Sloepen
Beste forumleden,
In een eerdere post heb ik de verschillende sloepen aangehaald die gebouwd moeten worden; in totaal zijn er 11 sloepen in verschillende afmetingen en uitvoeringen. De grootste sloepen aan boord waren de twee staatsiesloepen voor Keizerlijk en Koninklijk transport en werden met name gebruikt bij staatsbezoeken e.d. - elk van deze sloepen had een lengte van ongeveer 12 meter en worden dus in model ruim 25 cm lang. Hieronder een foto van, zoals het officieel heette, de schaloup van Zijne Majesteit de Keizer. De Tsaar is op deze foto overigens aan boord (vierde persoon van links) en dus voert de sloep de Keizerlijke Standaard.
Nadat ik m'n excuses heb aangeboden aan diegenen die deze geschiedenisles weinig kan boeien, komen we nu ter zake.
Ik heb overigens uit oude boeken van de Russische marine gedetailleerde tekeningen van alle sloepen en dus ook van deze staatsiesloepen.
Ik zal de sloepen zo nauwkeurig mogelijk proberen na te bouwen, maar heel voorzichtig leeft het idee om een paar van de sloepen echt werkend te maken, inclusief een werkend mechanisme voor de bediening van de davits. Hoewel ik me op zich niet zo'n zorgen maak om de technische haalbaarheid zijn er een paar zaken waar ik me wel zorgen om maak:
- het gewicht per sloep gaat natuurlijk fors omhoog ivm met aandrijving, aansturing en accu's. Dit is gevaarlijk gewicht want de sloepen hangen boven het metacentrum.
- er moet een (betrouwbaar) mechanisme komen voor (ont)koppeling van de sloepen van hun takels, zat zelf te denken aan kleinere elektromagneten.
- als consequentie van het werkend maken van de sloepen, zou de uitvoering minder gedetailleerd kunnen worden.
Graag hoor ik van jullie ervaringen, suggestie's etc. - de tekeningen voor de sloepen zijn bijna klaar dus het wordt snel tijd een beslissing te nemen.
Groeten,
Harald