Lijmen van 3D geprinte onderdelen
Dank je wel voor de antwoorden Harald,
Epoxy is inderdaad veel beter om mee te lijmen. De snelle soorten zijn ideaal voor het kleine lijmwerk, ze zijn binnen 5 minuten handvast. Heb je meer te lijmen dan neem je een langzamere soort en maak je meer lijm aan. De voordelen t.o.v. cyanoacrylaat lijmen (secondelijmen) zijn, naast evengoede of betere hechting: de makkelijk te verwijderen lijmresten (vooral als het nog niet helemaal is uitgehard), goede flexibiliteit, goed vullend vermogen en goede chemische bestendigheid (ook tegen heet water). Verder heb je ook (metaal)gevulde epoxylijmen die weinig krimpen, niet uitzakken, steviger zijn en naderhand goed af te werken zijn. Ik gebruik het ook veel.
Jouw oplossing om de polyamide achtersteven in de vorm aan de houten romp te bevestigen (nokken en frame) en met de wandbeplating op te sluiten, lijkt mij de enige goede mogelijkheid. PA (Nylon) is immers ook niet makkelijk te lijmen. Omkleden met glasdoek en epoxy is ook een mogelijkheid, maar doet natuurlijk weer afbreuk aan deze prachtig 3D geprinte achtersteven.
Polyamide heeft verder de onhebbelijke eigenschap om water op te nemen en hierdoor uit te zetten. Sommige soorten nemen tot wel 9% water op. Je gaat dit 3D geprinte deel met epoxy primeren, plamuren, bekleden, opnieuw primeren en met polyurethaan coaten. Dit is een goede oplossing om wateropname te voorkomen. Denk je ook aan de binnenkant?
Je kunt om de hechting aan polyamide te verbeteren dit deel ook vlammen of met plasma behandelen. Je verhoogt dan de oppervlaktespanning aanzienlijk, waardoor je met epoxyprimer een veel betere hechting krijgt. Uiteraard snel vlammen zonder het oppervlak te verbranden (wat je bij Nylon snel genoeg ruikt overigens) en direct hierna primeren.
Zijn de andere 3D geprinte delen zijn met een fotopolymeer gemaakt? Zijn ze met een 3D printer onder hars uitgehard met een UV laser? Ik ben wel nieuwsgierig wat voor een soort kunststof dit dan is geworden. Is het een acrylaat, een polycarbonaat, een styreen of weer iets anders? In ieder geval zijn deze 3 genoemde kunststoffen wel veel makkelijker te lijmen.
Je bouwt trouwens een prachtig, sierlijk model en met het 3D teken- en printwerk til je de modelbouw absoluut naar een nieuw niveau.
Robert.