Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

de motoren wegen per stuk net over de drie kilo.

Toch WEG, ik kwam van hun geen laagspanningsmotoren tegen.

Dat zijn echte zware jongens, die kom je in modelschepen niet veel tegen denk ik. Maar het wordt met 2,35 m natuurlijk wel een flinke dame!!!!

Groet,

Ad

Maar het wordt met 2,35 m natuurlijk wel een flinke dame!!!!

Groet,

Ad

.. en uiteindelijk heeft ze toch een waterverplaatsing van rond de vijftig kilo en dan heb ik persoonlijk liever wat nuttig gewicht ..

Het is een prachtig gezicht de beide motoren naast elkaar te zien liggen in de romp - tijdens het design van de romp hield ik al rekening met de inbouw van juist deze motoren dus de bedjes zijn al gespreid.

Harald

hoi, jouw schip is ook een lang model .

myne is 2 m 20 cm en is 1:128 en origineel 270 m lang.

hoe lang is jouw schip origineel.

grt timberwolf

Stoommachines

Zojuist zijn uit de gieterij en walsafdeling de verschillende cilinderdeksels, schuivenkastdeksels en leidingwerk aangekomen voor verdere behandeling door de galvanische afdeling. Er worden op dit moment hoge overwerkpremie's aan het werfpersoneel betaald teneinde nog iets van het schedule te kunnen redden .......;)

img1810y.jpg

Groeten,

Harald

Sloepen

Beste forumleden,

In een eerdere post heb ik de verschillende sloepen aangehaald die gebouwd moeten worden; in totaal zijn er 11 sloepen in verschillende afmetingen en uitvoeringen. De grootste sloepen aan boord waren de twee staatsiesloepen voor Keizerlijk en Koninklijk transport en werden met name gebruikt bij staatsbezoeken e.d. - elk van deze sloepen had een lengte van ongeveer 12 meter en worden dus in model ruim 25 cm lang. Hieronder een foto van, zoals het officieel heette, de schaloup van Zijne Majesteit de Keizer. De Tsaar is op deze foto overigens aan boord (vierde persoon van links) en dus voert de sloep de Keizerlijke Standaard.

068cs.jpg

Nadat ik m'n excuses heb aangeboden aan diegenen die deze geschiedenisles weinig kan boeien, komen we nu ter zake.

Ik heb overigens uit oude boeken van de Russische marine gedetailleerde tekeningen van alle sloepen en dus ook van deze staatsiesloepen.

Ik zal de sloepen zo nauwkeurig mogelijk proberen na te bouwen, maar heel voorzichtig leeft het idee om een paar van de sloepen echt werkend te maken, inclusief een werkend mechanisme voor de bediening van de davits. Hoewel ik me op zich niet zo'n zorgen maak om de technische haalbaarheid zijn er een paar zaken waar ik me wel zorgen om maak:
- het gewicht per sloep gaat natuurlijk fors omhoog ivm met aandrijving, aansturing en accu's. Dit is gevaarlijk gewicht want de sloepen hangen boven het metacentrum.
- er moet een (betrouwbaar) mechanisme komen voor (ont)koppeling van de sloepen van hun takels, zat zelf te denken aan kleinere elektromagneten.
- als consequentie van het werkend maken van de sloepen, zou de uitvoering minder gedetailleerd kunnen worden.

Graag hoor ik van jullie ervaringen, suggestie's etc. - de tekeningen voor de sloepen zijn bijna klaar dus het wordt snel tijd een beslissing te nemen.

Groeten,

Harald

Ervaringen geen, Harald. Verder dan wat persoonlijke beschouwingen en meningen kom ik niet vrees ik.

Ik vind het punt dat je met werkende sloepen moet inleveren qua detaillering heel zwaar wegen, zeker gezien jouw bouwwijze. Verder vind ik dat je voor jezelf uit moet maken hoe vaak je ervan gebruik denkt te gaan maken. Het is geen schip waarmee je spontaan als het een mooie middag lijkt te worden, even een uurtje mee gaat varen. Je zal dus wel een idee hebben bij wat voor gelegenheden je denkt te gaan varen, en of werkende sloepen en davits met alle bijkomende complicaties dan een echte meerwaarde geven.

Voor de rest is het jouw schip en jouw beslissing.

Groet,

Ad

@frankwin

Gelukkig dan maar - ik ben vanzelfsprekend zelf erg enthousiast over dit schip; haar rijke geschiedenis brengt voor mij het model alleen nog maar meer tot leven. Bedankt voor je spontane commentaar.

@Ad Bakker

Ondanks dat je geen directe ervaring hebt in dit verhaal, waardeer ik juist je persoonlijke zienswijze (en die van de andere forumleden natuurlijk). Dat was m'n hele bedoeling van de post gisterenavond.

Ik ontkom zelf ook niet aan de conclusie dat er wel erg veel concessies gedaan moeten worden aan de detaillering om werkende modellen te maken. Dit geldt niet alleen voor de sloepen zelf maar ook met name voor de detaillering van de davits, de takels, de lieren, etc..

Anderzijds jeukt het om, met gebruik van de huidige stand van (model-)techniek en zorgvuldig bouwen een dynamischer model te maken.

Ja - het is mijn beslissing, maar met de verzamelde ervaring hier op dit forum aanwezig is een zet(je) in de goeie richting zeker gewaardeerd.

Harald

Hallo Harald,

Ben het met Ad eens. Persoonlijk ben ik al lang afgestapt om dergelijke dingen werkend te maken. Soms zie ik er zelfs geen meerwaarde in om iets werkend te maken. Zeker als je schip op afstand is zie je er weinig tot niets meer van.

Mijn advies; maak het statisch en leef je uit op de detaillering.

Groeten Paul

@P. Burghoorn

Paul,

Dank je - de mate van detaillering van jouw schepen zijn zeker een voorbeeld voor me.

Dan moet bij een eventueel toekomstig staatsbezoek aan Nederland de dynamiek van de presentatie maar verkregen worden uit een passende ontvangst door een smaldeel van de Koninklijke Marine .....
Groeten,

Harald
2-0 ten faveure van de detaillering

Hallo Harald,
Eigenlijk moet ik helemaal mijn mond houden; ik heb nog nooit van mijn leven een schaalmodel van een schip gebouwd en ben dus zeker geen ervaringsdeskundige op het punt van uw vraag. Wel zit ik werkelijk te smullen van dit bouwverslag en de omringende historische informatie.
Maar als Hollander is het begrip "Polderen" me niet onbekend......
Ik vroeg mij dus af of er wellicht een tussen-oplossing mogelijk zou zijn.
A) u bouwt met behoud van volledige detaillering (een lust voor het oog tot nu toe!), dus met niet-werkende davits en sloepen.
B) Eén van de sloepen (zoals bijv op de foto) maakt u demontabel.
C) Deze sloep bouwt u eveneens als werkend schaalmodel; op tentoonstellingen etc kan die dan heen en weer varen tussen kade en schip.
D) Als dit een te overwegen optie zou zijn, is uiteraard de vraag aan de ervaren bouwers, of het formaat van uw sloepen (rond de 25cm) groot genoeg is om werkend te maken.

U levert dan in op (een) werkende davit(s). Maar de activiteit rondom het schip kan dan wel gesimuleerd worden.
Nogmaals, het is een gedachtenspinsel, niet gebaseerd op bouw-ervaring.

Ik blijf de bouw met belangstelling volgen!

@Gerrit-Jan

Je gedachte is op zich absoluut niet verkeerd en dus zeker niet je mond houden - ik heb eenieder gevraagd mee te denken om ook een beetje te polsen hoe er tegen aan gekeken wordt. Het model moet natuurlijk een schaalmodel blijven en niet verworden tot een groot stuk speelgoed.

Het polderen is ook in Zweden niet onbekend en dus was één van m'n eigen gedachtenspinsels om alle sloepen behorende bij het jacht statisch te houden en daarnaast de staatsiesloep van één der Europese landen te bouwen als "shuttlebus" tussen jacht en kade/overige schepen.

