Scania T143H (Peter en Wil)

Hallo Piet

Ik denk dat de onderstaande foto's wel het juiste antwoord zijn op jouw vraag.
Net zoals bij de achterste as heb ik beugels gemaakt en gemonteerd.
De foto's spreken voor zich:

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Er zijn van die dagen dat echt alles wil lukken.
Vandaag was zo'n dag dus op het gemakje twee traversen gemaakt:

360.jpg


Natuurlijk ook gelijk de gaten in het chassis geboord:

360.jpg


Zonder de chassisbalken heb je een goed zicht op de achterassen:

360.jpg


Langzaam maar zeker ga ik naar een chassis wat ik vanaf het begin voor ogen had:

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hoi Martin

Mijn "geheim" zit in een soort schuurspons die ik gebruik. Gekocht bij de verfwinkel hier in het dorp.
Aan de ene zijde grof en aan de andere kant fijn. Doordat het flexibel is vormt het zich naar alle vormen van het werkstuk. Na iedere freesbewerking haal ik dit even over het werkstuk heen en praktisch alle freesnerven zijn weg.

360.jpg


Mvg.Opa Wil
 
Hoi

Als je,zoals ik,afwijkt van de maten van het Tamiya chassis dan moet je bij verschillende onderdelen aanpassingen of veranderingen toepassen.
Ik had op een beurs een cardanische koppelschotel gekocht maar daarvan paste de basisplaat niet op mijn chassis. Dus een nieuwe basisplaat gemaakt:

360.jpg


Daarna het kantelstuk gemonteerd:

360.jpg


Vervolgens de schotel:

360.jpg


Toen het setje op het chassis gemonteerd:

360.jpg


De leverancier van de boutjes is helaas met vakantie dus moet ik nog even wachten op de juiste boutjes.

Mvg.Opa Wil
 
Hoi weer

Ik zat al een hele poos met het volgende probleem. Hoe ga ik de binnencabine op het chassis monteren? Het probleem is dat de binnencabine zodanig op het chassis moet worden geplaatst dat later de buitencabine eroverheen past en precies op zijn plaats zit. Ook weer goed aansluitend op de motorkap. Ik heb al veel mogelijkheden de revue laten passeren maar niets was naar mijn zin. Tot gisterenavond. Toen kwam het eureka moment.Ineens zag ik de oplossing.
Ja, dan kan ik niet meer wachten dus vandaag gelijk de onderdelen gefreesd.
Gelijk twee steunen en vier u profielen gemaakt:

360.jpg


Toen de u profielen gemonteerd:

360.jpg


De middelste nok ligt op de zelfde hoogte als de u profielen en dient alleen ter ondersteuning van de vloer.

De steunen kunnen nu gemonteerd gaan worden:

360.jpg


Ik ga nu het volgende doen:
1. Ik ga de steunen op het chassis monteren.
2. Als de steunen gemonteerd zijn dan ga ik de u profielen en de onderkant van de binnencabine opruwen.
3. Dan breng ik lijm (uhu endfest plus) aan.
4. Dan plaats ik de binnencabine op de vier u profielen en direct plaats ik de buitencabine eroverheen.

Nu zit alles exact op zijn plaats en laat ik de lijm 12 uur drogen. Daarna kan ik de buitencabine naar boven toe verwijderen en als het nodig is ook de binnencabine.
De u profielen zitten dan op exact de goede plaats aan de binnencabine vast zodat ik hem later weer eenvoudig kan monteren

Mvg.Opa Wil
 
Hoi

Als je,zoals ik,afwijkt van de maten van het Tamiya chassis dan moet je bij verschillende onderdelen aanpassingen of veranderingen toepassen.
Ik had op een beurs een cardanische koppelschotel gekocht maar daarvan paste de basisplaat niet op mijn chassis. Dus een nieuwe basisplaat gemaakt:

360.jpg


Daarna het kantelstuk gemonteerd:

360.jpg


Vervolgens de schotel:

360.jpg


Toen het setje op het chassis gemonteerd:

360.jpg


De leverancier van de boutjes is helaas met vakantie dus moet ik nog even wachten op de juiste boutjes.

Mvg.Opa Wil


Hallo Wil ,
Stat de koppelschotel niet een beje hogop z'n potn, of is dit ee vetrendbeeld op de foto's
Hoi

Als je,zoals ik,afwijkt van de maten van het Tamiya chassis dan moet je bij verschillende onderdelen aanpassingen of veranderingen toepassen.
Ik had op een beurs een cardanische koppelschotel gekocht maar daarvan paste de basisplaat niet op mijn chassis. Dus een nieuwe basisplaat gemaakt:



Daarna het kantelstuk gemonteerd:



Vervolgens de schotel:

360.jpg


Toen het setje op het chassis gemonteerd:

360.jpg


De leverancier van de boutjes is helaas met vakantie dus moet ik nog even wachten op de juiste boutjes.

Mvg.Opa Wil

Hallo Wil ,


Staat de koppelschotel niet een beetje hoog op z'n poten, of is dit een vertekend beeld op de foto's ?
 
De laatste keer deze week

GELUKT GELUKT GELUKT

Ik heb er lang tegenaan zitten hikken maar nu is het dan toch gelukt. De lijm staat nu uit te harden.
De binnencabine MOET exact in het midden van het chassis geplaatst worden. Dus besloten om de gaten voor de steunen in het gemonteerde chassis te boren. Het chassis in de klem gezet:

360.jpg


Even een afstandsstukje gedraaid zodat het chassis niet ingedrukt wordt:

360.jpg


Voordat je gaat boren eerst de boel goed inpakken:

360.jpg


Daarna ook de steunen geboord en de u profielen en de binnencabine opgeruwd:

360.jpg


En toen was het zover lijm aangebracht,binnencabine geplaatst en direct de buitencabine er overheen. Toen de motorkap dicht gedaan en de vergrendeling erop gezet.
Nu staat het geheel zo te drogen:

360.jpg


Ik kan bijna niet wachten tot de lijm uitgehard is.

Mvg.Opa Wil
 
Ik dacht even dat het chassis niet beschermt ging bewerken, maar niks is minder waar. Ik had kunnen weten dat het ingepakt zou worden.
Netjes gedaan, mijn hobby-pet af:thumbsup:.
 
Toch nog maar even

Vanmorgen natuurlijk direct gekeken hoe alles is verlopen.
Eerst de motorkap geopend en de buitencabine in zijn geheel rechtstandig opgetild:

360.jpg


Dan krijg je dus het resultaat te zien:

360.jpg


Op de volgende foto is duidelijk te zien waarom ik de uitsparingen in de steunen heb gefreesd,voor de bedrading. Ook is te zien dat de vloer in het midden goed op de nok rust:

360.jpg


Ik kan nu verder met de bedrading etc. Ook kan ik aan de onderkant van de steunen beplating aan brengen zodat de bedrading later niet te zien is:

360.jpg


360.jpg


Mijn weekend kan niet meer stuk.

Mvg.Opa Wil
 
Back
Top