Schneider Trophy
.
Voor mij persoonlijk zijn de Schneider Trophy racers de mooiste vliegende kisten. Ontworpen in het interbellum en puur en alleen voor de Schneider Trophy Race. In eerste instantie (op de eerste twee races voor WWI na) ontwikkeld uit jagers uit WWI, de laatste ontwerpen waren voorlopers van jagerontwerpen voor WWII. Twee voorbeelden daarvan zijn de Macchi en Supermarine racers. De Macchi racers ontworpen door Mario Castoldi waren de voorlopers van de prachtige MC-202 Folgore jager en de Supermarine S.6 ontworpen door R.J. Mitchell was een voorloper van de bekende Spitfire. De Rolls-Royce Merlin vindt zijn oorsprong trouwens ook in de Schneider Trophy.
De Gloster III en de Macchi M.39 zijn mijn favorieten. Van de Gloster III is helaas erg weinig info te vinden, van de Macchi M.39 des te meer. Een orgineel is te bewonderen in Italie in een museum (Museo storico dell'Aeronautica Militare - Vigna di Valle) naast enkele andere Italiaanse Schneider Trophy racers.
Van de Macchi M.39 heb ik ook een tekening voor een rc schaal model. Ontworpen door de Italiaanse Raffaele Oberti:
Wat beelden van de M.39 van internet:
Foto`s van een orgineel:
en een orginele M.39 in het Museo storico dell'Aeronautica Militare
Ik wil deze kist al zolang bouwen, maar het is voor mij totaal onpraktisch. Waar kan je vliegen met een kist van ca. 3,5 kg en een brandstofmotor buiten een modelvliegclub? En wielen eronder maken vind ik geen optie, het moet vanaf het water.
Ben daarom extra blij met m`n mini Savoia! Toch een Schneider Trophy racer(tje) en met z`n 150 gram mag ik vliegen waar ik wil
Groeten, Ramses