SCANIA R620 6x4 LZV met zelfbouw licht en geluid

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Alicon, 18 dec 2010.

  1. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
  2. Alicon

    Alicon Guest

    Algemene info

    1. @Markioo: leuke aanbieding. Onderstaand LZV trailer is verkocht op ebay voor $ 389,99
      [​IMG]
    2. De bouw is even gestagneerd door andere aandachtspunten. Ik zag op de weg mijn model rijden inclusief stuurbare assen. Daarom nog eens wat rondgesnuffeld op internet naar 1:1 voorbeelden. En die zijn er.
    3. Er zijn meer LZV zeilentrailers overeenkomstig mijn model.
      [​IMG]
    4. De 2 achterste assen stuurbaar bij een oplegger is geen modelbouwcreatie. Op onderstaande foto is dit te zien bij de achterste oplegger van een 1:1 LZV (idem mijn model) van TrICS.
      [​IMG]
    5. Een mooi extra detail is de trekker, een SCANIA 6x4 met stuurbare voorloopas :). En nog rood ook ;)
      [​IMG]
    6. Bovenstaande trailers hebben allemaal 2 assen maar 3 assen exemplaren bestaan ook. Dit zagen we al op het filmpje maar ook op onderstaande foto's
      [​IMG]
      [​IMG]

      [​IMG]
    7. Ik heb 1x automatische oplegger poten binnen voor de achterste oplegger. Doel is een volledig RC model waarmee ik de achterste oplegger bij een laad/losplaats kan afkoppelen. De slede intrek en met de voorste oplegger naar een 2e laad/losplaatst kan rijden. En daarna in omgekeerde volgorde weer kan wegrijden.
    8. Wanneer dit alles gereed is? :rolleyes:. Zal nog wel even duren.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 sep 2011
  3. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Hoi Max,

    Het ziet er goed uit, zelfs mijn schoonvader is dit topic aan het mee volgen.
    Mijn schoonvader en ik zaten al in discussie over je achterste oplegger dat die niet stuurbaar is.
    Op de film was dit goed te zien dat je toch wat moeite hebt met de bocht en hij riep al meteen het zou al een hele oplossing wezen om die 2 achterste stuurbaar te maken.
    Maar zo te zien ga jij dit ook doen en dit zal je combi nog mooier op de baan laten rollen.
    Nu is mijn schoonvader een chauffeur en heeft al veel combi's gezien en is zeer te spreken over je Lang Zwaar en Vervelend :D (zoals hij dat noemt)
    suc6 met de verdere bouw.
     
  4. Alicon

    Alicon Guest

    Tussenstand

    FF korte update. Ik zit te wachten op mijn acculader en zoals velen gelezen hebben ben ik mijn tijd maar gaan steken in het professionaliseren van de elektronica. Lader wordt opgestuurd dus dan kunnen we weer verder. Ook heb ik de koppelplaat binnen en 1 setje automatische trailer poten.

    Nu ben ik ook bezig met het spelingsvrij maken van de kingpin. Ik heb hier een ontwerpje voor liggen.

    Zodra ik weer accu spanning heb zal ik de servo inbouwen in de achterste oplegger en kan ik kijken hoe deze loopt.
     
  5. Alicon

    Alicon Guest

    UPDATE: Verlengen tussen as aandrijving automatische trailerpoten

    Ik heb de aansturing van mijn trailer poten werkend. Een PIC uitgebreid met 2 relais voor het aansturen van de motor en het omdraaien van de draairichting. Ok de koppelplaat kan ik op afstand ontkoppelen. Moet ik alleen nog de draadjes gaan vervangen voor IR maar daar wordt aan gewerkt.

    Mechanisch heb ik echter een andere uitdaging. De inbouw maten bij Carson zijn toch anders dan bij tamiya :confused: en daarom is de aandrijfas van mijn trailerpoten is te kort.

    [​IMG]

    Weet iemand een adresje of oplossing waar ik een asje vandaan kan halen om mijn aandrijfas te verlengen of te vervangen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 nov 2011
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
  7. Alicon

    Alicon Guest

    En zo kom je nog eens iets tegen. Deze LZV in modelbouw is niet uniek.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Alicon

    Alicon Guest

    1. De bouwplannen van de CAT geven weer inzicht in mogelijkheden. Ik heb nu een oplossing voor de slede. Door middel van een schroefdraad (in blauw weergegeven) en een motortje draai ik de slede in en uit.
      [​IMG]
     
  9. Zore

    Zore

    Lid geworden:
    27 sep 2007
    Berichten:
    1.178
    Een relaisplaat met 2x relais DPST is voldoende, en qua afmetingen kom je er zeker mee weg. Ze zitten in m'n kraan en schakelen stroom tot max. 1A. Bij deze houd je dus een aansluiting over. Succes, enne..het wordt al een dikke truck!

    [​IMG]
     
  10. Alicon

    Alicon Guest

    Automatische deuren en ramen

    De automatische deuren en ramen van Jürgen Ritter houden me toch bezet. Na zijn filmpjes uitveorig te hebben bekeken begin ik een idee te krijgen hoe hij dit heeft gedaan.

    Kijk goed op tijdstip 1:16 en je ziet dat onder de cabine de servo draait die het raampje aanstuurd. Maar hoe laat hij het raampje bewegen. Andere filmpjes geven inzicht.

    Ik wil zelf iets proberen met messing buis profiel van bijvoorbeeld rond 3 inwendig 1 mm.
    [​IMG]
    Hierin 0,75 mm staalstreng
    [​IMG]
    het messing moet ik dan buigen zonder knik :confused:. Ik moet daar nog wel wat puzzelen en proberen maar lijkt me een leuke uitdaging.

