Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Het lijkt er veel op dat het een boom is voor een spartorpedo.

Lijkt er inderdaad op, alleen vind ik die op de foto in Varna wel erg kort, en ook niet verder uitschuifbaar. Voor de rest zie je dat ze ook kantelbaar zijn, zodat je een vijandelijke boot onder de waterlijn kon raken.

Maar ik zie ook geen andere alternatieven:(.

Groet,

Ad
 
Geweldig bedankt voor het meedenken allemaal - ik zag vanochtend op het werk op m'n telefoon de berichten al binnenkomen maar kon nog niet eerder reageren.

Ik ga er echter van uit dat de spriet geen spartorpedo is; zoals ik in post 115 schreef was dit type wapen in gebruik tot ongeveer 1870/1880 en werd door de Russen na de Russisch Turkse oorlog niet meer gebruikt. Zoals Ad terecht opmerkt lijkt de spriet ook te kort voor dat doel - in het geval van Buinyi steekt de spriet slecht 1.5 meter voor de boeg uit. Dat lijkt een succesvolle aanval met behoud van eigen schip uit te sluiten.

Ik ga vanmiddag eens zoeken op Russische sites (ik spreek, lees en schrijf Russisch) en laat van me horen zodra ik wat weet. Suggestie's blijven natuurlijk van harte welkom.
Groeten en nogmaals bedankt,

Harald
 
De zoektocht is begonnen ;) maar kwam deze foto tegen van een prachtig model van een torpedobootjager van een nauw aan de Buinyi klasse verwant schip. Dit is de "moeder" van de modernere Russische jagers rond 1900 - de Forelklasse. Deze serie van 5 schepen werden gebouwd door de Franse werf A. Normand & Co, Le Havre.

Op basis van deze schepen gingen de Russen uiteindelijk zelf torpedoboten ontwikkelen en bouwen. Die verd*mde spriet zit ook hier weer op maar geen uitleg verder wat en hoe :(

Wel mooi zichtbaar in deze foto het kleurenschema met zwarte romp.

c89f.jpg


Groeten,

Harald
 
Ik heb totaal geen kennis van oorlogsboten, maar het lijkt mij het meest erop dat deze spriet ter bescherming van de boeg diende; omdat deze beneden de waterlijn nogal wat naar voren steekt. En dan is het ook zinvol om deze te bekleden met iets dat schuren tegengaat cq. kan verdragen.

Als dit van een Franse boot afstamt, dan is het misschien ook een idee om dit bij Franse boten op te zoeken. Ik heb geen idee hoe ver je naast Russisch in het Frans komt....

Laat ik zeggen dat ik veel minder slecht ben in het Frans danin het Russisch, maar dat ik voor zulk evragen ook niet ver zou komen in het Frans. Maar er zijn er op het forum die dat wel goed kunnen. :-)

VrGr,


Theo
 
dat deze spriet ter bescherming van de boeg diende; omdat deze beneden de waterlijn nogal wat naar voren steekt

Ik denk dat je gelijk hebt Theo - het kan niet te maken hebben met de torpedobuis in de boeg want de Forel (en haar Franse zusjes) hebben geen torpedobuis in de boeg.
Groeten,

Harald
 
De ontknoping

Ik geloof dat ik het eindelijk gevonden heb; op een Russische site vond ik een tekening van de Forel klasse met legenda.



In tegenstelling tot eerdere tekeningen die ik vond staat de spriet (nummer 13) hier benoemd en wel als бушприт буфер wat in de transcriptie klinkt als boesprit bufer (met dank aan Tsaar Peter de Grote die het Nederlands introduceerde als leentaal voor de scheepsbouw en marine) en vertaald wordt als boegspriet buffer.

