Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Figuurtje

Kon het niet laten om even te testen hoe ze er nu uitziet met schoorstenen en luchthappers erop:

full

Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
Platformen en Grating

Zoals ik gisteren schreef ben ik weer aan 't tekenen geslagen; Buinyi ligt te drogen na de behandeling van haar voorplecht met verdunde houtplamuur en bovendien is het zondag dus de werf zit dicht (met uitzondering natuurlijk van de tekenkamer die overuren draagt).

Hieronder een tekening van het platform boven de stuurhut; in het centrum van dit platform komt het 75 mm kanon. Het in groen getekende gedeelte is het frame waarin de grating (getekend in rood) geplaatst wordt:

1tee.jpg

De tekening is nog niet klaar (gaten voor reling, e.d. moeten nog aangebracht worden) maar er zijn mijns inziens in principe drie mogelijkheden voor het (nauwkeurig) aanbrengen van de gaten:

• gaten boren met behulp van boormal
  • gaten frezen met een CNC freesmachine
  • de grating etsen
Ik neig eigenlijk het meest naar de derde optie, tenzij er suggesties zijn (nee Frankwin - geen gedresseerde houtwormen :p ).
Groeten,

Harald

1. gaten boren met behulp van boormal
  2. gaten frezen met een CNC freesmachine
  3. de grating etsen

1. lijkt me niet logisch, die boormal moet dan waarschijnlijk ook CNC gefreed worden?
2. en 3. lijken me beide reële mogelijkheden. Voor CNC frezen zal de plaat niet te dun mogen zijn (geen eigen ervaring mee), voor etsen juist niet te dik. Met een dikte van 0,3 of 0,5 mm lijkt etsen me het aantrekkelijkst.

Groet,

Ad

Hallo Harald,

Om nog even terug te komen op die rare boom voorop. Na lang zoeken in mijn archief toch nog wat gevonden hier over. Jullie hebben gelijk gehad...

fwlw.jpg

De tekst er onder bevestigd het verhaal.

Groeten Paul

Grating

Via een kennis kwam ik in contact met de eigenaar van een freesmachine. Ik wilde deze mogelijkheid toch eerst onderzoeken omdat ik liever werk met hout en etsen me toch nog een beetje teveel onbekend terrein is.

Na eerst gisteren m'n tekeningen klaargemaakt te hebben voor de freesmachine (toch wel handig als alles al in AutoCad zit) en na wat geexperimenteer vanmiddag hieronder het, nog niet afgewerkte, resultaat.

yakw.jpg

Geweldig om te zien hoe zo'n freesmachine te werk gaat; leuk cadeau voor m'n verjaardag (yeah right).
Groeten,

Harald

Toiletten

Terwijl ik wacht op de levering van keperdoek en epoxy vanuit Nederland ben ik begonnen met wat kleinere onderdelen; hier het toilethuis voor de officieren:

khy2.jpg

Wat er, geplaatst tussen de schoorstenen, ongeveer zo uit komt te zien. Ik moet de schuine zijwanden nog plaatsen:

ngjk.jpg

Morgen de bovenlichten boven de stoommachines - de bovenlichten kunnen open en dicht en worden op afstand bediend:

xcqy.jpg

Onder de bovenlichten komen (niet werkende) modellen van de triple expansie stoommachines.
Groeten,

Harald

wat wordt dat met vakmanschap gemaakt! Die zou ik graag een keer met eigen ogen op een werkschependag oid willen zien, al denk ik dat de kans daarop niet zo groot is?

VrGr,

Theo

Dank je wel Theo!

Die zou ik graag een keer met eigen ogen op een werkschependag oid willen zien, al denk ik dat de kans daarop niet zo groot is?

Ik denk dat die kans wel redelijk groot is - we zijn regelmatig in Nederland en de kinderen vinden Nederland geweldig. Hoe werkt dat bij de meeste clubs - kun je als gast deelnemen, moet je je vooraf aanmelden of deelname alleen via een club?

Beter is natuurlijk een keer een vaarweek in Zweden te organiseren! We hebben hier prachtige meren met kristalhelder water in een nog mooiere natuur; in combinatie met de lange zomeravonden met prachtig weer een perfect excuus om met je boot te spelen ....
Groeten,

Harald

Ik ben zelf geen lid van een club, dus ik kan er niet teveel van zeggen. Wel heb ik mijn southampton tug meegehad op vakantie naar Engeland, en via mail contact gezocht met een club die zou varen op een dag dat we daar in de buurt waren. Bleek het die dag nogal stevig te waaien, en in de richting van een rotskust. Dus niemand wilde varen. Maar een aantal van de mensen die er waren gingen de volgende dag varen op het terrein van een botenmuseum aan de oever van een meer, en of ik daar niet heen wilde komen. Zo gezegd zo gedaan, en ik heb een aardige tijd daar gevaren en gekletst. Ze vonden het juist hartstikke leuk dat iemand interesse had en meedeed. Moraal van het verhaal: mijn indruk is dat je vaak welkom geheten wordt, zeker als je laat zien dat je zelf ook met de hobby bezig bent.

VrGr,

Theo

Progress

Ik ben een beetje aan 't knutselen met wat kleinere onderdelen, zoals ik eerder schreef in afwachting van keperdoek en epoxy.

De ruwbouw van het toiletgebouwtje tussen de twee middelste schoorstenen is klaar:

95sa.jpg

De frames en deksels voor de bovenlichten beginnen al aardig op te schieten:

5hgd.jpg

En ondertussen ook bezig met de trap van het bovendek naar de officiersverblijven:

gqf8.jpg

Vandaag ook de rails opgehaald die op het dek komt te liggen en op het originele schip gebruikt werd voor het transport van de torpedo's. Het geluk wil dat de spoorbreedte overeenkomt met modelspoorbaanrails in schaal N. Dit weekend wil ik die rails gaan verbouwen zodat het ook wat is voor een modelscheepsbouwer :rolleyes:
Groeten,

Harald

Back