    Voor de deuren is er ruimte voor servo's onder de cabine. moet dan wel mijn electronica opruimen maar was dit toch al van plan. Ook heb ik meer uitgangen nodig om alle servo's aan te sturen. Maar dat ligt in lijn met mijn MCU's.

    Het losmaken van de deuren is ook een uitdaging. Ik heb al gelezen dat dit ten koste gaat van de stabiliteit de cabine. Ik zal de cabine nu zeker zo monteren dat hij niet meer scharniert maar als een vast gedeelt op het chasis wordt geplaatst. Hiervoor zal ik de nodige stekkerbare verbindingen gaan maken.

    Al met al een leuke nieuwe uitdaging. het spuiten laat daarom nog wat op zich wachten.

    Natuurlijk ook de uitdaging van de deur scharnieren. Ik hoor graag of iemand daar een goede oplossing voor heeft.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. arm1948

    arm1948

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.457
    Locatie:
    Sliedrecht
    Bowden kabel

    Hallo Max

    Voor dit soort dingen hebben ze bij c......d de bowden kabel.
    Dit is een trek duw kabel.Wordt ook gebruikt bij een differentieel sper.

    Mvg Opa Wil
     
  12. Legorigs

    Legorigs

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    95
    Locatie:
    Oostzaan, NH
    Geheugendraad ook geen optie? Wordt in de modelspoor nog wel eens toegepast om wissels om te zetten. Draadje verandert van lengte als je er een stroompje op zet.

    Avontuur in Miniatuur voor een voorbeeldje.
     
  13. bezerk

    bezerk

    Lid geworden:
    17 okt 2011
    Berichten:
    14
    Zo dan. net ff ingelezen in dit project. Respect! echt goed bezig.

    loop zelf ook al een tijdje te denken om zo'n scania aan te schaffen en te bouwen, maar als ik dit zie!!
    dan vraag ik me echt af of ik niet gewoon weer beter een 1op1 project kan starten :D

    Echt een hele mooie nette bouw!!

    ik las ergens dat je de licht en geluids unit beter achteraf gewoon had kunnen kopen, mag ik vragen waar je dan voor gekozen zou hebben?
     
  14. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hoi Max,

    op dit moment heb ik er 1 deur uit liggen, de andere zal spoedig volgen.
    De deuren moeten bij mijn Scania ook te openen zijn echter wel handmatig.

    Nu er al 1 deur uit is merk je wel dat de stevigheid van de cabine al is afgenomen.:(
    Door middel van een vaste bodemplaat wil ik dit weer gaan herstellen.;)
    De cabine zal niet kunnen kantelen maar verticaal verwijderd kunnen worden.

    De electrische verbindingen wil ik gaan verzorgen met een 26 pol. bandkabel met dito connectoren.:D

    Ik ben benieuwd hoe jij het scharnieren van de deuren gaat aanpakken zonder dat de deuren vast lopen tegen de hoek-fenders.:confused:

    MVG,
    Raymond.
    -\8/-
     
  15. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Max,

    Als je toch bezig bent, dan moet je de ruitenwissers nog laten bewegen, verstelbare stoelen maken met veiligheidsgordels, verstelaar stuur en niet te vergeten de Scania met luchtvering omhoog en omlaag laten liften.
    Verlicht dashboard met tachograaf, mobiele telefoon en navigatiesysteem mogen dan ook niet ontbreken.

    Moet inog meer bedenken, hahahaha. :cool: ;)

    Dus Max er is voorlopig nog werk aan de winkel !! :cool: ;) :D

    Succes met de (af)bouw van de combinatie, het is een mooi project !!
     
  16. Alicon

    Alicon Guest

    @bezerk: Er is heel veel tijd gaan zitten in de geluidsmodule en kijk ik naar de kwaliteit van een servonaut dan kan ik daar niet tegen op. Ik merk echter wel dat mijn geluid meer als voldoende is op de baan en tijdens een rijdag is er ook veel omgevingsgeluid. De verlichting wekt naar mijn mening meer indruk en valt ook op. Ook bewegende delen vallen op. Het gaat natuurlijk ook om wat je er zelf van wilt maken.

    De verlichting is echt de moeite waard. Ook heb ik extra functionaliteit voorhanden zoals de vertraagde aansturing van de stuurservo's, het op afstand schakelen, enz. En natuurlijk ook de beperkt bedrading en. Dus ik zou zo weer kiezen voor de PIC processor en ga hier ook nog heel enthousiast mee door.

    @Piet: Ach je moet wat doen om bezig te blijven ;-)
     
  17. Alicon

    Alicon Guest

    Woorden gaan over tot daden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  18. Alicon

    Alicon Guest

    En zo ziet het er uit bij 2 deuren.
    [​IMG]
     
  19. Boi

    Boi

    Lid geworden:
    4 jul 2010
    Berichten:
    779
    Locatie:
    gelderland
    Ziet er goed uit toch.
    Moeten binnen kort maar eens afspreken dat ik jou kant op kom.
    Wil hem wel eens in het echt zien.
     
  20. Timmi

    Timmi

    Lid geworden:
    10 aug 2008
    Berichten:
    970
    Locatie:
    Werkendam
    Hallo Max,

    het begint er al op te lijken hoor!
    Heb je al een manier gevonden om de deuren gaat te laten scharnieren?:confused:

    Suc6 met de verdere voortgang.

    MVG,
    Raymond.
     

Deel Deze Pagina