Het lijkt er dus op dat dit inderdaad niets anders is als een klapopvanger; wel vreemd dat ik geen Nederlands, Engels, Frans of Duits woord kan vinden voor die spriet. Nu kan ik weer gaan bouwen ....
Groeten,

Harald
 
Hier nog een Fransman, maar nog geen uitleg:

Torpilleur.gif


Maar deze heeft geen uitstekende onderwaterboeg. Heeft zelfs ook nog een boegfender vlak boven de waterlijn.

EDIT
Hat oplossing nog niet gezien.

Groet,

Ad
 
Toch zou ik er nog niet zo zeker van zijn dat dit een "klapopvanger" is. Er waren in die tijd zat schepen met ramboegen zonder deze boom voorop. Dit lijkt mijn dus zeer onwaarschijnlijk/ nutteloos.

Naar mijn mening blijft dit nog steeds een boom voor een spartorpedo. De lengte wil niets zeggen dat het niet zo kan zijn. Het kan de hoofdboom zijn waaraan de verlengde stok met lading er aan gebonden of geschoven werd om zo de juiste lengte te verkrijgen. De stok was dan vervangbaar in plaats van de gehele boom te vervangen. Om uitsluitsel te krijgen, kan je de conservator van het Rijksmuseum te Amsterdam mailen afdeling maritiem dhr. Hoving.

Overigens had de Hertog Hendrik ook een boegtorpedobuis en ramboeg maar zeker zonder boom voorop...

Bij elke uitstekende boeg ofwel ramboeg, zijn deze juist erg verstevigd voor als laatste optie de vijand te rammen dus een sprietje voor bescherming, nee....

Groeten Paul
 
Laatst bewerkt:
Als je dit bekijkt hoef je weinig extra functie in die buis te hebben voor een spartorpedo toch dan wat je ziet op de eerder geplaatste foto's?

hunley4.jpg


Ik kan me ook echt geen andere functie bedenken, moet ik wel aangeven dat oorlogschepen me onbekend zijn, maar voor het 'aftasten' van de wal of andere objecten lijkt me dit niet geschikt. De massatraagheid zou het snel doen laten knakken.
 
Om uitsluitsel te krijgen, kan je de conservator van het Rijksmuseum te Amsterdam mailen afdeling maritiem dhr. Hoving.

Ab Hoving is (tot zijn grote verdriet:() met pensioen, Paul. Ik heb het hem gevraagd want ik heb de laatste tijd wel eens contact met hem. Als hij mijn constante stroom vragen nog niet zat is:rolleyes: krijg ik binnenkort wel antwoord hoop ik.

Groet,

Ad
 
Vorig jaar heb ik nog contact met hem gehad maar met pensioen wil nog niet zeggen gestopt te zijn...;) Harald kan altijd nog dhr v. Homburg mail van het Marinemuseum te Den Helder hij is daar de conservator van.

Sorry voor de offtopic gebrabbel van ons Harald.

Groeten Paul
 
Sorry voor de offtopic gebrabbel van ons Harald.

Beste Paul,

Ik beschouw het als absoluut on-topic - ik heb zelf gevraagd om hulp dus waardeer ik jullie support en bovenal jullie individuele meningen. Ik heb er zelf ook nog geen vrede mee (informatie op basis van een single, unverified source) en vind het leuk dat ik er weer wat van op steek (en misschien ben ik niet de enige).

Eind februari/begin maart ben ik in Sint Petersburg om detailtekeningen van de Standart op te halen dus als het Keizerlijke Marine Archief het in haar beheer heeft neem ik de detailtekeningen voor die spriet mee ;)
Bedankt en groeten,

Harald
 
Blijft intrigeren...

In het Frans heet het mogelijk een "torpilleurs à hampe"?
Torpilleur - Wikipédia

Ik trof er hier iets over...
TORPILLEURS - Récapitulatif - marine - Forum Pages d?Histoire: marine - FORUM pages 14-18

Laatste post, en in het stukje over Turkije
Posté le 30-08-2008 à 22:13:49

TURQUIE.

Un torpilleur-vedette et deux torpilleurs garde-côtes, ces derniers de 31,60 mètres de longueur (à la flottaison), 42 tonnes et 20 nœuds furent commandés aux Forges et Chantiers de la Méditerranée en 1884 et livrés au printemps 1885. Armés d'une hampe porte-torpille, de deux tubes d'étrave fixes à 90 centimètres au-dessus de la flottaison, ces petits bâtiments préfigurèrent dans une large mesure les torpilleurs français de la série des « 35 mètres ». Cinq répliques du type de 42 tonnes furent commencées à Constantinople par l'arsenal de Stamboul ; il semble que trois seulement aient été terminés.


THORNYCROFT TORPEDO BOAT - The New Zealand Maritime Record - NZNMM

thornycroft%20lr.jpg


http://www.cityofart.net/bship/destroyers.html
 
Laatst bewerkt:
Blijft intrigeren...

Absoluut Bas, ik ben zelf al langer aan het uitvogelen waar dat ding nou toch voor dient maar nu ik m'n probleem in de openbaarheid heb gebracht wordt de druk groter om te weten wat het is ;)

Ik probeer in contact te komen met Nikolai Afonin; hij is de auteur van een reeks boeken over de verschillende torpedobootjagers die in dienst zijn geweest van de Russisch Keizerlijke Marine en mag misschien toch wel als een autoriteit beschouwd worden.
Groeten,

Harald
 
Zit nu een avondje in te lezen, maar er zit een bult historie achter die krengen... (niet anders verwacht)
Kom bijzonder aardige sites tegen... :-)
 
Dat vind ik persoonlijk heel erg leuk. Doordat we de mogelijkheid hebben wereldwijd beschikbare informatie snel en efficient te verzamelen komen de schepen die je bouwt veel meer tot leven. Vijftien jaar geleden zat je nog in muffige archieven of relatief schaarse informatie uit boeken en tijdschriften te verzamelen.
Groeten,

Harald
 
Helaas een negatief antwoord van Ab Hoving ontvangen. Hij is meer gespecialiseerd in de vroegere houten zeilschepen en de modellen daarvan. Voor zover ik heb kunnen zien gaan al zijn publicaties en boeken daar ook over.
Jammer, het was het proberen waard. Hopen dat Harald in Sint Petersburg wijzer wordt en/of hij een antwoord krijgt van Nikolai Afonin.

Groet,

Ad Bakker
 
Beste Ad,

Dan moeten we helaas nog even geduld hebben! Heel vriendelijk bedankt natuurlijk dat je contact met Ab Hoving op hebt willen nemen en zodra ik contact heb geslagen met Nikolai Afonin laat ik met betrekking tot die spriet van me horen. Kwam gisterenavond op een andere Russische site het volgende tegen:

w0ro.jpg


Waarvan de vertaling luidt:

Kun je onderdelen 1 en 2 benoemen?

Nummer 1 is de boegspriet - afmeerneus zodat de boeg en de torpedobuis niet beschadigd raken (TA = торпедного аппарата = torpedo apparaat)

Nummer 2 is een sleepring met tros

Wordt vervolgd ....
Groeten,

Harald
 
Laatst bewerkt:
Voor zover opgelost... :-)
Interessant is om de ontwikkeling van het torpedoboot-, destroyerwapen te lezen. Gechargeerd, vergrootte kano's afgevuld met stoommachines, waaraan bemanning zich aan vast moest zien te klampen.
Aanvankelijk voor de verdediging van havens. Vaartijd op volle stoom was beperkt, uit te drukken in enkele uren... etc.

Kwam ik met alle speurzeuzerij nog deze site tegen. (de site is het werk van een illustrator, zeer goed op de hoogte)

Big, Bad Battleships' Picture History of the Steam Warship, 1860-1920

Van dit militaire verleden en gedachtengoed is niet veel over dan archieven en enkele relieken. Fotograferen was nog een behoorlijk omvangrijke onderneming...

Gr Bas
 
Back
Top