Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Harald Hendriksen, 17 okt 2013.

  1. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Torpedobuis Lanceerinstallatie - Design - III

    Het begint op te schieten - ik vind dat het al aardig begint te lijken. Er komen twee van deze installatie's op het achterdek te staan. Ik wil ze draaiend maken, maar verder geen functionaliteit geven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten,

    Harald
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo
    misschien een idee om ze meteen om te zetten naar een print bare versie
    zo kan je der een paar laten printen en is al het tekenwerk nadien niet verloren
    want het is allemaal wel mooi dat teken werk maar je hebt eigenlijk nog geen torpedo buis nadien die je kan gebruiken

    gr raf
     
  3. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    @raf

    Vanzelfsprekend dienen deze tekeningen een doel - het formaat waarin ze getekend worden dient als basis voor bewerkingen in 3D, evt worden sommige onderdelen geprint.
    Groeten,

    Harald
     
  4. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Harald,

    Dat tekenwerk zal een hoop tijd in beslag nemen maar waarom teken je alles uit? Heb je geen bouwtekening? Dan is het logisch. Zelf teken ik ook bouwplannen als ze er niet meer zijn. Zo moet ik de bouwplannen van pantserschip Kortenaer nog uittekenen weliswaar op de ouderwetse manier.

    Als ik het goed begrijp wil je met de 3d tekeningen wat detailwerk in 3d laten uitprinten. Ik ken iemand die zo'n ding hebt staan en wat de kwaliteit er van is. Ik vond het teleurstellend en mijn indruk is dan ook dat je het beter scratch-build kan maken. Veel mooier en strakker.

    Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen hier van...

    Hoe dan ook ik heb gezien dat je een zeer bekwame bouwer bent dus dat komt wel goed.;)

    Groeten Paul
     
  5. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Hallo Paul,

    Ik heb originele tekeningen voor dit schip als basis (net als voor Standart) maar ik maak altijd eerst constructietekeningen van het model. Deels omdat ik het leuk vind en deels omdat ik dan meer uit kan vogelen hoe en waar ik alles wil hebben.

    Ben 't met je eens over de kwaliteit van 3D printen - met name oppervlaktekwaliteit is niet om over naar huis te schrijven. Er is echter een nieuw procedé dat ik graag wil proberen. Altijd open voor nieuwigheden!
    Groeten,

    Harald
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2013
  6. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Productie!

    Ben vandaag thuisgekomen en kan dus eindelijk dit weekend gaan beginnen met de spanten en verdere constructie voor Buinyi (dat overigens zo ongeveer wordt uitgesproken als Boejni). Ben benieuwd hoe ze er uit gaat zien in "real life" en hoop dus maandag in Denemarken te kunnen gaan beginnen met de echte bouw. Het tekenen gaat wel door natuurlijk .......

    [​IMG]

    Groeten,

    Harald
     
  7. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Spanten

    De spanten dit weekend uit 3 mm berkentriplex gemaakt en na eindeloos vijlen en schuren eindelijk klaar. Morgen beginnen met de bouw van de helling en montage van de spanten.

    [​IMG]

    Groeten,

    Harald
     
  8. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er goed uit!
     
  9. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Dank je wel Thijs - ik zal later vanavond een update plaatsen.
    Groeten,

    Harald
     
  10. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    oké mooi! ben benieuwd !
     
  11. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Midden Sectie

    Zoals beloofd een kleine update - foto's van de middensectie. Het geheel staat nog op een tijdelijke basis omdat voorlopig de spanten alleen nog maar aan het vloerdeel worden gelijmd. De romp bestaat uit drie hoofdsectie's die met elkaar verbonden worden op de bouwplank en dan ook pas worden de zijwanden verlijmd met de spanten omdat dan alleen een goede uitlijning kan worden bereikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op de plaats waar de vloer breder is komen de (twee) motoren te liggen.
    Groeten,

    Harald
     
  12. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Netjes hoor,uit de handen van een vakman.:worship:

    Groetjes,
    Frankwin
     
  13. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, heel mooi , ik ga ook gauw beginnen met de boven bouw van myn slagschip .

    ik heb hout 1, mm triplex en de zaag machine binnen .

    grt timberwolf
     
  14. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ziet er goed uit hoor!
     
  15. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Mooie doordachte constructie!!
    Heb je niet overwogen om de spanten en langsverbanden te laseren? Scheelt wel enorm veel tijd en de nauwkeurigheid is heel goed.

    Behandel je die grondplaat aan de onderkant nog voordat je de romp sluit, en waarmee?

