Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Torpedotransportsysteem

Bedankt heren!

De rails voor het torpedotransportsysteem kronkelt over bijna de gehele lengte van het dek en moet er ongeveer zo uit komen te zien:

z5n0.jpg

De bielzen zijn echter uiteindelijk niet zichtbaar en vanzelfsprekend moet de rails horizontaal liggen over de hele lengte. Ben druk aan 't tekenen hoe die bekisting rondom de rails er uiteindelijk uit komt te zien; in post 195 is op de zwart wit foto te zien hoe de rails er in werkelijkheid uit zag.

Mijn zoon zou graag zien dat de wagentjes zich echt kunnen bewegen over het dek .....
Groeten,

Harald

Torpedo Trolley/Affuit

Ik heb geen goede foto's/tekeningen kunnen vinden van het soort wagentjes wat op deze rails gebruikt werd voor het transport van de torpedo's; misschien ook wel omdat ik niet echt weet wat de juiste benaming voor die karretjes is. Kan iemand me misschien verder helpen waar ik meer informatie zou kunnen vinden?
Bedankt en groeten,

Harald

Ik heb geen goede foto's/tekeningen kunnen vinden van het soort wagentjes wat op deze rails gebruikt werd voor het transport van de torpedo's

Of waren het gewoon zulke simpele en eenvoudige karretjes als op deze foto:

e5nd.jpg

Off topic:

Kwam bij het zoeken deze foto tegen: Tsaar Nicolaas II (de eigenaar van de Standart - russisch-keizerlijk-jacht-standart-1-48-a) bezoekt een ander type torpedobootjager (de Novik). De Novik was de snelste torpedobootjager voor en tijdens de Eerste Wereldoorlog en was turbine aangedreven.

jbkf.jpg

On topic:

Blijf het waarderen als er meer info is over die karretjes :D

Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit was aan boord van een Amerikaans oorlogsschip, maar die reden niet op rails:

WTUS_PreWWII_Conneticut_afterbody_pic.jpg

"Long" Whitehead 18" (45 cm) Mark 2 or Type C 5.0 m x 45 cm Whitehead aan boord van de USS Connecticut B-18 circa 1909 (ontwerp torpedo's 1896).

Tot nu toe geen rail trolleys gevonden op schepen.

Groet,

Ad

Is daar in dat Finse museum niets van te zien? Ik zie op die foto van dat museum ook een soort karretje met iets van een dieptebom of zo erop, alleen heeft dat karretje volgens mij geen flenzen aan de wielen.

VrGr,

Theo

Hallo Harald,

jij sprak Russisch toch? In ieder geval moet je dan hier eens zoeken of gewoon vragen, op dit forum hebben ze ALLES over de Russische marine.
Volg dit al een hele tijd, maar ik ben meer voor de modernere dingen, dus de topics over oude schepen volg ik niet zo.
?????? Balancer`? / ???????

Prachtig werk trouwens. De moderne schepen hebben ook nog steeds rails "in" het dek. Ze gebruiken dus ook nog steeds karretjes. Ze worden nu gebruikt om torpedo's te herladen en ook om dieptebommen of mijnen te gooien/leggen. Van de moderne versie heb ik wel foto's, maar ik betwijfel of die van enig nut zijn.
In ieder geval, doe zo verder, ik volg jouw beide topics al een hele poos en ze zijn allebei schitterend!

@Ad Bakker; theo_tb; Neptunus

Heel erg bedankt voor jullie hulp! Ik heb in korte tijd een behoorlijke verzameling boeken en andere informatie over de Keizerlijke Russische Marine vergaard, maar het frusteert me dat ik overal rails zie maar nergens het railmaterieel :rolleyes:

Ad,

Ik ga er van uit dat de railsvariant er niet veel anders uit zal zien. Ik ga er ook vanuit dat die karretjes er bij elke marine wel min of meer hetzelfde uitzien. Uiteindelijk werden dezelfde torpedo's gebruikt!

Theo,

Kwam deze tegen tijdens de zoektocht, hier is het karretje goed te zien:

xj6z.jpg

Veel van de jagers werden later omgebouwd/uitgebreid met een installatie voor het droppen van mijnen. De rails werden verlegd tot aan de achtersteven en aan de spiegel werden twee brugachtige constructie's aangebracht die de mijnen ver genoeg van de roerinstallatie en schroeven brachten.

Neptunus,

Inderdaad - browse regelmatig in het Russisch maar ik was dit forum nog niet tegengekomen. Zag in de gauwigheid al wat leuke posts over Standart en een ander Keizerlijk Jacht, de Alexandria. De Alexandria was een prachtige "paddle steamer":

snpb.jpg

Ze kwam in de vaart rond 1902 omdat Standart te groot was voor de ondiepe wateren bij het zomerpaleis van de Keizerlijke Familie, Peterhof.

