Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Fairings Schroefaskokers

Als laatste stap voor het aanbrengen van de epoxy-primer op de romp moesten de fairings rond de schroefaskokers nog geinstalleerd worden. Voordat ik ze bevestigde aan de romp heb ik eerst nog een ril epoxy rondom de schroefaskokers aangebracht ter plaatste waar ze de romp ingaan. Daarna werd eerst de onderste helft van de (holle) fairings vastgelijmd en van binnen vol gezet met epoxy en vervolgens de bovenste helft verlijmd in de hoop aldus een mooie waterdichte afsluiting te hebben verkregen.

3qd0.jpg

Morgen gaat Buinyi in de primer en draagt ze tijdelijk een grijze outfit; de dames in Huize Hendriksen hebben bepaald dat Buinyi als definitieve kleuren haar witte kleurenschema aangemeten krijgt. Alexander en ik kunnen ons daar goed in vinden - de details zijn met name veel beter zichtbaar in wit als in het allesoverheersende zwart.
Groeten,

Harald
миноносец буйный russian destroyer buinyi

@frankwin

In post 215 had ik een 3D model van Buinyi in haar witte kleurenschema ge-upload; dit schema werd in principe gevoerd gedurende vredestijd.

Hieronder twee foto's (eerste foto is van Buinyi - de tweede foto is van haar zus Bravyi) waar het witte kleurenschema op de gevoelige plaat is vastgelegd.

mgun.jpg

f96b.jpg

Heb lang getwijfeld over wit of zwart (grijs vonden we alle vier ontzettend saai), maar uiteindelijk gaat aan de wens van de dames Hendriksen gehoor gegeven worden :D
Groeten,

Harald

Laatst bewerkt:
De Eerste Primerlaag

Zoals gehoopt is de eerste primerlaag er vandaag op gegaan; er zullen nog een paar behandelingen achteraankomen (schuren - primen - schuren - primen - schuren - primen), maar ik ben niet ongelukkig met het resultaat van vandaag. Ik heb nog niet hoeven plamuren en hoop ook dat dat niet nodig is:

ua6q.jpg

jt4a.jpg

mq6m.jpg

Groeten,

Harald

Netjes. Voor Paul zou ie klaar zijn nu. ;). Geintje. Is het bij jullie net zulk lenteweer als bij ons? Dan is het buiten kunnen freubelen toch weer lekker.

Als ik de lengte/breedte verhouding zo bekijk snap ik de problemen die er met het manoeuvreren moeten zijn geweest. Het is bijna een verlengde kanovorm !

@wiggie

Dank je! Hier is het het weekend ook geweldig weer geweest - inderdaad heerlijk om weer naar buiten te kunnen gaan. Mijn vrouw vindt het alleen maar super dat die verflucht niet door het hele huis hangt :)
Groeten,

Harald

Dat van die verflucht herken ik wel. Haha. Volgens mij is dat universeel. Behalve als het verfwerk tot het huis behoort. Dan kan er ineens veel meer bij ons thuis. ;)

Oeps... Wat een vreselijk smalle sigaar! En dan te bedenken dat er nog van allerlei spul óp die romp komt, inclusief een stuk geschut boven de brug.

Maar: 't ziet er (weer) goed uit, Harald!

@Roel van Essen

Dank je Roel! Ik denk dat met deze foto's inderdaad pas goed zichtbaar wordt hoe ontzettend slank ze is en waarom ik zo loop te "zaniken" om haar gewicht zo laag mogelijk te houden ;). Met een lengte van 1,38 meter heeft ze een grootste breedte van 13,2 cm. Ik heb geen informatie gevonden waar het zwaartepunt lag bij de originele schepen. Als je originele filmbeelden van deze jagers ziet wordt je al zeeziek bij het kijken naar de beelden - de ranke schepen zijn letterlijk een speelbal van de golven en rollen en stampen aan één stuk door.

Gelukkig heb ik het probleem onderkend nog voor de eerste zaagsnede gezet werd dus maar hopen dat ik het allemaal goed heb .....Een uitdaging is het in ieder geval! Ik zou het vreselijk vinden als uiteindelijk toch een verlengde kiel noodzakelijk is en ik hou er dus ook geen rekening mee.
Wordt vervolgd,
Groeten,

Harald

Ik wist dat ik ergens beelden had gezien van de dansende jagers maar kon ze zo gauw niet vinden - hierbij dus alsnog. Rond 00:36 zijn er eerst beelden van het Britse Koninklijke Jacht "Victoria & Albert III" (een slap aftreksel van het Russisch Keizerlijke Jacht "Standart") en meteen daarna (rond 00:44) beelden van torpedobootjagers. Het is inderdaad een bijzonder wilde zee ........

Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik die beelden zo zie en me bedenk dat dit nog maar 100 jaar geleden was dan vraag ik me af hoe men over 100 jaar naar ons kijkt.

Hahaha, moet je dat zien! Die maakt zijn modellen nog helemaal zelf! Niks geen holografische projectie op het water.

Tegen die tijd print je je hele model toch in één keer uit. Inclusief werkende motoren bedrading en elektronica.
(Alleen even je tekeningen in CAD uitwerken.)

Roer en Helmstok

William, Niels,

Ondanks jullie toekomstvisioenen ;) toch maar naar het heden waar noeste handarbeid misschien nog gewaardeerd wordt ....

Realiseerde me dat ik al twee weken geen post meer had geplaatst en dus maar even een update hoewel het op dit moment niet zo spannend is. De romp van Buinyi is inmiddels twee maal geschuurd en geprimed en gaat nog één keer geschuurd en geprimed worden. Het frame voor de roerservo is inmiddels geplaatst:

5z5y.jpg

en ik ben al aardig onderweg met het roer en de helmstok:

8z29.jpg

Dit weekend gaat de laatste primerlaag erop en wordt ook de binnenkant van de achtersteven geprimed.
Groeten,

Harald

Back