Schlachtschiff Bismarck 1/200 van Trumpeter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door erikborgers, 23 okt 2016.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    De mast is ook gezekerd. Als ik het goed zie met 2 naar voren op de schoorsteen en twee naar achteren. Die naar achteren is oppassen dat die niet gaan eindigen op geschut of bijboten

    [​IMG][​IMG]

    Mijn draden (stangen) eindigen op de schoorsteen railing :-(. Veel mooier zou hier bevestigingsmateriaal zijn, maar pontos levert het niet en nu gaan monteren zou waarschijnlijk ook geen succes zijn.

    Respect voor andere bouwers die de rigging op 1/350 of soms zelfs 1/700 nauwkeuriger uitvoeren dan ik, als ik zo in de boekjes kijk! Nou ja, het is dan wel niet conform origineel, het oogt voor mij ok!
     
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Grrrr. Ik kon het toch niet hebben. Niet zoals het was en bovendien bleek de draad zeer onregelmatig geschilderd. Van metaal driehoekjes gemaakt en geknoopt. Voor de uitzondering ca gebruikt, wat uitstekend lijkt te gaan (als het op de lange duur ook maar zo is). De buitenste draad vervangen. De draad ernaast kan nu ook weg.

    [​IMG][​IMG]

    Eigenlijk zou het met dunner draad moeten. Maar zou dat houden?

    [​IMG]

    Merk ook hoe dik klodderig de draad links van de dubbele is. Ik verfde al met spuitbare verf, maar die ga ik nog flink verdunnen met water
     
  3. wimo100

    wimo100

    Lid geworden:
    19 jun 2017
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Eindhoven
    Misschien al te laat Erik, maar was visdraad geen optie geweest. Is toch in vele diktes verkrijgbaar? Is van kunststof en is goed te beschilderen cq plakken.

    Groeten,
    Willie
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zou heel dun Dyneema niet geschikt(er) zijn? Dat is gevochten en lijkt daardoor wat meer op staaldraad. Heb 0,3 mm in bestelling, maar het is er ook in 0,1 mm dik. Helaas is mijn bestelling bij lightinthebox zwaar over tijd, waardoor nog geen ervaring in verwerking. Wel iets van 0,5 mm verwerkt, maar dat blijft niet mooi rond. Nog niet geprobeerd wat één van de 6 strengetjes doet. Misschien iets om te proberen. Toevallig geen sportvisser in de kennissenkring, waar je een paar meter kunt bietsen? Gr. Klaas.
     
  5. Mossie

    Mossie

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    62
    Gebruik dan wel 'demi' of 'strijk' water. Goedkoop bij de supermarkt.
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dank voor alle tips! Ik heb inderdaad ook visdraad in mijn bezit, maar dat is niet elastisch.

    [​IMG]

    Het elastische lijkt me juist zon voordeel, omdat de masten best wat buigen en ik vrees dat draden slap gaan staan. Maar daar hebben anderen ook geen last van, lijkt het! Hmmmm.

    Het visdraad wil ik zeker gaan gebruiken voor de “aftapdraden” aan de antennes. Als ik dit met elastisch zou doen krijg ik vast rare knikken in de radioantenne draad.
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Hoe dik zou zon draad van de bismarck zijn? Ik stel me voor dat een spandraad van de mast bv 5 cm is (0.025 mm), en een radioantenne 2 cm (0.01). Zou dat ergens op slaan?
     
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ach, dan haal ik toch weer even alles eraf

    Visdraad is mijn tweede optie als dit niet lukt. Maar ook dat zal ik moeten schilderen. Ik neem aan dat visdraad altijd doorzichtig is (voor de vissen).

    Overigens geen idee of de bismarck nou zwarte of grijze draden heeft. Op de modellen zie je meestal zwart, maar dit vind ik vreemd. Of waren die draden met teer ingesmeerd?
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Erik, Denk dat de staaldraden op de Bismarck tussen de 20 en 30 mm in diameter zijn. Inmiddels is mijn zwart dyneema binnen. Is 0,32 mm en zo te zien gevlochten. Mocht je een stuk(je) willen proberen, laat maar weten. Stel dat het 6 draads gevlochten is, dan zou je het uit elkaar kunnen halen. Gr. Klaas.
     
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    uit 3mm staaldraad maak ik de antennehouders. Net iets dunner als de 4mm. Het gat sluit ik (hopelijk) af met dikke zap. Solderen zal niet lukken

    [​IMG][​IMG]

    Benieuwd of het gaat werken!
     
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Aaaaaaaaaaaaaaaaaah

    Ik heb het gedaan

    Mijn tuigage er weer af gehaald, op de “stangen” na. Ik ga het met visdraad proberen dat denk ik een steviger geheel oplevert. Het elastiek lijkt ook aangetast te worden, ik vertrouw het niet. En visdraad is dunner, wat denk ik veel mooier wordt.
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
  13. Bouwer

    Bouwer

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    1.078
    Het is bijna een genoegen om te zien hoe jij worstelt en voor mij de kastanjes uit het vuur haalt.
    Hier steek ik dus echt iets van op.
    Bedankt voor al je uitleg.
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    En terwijl ik het type denk ik: mooi niet, overal weg dat elastiek!

    Terug bij bijna af. Er zit 1 stukje visdraad 0,08 mm

    [​IMG]

    Inderdaad: goed zoeken!
     
  15. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nog even een graadje erger. De maat bestaat uit drie stukken en daar zit speling tussen. Ik ga ze opnieuw lijmen. Daarvoor moest er wel gesloopt.

    [​IMG]
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    De mast opnieuw gelijmd (3 stukken), de voet verder uitgeboord en in de slow gap vastgezet.

    [​IMG]

    Poeh, dat was eng. Wat als de stukken niet uitgelijnd aan elkaar waren kleven? Zo slow is die zapp niet met messing en de buisjes zitten uit zichzelf al strak.
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nou, dat zit ook weer. Terug bij af.

    [​IMG]
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ben ik weer blij dat railing en bijboten nog niet geplaatst waren
     
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    Ik monteer nu uit overgebleven pe wat bevestigingspunten voor tuigage. Schoorsteen en bij het achterdek zijn belangrijke punten. Daar het met visgaren niet onder spanning komt, heb ik ook hoop op dat het niet losgerukt wordt straks.

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.228
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Het 3d model uit world of warships helpt enorm hierbij om de loop van de tuigage te duiden

    [​IMG][​IMG]

    Net zolang draaien tot je ziet hoe het zit!
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina