Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Gietfoutje? Hij heeft twee koppen!!!:rolling:

Werkelijk schitterend, en ik vermoed dat hij nog mooier wordt, maar dan moet je het denk ik in het echt zien.

Groet,

Ad

Ziet er fraai uit Harald! Heb je meteen bevestigingspennen mee laten gieten aan het geheel. Alleen lijm zou ik niet gebruiken voor zo'n mooi stukje werk. Het weegt denk ik nog wel wat.

Groeten Paul

@frankwin @Thijs Slotman @wiggie @Ad Bakker @P. Burghoorn @marting

Bedankt voor de opbeurende woorden - het heeft even geduurd maar ik ben blij dat ik toch uiteindelijk heb doorgezet wat ik in m'n hoofd had zitten. Dacht eerst te stoppen na de proefprint in polyamide maar het beeld nu in messing voor je is toch het echte werk en geeft een hoop voldoening.

De andere onderdelen zijn qua design klaar tot bijna klaar; het lofwerk aan boeg en achtersteven is af - ik verwacht begin volgende week de adelaar op de spiegel af te hebben en de letters met de naam van het schip zijn ook klaar. Al deze onderdelen worden gegoten en dan verguld.

@Ad Bakker

Dus jij ziet die twee hoofden ook? Ik dacht eerst dat het aan mij lag en ik te diep in het glas had gekeken .... ééntje afzagen dan maar ....

@P. Burghoorn

Op de boeg ziet een driehoekig uitstulpsel dat aansluit op een holle binnenruimte in de adelaar en het beeldje "klikt" zich vast op die driehoek - misschien een klein beetje lijm om de boel te "securen". Als de adelaar terug is zal ik een foto nemen om te verduidelijken wat ik bedoel. Het beeld weegt nu exact 305 gram - ben benieuwd wat daar nog bijkomt ......

Groeten,

Harald

Het beeld weegt nu exact 305 gram - ben benieuwd wat daar nog bijkomt ......

Zal niet veel zijn, toch? Inclusief tussenlaag (nikkel?) misschien 4 of 5 micron schat ik, dat zal alles bij elkaar niet veel wegen.

Ben ook zeer benieuwd hoe dat terugkomt:yes:.

Groet,

Ad

Zal niet veel zijn, toch? Inclusief tussenlaag (nikkel?) misschien 4 of 5 micron schat ik, dat zal alles bij elkaar niet veel wegen.

Ben ook zeer benieuwd hoe dat terugkomt:yes:.

Groet,

Ad

Ad,

Ik hoop het ook niet, anders kan het nog wel eens in de papieren gaan lopen! Op basis van een voorlopige offerte ga ik er voorzichtig van uit dat er toch zo'n tien gram bijkomt - niet dat het gewicht op zich een probleem is als wel dat elke gram er bij zuiver goud is. Er wordt van uitgegaan dat er geen tussenlaag nodig is - maandag hoor ik meer - dan zou de adelaar in Nederland moeten zijn en wordt advies uitgebracht. Ben heel benieuwd en vooral natuurlijk hoe de adelaar terugkomt!
Groeten,

Harald

@Ad en Harald,

Als het uit (puur) messing bestaat hoeft er geen tussenlaag zoals Nikkel er eerst op. Op mijn stageplek gingen koper, messing en brons in 1 keer in het elektrolytbad. Het gewicht wat erbij komt is te verwaarlozen.

Helaas is het vergulden via elektrolyt minder mooi en dik als vuurvergulden. Maar ja, waar vindt je nog iemand die boven een open kwikbad gaat hangen??:yes:

Groeten Paul

Maar ja, waar vindt je nog iemand die boven een open kwikbad gaat hangen??:yes:

Ik had meer gouddepositie vanuit een cyanide oplossing in mijn hoofd. Is ook extreem giftig, en moet dus uiterst gecontroleerd gebeuren. Volgens mij worden (werden??) goudcontacten voor elektronische toepassingen nog wel zo gedaan. Daarbij is een nikkel tussenlaag op koper nodig. Bij andere metalen zelfs eerst een koperlaag en dan een nikkel laag.
Is ervaring van voor mijn pensionering van 8 jaar geleden, dus kan volkomen achterhaald zijn.

Groet,

Ad

Hallo Ad,

Ik begrijp wat je bedoeld. Vaak zie je deze tussenlagen van nikkel en koper ook bij verchromen op kunststoffen en ferro-metalen. Al moet ik wel zeggen dat ik het zelf nooit gedaan heb maar wel gezien.

Groeten Paul

Helaas is het vergulden via elektrolyt minder mooi en dik als vuurvergulden. Maar ja, waar vindt je nog iemand die boven een open kwikbad gaat hangen??:yes:

Paul,

Ik was altijd in de veronderstelling dat vuurvergulden al heel lang niet meer wordt toegepast omdat het zo enorm schadelijk is voor de gezondheid (zoals je al schreef in verband met de gevaarlijke kwikdampen). Toen ik een jaar of dertien was bezocht ik Sint Petersburg en ik kan me herinneren dat er toen verteld werd bij de Isaakskathedraal (waarvan de enorme koepel - 26 meter in diameter - bedekt is met zuiver goud) dat er bij het aanbrengen van de drie lagen goud tientallen arbeiders zijn omgekomen door kwikvergiftiging.

Naar aanleiding van je bericht keek ik een beetje rond op internet en zie tot mijn verbazing dat het toch nog steeds wordt toegepast (weliswaar op kleine schaal). Ik lees echter ook dat de aldus vergulde laag kwetsbaar is.

Ik begrijp dat het de bedoeling is dat er ongeveer 3 tot 4 micron goud op de adelaar aangebracht gaat worden. Wat zijn je ervaringen - heb je nog tips? Maandag krijg ik advies van de vergulders maar ik waardeer het ten zeerste als je jou ervaringen op dit gebied met me zou willen delen.
Groeten,

Harald

Hallo Harald,

Nog even een linkje [URL="
- gilding - YouTube[/URL]
Je hebt gelijk, dat er nog mensen zijn die dit doen!?

Groeten Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
Het Advies

Ad, Paul et al,

Het advies is vanmiddag uitgebracht aan de bouwcommissie:

De adelaar op de boeg wordt allereerst geglasparelstraald, waarna een laag nikkel wordt aangebracht, daarna wordt het geheel voorzien van een 5 micron dikke laag 24 karaats goud. Er wordt verwacht dat de adelaar eind volgende week gereed zal zijn en dus zal ik begin week 51 foto's kunnen laten zien. Een laagdikte meetrapport wordt meegeleverd.

Ik ben maar een heel klein beetje benieuwd hoor .....
Groeten,

Harald

Ook wel:D.
Toch een tussenlaag van nikkel. Wordt ook wel een anti diffusielaag genoemd, maar ik heb niet paraat welk element er niet in de goudlaag mag diffunderen.
Spannend!!!!

Groet,

Ad

Ik lees geboeid maar ook wel nieuwsgierig mee met naar waarom toch eerst vernikkeld wordt. Vernikkelen wordt ook toegepast als tussenstap wanneer messing verchroomd moet worden.

Is zink (ontzinken) misschien de boosdoener in het messing? Ik weet dat ontzinking voorkomt bij hogere temperaturen maar misschien dat ze het zekere voor het onzekere nemen bij dit soort kostbare processen.

Back