Russisch Keizerlijk Jacht "Standart" - 1:48

Is zink (ontzinken) misschien de boosdoener in het messing?

Nee, dat is het denk ik niet. Op de site van een bedrijf die dit doet staat

"Wanneer goud wordt toegepast op een oppervlak rijk aan koper zoals messing, brons of berylliumkoper moet er een anti-diffusie-laag zoals nikkel worden gebruikt"

Het gaat dus om het koper in het substraat. Bij andere metalen die wij gebruikten werd er zelfs eerst een koper en dan een nikkellaag aangebracht.

Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig. Nikkel en koper liggen dicht bij elkaar in de atoomreeks (28 en 29), en bij aanbrengen van nikkel op koper ontstaat er juist een diffusielaag van een koper-nikkel legering doordat atomen diffunderen via zogenaamde vacatures. Maar goud ligt daar ver vandaan (nummer 79) en die vorm van diffusie zal dan niet makkelijk plaatsvinden.
Dus is het mij ook een raadsel waarom die nikkellaag nodig is.
Ik ga nog eens zoeken.

Groet,

Ad

Zoiets blijft me toch dwars zitten, dus nog even verder gezocht.
Ik ben meestal niet zo van de Wikipedia wijsheden, maar soms kan het nuttig zijn. In de Engels Wikipedia pagina over "gold plating" staat het volgende over vergulden van zilver.

Gold plating of silver is used in the manufacture of jewelry. Like copper, silver atoms diffuse into the gold layer, causing slow gradual fading of its color and eventually causing tarnishing of the surface. This process may take months and even years, depending on the thickness of the gold layer. A barrier metal layer is used to counter this effect. Copper, which also migrates into gold, does so more slowly than silver. The copper is usually further plated with nickel. A gold-plated silver article is usually a silver substrate with layers of copper, nickel, and gold deposited on top of it.

Het blijkt dus dat koper evenals zilver wel degelijk in het goud diffundeert, en dat de nikkel tussenlaag wordt gebruikt om dit te verhinderen. Vooral op de langere termijn lijkt dit aantasting van het goud door het koper te voorkomen.

Veel verder zal ik niet komen vrees ik, daarvoor heb ik te weinig chemische kennis.

Groet,

Ad

Adelaar op de Spiegel

Ad,

Dank je wel voor de aanvullende info over het vergulden. Ik begrijp van de firma die het vergulden uitvoeren dat inderdaad die nikkellaag, in combinatie met de dikke goudlaag, er voor zorgdraagt dat het goud er ook op langere termijn mooi uit blijft zien.

Met vuurvergulden heb je dat probleem niet omdat a) tijdens het vuurvergulden de toplaag van het werkstuk zich vermengt met de onderlaag van het opgebrachte goud en b) de opgebrachte goudlaag in het algemeen veel dikker is.

Het ontwerp voor de adelaar op de spiegel is nu klaar en gaat nu hetzelfde traject in als zijn 3D equivalent.

qznv.jpg

Groeten,

Harald

Met vuurvergulden heb je dat probleem niet omdat a) tijdens het vuurvergulden de toplaag van het werkstuk zich vermengt met de onderlaag van het opgebrachte goud en b) de opgebrachte goudlaag in het algemeen veel dikker is.

Ik denk dat het b) is. De aantasting van het goud door het koper gebeurt door diffusie via vacatures in het kristalrooster, en dat is een uiterst traag proces. Die vermenging vindt dus op de grenslaag al plaats, maar komt door de grotere laagdikte nooit aan het oppervlak.

Het ontwerp voor de adelaar op de spiegel is nu klaar en gaat nu hetzelfde traject in als zijn 3D equivalent.

Heb je voor deze "platte" onderdelen niet overwogen om het geprinte product gelijk te laten vergulden?
Het ziet er overigens als ontwerp schitterend uit!!! Als ik dit zou kunnen zou ik de decoraties van de 7 Provinciën van de Ruyter wel aandurven:D.

Groet,

Ad

Boegbeeld - Fase III

Zoals afgesproken is de adelaar vandaag terug gekomen van de vergulders - de beveiliging op Schiphol leek gisterenavond wat roet in het eten te willen gooien maar uiteindelijk is de adelaar veilig en wel bij de rechtmatige eigenaar. Ben zelf erg verguld met het resultaat :p

s69y.jpg

saz8.jpg

bhfv.jpg

Ik weet niet zeker of het op de foto's duidelijk zichtbaar is maar de adelaar heeft een mooie gelijkmatige matte afwerking en "live" is het erg indrukwekkend om te zien.
Groeten,

Harald

Ik weet niet zeker of het op de foto's duidelijk zichtbaar is maar de adelaar heeft een mooie gelijkmatige matte afwerking en "live" is het erg indrukwekkend om te zien.

