Scania Highline - 4-asser

@BouwensJunior Er komt geen glans op de latjes. Overgestapt op iets andere latjes en die bevallen me wel.
@Koos82 Fineer zou kunnen. Maar met de latjes wil ook wel. Erg secuur werken. (blijkt wel lastig..)

De laadvloer is weer geheel opgebouwd. De ledjes, spatschermen en kisten zitten er weer op.
Een paar nieuwe latje op proef besteld. En deze soort bevalt wel. Past eigenlijk prima qua afmetingen. Wel een voorwaarde: erg secuur meten en werken.




fba0d6d2edd1c319ca6b6f9a26595558.jpg


ffa7df7c5990482b37a8c224d18fecc0.jpg
 
Tijdens de drukke tijd van verbouwen, toch wat tijd gevonden om meer onderdelen in de kleur te zetten.
Ook is nu bedacht hoe de draden gedeeld en verbonden kunnen worden. Alleen nog even op zoek naar een handige stekker tussen truck en trailer. (mag niet te groot zijn en de dra(a)de(en) moeten flexibel blijven)

Reservewiel en zijafscherming

7c83f33800b8dbb96d2c0caef7348287.jpg


Bumper. Gllaasjes net gelijmd met uiteindelijk doorzichtige lijm (hoop ik) en 1 boutje verkeerd aangedraaid, dadelijk nog even weer in orde maken. Nummerplaat volgt nog.

299a584add9e941960fee920558a4b5f.jpg
 
Hier de uitwerking van de draadjes. In het chassis wordt een 'verdeelprintplaatje' geplaatst. Door alle draden vanaf de diverse modules (chassis, laadvloer en stekker) te onderling te koppelen en dan aan de printplaat te bevestigen blijft geheel nog simpel deelbaar.

Hier de opzet. De ophanging voor deze plaat moet nog uitgewerkt worden, vandaar dat er nog royaal wat ruimte rondom over is.
d3bad1420f14db1d9e1bbe62664fcba0.jpg


Natuurlijk ook even testen of alle verlichting gaat doen zoals verwacht. En dat ging zoals gepland.

9d5e118cf024cead9878518c93aadf13.jpg


Nu nog inbouwen......
 
Inbouwen van het printplaatje. Eerst zo klein mogelijk gemaakt en voorzien van bevestigingsgaten. Daarna de positie bepaald en een steunplaat gefabriekt. Toen kon het inbouwen gedaan worden. En dat gaat gewoon draadje voor draadje. En erg rustig blijven. Ook als het niet direct werkt. Maar aan het eind van de sessie werkte de verlichting

e27a42aeb52be8d1dd2736e57d15de9b.jpg


604792dce04a926c5fbe34d5c62c5fb6.jpg


db9fe22e8cbbb962435bebec31415457.jpg


Het plan is om er nog een zwart afdekkapje om te plaatsen. Daar moet ik nog even creatief over nadenken.

En nog het afronden van het laatste onderdeel: de dissel.
 
En dan voorlopig de laatste update over de wipkar.

Het laatste onderdeel is klein beetje aangepast (doorvoer voor draden) en in de kleur gezet.
Een kant is tijdens het bewerken op de een of andere manier wat krom getrokken. Mogelijk heeft er wat zwaarders op gelegen. Duidelijk te zien op de tweede foto. Mogelijk ga ik dit in de toekomst nog aanpassen.

3fc2ab8611713f37ed37035b014ab93a.jpg


En weer op zijn plaats gemonteerd. Met even tijdelijk een tweetal draden erdoor. De laatste keus voor een stekker tussen wipkar en motorwagen moet nog gemaakt worden. Maar daarvoor ga ik eerst de opbouw op de motorwagen maken.

f2a3390a4b53ada545458bd867bc6bd0.jpg


1ed58f02a28541582868e8bf14ffc65f.jpg



En ja, na een hele tijd verbannen geweest te zijn naar de kast, mocht de Scania ook weer eens voor de dag komen. Om even te poseren met zijn nieuwe aanhanger.

76aced00eedcc2a93fe76941f572a50a.jpg


aa6a81f44352921799a0980a8198d34e.jpg



Tja, en dan dacht je met een wipkar, die eigenlijk nagenoeg af is, al weer een heel eind te zijn: komt je Scania uit zijn stalling. En dan moet er nog best veel gedaan worden. Natuurlijk geen reden om te klagen omdat ik dit zelf wel een mooi deel van de hobby vindt.
Dus binnenkort (als ik de tijd heb) komt de Scania weer aan bod. De voorste spatborden moet ik nog afmaken en natuurlijk wil ik aan de opbouw gaan beginnen.
 
