden, net als de adelaar op de boeg, geprint in was en dan uiteindelijk gegoten in messing en verguld. Er moeten nog kleine wijzigingen worden gemaakt aan de adelaar op de spiegel en dan kan ook hiervan eerst een proefprint worden gemaakt in polyamide.

De adelaar op de boeg is overigens helemaal klaar en ligt nu bij de printers voor eerst weer een "proefdruk" in polyamide en als alles klopt gaan we voor 't echte werk .......

e3jm.jpg

Het werk aan de boegversiering achter de adelaar is op deze foto nog maar net begonnen - inmiddels is dit werk ook klaar.
Groeten,

Harald

Kijk dat is echt vakmanschap, om van niets iets te maken.:worship:
Ben zeer geinteresseerd in deze methode.
De verloren was methode.

Groetjes,
Frankwin

Lost Wax

Dat is inderdaad een duidelijke film hoe het proces werkt - dank je wel Ad. De methode wordt, ondanks de relatief hoge kosten ivm het verlies van de mal en de hoge mate van bewerkelijkheid, toch industrieel veel toegepast met name daar waar kleine serie's van tolerantie nauwkeurige onderdelen gefabriceerd moeten worden. In de vliegtuigbouw en bij de exclusievere automerken kom je de vervaardiging van onderdelen op deze manier veel tegen. Ik liep recent tegen dit plaatje aan:

14n1.png

Groeten,

Harald

Boegbeeld - Fase II

Na lang wachten is vandaag eindelijk het boegbeeld gegoten in messing als eerste in een serie van verschillende onderdelen voor de boeg en achtersteven/spiegel versiering. Morgen wordt het beeldje doorgezonden naar een bedrijf waar het eerst wordt behandeld middels "pearl blasting" voordat uiteindelijk een laag 24 karaats goud wordt aangebracht. Het pearl blasten geeft het beeldje een mat oppervlak om een realistischer uitstraling te krijgen.

9rb8.jpg

gwvg.jpg

Groeten,

Harald

Back