Spreek je zelf ook Russisch?

Ik blijf zoeken - weet bijna zeker dat ik ergens een foto heb gezien :mad:
Groeten,

Harald

Harald: wellicht heeft Paul Burghoorn informatie over die lorries...
Hij zoekt alle details over zijn schepen nauwkeurig uit, wie weet is hij iets tegengekomen.

Harald: wellicht heeft Paul Burghoorn informatie over die lorries...
Hij zoekt alle details over zijn schepen nauwkeurig uit, wie weet is hij iets tegengekomen.

Naar aanleiding van Paul zijn eerdere reactie (post 203) ging ik op zoek waar Paul rails gebruikt heeft en zag dat hij eerder een mijnenlegger heeft gebouwd (mijnenlegger-hr-ms-nautilus-1930-1941-a-10). Vanzelfsprekend weer een prachtig model, maar geen lorries voor torpedo's.

Ik denk echter dat ik het heb :D :

vk7v.jpg

waarvan ik op een ander Russisch forum dit 3D model zag:

3cle.jpg

En als bonus een 3D model van Buinyi in het zogenaamde "peace-time" kleurenschema:

grfz.jpg

Bedankt allemaal!
Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ken genoeg Russisch om m'n weg te vinden op dat forum, enkel lezen, niet spreken dus. Het is wel een gevaarlijk forum voor Russische marine enthousiasten, ik kan er uren blijven rondhangen. Ze hebben foto materiaal van zowat alles wat ze rond hadden en hebben varen. Zeker ook eens in het plannen gedeelte van de scheepsmodelbouw daar kijken, Russen geven niet zoveel om copyright zo te zien...

In ieder geval heb ik toch even een foto van de moderne versie van zo'n karretje ge-upload.

De 3D tekening die je laatst postte lijkt hier vrij veel op, zoals je zien zijn de wieltjes op eenzelfde manier verbonden. Ik weet niet of dat werkelijk zo was, en of er dus weinig evolutie in zat. Misschien heeft de 3D artist gewoon een modern karretje als voorbeeld genomen. Bij de andere foto's zijn de wieltjes, en het volledige karretje wel een stuk anders (hoewel die blijkbaar niet altijd op rails reden).

Achtersteven rev. 1

Een paar weken geleden (4 januari) plaatste ik onder post 84 de print van de achtersteven. Zoals ik toen ter tijd aangaf zouden de vlindervleugelvormige schroefbeschermers (ik vind hun design typisch Jugendstil - daarom misschien die associatie met vlindervleugels :) ) gemaakt worden uit metaal. Het anderhalve millimeter diameter schaalgetrouwe buizenframe is klaar en praktisch onverwoestbaar ......

zz5p.jpg

pjtl.jpg

Vandaag is de epoxy en het keperdoek binnengekomen - hoop dit weekend de romp te kunnen gaan behandelen.
Groeten,

Harald

Hoi Harald,

Is het nog mogelijk de buizenframes van de achtersteven af te halen? Ik zou de achtersteven samen met de houten romp in het keperdoek zetten, en daarna de frames weer monteren. Zo krijg je beter één geheel wat uiterlijk betreft, en het komt de stevigheid van het rapid prototype deel alleen maar ten goede.

Ik volg stilletjes, het is leuk te zien hoe je moderne met conventionele technieken combineert.

Succes!

Crispijn

Hoi Crispijn,

Dank je wel voor je reactie en suggestie. De frames kunnen er weer afgehaald worden - zoals je misschien kunt zien op de onderstaande foto klikken de frames zich vast in de achtersteven:

q012.jpg

In de houten romp is op het spant waar de achtersteven wordt vastgelijmd een insparing gemaakt in de beplanking zodat romp buitenkant en achtersteven buitenkant mooi uitgelijnd aansluiten. Na montage van de achtersteven komt er nog een frame in de kunststof achtersteven om een stevige en stabiele aansluiting te krijgen met de romp (dit frame dient ook voor de roerservo). Daarnaast zorgen de schroefassen en uiteindelijk het dek nog voor aanvullende stabiliteit. Ik ga er van uit dat dit voldoende zou moeten zijn.
Groeten,

Harald

Platform 75 mm Kanon / Stuurhuis

Boven het stuurhuis zit een platform (diameter 75 mm) waarop het 75 mm kanon komt te staan - in model ziet het platform er na een avondje knutselen zo uit; de grating van post 189 wordt hier binnenin geplaatst.

4m2q.jpg

Groeten,

Harald

Back