Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Schroefassen

Met behulp van de schroefassen heb ik de uitlijning van de spanten van de achtersectie gecontroleerd.

wwkk.jpg


euw2.jpg


Ga nu de achtersectie monteren aan de middensectie en gebruik daarbij de schroefassen als "geleiderails".
Groeten,

Harald
 
Schroeven

.. en ik kon het niet laten om even uit te proberen hoe de 45 mm driebladsschroeven pasten. De schroeven komen een behoorlijk eind buiten de romplijn en worden beschermd met een frame net boven de waterlijn.

6326.jpg


Groeten,

Harald
 
@frankwin

Dank je wel - hoop dat ik nu gauw kan gaan beginnen met de beplanking!

@Ad Bakker

Ik neem aan dat je bedoelt alsof het lijkt dat de schroeven de romp raken? Het zal waarschijnlijk komen door de hoek waaronder de foto genomen is maar de schroeven lopen absoluut vrij van elkaar en van de romp. Jammer dat ik net de achtersectie verlijmd heb aan de middensectie maar anders had ik nog een foto genomen die misschien iets duidelijker was geweest.
Groeten,

Harald
 
De laatste update van vanavond - morgenochtend om vijf uur gaat de wekker weer .....

De achtersectie is nu ook bevestigd - morgen de boeg erop en dan kunnen we gaan beplanken.

tpdn.jpg


Groeten,

Harald
 
.. en dit allemaal in de woonkamer;) ..

.. dat is natuurlijk het voordeel als je de door de week op jezelf bent en m'n vrouw niet ziet waar allemaal ik mee bezig ben..

Ik woon in Zweden maar werk momenteel in Denemarken dus ben de weekenden thuis bij m'n vrouw en kinderen.
Groeten,

Harald

P.S.: zie nu pas hoe scheef die foto genomen is - maar ja liever een scheve foto dan een scheve boot :)
 
Motoropstelling

Maar eens gecontroleerd of dat wat ik uit had lopen dokteren ook daadwerkelijk past en heb dus de motoren, koppelingen en schroefassen eens met elkaar verbonden. Ik heb hier geen inbussleuteltjes dus ik kon de motorassen niet in de koppelingen aanbrengen maar het idee is duidelijk hoop ik. De motoren schuiven dus nog meer naar achteren (motorassen dieper in de koppelingen).

Er komt een motorsteun die de motoren in een rechte lijn (dus horizontaal en verticaal onder de juiste hoek) brengt met de schroefassen. Ben wel tevreden zo - motoren liggen zo diep als maar mogelijk is met het bijkomende voordeel dat de schroefassen ook schaalgetrouw onder de juiste hoek staan (twee graden).

kkj9.jpg


r6hj.jpg


1c0w.jpg


Ben er nog niet echt uit wat ik ga doen met de accu's - dit is de eerste keer dat ik outrunners gebruik dus ervaringen/suggesties zijn van harte welkom.
Groeten,

Harald
 
hallo harald

als je kunt zet een alu motor spant
geeft je meteen koeling als het nodig mocht zijn
nu kun je der makkelijk bij

de assen lopen die in het echt ook tot aan de propellors in buizen of was het laatste stuk gewoon vrij draaiend in een as steun zoals bij de duitse schepen
of zoals op deze foto
512627_orig.png


anders de as koker inkorten en een as steun maken van een kroonsteentje(lusterklem)
op de tekening is het niet goed te zien
gr raf
 
Hallo Harald,

Misschien een domme vraag maar wat zijn outrunners? Even terzijde maar ik vind het knap dat je je aandacht over twee bouwprojecten kan verdelen. Vaak genoeg sneuvelt er 1...

Verder weer een mooie bouw.

Groeten Paul
 
hallo harald

als je kunt zet een alu motor spant
geeft je meteen koeling als het nodig mocht zijn
nu kun je der makkelijk bij

de assen lopen die in het echt ook tot aan de propellors in buizen of was het laatste stuk gewoon vrij draaiend in een as steun zoals bij de duitse schepen
of zoals op deze foto
512627_orig.png


anders de as koker inkorten en een as steun maken van een kroonsteentje(lusterklem)
op de tekening is het niet goed te zien
gr raf


Raf,

Dank je wel voor je aanbevelingen. Ik wil inderdaad een metalen motorsteun gebruiken die a) de motoren goed uitlijnt en b) de eventuele overtollige warmte wegleid en tegelijkertijd c) de koelopeningen aan de voorkant van de motor niet afsluit. Ben al voorzichtig aan 't tekenen.

