Bert,
De vorm van een kwast doet er echt niet toe, de zachtheid van de haren wel en dan alleen nog met betrekking tot het spoor in de verf (het dichtvloeien dus) wat hij achter laat.
Putjes of kringetjes die tijdens het drogen te voorschijn komen hebben vaak toch het meeste met de ondergrond of de hechting op de ondergrond te maken.
Soms kan zoiets al gewoon komen omdat je geschuurd hebt met iets waar ook al eens met iets van siliconen in aanraking geweest is.
Uiteraard is er - naast het bekende verhaal dat niet alle verfsoorten elkaar zomaar verdragen - nog de mogelijkheid dat er met je verf zelf iets aan de hand is, zoals; heel ver over de datum, een fabrieksfout(?), of gewoon een keer met het verkeerde spul verdund.
De per keer aan te brengen laagdikte wilt soms ook nog wel eens wat uitmaken en daarom vaak beter om meerdere dunne dan een enkel dikke laag, maar dat is naar ik aanneem bekend.
Zeker is in elk geval dat het niet aan de vorm van rond, plat of ovaal van de kwast zal liggen, dit dient alleen voor het gemak van de schilder en hetgeen hij wilt schilderen.
En ja, Klaas zei het al een keer, ik schilder - daar waar het kan - graag met de mini verfrollertjes.
Waarom? Gewoon omdat ik geen vaste hand van schilderen heb en met die rollertjes dit mooi kan verbloemen en zo toch mijn beoogde resultaat kan behalen.
Wat verf betreft gebruik ik de ene keer de verfpotjes van bijv. Humbrol en de andere keer verf uit de bouwmarkt of de verf die ik ook gebruik voor onderhoud aan de woning.
En moet het echt heel super mooi en strak worden (en zijn de oppervlakken groot genoeg), dan spuit ik nog wel eens met de bekende spuitbussen.
Groet, Bert