Zo,dit was een productieve week.
Veertien dagen geleden het materiaal binnen gekregen om de achterkant van de Scania eens onderhanden te nemen. Twee stukken dikwandige pijp voor de spatborden en twee blokken voor de tanks:
Afgelopen maandag begonnen met de spatborden. Een pijp in de draaibank,uitklokken en dan gaan met de banaan.
Eerst de buitenkant gedraaid en de voorkant gevlakt,vervolgens met een binnendraaibeitel de binnen diameter voorgedraaid:
Voor dit karwei een beitelhouder gemaakt waar de nadraaibeitel in past. De nadraaibeitel was eigenlijk een normale mesbeitel maar die heb ik verslepen naar een combinatie van mesbeitel en puntbeitel. Waarom zien we later wel:
Nadat ik de binnen diameter had gedraaid moest ik de binnenkant gaan inkameren naar een grotere diameter. Nu weet ik uit ervaring dat wanneer je over een grotere lengte een kleine wand dikte gaat draaien de boel gaat staan piepen en trillen. Dus besloten om de kamer in drie stappen te gaan draaien.
De eerste stap was dus de beitel omdraaien en de machine achteruit te laten draaien. Omdat de beitel nu puntig was kon ik over een lengte van 16 m/m een kamer gaan draaien:
Toen de kamer er in zat was het vervolgens de beitel weer omdraaien en de volgende twee stappen te draaien:
Na de tweede stap:
Toen ook de derde stap gedaan was heb ik aan de buiten kant een kamer gedraaid waar ik aan 1 kant met een frees een radius kon draaien en daarna het spatbord kon afsteken:
Doe je dat tweemaal dan ben je al een eind op weg:
Dan naar de freesbank en zagen:
Doe je dat ook tweemaal dan heb je een leuk setje spatborden:
Mvg.Opa Wil