Samson van artesania latona

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door bronsmotor, 19 apr 2020.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Misschien een rare vraag. Hebben jullie rode ijzermenie aan boord? Dat is een kleur rood, die wel dicht bij antifouling komt.
    Probeer eerst je houtnerven wat weg te werken, anders zie je dat steeds terug. Kun je kleur- of blanke lak voor gebruiken. Doe het wel zo dat je later bij aflakken met donker over licht gaat. (bijv. de afscheiding tussen boven en onder water). Om watergedragen verf voor buiten te gebruiken moet je min of meer een professional zijn. Jaren geleden (80-er jaren vorige eeuw) liggen we met de zeilboot in een jachthaven. Bij ons lag een groene kotter en zoals altijd vraagt Klaas, om een praatje verlegen, aan de buren; Wie van jullie kan zo mooi schilderen, want je ziet geen streek? Is gespoten zegt de buurvrouw. Ben ik wel benieuwd met wat voor verf. Watergedragen van Volkswagen! was het antwoord. Zat er al meer dan 10 jaar op. Dus het is er wel en het kan ook. We praatten nog even door en het schip bleek in een geconditioneerde loods te zijn gespoten. Maar zover wil jij denk ik niet gaan. Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
  2. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Oh dus dat is niet een nono in de modelbouw dan ga ik eens opzoek wij gebruiken meestal zwarte zinc op blank ijzer.

    Maat dat geeft me waarschijnlijk wel meer opties bedankt klaas
     
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    He de eerste keer dat ik wat goeds heb gehoord over verf op waterbasis haha.

    Ondertussend is de romp volgens mij helemaal klaar voor schuren en plamuren en schuren en nog even door haha.

    Ik ga toch maar voor de plamuur ik denk niet dat ik genoeg geduld nog voorradig heb om het op te vullen met houtjes haha.

    Als het dan geplamuurd is doe ik er een dun laagje epoxy over de plamuur extra waterprooofing kan nooit kwaad.

    Maar morgen krijg ik het nog druk in het sb gangboord meer plamuur nodig dan ik had gehoopt haha
    20200426_215205.jpeg 20200426_215153.jpeg
     
  4. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Begonnen met plamuur.

    Heb alleen geen plamuurmes.

    Dus met een hobbymesje en wat doet leo als ie wat hardwordende plamuur eraf wil vegen? Knak

    Nu is het vingerwerk haha

    Ik doe misschien wel erg royaal smeren maar ik schuur liever iets meer dan dat ik straks een week bezig ben met plamuren haha 20200427_220447.jpeg 20200427_220439.jpeg
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Met je bankpas kan je ook netjes plamuur uitstrijken. :)
    Je mag nooit te zuinig zijn met plamuur. Dit komt helemaal goed.
     
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Waarom heb ik daar niet aan gedacht!:hammer:

    Heb vast nog wel ergens een nutteloos pasje liggen dat word een stuk mallelijker plamuren haha
     
  7. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Zo plamuurwerk klaar op het dek is het misschien niet perfect maar dat kan ik wel dichstmeren met lak en verf.

    Nu geruime tijd laten drogen dus ik ga morgenavond nog niet schuren staat op de tine tot wel 24 uur drogen en aangezien bertje gul is met smeersels kan ik beter geduldig zijn morgen kijken of ik ergens anders mee kan beginnen in de tussentijd.

    Groet bert 20200428_215417.jpeg 20200428_215427.jpeg
     
    Marc w vindt dit leuk.
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Zo de plamuur wat glad geschuurd.

    Morgen een plekje organiseren waar ik de romp herhaaldelijk kan lakken en toch nog een werkblad heb voor de rest.

    Dan binnen en buitenom verdund lakken
    En dat dan elke avond proberen te doen dan over een dag of 6 zou het genoeg moeten zijn haha
     
    Marc w vindt dit leuk.
  9. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Zo eerste laagje lak wel wat teveel verdund.

    Morgen even met een fijn schuurpapiertje eroverheen en dan wat meer lak erbij.
    Binnenkant ook helemaal ingesmeerd. 1588358812113.jpeg
     
  10. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    De romp een 2e laag lak en het begin van de opbouw is er ook 1588446587090~2.jpeg
     
    flugelplace en k-k vinden dit leuk.
  11. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is


    Bedacht me dat ik nog zon raar blauw dingetje had liggen komt mooi van pas.

