Joost een boot ontwerpen op een computer gaat tegenwoordig sneller maar wat jij zegt het is niet even achter de PC zitten en daar hebben we een model je moet terdege weten wat een M klasse doet en wat verwacht je er van
Het belangrijkst is wind en golven Wind welke windkracht heb je voordelen maar bij de wind heb je golven hoe hoog komen die gaat de romp gemakkelijk over de golven bij die golven komt weer de vraag hoe hoog moet het voorschip wezen
want als je een voorschip heeft wat niet over de golven gaat maar er door heen remt je moet een lift in de boeg (voorschip) dus je mag een niet te slank voorschip hebben
Ik weet van zeilers dat ze met meerdere kiel gewichten werkten als zij bij voorbeeld op een plaats zeilde waar weinig wind was zeilde ze met een gewicht van 3.2 kg en kwamen ze meer naar de kust gebieden kwam er meer gewicht onder het schip 3.4 tot 3.6 kg
Er werden zelfs rompen ontworpen waar er werd gezeild voor b.v een w.k
En natuurlijk de man achter de knoppen van de zender
Maar ik wil wel eens weten van je wat is in jouw ogen het beste ontwerp
Dan is het leuk van de mensen hier wat die er van vinden
gr Tom
Het belangrijkst is wind en golven Wind welke windkracht heb je voordelen maar bij de wind heb je golven hoe hoog komen die gaat de romp gemakkelijk over de golven bij die golven komt weer de vraag hoe hoog moet het voorschip wezen
want als je een voorschip heeft wat niet over de golven gaat maar er door heen remt je moet een lift in de boeg (voorschip) dus je mag een niet te slank voorschip hebben
Ik weet van zeilers dat ze met meerdere kiel gewichten werkten als zij bij voorbeeld op een plaats zeilde waar weinig wind was zeilde ze met een gewicht van 3.2 kg en kwamen ze meer naar de kust gebieden kwam er meer gewicht onder het schip 3.4 tot 3.6 kg
Er werden zelfs rompen ontworpen waar er werd gezeild voor b.v een w.k
En natuurlijk de man achter de knoppen van de zender
Maar ik wil wel eens weten van je wat is in jouw ogen het beste ontwerp
Dan is het leuk van de mensen hier wat die er van vinden
gr Tom