Scania Highline - 4-asser

Hulpchassis is wat verbeterd. Of dit de definitieve versie is weet ik pas al ik serieus met de kraan bezig ga.
In ieder geval heb ik hem voor nu steviger gemaakt, bevestigd op hoofdchassis en gezorgd dat de diverse bedrading erdoor kan.


a34d172c2a8c9c13b7bd455ae8d95fd3.jpg



Meteen ook de steunen voor voorzijde laadvloer gemaakt. Hierdoor zit de laadvloer meteen een stuk beter.
Klein verbeterpuntje is om de steunen nog kleine uitsparing te geven ter plaatse van de laadvloer aan de chassiskant.
Op de foto is te zien dat de punt daar net iets omhoog steekt.

37c80eaa10ef91e9eff43b77297fc146.jpg


Gedurende dit proces wat verder gekeken naar de maatvoering van de kraan. Hulpchassis had ik wat overmaats gekozen en dat blijkt helemaal te kloppen als de maatvoering circa 1:13,8 word en er wat speling aan beide zijden nodig is.

ba88c579c551dfc8a809300a9d5ba63a.jpg

Maar met de kraan ga ik later verder.

Eerst maar eens de gaten tussen de voorste assen opvullen, plekje kiezen voor de Beier module en ontvanger. Kortom: nog druk genoeg.
 
De 'uitlaatdemper' en 'fietsenrek' zitten vast (geen foto')

Dus verder met dingen die aan het chassis moeten. Hierover een korte brainstorm gehouden en bedacht dat ik graag een mooi interieur in de cabine zou maken.
Dit betekent dat in het grote gat waar eigenlijk de motor hoort de USM-RC2 en de ontvanger geplaatst zullen moeten worden.

Hiervoor was wat verder onderzoek nodig en dat kon niet zonder cabinevloer. Ik moet de ruimte weten tussen cabine en chassis.

De cabinevloer (in goed overleg gekregen :) )

58f9b50b2498dbdf42cbe8c781a10263.jpg



Nog best wat ruimte onder het bed (wel voor ontvanger, maar USM-RC lijkt krap.)

60c97cc48207718689ce14c35b94d8c1.jpg


Dan maar eens op chassis kijken. De zwarte originele plaat wil ik niet gebruiken. Dat is niet nodig aangezien de spatborden aan het chassis vastzitten.
De plaat past echter wel prima onder de cabine met vloer en geeft dus prima weer waar de USM-RC en ontvanger eventueel geplaatst kunnen worden.
Ruimte genoeg in het motor compartiment (en daarbij nog niet teveel denkend aan de hoeveelheid draadjes. :confused: )

ac9a5ddcc858c52e9855f484d25f2330.jpg


Voorkeurspositie voor ontvanger. (maar eerst de USM er maar een in prutsen)

3409a9f6dc81300bf4261a49ffa9cc63.jpg


dus gauw even naar het wijde web om de USM aan te schaffen....
 
Voorkeurspositie. Hmmm. Dat wijzigt makkelijk als je er wat langer en beter naar kijkt. :)

Eerst maar eens een schema gemaakt met alle draden erin. (zal eens kijken of ik dat makkelijk kan delen.)
Dit gaf een mooi inzicht in de benodigde draden.
Hierdoor werd mij duidelijk dat ik de dubbele draden (plus, min, links en rechts) uit de diverse modules (bumper, laadvloer, chassis en cabine) via een 'verdeelprintje' moet laten lopen.
Toen een dryfit en routing gedaan. Weer werd wat duidelijk: boven de motor in het hulpchassis moet ik nog een afdekplaatje maken (komt later).
Dit gaf tevens een beter beeld van waar de draden gaan lopen.

De nieuwe layout:
- verdeelprintje rechtvoor
- ontvanger rechtsachter
- USM in midden.
- Een extra USM connector linksachter.
- de CTI-PS4 in een bakje onder de USM (alleen blauwe draden zijn zichtbaar.)

01b9c516d01dbf1cb3e9beacc94b9905.jpg


Een begin is er. Het zal nog wel even spannend worden als alle draden getrokken gaan worden. Intentie is om wat steuntjes of geleiding aan te brengen, zodat het een overzichtelijk geheel gaat worden.
 
PS4 ga ik gebruiken voor aansturen van zwaailampen, groot licht, dimlicht en mistlicht voor.

Beier moet de overige verlichting gaan doen:
- knipper L, knipper R, achteruit en rem (allen automatisch) en misschien nog bochtenverlichting
- mistlicht achter, parkeerlichten, stadslicht, werklampen op kraan. (overigens moet ik nog onderscheid gaan maken tussen stadslicht en diimlicht)
 
Klopt. Maar dit lijkt mij (voor nu) makkelijker. De voor de hand liggende verlichtingen zijn direct bereikbaar onder twee kanalen. Dat lijkt mij tijdens rijden makkelijker.

