Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

de muitery op het slagschip "Potemkin" en andere schepen was ook gedeeltelijk te wijten aan de leef-omstandigheden en het voedsel wat werd verstrekt.

ik vindt de russische schepen wel wat hebben, helaas zijn de meeste jagers te klein voor 1/144 en de enige die een redelijke afmeting heeft (en waar ik tekeningen van heb) staat me niet aan, de meeste cruisers waren antiek ten tijde van ww2 en de slagschepen... het modernste slagschip in russische dienst was de oude "royal Sovereign" welke als "Archangelsk" even onder russische vlag heft gevaren, het schip was zo vuil en smerig toen het terugkwam naar engeland dat het gelijk door naar de sloper werdt gestuurd, de "novorossisk" het ex-italiaanse slagschip was in zeer slechte toestand voordat het ten onder ging aan een interne explosive in 1955.

ik ben beniewd hoe de Buinyi er na een jaar in dienst zou uitzien, onderhoud en poetsen liken niet de strekste punten van de russische marine.
 
Na de revolutie van 1917 ging het snel bergafwaarts met moraal en discipline bij leger en marine. Voor de revolutie werden de schepen goed onderhouden maar de totaal verwrongen maatschappelijke verhoudingen weerspiegelden zich ook binnen de krijgsmachtonderdelen met alle gevolgen van dien.

Ik heb aardig wat foto's van Buinyi en haar zussen tijdens hun "dienstverband" bij de Russisch Keizerlijke Marine, na de revolutie gaan de schepen er qua onderhoud inderdaad bedroevend uitzien.
Groeten,

Harald
 
Schoorsteenfundament

Voordat de beplanking er tegen aan gaat wil ik eerst het frame van het fundament voor de schoorstenen en luchthappers geplaatst hebben, dit frame is een additionele verstijving van de onderlinge verbinding tussen de spanten en vandaar dat ik het nu al plaats. Het schoorsteenfundament is afneembaar zodat er toegang is naar de binnenkant van de romp.

ofkf.jpg


Groeten,

Harald
 
Motorensteun

Ik wil inderdaad een metalen motorsteun gebruiken die a) de motoren goed uitlijnt en b) de eventuele overtollige warmte wegleid en tegelijkertijd c) de koelopeningen aan de voorkant van de motor niet afsluit. Ben al voorzichtig aan 't tekenen.

De tekeningen voor de motorensteun zijn klaar - was wel even gepuzzel maar nu staan de motoren in de juiste positie's en correct uitgelijnd ten opzichte van de schroefassen.

ut1f.png


s1cj.png


Ik wil deze week de bestelling plaatsen - ben er nog niet helemaal uit welk materiaal maar neig het meest naar aluminium.
Groeten,

Harald
 
Laatst bewerkt:
Schoorsteenfundament

Eindelijk het schoorsteenfundament uitgelijnd en vastgelijmd op de spanten, dan lijkt het er op dat ik morgen met de beplanking kan beginnen ;)

Als ik een beetje kan doorwerken heb ik misschien voor de kerstdagen de romp dicht .....

wbbd.jpg


5m2f.jpg


Groeten,

Harald
 
Ziet er heel mooi uit Harald.
Wat voor "sterkte" magneetjes gebruik je hiervoor? Het geheel ziet er nogal fragiel uit, dus al te grote kracht is ook weer niet goed vermoed ik.

Ik raak wel lichtelijk gefrustreerd door de netheid, het lijkt wel "clean room condition".:D Dit zijn geen beelden die ik aan mijn vrouw moet laten zien......

Groet,

Ad
 
Ziet er heel mooi uit Harald.
Wat voor "sterkte" magneetjes gebruik je hiervoor? Het geheel ziet er nogal fragiel uit, dus al te grote kracht is ook weer niet goed vermoed ik.

Ik raak wel lichtelijk gefrustreerd door de netheid, het lijkt wel "clean room condition".:D Dit zijn geen beelden die ik aan mijn vrouw moet laten zien......