Kwam uit bij deze staatsiesloep ......

vasaorden.jpg

Zoiets zou MonsterDiesel een leuk tussendoor klusje noemen ..... Suggesties voor andere staatsiesloepen?
Groeten,

Harald

Laatst bewerkt:
Staatsbezoek Tsaar Nicolaas II aan Zweden - Juni 1909

En toch maar even gauw de geschiedenis in naar aanleiding van het uploaden van de laatste foto, hier originele foto's van het staatsbezoek wat Nicolaas II in 1909 bracht aan Stockholm. De Zweedse Koning Gustav V (grootvader van de huidige Zweedse Koning) bracht tijdens dit staatsbezoek een contra-bezoek aan de Tsaar. De Standart lag samen met verschillende begeleidingsvaartuigen afgemeerd voor het Koninklijk Paleis, midden in Stockholm. Heb via het archief van de Zweedse Koninklijke Famile verschillende foto's gekregen van dit staatsbezoek. Gustav V kwam aan met de Vasaorden en nam direct na ontvangst aan boord van de Standart de erewacht af. Prachtige foto's al zeg ik het zelf ....

Harald

vasaorden1909.jpg

niigv1909.jpg

De Standart lag samen met verschillende begeleidingsvaartuigen afgemeerd voor het Koninklijk Paleis, midden in Stockholm.

.. en om aan die eenvoudige beschrijving "verschillende begeleidingsvaartuigen" een beetje meer expressie mee te geven; één plaatje zegt meer als duizend woorden .....

stockholm1909.jpg

Standart is afgemeerd als eerste in de diagonale rij; daarachter het jacht van de Keizerin-Moeder, de Poolster. Daar weer achter de verschillende begeleidingsvaartuigen van de Russische Marine.

Direct afgemeerd achter Standart's hek liggen vier communicatie-vaartuigen, deze schepen werden ingezet als koeriersverbinding tussen Sint Petersburg (de toenmalige hoofstad van het Russische Keizerrijk) en de Tsaar.

Harald

Hallo Harald,

Wat dacht je van onze Nederlandse staatsiesloep...

ab2df0b9676dfafc4417ce460446e944.jpg

Niet meer in gebruik, jammer. Nu gebruiken ze liever een tendertje.

Groeten Paul

@P. Burghoorn

Hallo Paul,

Inderdaad ook een prachtige sloep, maar kijk eens naar al dat beeldhouwwerk op de boeg/boegspriet. Prachtig natuurlijk die Neptunus maar daar schiet ik toch een beetje te kort in m'n vaardigheden.

Krijg al een rolberoerte van het boegbeeld op mijn model:

eaglebow.jpg

Het lijkt er echter op dat de redding nabij is ......

Harald

Boegbeeld

Het lijkt er echter op dat de redding nabij is ......

Harald

.. want het stond voor mij als een paal boven water dat die trotse dubbelkoppige adelaar er gewoon fantastisch uit moest zien. Met name vanwege al het goud afstekend tegen de zwarte romp is die adelaar met recht een blikvanger en maakt of breekt het model, ongeacht hoe mooi ik uiteindelijk denk het jacht zelf te kunnen bouwen.

Wat ook als een paal boven water stond is dat ik zelf niet de begaving heb om de vereiste kwaliteit te kunnen bereiken en dus heb ik in de afgelopen jaren met verschillende beeldhouwers en ornamentalisten gesproken hoe die adelaar gestalte te kunnen geven. Grootste probleem is natuurlijk dat die adelaar niet zo gek groot is - van snavels tot vleugeltips is haar lengte zo'n 12 cm. Ander probleem is dat deze controlfreak controle wil kunnen blijven houden over het eindproduct ......

Uiteindelijk met de hulp van een goede vriend de adelaar gemodelleerd in 3D zodat het model met hulp van 3D printing uiteindelijk in messing gegoten kan worden. De kronen die op de hoofden worden geplaatst zijn gemaakt met behulp van een ander proces en het lijkt erop dat na jaren het grootste hoofdbreken is opgelost. In messing gegoten weegt de adelaar net onder de 300 gram; ik had rekening gehouden met 500 gram.

Hieronder een screenshot van de gemodelleerde adelaar - er moeten nog een paar kleine wijzigingen worden doorgevoerd maar we zijn er bijna.

Groeten,

Harald

201306061209.jpg

Boegbeeld

Het grote voordeel bij ontwerpen in 3D is natuurlijk ook dat in dit geval de aansluiting tussen adelaar en romp perfect gemodelleerd kon worden. Aan de hand van de originele tekeningen van de Standart en schetsen van de Deense beeldhouwer Stephensen (die het originele boegbeeld heeft gemaakt) hebben we het model van deze adelaar kunnen vervaardigen.
Groeten,

Harald

201306061210.jpg

Back