De askokers liepen ook bij het echte schip tot aan de schroeven - er komt een assteun die het vrije einde van de askokers support.
Groeten,

Harald
 
Laatst bewerkt:
Hallo Harald,

Misschien een domme vraag maar wat zijn outrunners? Even terzijde maar ik vind het knap dat je je aandacht over twee bouwprojecten kan verdelen. Vaak genoeg sneuvelt er 1...

Verder weer een mooie bouw.

Groeten Paul

Paul,

Outrunners zijn een type brushless motoren waarbij het huis zich beweegt rond de motorwindingen. Ik heb voor dit type motor gekozen omdat een hoog koppel wordt gecombineerd aan een relatief laag toerental (tov inrunners) en ik wilde geen vertragingskasten gebruiken.
Groeten,

Harald
 
Even terzijde maar ik vind het knap dat je je aandacht over twee bouwprojecten kan verdelen. Vaak genoeg sneuvelt er 1...

Sorry Paul - had dit commentaar over het hoofd gezien. De twee "projecten" zijn voor mij nauw met elkaar verbonden - Buinyi is complementaire aan Standart. De bouw van Standart echter is mijn inziens van een heel andere orde - door de manier waarop ik haar wil bouwen vraagt ze veel meer voorbereiding en gaat haar bouw veel trager als bijvoorbeeld een relatief simpel schip als de Buinyi. Doordat ik door de week in Denemarken zit wil ik 's avonds wat om handen hebben - ik kan niet stil zitten en moet wat te klussen hebben. Aan Standart kan hier niet gewerkt worden (thuis in Zweden heb ik een aparte kamer voor Standart ivm de ruimte die ze nodig heeft) dus ik zocht naar iets kleiners. Ik heb m'n zoon Alexander beloofd dat we in het voorjaar kunnen varen met de Buinyi.
Groeten,

Harald
 
Hallo Harald,

Ik had gezien dat het twee borstelloze motoren waren, alleen wist ik niet dat de naam outrunners gebruikt worden. Misschien dat ik daar ook wel naar overstap. Pracht motoren met hoog koppel!

Aha, beloven aan je zoon. Ik ken dat, zo heb ik ook de Mark voor hem gebouwd. Dan zit het met de drijfveer wel oke.;)

Groeten Paul
 
zijn dit de zelfde klasse "jagers" welke mee gingen om de japanse vloot te vernietigen naby Tsushima straat ?

Buiny and Buistry, ik weet niet uit mijn hoofd of deze 2 er waren maar de namen klinken bekend, er waren een paar russiche kolen-stook jagers aanwezig en ze maakten niet echt veel indruk op de japanners.

de schietkunst van de russische kanonniers was ook niet echt om over naar huis te schrijven.
 
zijn dit de zelfde klasse "jagers" welke mee gingen om de japanse vloot te vernietigen naby Tsushima straat ?

Buiny and Buistry, ik weet niet uit mijn hoofd of deze 2 er waren maar de namen klinken bekend, er waren een paar russiche kolen-stook jagers aanwezig en ze maakten niet echt veel indruk op de japanners.

de schietkunst van de russische kanonniers was ook niet echt om over naar huis te schrijven.

Krijn,

Bij het uitbreken van de Russisch Japanse oorlog werd "Buinyi (oorspronkelijk ondergebracht bij de Baltische Vloot) ondergebracht bij het Tweede Pacifische Eskader en ze verliet Sint Petersburg eind augustus 1904. Tijdens de "Slag van Tshushima" op 14 mei 1905 heeft de bemanning van de "Buinyi" meer als tweehonderd opvarenden van het Russische slagschip "Oslyabya" aan boord genomen totdat ze zelf door de Japanners onder vuur werd genomen. "Buinyi" wist te ontkomen maar aan het eind van de volgende dag moest vastgesteld worden dat ze zo zwaar beschadigd was dat besloten werd haar tot zinken te brengen.

De Russische vloot was in een slechte conditie, met name door de 18,000 mijl lange reis. Het is neem ik aan algemeen bekend dat de forse nederlaag van de Russen bij Tsushima (twee derde van de Oostzeevloot werd door de Japanners tot zinken gebracht), het Russische Keizerrijk op z'n grondvesten deed schudden en het prestige van het Keizerrijk werd zowel internationaal als op het thuisfront zwaar aangetast. Als directe reactie op deze nederlaag brak in Rusland de Revolutie van 1905 uit.

De enorme klasseverschillen in de Russische maatschappij weerspiegelden zich in de organisatiestructuur van zowel leger als marine en zullen zeker debet zijn geweest aan de enorme Russische verliezen tijdens de Russisch Japanse oorlog en later de Eerste Wereldoorlog.
Groeten,

Harald
 
Back
Top