Scania Topline

ja is idd mooi spul dat 3d printen, alleen de grotere onderdelen lopen aardig in de papier.

heb zelf een bumper ontworpen maar om deze te printen kost dit ruim 60 euro

gr
Koos

en nog een kleinigheidje: gaten voor trottoirspiegel en antennes geboord + even geprobeerd.

~IMG_4870.jpg

Update 62

Weer een nieuw onderdeel in de maak gehad bij de 3D-printer. Voor mij eens een nieuwe idee voor wat betreft het 3D-printen. Tot nu toe had ik vooral statische dingetjes gemaakt en ik wilde eens proberen of ik ook dynamische dingen kan printen. Daarom had ik als eerste idee een stenenklem gekozen. De intentie was om hem als geheel te printen en dat dit printje vervolgens zou kunnen bewegen. Helaas :cry: bleek dit niet te werken. Ik was hier al een beetje bang voor en had het 3D-model dan ook zo opgebouwd dat ik middels een paar simpele bewerkingen en een paar kleine nieuwe onderdelen toch een bewegende klem kan maken. Hiervoor ga ik dit weekend eens kijken of ik tijd heb.

Toch is het een mooi productje geworden en qua vormgeving ben ik helemaal tevreden. Hier wat foto's:

IMG_4907.jpg

IMG_4906.jpg

IMG_4905.jpg

Hallo Erik,

Als jij iets 3D laat printen lever jij dan een tekening in aan deze persoon op PDF formaat of moet het een ander soort computerbestand zijn ??

Hoi Piet,

ik gebruik een STL-bestand om de printjes te laten maken. Deze kun je exporteren door met een 3D-modelleerprograma aan de slag te gaan. Dit STL-bestand bevat de nodige informatie over het 3D-object. Een PDF kan alleen 2D laten zien.
Met zo'n 3D-programma werk ik dagelijks en zo besteed ik mijn pauzes vaak nuttig :D ten baat van de modelbouw.

Hoi Koos,
ik laat alle 3D-printen nog bij Shapeways doen. Inderdaad een mooi strak resultaat qua lijnen en vormen. Helaas zijn de vlakken nog niet helemaal glad. Op de foto's kun je dit wel zien. Ik kan hier mee leven.

groeten,
Erik

Ik weet niet of jullie het kennen, maar bij mij is het een veelvoorkomend probleem tijdens mijn modelbouwprojecten: als dingen bijna klaar zijn en ik moet het nog wat laatste afwerkingen doen ligt het werk ineens stil. Vaak totdat ik (meestal per ongeluk) tegen de nog niet gekochte/gevonden onderdelen aanloop.
Zo zocht ik voor de opbergkist van de oplegger nog geschikte sloten. En toevallig vond ik ze afgelopen zaterdag bij de Karwei. Nog 1 onderdeel (iets om de poten van de oplegger in vast te zetten, zodat de oplegger niet meer kan rollen.) te gaan voor de kist ;).

~IMG_4917.jpg

~IMG_4918.jpg

Trouwens: heeft er nog iemand een goede tip voor sterk, dun dubbelzijdig plakband. Dit plakband moet aan styreen en hout hechten. Hiermee wil ik de houten bodem in de oplegger plakken. Een tip voor goede lijm is ook welkom

je zou voor dit stabilit express van pattex kunnen gebruiken of 2 componenten lijm van bison (de doorzichtige variant)

de laatste is bij elke bouwmarkt te krijgen

gr
Koos

ik zou een tamiya koppelschotel maken aan de king pin om haar vast te zetten ipv aan de steunpoten wat kwetsbaar is in horizontale bewegingen
een schotel met een beugeltje aan de bodem van kist monteren en als je trailer los wilt halen dan ontkoppel je de schotel gewoon
net zoals het op de trekker zit
ik heb nog wel een schotel voor je

mooi dun dubbelzijdig tape zie in de winkel action

Doordat er enige interesse was voor de behuizingen van de topverlichting, ga ik deze net als de deurpanelen belangeloos ter beschikking stellen voor de medeforummers (en andere geïnteresseerde meelezers) via de website van Shapeways. Je kun de behuizing hier vinden.:

Behuizing Toplicht by emarkvoort on Shapeways

En om het even duidelijk te zijn: je doet zaken met de 3D-printer en niet met mij. Er zit voor mij geen financieel voordeel in. Bestellen bij Shapeways en gebruiken van de deurpanelen in je model is dus voor eigen risico.

