Pyro 600, 4+4YY, 1.18mm, Kv 1234rpm/V
Tijd voor een Pyro 600-12. De 600 serie wordt met de hand gewikkeld door Kontronik en de vulling is echt heel goed. Ik vroeg me af of ik dit überhaupt zou kunnen verbeteren, maar herwikkelen was sowieso raadzaam omdat het draad beschadigd was op een paar plaatsen. Dit is de motor waar het om gaat:

De stator is een 3225 volgens Scorpion terminologie.
De rotor heeft 10 polen.
Voor:
Kv: 1246rpm/V (YGE 18deg)
R: 11mOhm
# Turns: 7
Verschakeling: Delta
Monodraad: 1.18mm
Koperoppervlak: 7.66mm ^ 2
Massa: 220gr (zonder connectors)
Dit is de stock wikkeling, voorkant:

Achterkant:

Ik heb ook de open delta golfvorm gemeten, dit geeft een indicatie of er winst te behalen valt door YY te verschakelen. Er is wat spanning zichtbaar, maar lang niet zo veel als ik heb gezien bij andere motoren. Dus YY zal leuk zijn als ik het erin kan krijgen met meer koper:

Eerst precies dezelfde wikkeling opnieuw met dezelfde draaddiameter als origineel:

Er past nu nog een extra draad in en hiermee krijg ik met YY dezelfde Kv als voorheen, dus er was toch nog ruimte voor verbetering:

Na:
Kv: 1234rpm/V (YGE 18deg)
R: 9mOhm
Verschakeling: YY
# Turns: 8
Koperoppervlak: 8.75mm ^ 2 (+14%)
Massa: 224gr (zonder connectors)
Hieronder de reactie van de eigenaar op de herwikkelde motor:
"In de namiddag de PowerDekker uit getest.
Headspeed is het zelfde gebleven.
Kwa vliegen komt het over dat de heli het erg goed en meer naar zijn zin heeft dan voorheen . . krachtiger .
De temperatuur na sessie was plusminus 58 graden gisteren nu 51 a 52 graden. Buiten temp. was nagenoeg het zelfde"
Opvallend dat ondanks de vrij geringe kopertoename er toch duidelijk een verbetering te merken is.
Tijd voor een Pyro 600-12. De 600 serie wordt met de hand gewikkeld door Kontronik en de vulling is echt heel goed. Ik vroeg me af of ik dit überhaupt zou kunnen verbeteren, maar herwikkelen was sowieso raadzaam omdat het draad beschadigd was op een paar plaatsen. Dit is de motor waar het om gaat:

De stator is een 3225 volgens Scorpion terminologie.
De rotor heeft 10 polen.
Voor:
Kv: 1246rpm/V (YGE 18deg)
R: 11mOhm
# Turns: 7
Verschakeling: Delta
Koperoppervlak: 7.66mm ^ 2
Massa: 220gr (zonder connectors)
Dit is de stock wikkeling, voorkant:

Achterkant:

Ik heb ook de open delta golfvorm gemeten, dit geeft een indicatie of er winst te behalen valt door YY te verschakelen. Er is wat spanning zichtbaar, maar lang niet zo veel als ik heb gezien bij andere motoren. Dus YY zal leuk zijn als ik het erin kan krijgen met meer koper:

Eerst precies dezelfde wikkeling opnieuw met dezelfde draaddiameter als origineel:

Er past nu nog een extra draad in en hiermee krijg ik met YY dezelfde Kv als voorheen, dus er was toch nog ruimte voor verbetering:

Na:
Kv: 1234rpm/V (YGE 18deg)
R: 9mOhm
Verschakeling: YY
# Turns: 8
Koperoppervlak: 8.75mm ^ 2 (+14%)
Massa: 224gr (zonder connectors)
Hieronder de reactie van de eigenaar op de herwikkelde motor:
"In de namiddag de PowerDekker uit getest.
Headspeed is het zelfde gebleven.
Kwa vliegen komt het over dat de heli het erg goed en meer naar zijn zin heeft dan voorheen . . krachtiger .
De temperatuur na sessie was plusminus 58 graden gisteren nu 51 a 52 graden. Buiten temp. was nagenoeg het zelfde"
Opvallend dat ondanks de vrij geringe kopertoename er toch duidelijk een verbetering te merken is.
Laatst bewerkt: