Russische Torpedobootjager "Buinyi" - 1:48

Beste Bas,

Inderdaad is de ontwikkeling van ook deze schepen heel interessant en vooral typerend hoe de voortschrijdende technologie ten volle werd benut om de torpedoboten een voorsprong te geven ten opzichte van de rivaliserende mogendheden.

Wat me nog het meest verbaast is hoe licht deze schepen waren gebouwd; de hele constructie diende maar één doel - snelheid. Buinyi had een maximale snelheid van rond de 27 knopen maar nog geen tien jaar later werden al snelheden behaald van net onder 40 knopen met de introductie van de stoomturbines.

Daarnaast was het leven aan boord voor de bemanning (Buinyi 66 koppen) een ware hel. Benauwde, vochtige kleine ruimtes en een enorm lawaai van de stampende machines en de beukende zee. Kwam niet zo lang geleden op internet een verslag tegen van een officier aan boord maar kan het zo gauw niet vinden.

Hier een gedetailleerde tekening van de Buinyi waaruit blijkt dat na aftrek van de ruimte benodigd voor de ketels, stoommachines, munitieopslag en kolenopslag er weinig leefruimte was.

4p6q.jpg

Tekening opgeladen in groot formaat - sorry forumbeheer ;) . Als je op de tekening rechtsklikt en dan "view image" krijg je de tekening in groot formaat.
Groeten,

Harald

Laatst bewerkt:
Romp Dicht

Zojuist de laatste beplanking aangebracht; typisch altijd als je bijna klaar bent met het beplanken dat het dan pas leuk begint te worden ;)

e6f8.jpg

wtc5.jpg

9h56.jpg

Ik had beloofd om het gewicht tijdens de bouw te rapporteren; nu zijn de hulpframes eruit en kon ik haar voor de eerste keer weer wegen. Iemand die een gokje durft te wagen wat Buinyi weegt in de toestand zoals ze op deze foto's staat? :p
Groeten,

Harald

Met haar lengte van 1,38 m weegt ze nu exact 450 gram; ik ga er van uit dat ik toch wel onder die 4 kilo zou moeten kunnen blijven. Wordt vervolgd .....
Groeten,

Harald

Whoa, mooi lijntje inderdaad, en een schitterend gewicht!
Daar moet je wel aardig de "golven mee kunnen aanvallen", gaat wel aardig nat worden denk ik - vergelijkbaar met het moderne wave-piercing gebeuren?

Huidbeplating

Ik heb sinds kort de tekeningen voor de huidbeplating en wil die gebruiken bij het aanbrengen van de imitatie beplating op het model. Heeft iemand ervaring met zulke tekeningen (er van uitgaande dat de Russen deze tekeningen maakten in de traditie van Europese werven)?

0iiw.jpg

Ik zet hieronder een detail van de bovenstaande tekening.

upom.jpg

De individuele huidplaten en de overlappingsnaden zijn mijns inziens goed herkenbaar, maar wat zijn die grote "S"-en. Zijn het de overgangen van de individuele platen per horizontale baan?

Hoor graag als iemand de opmaak van deze tekeningen herkent.
Groeten,

Harald

Boegspriet - Vervolg

We moeten natuurlijk nog een conclusie verbinden aan de discussie over de boegspriet. Omdat Rusland nog voor een groot gedeelte op kerstvakantie is (de Russische kerstdagen volgen de Juliaanse kalender en die loopt twaalf dagen achter op de onze = Gregoriaanse kalender) heb ik nog geen contact kunnen slaan met Nikolai Afonin.

Ik heb dus contact opgenomen met de curator van het museum in Varna en de volgende vraag gesteld:

[FONT=&quot]Drazki, like other destroyers of her time, has a bowsprit (which is circled in red in the attached photograph). Could you please explain to me what the function of that bowsprit was? Where explosives attached to this, like a spartorpedo, or was the bowsprit for instance for protection of the bow and/or torpedo gun.
[/FONT]Unquote

Waarop vanochtend het volgende antwoord kwam:
[FONT=&quot]The bowsprit isn't part of the armament. The only useful function of the bowsprit is for protection of the bow and torpedo when the torpedo-boat manoeuvred.[/FONT]
Unquote

Ik ben blij dat ik nu weet wat het is en ik hoop dat dit antwoord bevredigend is voor allen.
Bedankt voor de hulp aan diegenen die deelnamen aan de speurtocht naar het antwoord op deze vraag.
Groeten,

Harald

Gaaf! Hoe nutteloos ook dat ding. Er was meer nutteloos aan het schip, maar daar had men toen andere ideeën over! Prachtig stukje historie!
Gr Bas

Het lijkt mij dat de de gestreepte vakken in de beplating de klinknagellijn van de koppelingsplaten aangeven. Je ziet drie lijnen in een vak. De middelste lijn zal de hartmaat van de plaat tussen de spanten zijn, en de twee lijnen aan weerszijde geven de hartlijnen van de nagels aan.
De grote letter S zal aangeven aan welke gang de koppelingsplaat vooraf aan bevestigt wordt. Ze zullen een koppelingsplaat immers nooit bevestigen tijdens het assembleren van de beplating.

Ik zal het maandag ook nog eens vragen aan onze senioren scheepsbouwers.;)

@danny56

Ik zou het bijzonder waarderen als je me verder helpt met het "lezen" van zo'n tekening. Zowel bij Buinyi als bij Standart wil ik de huidbeplating maken zoals bij de originele schepen. Ik vind het essentieel dat bij schepen van voor 1930 (vanaf ongeveer hier werd begonnen met het lassen) die karakteristieke overlappende huidbeplating ook in model wordt nagemaakt. Ik hoor graag van je - dank je wel voor je reactie!

Heb m'n vrije dag nuttig besteed - heb bijna de hele dag staan schuren:

qpuj.jpg

Zulke neuzen zien we helaas niet meer op de moderne schepen ;)

g3bq.jpg

Morgen misschien nog een halve dag een lamme arm kweken en dan gaat de eerste laag G8 erop.

Groeten,

Harald

@frankwin

Hier is je stof ;) M'n zoon nam deze foto vanmiddag voor instagram! We hebben de stof gauw opgeruimd voordat mamma thuiskwam en het net lijkt alsof we in clean room conditions werken!

bm1g.jpg

@Zeiler

411 gram - morgen zal er nog wel een klein beetje afgaan en dan gaat deze dame alleen maar in gewicht toenemen...

Groeten,

Harald

Back