    De bouw is wel wat vertraagd maar vamavond nog 1 laag lak en dan ga ik beginnen met verfen.

    Even aankijken wat dat blauwe potmetertje doet als de boel langer draait.

    Groet bert
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Even in de gaten houten of hij warm wordt Bert. Geen idee hoeveel mA die kan hebben. Je zou met een multimeter kunnen meten hoe groot de ingestelde weerstand is in de potmeter. Als je dan een flinke vaste weerstand rond die waarde hebt kun je die er tussen zetten. Gr. Klaas.
     
  13. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Hij heeft een paar uur aangestaan zonder dat de magische rook is ontsnapt haha.

    Nu zit ik te prakiseren hoe ik de as naar de radar maak in eerste instantie was ik van plan om een rechte as te gebruiken maar dat word een beetje lastig uitlijnen.

    De vloer in de stuurhut is namelijk dicht dus daarin iets bouwen is niet gewenst voor eventueel vervangen van de servo motor.

    Dus nu mijn vraag als ik nou weer een cardanas van silliconeslang en dat asje maak zou dat mijn yijd uitzitten of droogt silliconeslang nog uit?

    Ps ik moet nog een keer kijken voor een goede hobby multimeter snap niks van de analoge haha
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2020
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    In mijn Smit Finland heb ik het zo gedaan Bert. De radarmast stond met en stukje 1 mm rond gefixeerd op het stuurhutdak. De mast verwijderd, 1 mm gaatje uitgeboord met 1 mm boortje. Een recht stuk 1 mm RVS rond genomen en daar een stukje afgeknipt em een soort boortje te vormen. Toen door het gaatje in het dak recht naar beneden en een 1 mm gaatje in de vloer van de hut geboord. Daarna beide gaten opgeboord naar 4 mm en daar een alu buis dor gestoken. Dat is gelijk de radarmast. Van een stukje isolatie een aandrijving gemaakt. Boven door de radarscanner een M2 boutje in de isolatie gedraaid. Aan de onderkant een verbinding gemaakt met siliconenslang en daarmee een 90° bocht gemaakt. Draait prima zo. Gr. Klaas.
     
  15. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Ik denk dat ik toch maar de servo in de stuurhut aan het plafond bevestig.

    Dan lijm ik de stuurhut niet vast maar komt ie in een gleufje in het dek te zitten.

    Moet ik alleen niet met 50km over een drempel heengaan haha.

    Maar nu heb ik een ander vraagje wat zal ik doen kwa verlichting?

    Ik zit te twijfelen om echt sleepverliching met beperkt manoevreerbaar verlichting a la zeevaart of binnensleepverlichting of gewoon simpel houden en er een werktuigelijk voortbewogen schip van te maken.

    Keuzes keuzes haha
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ja Bert, Het leven bestaat uit het maken van keuzes. Lees je in bij het verlichtingsdraadje op dit Forum. En deel dan de verlichting in in groepen. Als insider hoef ik jou niet te vertellen wat er wel of niet tegelijk mag branden. Zelf heb ik het opgedeeld in 4 groepen; losvarende boot + radar, extra toplicht, dekverlichting + ankerlicht en schijnwerper. Schakelen met een multiswitch van CTI. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2020
  17. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Aah zo kan weleens dat ik ontwerp over neem haha.

    Vandaag had een schipper een nieuw bootje vandaag niet meer gebouwd veel met sneller bootje gespeeld haha
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
  19. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Bedankt klaas scheelt denkwerk haha
     
  20. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Vandaag binnenkant romp weer een laklaag gegeven dat maakt 2 lagen binnen en buitenom zitten nu 5 lagen denk dat ie nu al waterdicht is door de lak haha.

    Heb jouw advies nu ook gevolgd klaas de opbouw krijgt ook een paar verdunde laagjes lak.

    Ik moet binnenkort ook maar eens kijken voor een dun buisje zodat ik de kabels voor de verlichting door de mast kan laten lopen.

    En dan nog een partij lampjes bestellen haha.

    Ik denk dat ik de verlichting wat ga versimpelen en gewoon schakelaartjes in de boot maak.

    Ik kan toch niet tijdens het varen een sleep vastmaken haha
     

Deel Deze Pagina