De foto's geven een mooi beeld hoor. Inderdaad indrukwekkend om te zien, vooral die koppen met die snavels vind ik schitterend. Complimenten!!!!

Groet,

Ad

Wapenschild Spiegel

Allereerst wil ik graag alle forumleden en lezers de beste wensen voor 2014 toewensen!

Vanmiddag is, eerder als verwacht, het wapenschild zoals dat op de spiegel van het jacht komt, aangekomen. Ik heb uiteindelijk in overleg met de vergulders deze in massief zilver laten gieten en niet in messing zoals bij de adelaar op de boeg. Ik vind persoonlijk de uitvoering in mat zilver erg mooi.

full

Ik doe er een foto bij waarop de spiegel van het originele schip goed te zien is.

i4gi.jpg

Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Harald,

Wederom weer erg mooi maar ik zou het zeker niet in mat zilver houden. Naar mijn mening is dat storend met het verguld beeld op de boeg tenzij het ook zo oorspronkelijk was.

Groeten Paul

@Ad Bakker

Dank je wel Ad. Ik teken zelf in AutoDesk 3dsMax maar er zijn eenvoudiger programma's die door "trial en error" je snel op weg helpen. Zelf vind ik Autodesk 123D Design geweldig. Ik teken vaak in 123D Design als ik in Denemarken ben waar ik niet zo'n krachtige computer heb. Veel onderdelen voor Buinyi (zoals de motorsteun) zijn getekend in 123D Design.

@P. Burghoorn

Dank je wel Paul. Misschien dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest (waarvoor mijn excuses) maar ook deze adelaar wordt verguld. Ik vind echter dat de "ruwe" uitvoering in zilver er nu al mooi uitziet (de adelaar meet 50 mm van vleugel tot vleugel). Hierbij twee foto's van het originele ontwerp (in schaal 1:24 uit 1895) van de achtersteven met de spiegeldecoratie.

i6wq.jpg

ia9a.jpg

Alle decoratie op de romp wordt net als bij het originele schip verguld. Aan dek werd en wordt verder geen goud meer verwerkt met uitzondering van een ring rondom elk der schoorstenen en de luchtinlaten. Alle overige metaal aan dek was en wordt vernikkeld.

@TIMBERWOLF

Dank je wel timberwolf

Groeten,

Harald

Ik teken zelf in AutoDesk 3dsMax maar er zijn eenvoudiger programma's die door "trial en error" je snel op weg helpen. Zelf vind ik Autodesk 123D Design geweldig.

Bedankt voor de info Harald.
Ik zal toch eens wat gedetailleerder naar 123D Design kijken. Ik heb het een keer gedownload maar was op het eerste gezicht niet zo enthousiast.

Zaken als 3dsMax zijn voor particulieren niet te betalen, maar ik heb Autodesk toch eens gevraagd of ik als emeritus toch niet in aanmerking kom voor gratis "educational software". Bij Adobe was dat wel zo (moest wel m'n ontslagbrief als bewijs opsturen) en kon ik gewoon gebruik maken van zeer hoge onderwijskortingen op hun producten. Ik wacht het antwoord in spanning af:D.

Groet,

Ad

Bedankt voor de info Harald.
Ik zal toch eens wat gedetailleerder naar 123D Design kijken. Ik heb het een keer gedownload maar was op het eerste gezicht niet zo enthousiast.

Ik herken je terughoudendheid Ad; op het eerste gezicht lijkt 123D Design een heel basic programma, maar nu ik er "noodgedwongen" langer mee experimenteer kun je veel meer met het programma als ik aanvankelijk dacht. Ik zal straks bij Buinyi een leuk voorbeeld laten zien - ik wil deze topic niet "vervuilen" met informatie over Buinyi :)

Zaken als 3dsMax zijn voor particulieren niet te betalen, maar ik heb Autodesk toch eens gevraagd of ik als emeritus toch niet in aanmerking kom voor gratis "educational software".

Het is inderdaad jammer dat je je als particulier de prachtige AutoDesk applicaties (ik vind met name Inventor heel erg mooi) niet kunt veroorloven. Daarentegen is AutoDesk heel gemakkelijk om gratis additionele licenties voor thuisgebruik te verschaffen indien een bedrijf of organisatie licenties heeft voor AutoDesk applicaties.......
Groeten,

Harald

Back