Scania LZV met 2 Wipkarren

Mooie combinatie hoor, ziet er realistisch uit.
SMILEY APPLAUS.gif

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
 
Dankjewel, het was ook de bedeoling om er een realistische combi van maken.

En die sleurhutten zijn al wat verder gevorderd dan de LZV.
 
De cardanas van de bakwagen genaakt, had nog wel wat voeten in de aarde.

Kan iemand mij zeggen hoeveel speling ik totaal moet hebben zodat de cardanas goed kan bewegen, ik heb nu totaal 3-4mm dat ie kan bewegen van VOOR naar ACHTER is dat teveel of te weinig!?

38616962jj.jpeg


CA0E486F-888D-4B33-91D2-3076D98C56EF.jpeg
 
Hallo Dobermann,

De vrije speling van de aandrijf cardanas is afhankelijk hoever de achteras kan in en uitveren.
Je zal dit even moeten uittesten hoever de achteras in en uit veert en kijken of de vrije speling voldoende is op de aandrijf cardanas.
 
Dankejwel, zo heb ik dat ook gemeten.

Blijft de speling van 3/4mm over, wat op het oog wat veel lijkt.........ik zal het in de praktijk eens testen of ie er niet uitschiet onder LAST.
 
3 a 4 mm lijkt me meer dan genoeg. Veel veerweg heeft ie niet en torderen zal ie ook niet doen. Inderdaad gewoon even een testrondje doen met wat lading/last, scherp door de bochten en gas op de lollie.....blijft ie zitten? Dan is het goed. Denk dat 3 mm al zeker genoeg is.
 
De bouw is weer een paar stappen verder.

Inmiddels heeft de combi al gereden door de huiskamer en de wipkarren volgen keurig de bakwagen.

Ook in de bochten volgen de beide wipkarren perfect, ben helemaal happy.

Alle 3 de muilkoppelingen werken ook en worden afzonderlijk aangestuurd door een mini servo.

De bakken liggen inmiddels bij de spuiter en zullen spoedig weer in huis zijn.

In de tussentijd ben ik aan de ondervouwlaadkleppen begonnen, onder de bakwagen en beide wipkarren komen ondervouwlaadkleppen.

Bij de achterste wipkar hangt de laadklep lager (net als in het echt, werkt als bumper).

38859882eg.jpeg


38859885ff.jpeg


38859886dp.jpeg


38859914iv.jpeg


38859915df.jpeg


38859881ol.jpeg


38859880fr.jpeg


38859879li.jpeg


38859878fx.jpeg
 
Laatst bewerkt:
................... onder de bakwagen en beide wipkarren komen ondervouwlaadkleppen.

Bij de achterste wipkar hangt de laadklep lager (net als in het echt, werkt als bumper).
Lijkt me een beetje vreemd, want dat zou dan betekenen dat je niet mag rijden met alleen de eerste aanhanger, en ook niet met alleen de voorwagen?
Want bij die 2 zit de klep hoger, en dan zouden die dus niet de vereiste bumper hebben?
 
De laadklep werkt als bumper, deze wordt zo hoog mogelijk gezet, omdat deze anders in de weg hangt bij de vangmuil/dissel van de aanhanger. Als er met 1 aanhanger gereden wordt of alleen de motorwagen, wordt na het loskoppelen van de aanhanger(s) de laadklep omlaag gezet zodat deze als bumper fungeert
 
De laadklep kan in 2 standen staan, normaal in de lage stand (fungeert dan als bumper) dan zit er tussen het chassis en de laadklep een steun die hem op afstand houdt.

Zodra de wipkar in het midden van een LZV zit, klappen ze de steunen in en gaat de laadklep helemaal naar boven tegen het chassis aan. Hetzelfde voor de bakwagen.

Alleen lukt mij dat niet in het model om dit instelbaar te maken......
 
Laatst bewerkt:
Back
Top