Schaalmeeting 2006, Oss

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door WV, 8 dec 2005.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Schaalmeeting was geslaagd!

    Ik weet nu van een aantal mensen wie ze zijn cq. hoe ze er uitzien:
    Muxje, Arvid, PieterAlje, Metroid, Hezik, WV, en ik vergeet er vast nog een aantal.

    Volgend jaar weer? :p


    jan.
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
  3. hezik

    hezik Guest

    Geluk dwing je ook af door ervaring ;)

    En je reed al op de snelweg? Dan heb je geluk dat je karretje verkeerd beladen was ;)

    Ik heb één vlucht van je gezien en dat maakte zeker indruk.

    Dat klappropmechaniek kan dan wel iets kwetsbaars zijn, maar het is wel een erg mooi systeem.

    Ik heb eens zitten lezen in je bouwverslag. Zou het niet prettiger werken om de hele 'prop-sequence' onder 1 schakelaar te krijgen? Dus: schakelaar om = luiken open, prop uit, motor aan en vice versa. Eventueel kun je dan een 2e schakelaar gebruiken voor een 'soft start' van de motor, dus dat hij niet direct vol pot gaat maar rustig opbouwt.

    Dat laatste zou je dan zelfs kunnen koppelen aan een gyro, zodat hij het gas regelt aan de hand van de hoek van het toestel.

    Je kunt hiervoor de huidige beveiliging met switches blijven gebruiken en dit is eventueel redundant (als in: dubbel) uit te voeren. Dit is best te realiseren tegen relatief marginale kosten (zeg € 80 aan materiaal, als je geen gyro gebruikt).

    Hoe dan ook, :offtopic:, sorry :)
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hezik

    Even over de aanhanger ja ik had er al 10 kilometer opzitten.
    Nou verkeerd beladen :? ik had niet meer dan 10 kilo kogeldruk denk ik.
    En super veel geluk.
    Nog heel kort even over het klapwerk.
    Er zijn speciale kastjes te koop die je helemaal in kunt regelen.
    Maar daar moet ik weer andere belangrijke dingen voor op offeren.

    :eek:ntopic:

    De hele dag heeft me weer helemaal leeggezogen :evil:
    Ik barst al weer uren van de koppijn.
    Ik voel me wel eens net een oude zak.
    Moest ik even kwijt :p
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
  6. Phoenix

    Phoenix Guest

    Nou dat was me het dagje wel gister. Zo nu en dan een klein buitje, maar verder top. Leuk om de meeste gezichten eens te zien bij de forumleden.

    Helaas zelf niet veel gevlogen, de kleine P47D heeft iets vreemds met de regelaar, deze geeft stotend/pulserend gas bij zo'n 75-100% gas. Heeft ie nog nooit eerder gehad.

    En 1 vluchtje (ik heb hiervoor namelijk maar 1 lipo pakket) met hurri samen met Ton's spit. De bedoeling was om formatie te vliegen, maar dat valt vies tegen! De wind was wat aan het opsteken op wat grotere hoogte en de hurri verliest vrij veel snelheid in de bochten dus het is continu met het gas spelen, hetzelfde voor de spit en zie dan maar eens bij elkaar te komen en blijven. Was op zich wel een leuke ervaring.
    De prop op de hurri is niet optimaal gebleken, ga nu een 10x7E prop proberen en ik ga de metalen vulringen uit de spinner halen. Dan hoeft de motor dat niet rond te slingeren. Mijn pack was ook beduidend sneller leeg dan die van Ton.

    Ik vond het ook leuk om Ton eens te ontmoeten met zijn uitgebreide collectie RBC modellen.

    Verder ontzettend genoten van de overige kisten, vooral de P61 en B17. De kist van WV vond ik ook erg fraai, en had totaal geen moeite met de grasstart. Dus niet meer opgooien hoor Wouter! Ik krijg zelf elke weer kriebels bij het opgooien van een kist. Je hebt de hurri mooi vastgelegd, maar een shotje van de spit met de hurri inflight zat er zeker niet in?
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Prima naar mijn zin gehad en de mensen van Delta Oss bedankt voor de gastvrijheid en de heerlijke BBQ.

    Ook nog even aan Jan gevraagd wat hij van de opkomst en de meeting vond, waarbij hij zij dat als het door de vergadering komt het zeker voor herhaling vatbaar is :lol: .

    Ondanks wat regen toch goed kunnen vliegen :lol: stond ook nog lekker droog onder de partytent hoewel ik vergat :oops: de zender er ook onder te houden en die werd dus alsnog nat.
    [​IMG]
    Misschien toch maar wat afwateringskanalen in de zender maken voor een volgende keer.

    Was zeker ook blij met de opkomst die groter was dan ik verwacht had :wink:, hoewel ik niet iedereen gesproken heb denk ik nu wel zo'n beetje de gezichten achter de modellen te kennen.

    Super dat Phoenix toch ook kon komen en dat ik zelfs zijn Hurri mocht handstarten, om er direct zelf met de Spitfire achteraan te gaan voor wat formatievliegpogingen.
    [​IMG]

    Voor WV was het vliegen nog even spannend want hij had nog nooit een gronstart gemaakt, gelukkig ging dat allemaal prima en de kist vliegt mooi rustig en land met de flapjes als een eitje.
    [​IMG]

    Ton
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Phoenix,

    Je bent me net iets voor maar leuk je daar te hebben ontmoet en uiteindelijk toch samen gevlogen te hebben.