Groet,

Ad

Hallo Ad,

Dank je wel! Het zijn magneetjes die ik koop bij een handvaardigheids/hobby winkelketen in Zweden (Panduro). Ze hebben ze in twee formaten: 5 mm en 7 mm diameter. Inderdaad moet je in de gaten houden dat de magneten niet te sterk zijn anders is het bijna niet te doen de bovenbouw van de romp te halen. Hoewel het er misschien fragiel uit ziet is, net als de romp, het schoorsteenfundament heel stijf. Aan de onderkant zit een 4 mm dik frame wat precies valt in het frame uit de eerste foto. Ik mag graag werken met relatief dun materiaal waar de stijfheid en sterkte verkregen wordt uit de constructie (misschien toch overgehouden van de studie - ik heb vliegtuigbouw gestudeerd).

Deze foto's zijn zojuist genomen in m'n huis in Denemarken maar ik ben gedwongen geworden me aan te leren de boel netjes te houden :rolleyes:

Als ik thuis ben zit ik altijd met de kinderen aan de keukentafel te bouwen en te knutselen; mijn vrouw vindt dat gelukkig goed onder de conditie dat het netjes is en blijft ....

Moet wel eerlik zeggen dat het me beter bevalt met een opgeruimde bouwtafel.
Groeten,

Harald
 
Ik mag graag werken met relatief dun materiaal waar de stijfheid en sterkte verkregen wordt uit de constructie (misschien toch overgehouden van de studie - ik heb vliegtuigbouw gestudeerd).

Ik begrijp het. Was dat in Delft? Dan heb je misschien nog materiaalproeven in mijn oude lab gedaan (Materiaalkunde, vroeger nog Metaalkunde).

Moet wel eerlik zeggen dat het me beter bevalt met een opgeruimde bouwtafel.

Ik kan je vertellen dat er een wereld van verschil is tussen iets prettig vinden en het daadwerkelijk realiseren. Toen ik vroeger nog bureauwerk deed zag mijn bureau er zowel op het lab als thuis ook uit alsof er willekeurig publicaties, boeken, rapporten, tijdschriften, memo's etc waren opgestapeld. Maar ik wist alles wel te vinden:D.

Groet,

Ad
 
Ik begrijp het. Was dat in Delft? Dan heb je misschien nog materiaalproeven in mijn oude lab gedaan (Materiaalkunde, vroeger nog Metaalkunde).

Ja Ad - inderdaad. Eigenlijk moet ik zeggen dat ik Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek heb gestudeerd maar dat is me nog steeds te lang dus vandaar vliegtuigbouw.

In het eerste jaar heb ik praktika gehad bij materiaalkunde in hun gebouw op de hoek van de Rotterdamseweg en Jaffalaan. College's hadden we, als ik me goed herinner, van professor den Ouden. Later waren specifieke college's vliegtuigmaterialen bij ons aan de faculteit op de Kluyverweg.
Groeten,

Harald
 
College's hadden we, als ik me goed herinner, van professor den Ouden.

Zou kunnen, hoewel hij de lastechnoloog was gaf hij ook de eerste jaars colleges aan andere studierichtingen. Ik was de opvolger van de combinatie Jongeburger (algemene metaalkunde) en Broek (breukmechanica), en heb nooit colleges gegeven aan L&R studenten, wel aan Wb en IO. Dat was net wel of nog net niet in jouw tijd, ik werd daar in 1986 benoemd.

Het mechanisch lab (trekproeven, hardheidsmetingen, vermoeiingsproeven) vielen onder mijn verantwoordelijkheid. Maar jullie hadden ook je eigen fenomeen op vermoeiingsgebied: Jaap Schijve (was tot voor kort nog regelmatig op het lab bij L&R).

Groet,

Ad
 
Ik heb van 1986 tot 1992 gestudeerd in Delft; professor Schijve is inderdaad een autoriteit - geweldige hoogleraar en een bijzonder sympatieke man. Professor de Jong (die helaas te vroeg is overleden) was ook zo'n markante persoonlijkheid. Met grote waarschijnlijkheid Ad hebben onze wegen elkaar eerder gekruisd!
Groeten,

Harald
 
Met grote waarschijnlijkheid Ad hebben onze wegen elkaar eerder gekruisd!

Zou heel goed kunnen Harald, hoewel ik je denk ik nooit een cijfer heb moeten geven. Het practicum werd eigenlijk helemaal gedaan door een technicus (Ben Oude Engbering) onder leiding van een wetenschappelijk staflid. En het vak Breukleer (keuzevak voor veel L&R studenten) werd door een andere medewerker (Jan Zuidema) verzorgd. Mijn activiteiten bestonden meer uit het onderzoek in breukmechanica.

Jaap Schijve is een geweldige vent waarmee ik zeer lang (vanaf 1980) regelmatig heb samengewerkt.

Groet,

Ad
 
Wat een mooie slanke vorm zeg,plankje links lijmen plankje rechts lijmen.
Voor het krom trekken????

Groetjes,
Frankwin
 
Motorensteun - II

@TIMBERWOLF @frankwin

Dank jullie wel. Inderdaad beplanking om en om zodat de romp gelijkmatig en symmetrisch wordt onderworpen aan de krachten van de aangebrachte beplanking. Speciaal bij zo'n slank en lang model wil je natuurlijk geen ingebouwde bocht hebben :)

De aluminium motorensteun is klaar en heb natuurlijk even gecontroleerd hoe alles past:

9szp.jpg


vpeg.jpg


978t.jpg


6ise.jpg


Ook de passing in de romp is erg mooi - gauw doorgaan met de beplanking zodat ik hopelijk snel kan beginnen met de inbouw :D

88cz.jpg


Groeten,

Harald
 
Je maakt me alweer nieuwsgierig, Harald.
Aluminium is duidelijk, maar hoe is de motorsteun gemaakt? Hiet ziet eruit als een gietstuk, en is het inderdaad zulk grofkorrelig materiaal zoals door de foto's gesuggereerd wordt? Bij een gietstuk kan ik me dat voorstellen, en dan zal het behoorlijk bros zijn. Niet dat dat echt een nadeel in dit geval is, want de krachten zijn niet extreem. Maar was frezen niet een gemakkelijkere route geweest?

Ziet er wel weer gelikt uit:D.

Groet,

Ad
 
Beste Ad,

Eigenlijk zou ik helemaal correct zijn geweest als ik had geschreven dat de motorensteun is gemaakt van alumide waarvoor mijn excuses. Alumide is een mix van polyamide en aluminiumpoeder en zover ik weet ontwikkeld om 3D geprinte modellen meer de eigenschappen van een metaal te geven. Ik neem aan dat deze link met materiaaleigenschappen je wel intresseert:

http://www.nwuav.com/materialPDFs/alumide.pdf

Het oppervlak is enigzins granulair maar ik neem aan dat op de foto's het meer grofkorrelig lijkt dan het eigenlijk is door de mix met polyamide.

Ik had de steun ook kunnen laten frezen (ik heb zelf geen freesmachine die dit soort werk aankan) maar was vreselijk nieuwsgierig naar het materiaal, maatnauwkeurigheid en mogelijkheden. Daarnaast heb ik nu voor 15 euro een mooie steun helemaal geprint zoals ik de steun zelf had getekend inclusief de juiste instelhoeken (horizontaal en verticaal) voor de motoren. Ik heb geen idee wat een gefreesde steun zou hebben gekost maar ik ben tevreden met het geprinte model.
Groeten,

Harald
 
Daarnaast heb ik nu voor 15 euro een mooie steun helemaal geprint zoals ik de steun zelf had getekend inclusief de juiste instelhoeken (horizontaal en verticaal)

Daar laat je echt zo'n steun niet voor frezen, zeker weten.

Interessant materiaal, bros, lage stijfheid en sterkte, maar dat ligt natuurlijk aan het matrixmateriaal en het gros van onderdelen hebben geen grote stijfheid en sterkte nodig. Zeker voor modelbouw een interessante ontwikkeling, maar de huidige generatie hobbyprinters zullen dit nog niet aankunnen denk ik. Hoewel de smelttemperatuur niet hoog is zullen de printkoppen hier wel speciaal voor gemaakt moeten worden.

Groet,

Ad
 
Back
Top