Knipperlichten heb ik trouwens nog niet automatisch gekregen op de USM2
 
Moet je natuurlijk ook helemaal zelf weten als je dat makkelijker vindt. Knipperlichten automatisch vind ik juist niet fijn omdat bij manoeuvreren dan ook steeds je knipperlicht werkt. Ik heb ze op de "gasknuppel" zitten. Tikje naar links of rechts tijdens het rijden en je knippert. Gaat dan na 15 keer uit of eerder als je weer een tikje geeft. Stadslichten en mistachterlicht gebruik ik zelf niet. Alleen dimlicht, mist voor(ook als bochtenlicht) grootlicht. Mistig is het eigenlijk nooit op de baan ;-) Automatische knipperlichten zou je via de prop kanalen moeten kunnen instellen en koppelen aan je stuurknuppel.

Ik werk met de nautic kanalen en schakel de verlichting met een schakelaar op de zender.

blijf het verder volgen.
 
De knipperlichten heb ik nu ook stuurhendel zitten. Eerst knipper aanzetten en dan sturen.

Ik heb de verlichting nu geschakeld via de EMFKA modus. Om eerlijk te zijn is dat ook maar een proberen voor nu. Kan de nautische modus ook wel eens proberen.
 
Door proberen leer je het meeste, das niet verkeerd. Het hangt vaak ook van de gebruikte zender af wat wel of niet kan of lukt.
 
En we beginnen opnieuw:

Onderdelen in een bak:
6e1748b830f2009852ca9c682cec951e.jpg


Twee bakken nodig:
603152719b431083c1e5a65379720ca4.jpg



Tja, nu ik weet dat chassis rijden kan, dat verlichting naar behoren werkt. Dan kun je verder. In project heb ik ervoor gekozen om de truck wat modulair op te bouwen en de modules ook af te maken voordat ik verder ga. En bij afmaken hoort het in de kleur zetten. Dus daarom de truck gedemonteerd. Onderdelen gesorteerd in twee bakken. De bedoeling is om chassis vanaf begin opnieuw op te bouwen. De onderdelen er weer op te monteren nadat ze kant en klaar (nabewerkt en gespoten) zijn.
Dit zal wel wat tijd kosten.


Het begin is er weer. Het chassis paste niet in mijn spuitcabine. Maar met het mooie weer wat het geen punt om even buiten aan de slag te zijn. Idem aan de wipkar is gekozen voor een matzwart chassis.

e92adefc5d75f14f3c9437cbf9f08fd1.jpg


En op naar de eerste onderdelen.
 
Hallo Marker

Kijk,dat is de juiste spirit. Hier hou ik van. Niet tevreden over je bouwsel? Dan de moed hebben en opnieuw beginnen. Chapeau.
Het vervolg zal ik zeker met veel interesse volgen.

Mvg.Opa Wil
 
Opa Wil,

ik begin niet helemaal opnieuw. De onderdelen behoud ik wel, maar over de afwerking ben ik nog niet helemaal tevreden. Dus elk onderdeel wat ik nu weer oppak zal ik opnieuw beoordelen en in ieder geval bijwerken totdat ik er wel tevreden over ben. Ben ik tevreden, dan komt meteen de kleur erop.
Mijn gedachte was dat als ik zou wachten totdat de hele truck klaar is, ik dit niet zou doen. Vandaar even (deels) opnieuw en dan meteen chassis module afronden.

groeten,
Erik
 
De eerste drie assen zitten er weer onder. Alles matzwart gespoten (sommige boutje nog even aanstippen)
De vierde as komt later. Een van de steunen voor de luchtvering bleek te kort te zijn. 2,5mm verschil met de 3 andere steunen. Klein foutje in mijn 3D-model. Hierdoor stond deze as ietsje scheef, waardoor een van de wielen tegen spatbord kwam bij het sturen. Oplossing: nieuw 3D printje (wordt volgende week geleverd)

dd27eadbeefc77b7e459b7090eca2c84.jpg
 
Alle leuk-stemmers bedankt!!





Als je elke avond een uurtje wat doet, schuren, schoonmaken, primer en/of spuiten, gaat het eigenlijk best snel. Zeker met de onderdelen die relatief weinig werk nodig hebben.

Een beetje kleur mag dan ook wel aan chassis: zij-bescherming, laatste as, kist en tank geplaatst

98b913f12e32b9d81b13ff1149b72dfb.jpg


e70823f0320f25a76e5f98d9d8391c75.jpg
 
Nu wat onderdelen met meer werk. Een van de spatborden moest nog helemaal netjes gemaakt worden. De ander was nagenoeg af. Maar na de eerste twee lagen toch wat extra tijd genomen om de zichtzijdes mooi strak te maken. En dit is goed gelukt. Beide spatborden zijn rood gespoten met een laag parelmoer blank lak.
En dat haalt de kleur in het chassis meteen op.

4d6b190a240b33f5bdffeb3a6c939de3.jpg


6eef3e0237b28b45138d132045ecf71b.jpg


0faf9e3d37f279abb0c5b02a0c6f43e9.jpg


Eens kijken of het voor mijn vakantie nog lukt om nog een onderdeel in de kleur te krijgen. Maar wil me ook niet haasten om teleurstelling en dubbel werk te voorkomen.
 
Back
Top