Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

hoi, heel mooi geworden .

ik wou dat ik ook dat kon, dan had de hele boven bouw en romp er zeer mooi uit gezien.

maar ik heb dat spul niet , dus moet ik een hoop kopen met een lange wachtyd. en kosten .

grt timberwolf

Perfectie

Harald,
Prachtig, prachtig maar waarom gewoon geen bladgoud er op schilderen ipv een messing exemplaar?
Grt
Hawser

Harald,
Prachtig, prachtig maar waarom gewoon geen bladgoud er op schilderen ipv een messing exemplaar?
Grt
Hawser

Hawser,

Nadat ik uiteindelijk besloten had deze weg te gaan, kwam ik erachter dat de mooiste kwaliteit verkregen wordt door het model te printen in was en dan met de "verloren was methode" uiteindelijk een gietmal te verkrijgen.

Ik wil de adelaar dan gieten in messing en, na het aanbrengen van de kronen, laten vergulden.

Deze week komt een proefprint in polyamide om de dimensies en aansluiting op de scheepsromp te checken. Vanzelfsprekend ben ik heel benieuwd naar het resultaat.
Groeten,

Harald

Ik heb ook wel eens aan gieten van onderdelen zitten denken, maar ben er nog niet aan toe. Maar ik ben wel nieuwsgierig welk soort messing (zink %) je gaat toepassen. Want in de gietmessing legering die ik ken zitten naast 29% zink ook 3 % lood en 1 % tin. En bij zo'n relatief laag zink gehalte zit je dacht ik aan een smelttemperatuur van bijna 1000 °C (als m'n koper-zink fase diagram nog een beetje klopt door de lood en tin toevoegingen).
Beelden worden traditioneel vaak in brons (koper-tin) gegoten, maar ik zie op een site van een bronsgieterij dat ze ook in messing gieten.

Helaas is bij mijn (oud) laboratorium bij een eerdere reorganisatie/bezuiniging de gieterij afdeling met de daarbij behorende expertise weggesaneerd.

Groet,

Ad

Messing

@Ad Bakker

Messing geeft een mooiere ondergrond voor het vergulden. Eerst wordt een difussielaag van nikkel over het messing model aangebracht, waarna middels galvanisatie het model wordt verguld met 99,9% zuiver goud.Ik wil uiteindelijk een halfglanzende laag goud op de adelaar en de kronen. Het origineel was gebeeldhouwd uit hout en daarna met bladgoud bedekt.
Groeten,

Harald

D) Als dit een te overwegen optie zou zijn, is uiteraard de vraag aan de ervaren bouwers, of het formaat van uw sloepen (rond de 25cm) groot genoeg is om werkend te maken.

Of ik voor ervaren bouwer door mag gaan, laat ik aan anderen over om te oordelen, maar 25 cm moet wel varend te maken zijn, tenzij je met werkende riemen wilt gaan werken, dan wordt het toch wel erg lastig. Maar een kleine accu, micro servo en idem formaat ontvanger, en kleine SMD regelaar en motor, moet je tot een varend iets kunnen komen, ook in deze kleine maat.

Of ik voor ervaren bouwer door mag gaan, laat ik aan anderen over om te oordelen, maar 25 cm moet wel varend te maken zijn, tenzij je met werkende riemen wilt gaan werken, dan wordt het toch wel erg lastig. Maar een kleine accu, micro servo en idem formaat ontvanger, en kleine SMD regelaar en motor, moet je tot een varend iets kunnen komen, ook in deze kleine maat.

Ik ben er zelf ook wel aardig van overtuigd dat het varend maken van de (stoom)sloepen goed te doen moet zijn, zonder al te veel concessies aan de schaalgetrouwheid. Het jacht zelf is mijns inziens echter een ander verhaal - werkende davits, werkende lieren en ontkoppelingsmechanisme gaan een grote invloed hebben op de schaalgetrouwheid. Naar aanleiding van de discussie vorige week hebben Paul, Ad en Gerrit-Jan me even dat zetje gegeven in de goeie richting:

- De elf (11) sloepen aan boord van het jacht worden geheel statisch en niet werkend.
- Er komt een model van de "Vasaorden" als shuttle. Ik heb inmiddels de tekeningen opgevraagd bij het "Sjöhistoriska Museet".

Groeten,

Harald

Kleurenschema

Realiseerde me vandaag dat tussen al die oude zwart-wit foto's die ik in al m'n enthousiasme dit forum indruk, het misschien eigenlijk helemaal niet duidelijk is hoe Standart er in al haar kleurenpracht uit gaat zien.

Hierbij dus:

standartyacht.jpg

Ik ben er niet helemaal zeker van dat de vlag met het Andreaskruis (de vlag van de Russisch Keizerlijke Marine {en ook weer de vlag van de hedendaagse Russische Marine}) ook op de fokkemast werd gevoerd. Bij staatsbezoeken werd hier de nationale vlag van het bezoekende land gehangen. Op de grote mast hangt de persoonlijke standaard van de Keizer ter Zee, ten teken dat hij aan boord is.

rutzp.gif

Persoonlijke Standaard van de Keizer ter Zee

Volgens mijn informatie hing aan de bezaansmast de vlag van de hoogste marine-officier aan boord; in het geval van de Standart in de meeste gevallen een admiraal of vice-admiraal met hieronder hun respectievelijke vlaggen:

ru1810a.gif

Vlag van de Admiraal

ru1810v.gif

Vlag van de Vice-Admiraal

Groeten,

Harald

dat gaat een mooie boot worden harald.

myn romp is klaar , hoe vind je hem, en wat vind je van de bestel lijst .

grt timberwolf

@ frankwin / ronny de zeeman

Hoewel ik me terdege realiseer dat al die geschiedenis en verdere aanvullende informatie veel modelbouwers niet zo aan zal spreken, vind ik het gewoon leuk de informatie die ik over de afgelopen jaren heb verzameld te delen op dit forum. Standart was een uniek schip, gebouwd voor de wereld's meest machtige familie in een tijd die wij ons niet meer voor kunnen stellen.