Je moet ze per setje van vijf bestellen. Zelf heb ik gebruik gemaak van de materiaalsoort "Black Strong & Flexible". Het staat je vrij om andere materialen te kiezen, maar let op dat niet alle materialen even goed zijn (of te duur) (dus weer eigen risico). De prijsindicatie voor Black Strong & Flexible is 2,40 euro per setje (zonder verzendkosten).
Naast de behuizing zul je zelf voor de SMD-leds met draad moeten zorgen. Ik heb ze (witte) via Conrad (formaat 1206; art.nr. 156616) besteld. Ik geef je hierbij wel de tip om er iets meer dan vijf te bestellen. Waarschijnlijk knapt er bij de eerste pogingen wel een draadje of twee van de led af.

Even in het kort de werkwijze:
  1. knip een behuizing voorzichting van de steun. Houd het pootje zo lang mogelijk.
  2. boor handmatig met een 1mm boortje voorzichtig het kanaaltje midden in het pootje open.
  3. Voer de draden voorzichtig door het kanaaltje. Hiervoor heb je enig geduld nodig! Trek niet te hard aan de draden, want dan loop je kans dat de draad van de led knapt.
  4. Monteer het toplichtje op het dak van je truck door een gaatje van 2,5mm te boren op de gewenste plek
Even mijn ervaringstips, zodat je dit niet zelf hoeft te uit te vinden (ontleen hier geen rechten aan):

Tip 1:
draai de draden net achter de led voorzichtig een keer om elkaar. Je moet het zo doen dat als je aan de draden trekt, terwijl je deze door de behuizing priegelt er geen kracht op de verbinding met de led komt. Anders breekt het af. Ik deed dit door met een dun tangetje net achter de led de draden vast te pakken en vervolgens ze een slag om elkaar te vouwen. Merk op dat dit zo kort mogelijk achter de led moet gebeuren, anders steek de led uit de behuizing.

Tip 2:
Uitleg vooraf: de behuizing is ge-3D-print middels SLS-printen. Dat houdt in dat het materiaal via de laser hard gemaakt wordt (simpele uitleg). Het materiaal dat niet hard gemaakt wordt, wordt er normaal afgeschud, maar door mijn manier van modelleren blijft dit zachte materiaal in het buisje zitten. Dit kun je er heel makkelijk via een 1mm boortje uithalen. Eventueel kun je het (begin van het) gat iets opboren met een grotere boor. Zo gaat het doorvoeren van de draden net iets makkelijker.

Hoi Mark,

Top dat je deze ook vrij wilt geven voor iedereen, heb gisteren toevallig, je deurpanelen besteld :) en mijn expiriment van mijn bumper (ben erg benieuwd naar het resultaat)

gr
Koos

Koos,

geen dank en t'is een kleine moeite. Hopelijk bevallen de panelen en ook de behuizingen!

Laat zeker maar eens een foto zien van de bumper. Ik ben benieuwd.

Experimenten zijn leuk: zo heb ik gisteravond tijdens de koffie uitgevogeld of de stenenklem toch beweegbaar te krijgen is. Dit lukte door op de roterende verbindingen afzonderlijk met een tang wat kracht te zetten. Het probleem voor de hele klem was dus dat ik teveel verbindingen in 1 geprint onderdeel had gemaakt. Dus ik moest een aantal onderdelen slopen. Kortom: even paar onderdelen in 3D iets bijwerken, nieuwe bestellen en de klem weer assembleren.

groeten,
Erik

je vloer aan de trailer vastplakken zou ik met tapijttape doen.

Dit is zeer sterk en dun dubbelzijdig plakband.

en je kan het ooit nog loskrijgen van de trailer als de vloer te beschadigd raakt.

tapijttape.png_533_800.png

Hoi Erik,

ik zal er even een foto van plaatsen in mijn topic van de Scania Torpedo

gr
Koos

Update 63

Markioo, bedankt: je tip was een goede! De Action heeft een prima Carpet Tape voor weinig geld.

Vanavond meteen even geprobeerd:

De voorbereiding:

~IMG_4919.jpg

Een eerste resultaat:

~IMG_4920.jpg

Wat ingezoomd:

~IMG_4921.jpg

En wat meer van de zijkant:

~IMG_4922.jpg

Ik moet dit vloerdeel nog wat beter pas maken, maar tot nu toe ben ik al erg tevreden.

Tot de volgende keer!

Mooi gedaan, mag ik vragen waar je de spatborden weg hebt, ben al een poosje aan het zoeken

full

Laatst bewerkt door een moderator:
maar niet komen klagen als de tape volgende week los laat en je vloerdelen rechtop gaan staan :D:D:D:D:D:D:D:D
neen hoor ik heb ze toen ook gebruikt en de delen zitten nog steeds vast

Back