De eerste ideeën voor de laadbak van de Scania zijn gevormd. De vorm staat grotendeels al wel vast, maar met name rondom de kraan (in gedachten natuurlijk allang gebouwd.... :);):hammer:) loop ik tegen het punt aan dat er goed over de ophangpunten en dergelijke nagedacht moet worden. Plan is dat t.z.t. de kraan (twee delen: hulpchassis met steunpoten en de mast) en laadbak als aparte modules op het chassis geplaatst kunnen worden.

Daarom ben ik maar eerst eens begonnen met het hulpchassis voor de kraan. Zo hoop ik tijdens het bouwen van de laadbak fouten te voorkomen. Zo zijn ook de krappe punten meteen zichtbaar.

b7968b9b9c6405fcd0d1fbaeeb0fcb08.jpg


Op naar het weer uitzoeken van de maten en benodigde materialen voor de laadbak. Gelukkig heb ik de wipkar goed gedocumenteerd en kan ik veel kopiëren.
 
Ik ga proberen t.z.t. een Palfinger (65002 SH) na te maken (natuurlijk met wat modelbouwvrijheden erin)

Maar het kraanproject zal nog wel even duren. Eerst de Scania zelf.
 
Hierbij het eerste plaatje van de laadbak. Vooral bezig geweest met schetsen waar diverse delen moeten komen. Ook de maatvoering heb ik al bekeken. Nu nog wat nachtjes slapen over hoe ik de basis ga opbouwen om een mooi stevige bak te krijgen en wat de meest handige manier is om te beginnen.

f6f0624ea5147b25632a861265f24c11.jpg
 
Je zou je hulpchassis ietsje korter kunnen maken.
De palfinger kraan is redelijk compact. Er is maar ongeveer een meter nodig tussen cabine en kopschot van de bak. Mijn vorige werkgever had een pk72000 op een Volvo 4 Asser staan, die wat opbouw betreft dezelfde kraan is als de 65. De kraan eindigde ongeveer in het midden van de 2e as.
Nu heb ik de beschikking over een xf 4-Asser met een hiab 60 en Scania 4-Asser met een hiab 45. Als je er belang bij hebt wil ik wel wat detail foto's voor je maken morgen.
 
Dank voor je aanbod.

Ik heb al wat detailfoto's van de auto die ik met wat modelbouwersvrijheid namaak.

Hier staat kopschot net na de tweede as. Zie deze foto (geen eigen foto, gelinkt):
13707195_1722297248034822_1323097443_n.jpg


Mogelijk kan ik inderdaad vanwege de kraan het hulpchassis nog wat inkorten, maar dat zie ik dan t.z.t wel.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er al goed uit! Van mjj mogen er wel meer mooie kraanauto's bijkomen haha

Maar een palfinger 65 heeft een inbouwmaat van 1705mm dus met mijn model hou ik nu rekening met 2 meter
s580_bak_test9tpqt.png
 
Mooie opzet al!

En je getallen kloppen. Gisteravond mijn notities niet bij de hand en blijkt dat ik de maten ook al eens had opgezocht en genoteerd.

Bron: http://www.palfinger.nl/media/d5ca7..., NL, 12 pag. (KP-HPK65002SM1 NL, 12-14),.pdf

Plaatje uit deze PDF:
upload_2017-1-30_8-9-59.png



En volgens mijn 3D-model (slechts een basisschets voor de belangrijkste maten) houd ik op dit moment rekening met circa 1900mm werkelijke millimeters. Kraan komt dan strak tegen het kopschot aan en dan hoop ik genoeg ruimte van draaien voor de kraan te hebben. Toch ga ik een klein backup scenario inbouwen: kopschot wordt (in eerste instantie?) demontabel. Kan hij nog eventueel 5 (modelbouw) millimeters naar achteren indien nodig.
 
@Marker: Dat is inderdaad een goede richtlijn voor de inbouw. De auto's bij ons hebben dat ook ongeveer

@Saxxon: Op de cabine na heb ik hem inderdaad zelf getekend. Dit doe ik nu net iets langer als 3 jaar. Zo weet ik ook niet meer precies hoe ik het werkend heb gekregen, maar toendertijd kon je het heel simpel invullen en het werkte, ookal zat je niet echt op die school :D Was toen wel aan het rondkijken op die scholen enzo. Heb nog nooit problemen ermee gehad maar volgens mij gaat dat tegenwoordig niet zo makkelijk meer.

Heb zelf nog geen rc model gemaakt maar wil dat wel is een keer gaan doen en dan is dat 3d tekenen best handig om de basismaten te kunnen zien haha. Heb ook al een nooteboom pendel-x die je wel aan kan passen om naar model om te zetten haha
 
Back
Top