Zoals ik eerder schreef ging een lange periode van informatie verzamelen vooraf aan het begin van de daadwerkelijke bouw. Dankzij het feit dat ik zeven talen vloeiend beheers (waaronder Russisch en Zweeds (en daarmee dus Deens kan lezen en begrijpen)) heb ik archieven kunnen bezoeken en met mensen kunnen spreken (die er nu helaas niet meer zijn) die me van een onschatbare hoeveelheid informatie hebben voorzien. Een van de documenten waar ik de meeste waarde aan hecht is een complete technische beschrijving (uit 1896) van Standart in de Deense taal; elke ruimte in het schip wordt tot in detail beschreven, inclusief de gebruikte materialen en kleuren.

Deze video kwam ik niet zo gek lang geleden tegen - misschien brengt deze video dat unieke karakter van Standart een beetje tot leven.

Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
@TIMBERWOLF

Je bouwt een mooi schip - ik vind je gebruik van verschillende materialen origineel; je had misschien een andere forumnaam moeten kiezen (MULTIMEDIAWOLF) ;)

Mooi spul van Fleetscale; die waslijst aan onderdelen die je hebt besteld is wel een klein vermogen nietwaar?
Groeten,

Harald

Schitterende film.
Maar het ei van Farbege gemaakt van bergkristal goud platina diamanten parels en lapis lazuli.:shock:

Geweldig.

Groetjes,
Frankwin

Adelaar / Boegbeeld

De proefprint van de dubbelkoppige adelaar die de boeg gaat versieren is gisterenavond aangekomen. Passing is nu al bijna perfect, maar ik vind zelfs in plastic het geheel er al aardig goed uitzien. De kronen op de hoofden worden gedraaid uit metaal en worden er later opgezet. Nog een paar kleine wijzigingen en dan gaan we voor messing .......

krnt.jpg

q884.jpg

Groeten,

Harald

ik vind zelfs in plastic het geheel er al aardig goed uitzien. De kronen op de hoofden worden gedraaid uit metaal en worden er later opgezet. Nog een paar kleine wijzigingen en dan gaan we voor messing .......

Spannend, ik ben benieuwd naar het gietresultaat!!!!

Is het een optie om de kunststof exemplaren na een goede primerlaag goud te spuiten?

Groet,

Ad

Is het een optie om de kunststof exemplaren na een goede primerlaag goud te spuiten?

@Ad Bakker

Ad,

Vanzelfsprekend zit ik daar nog steeds zelf serieus over na te denken - het scheelt sowieso bijna een factor tien in gewicht (35 gram ten op zichte van 300 gram in messing). Aan de andere kant zit die adelaar daar op de boeg op een kwetsbare plek en dan heb ik meer vertrouwen in een messing snavel als een plastic snavel ;)

Heb je ervaring met een mooie goudverf - ik weet dat AkzoNobel een paar jaar geleden een hele mooie goudverf had, maar die kom ik niet meer tegen.
Groeten,

Harald

Hallo Harald,

Erg imposant het boegbeeld. Die kwetsbaarheid zal er wel zijn maar je bent toch niet can plan om alles te rammen dus dat zal wel loslopen neem ik aan. De 300 gram maakt voor jouw model niet zoveel uit aangezien de grootte er van.

Even over de goudverf. Dat is een optie maar je kunt het ook met bladgoud bekleden. Daar zijn twee manieren voor. In beide gevallen maak je eerst het kuntstofexemplaar roodbruin. Daarna breng je een medium aan. Om het makkelijk te houden kan je gewoon een blanke lak op alkydhars basis gebruiken.

Methode 1;

Wanneer de lak begint te "pikken" breng je flinterdun bladgoud aan. Met een droge kwast dop/duw je het bladgoud op het beeldje. Erg voorzichtig doen want dit vereist wel wat vaardigheid om het goud er strak op te krijgen maar geeft wel het mooiste resultaat. Er zit dan een mooie glans van vrijwel puur (23 karaat) goud op.

Methode 2;

Wanneer de lak begint te "pikken" breng je goudstof aan. Dit kan je ook door middel van een kwastje doen of het beldje in de goudstof dopen en er na met een kwastje de overtollige goudstof eraf vegen/blazen. Let wel dat je altijd een zeer dun laagje lak erop zet om zoveel mogelijk "tekening" van het beeldje te behouden.

In beide gevallen goed laten drogen zodat het goud hecht aan de lak. De eerste methode hebben ze ook gebruikt bij het origineel en is een eeuwen oude techniek. Geeft wel een pure uitstraling, veel meer dan dat je het messing/brons gietwerk via elektrolietbad laat vergulden. Dat geeft meer een kitsch uitstraling. Het voordeel is wel dat je hierbij de scherpste tekening behoudt.

In ieder geval vind ik het kuntstof "proefbeeld" al zeer geslaagd.

Groeten Paul

Back