    Groet,

    Ad
     
  16. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Proefopstelling

    @frankwin @TIMBERWOLF @Thijs Slotman @Ad Bakker

    Dank jullie wel voor jullie goedkeurende woorden en jullie voortdurende aandacht voor m'n gefreubel ;)

    @Ad Bakker

    Ik heb het zeker overwogen maar ik heb geen bedrijf in de buurt zitten met een "lichte" laser en ik durfde al dat dunne materiaal niet aan te pakken met een industriële laser.

    Ik was van plan de binnenkant van de romp met G4 te behandelen (zoals bij de Standart). Heb je misschien tips of ervaringen? Ik hoor het graag!


    Ben aardig op weg met de drie rompsectie's en heb ze eens even "voor de leuk" achter elkaar gezet. Wat toch wel meteen opvalt is de "slankheid" van haar bijna 1.40 meter lange romp (weet niet zeker of in de scheepsbouw de term slankheid gebruikt wordt - we gebruiken het in de vliegtuigbouw als maat voor de verhouding spanwijdte over koorde). Buinyi's slankheid is 10 waar ter vergelijking Standart een slankheid heeft van bijna 7.5 en dat is al een behoorlijk slank schip. Heeft iemand ervaringen met gelijksoortige kengetallen van hedendaagse schepen? Als ik een beetje op internet rondkijk zie ik verhoudingen van rond de 6 tot 6.5 bij de grotere schepen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Morgen ga ik de drie sectie's met elkaar verbinden, het boegspant en de boeg plaatsen en de hulpspanten voor de achtersteven installeren.
    Groeten,

    Harald
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat zier er weer prachtig uit Harald!!! Zo zie je pas hoe rank dit schip is, maar in deze vorm ziet het er wel angstwekkend kwetsbaar uit. Ik zou blij zijn als de zijbeplating ertegen aan zit.

    Ja, voor dat dunne materiaal heb je aan een 40 W laser al voldoende, maar dan ziet het er wel fantastisch uit is mijn ervaring nu.
    Maar, zo is er ook niets mis mee, alleen wat meer werk:D.

    G4 lijkt me een goede bescherming tegen vocht. Maar dan moet je de bodemplaat aan de onderkant wel behandelen voordat je de bodem beplankt.
    Zo te zien heb je nog een smalle opening tussen bodemplaat en romp, waardoor je na het sluiten van de bodem de binnenkant nog wel in de G4 kan krijgen door het erin te gieten, te "klotsen" en dan het teveel er weer uit kan gieten. Ik heb het net de afgelopen week ook zo gedaan met het raderslepertje waar ik mee bezig ben. Het is wel wat kliederen, maar het lukt wel.

    Groet,

    Ad
     
  18. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Dank je wel Ad.

    Hoewel het er op de foto's misschien een beetje fragiel uitziet is het verbazingwekkend hoe stijf de constructie nu al is, ondanks dat de zijwanden/langsverstijvers nog niet verlijmd zijn met de spanten. Daarnaast is tot nu toe berkentriplex gebruikt - 3 mm is zeslaags triplex en 1 mm is drielaags triplex! Doordat daarnaast het geheel op z'n plaats wordt gehouden met nokken en inkepingen is er nu al weinig speling. Ik wil inderdaad wel zo snel mogelijk de beplanking erop hebben en zodra het kan ook het dek (uit één stuk) erop.

    Mijn grootste zorg is de stabiliteit in het water, maar ik hoop door zo licht mogelijk te bouwen voldoende gewicht over te houden voor ballast, die ik dan vanzelfsprekend zo laag mogelijk in de romp wil plaatsen. Dat is ook de reden waarom de vloer zo direct op de kiel ligt, zodat motoren, accus en dergelijke zo "diep" mogelijk liggen.

    Gewicht tot nu toe is 143 gram - target is exact 4000! Ik zal het gewicht blijven rapporteren in m'n bouwverslag.
    Groeten,

    Harald
     
  19. Harald Hendriksen

    Harald Hendriksen

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Zweden
    Feest .....

    ... op de werf! De torpedobootjager Zijner Keizerlijke Majesteits Buinyi staat op de helling :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voorsectie en middensectie zijn met elkaar verbonden; ben nu bezig met het verlijmen van de zijwanden aan vloerdeel en spanten. Morgen hoop ik dan de achtersectie te kunnen plaatsen.
    Groeten,

    Harald
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2013
  20. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.575
    Locatie:
    noord-holland
    mooi hoor.

    grt timberwolf
     

Deel Deze Pagina