    Heb er gisteren niet aan gedacht :? maar misschien verstandig het toerental eerst even te meten dan doe ik dat ook alvorens een andere prop te monteren.

    Weet niet meer of je gezegd hebt wat de stroom is kun je dat evt. ook meten.

    Ton
     
  9. Phoenix

    Phoenix Guest

    Ha Ton,

    ik zal iemand op de club eens vragen om 't toerental te meten, ik heb zelf geen RPM metertje. Tja, en ik moet eens een fatsoenlijke Amp meter kopen.

    Maar ik krijg het idee dat de motor teveel massa moet rondsleuren nl. een zware brandstofprop, en een behoorlijk verzwaarde spinner.
     
  10. Arvid

    Arvid Guest

    Bijzonder, dat is het juiste woord. Je kent de kisten, maar niet de mensen. En nu als je de draadjes leest, zie je de gezichten weer voorbij komen. Ook vreemd dat sommige modellen groter of juist weer kleiner uitpakken dan je ze op de foto ziet, ook dat is aardig om mee te maken.

    Al met al een geslaagd(e) dag/weekend, met dank aan de gastvrijheid van Delta Oss (en de bbq was een van de lekkerste ooit mogen genieten!!!!!!)

    Een drietal videootjes geschoten, niet echt veel, toch altijd weer aardig:

    B17

    P61

    Tigermoth

    edit: een plaatje is leuk, videootjes leuker
     
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Allemaal :D

    Hele gezellige dag beleefd (heb ook een beetje hoofdpijn Bertus, maar meer omdat mijn 9 jaar oude P38 eraan moest geloven).
    Prachtige vluchten gezien, echt schaalgetrouw en zeker de vluchten van Jan Hermkens (1 maal starten met de buitenste stuurboord motor uit en over stuurboord direct weer landen, klasse :wink: . met de B17)
    En uiteraard de Beech, de piloot heeft aan een half veldje genoeg voor deze toch niet kleine kist, pilootje hoor 8) en vliegt er volgens mij ook stiekem weleens een F3X programmatje mee 8) . of niet Eric :?:
    En ik was zo onder de indruk van alles wat er te zien was, vliegend en statisch, dat toen ikzelf even de turbine van de F86K Sabredog liet draaien, de ontluchting van de brandstoftanks vergat te openen met als resultaat een flame outje op de grond, (brandstofpomp moest er te hard aan trekken/zuigen) doet ie anders nooit hoor :oops: maar ja ik ging toch niet omhoog met de jet en heb mijn checklist verzuimt te raadplegen. :oops:

    En last but not at least, ik heb in formatie gevlogen met Jan Brilman, Jan met z'n cessna birddog en ik met een kleine F4U corsairtje, uiteraard zo schaal mogelijk :wink: , bikkel hoor, en dat zo tussen de buien door 8)

    Aan ieder, mooie dag geweest, jammer voor Richard (shit happens :( )
    en voor m'n P38 (heel weinig kissies eindigen nu eenmaal in een museum)

    Hopelijk volgend jaar een vervolg, kan Berto er ook bij zijn mits hij z'n bruid een poosje met rust laat anders heeft ie volgend jaar hetzelfde 'excuus' :wink:

    Gegroet Ger Kovacs.
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    arvid, bij mij werken de videos niet :nooo:
     
  13. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.840
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2015
  14. Arvid

    Arvid Guest

    foutje, aangepast

    @Bertus, nee sorry. Vond het wel een machtig apparaat, maar heb dat niet op de video. Dat fluiten was bijzonder mooi.
     
  15. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ik krijg nu niet meer als een plaatje te zien...
     
  16. Arvid

    Arvid Guest

    Even op verversen drukken of F5. Ik heb ze net alledrie getest.
     
  17. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, 't werkt. Leuk!
     
  18. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.107
    Locatie:
    Ederveen
    En helemaal te gek dat Eric mij met zijn Beech heeft laten vliegen, wát een vertrouwen..nogmaals erg bedankt. Moet me inhouden niet de knop "Order" bij Nick Ziroli in te drukken... krijg het te druk deze winter. Maar deze twin gaat er écht komen, behalve een IMA E-Fokker heb ik nooit een twin gehad...
    Lijkt me ook wel weer eens leuk, al dat balsahout ipv kunststof...
    Mooi was de formatievlucht van de Beech en de B17, 6 motoren in de lucht...

    Jammer dat vandaag de 2e helft van de middag de wind aanwakkerde en naar het NW draaide, zodat iedereen stopte. Het was geen doen meer.

    We hebben vanavond nog de rest van de BBQ weggewerkt...

    Bertus, je kunt er verzekerd van zijn dat als jij de volgende keer wegrijdt, er 37 man je trekhaak koppeling komen controleren! Dat gaat dus NOOIT meer mislopen...

    Ik vond het, ondanks het bij tijd en wijle slechte weer, een erg geslaagd weekend. We gaan het in het bestuur evalueren maar het lijkt me sterk als er geen vervolg in 2007 komt!
     
  19. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Deze?
    [​IMG]

    Wat is er gebeurt?
     
  20. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Ja, deze. :?

    Gebeurd? wist ik het maar, enige wat ik weet is dat ie niet meer naar z'n baasje wilde luisteren. :(
    Ik zie dit toch positief (weer ruimte om de PBY 5a af te bouwen en een Boomerang XL (geen schaalmodel), en, en, en, ga zo maar door). :D


    Groet Ger.
     

Deel Deze Pagina