Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Pyro 600, 4+4YY, 1.18mm, Kv 1234rpm/V

Tijd voor een Pyro 600-12. De 600 serie wordt met de hand gewikkeld door Kontronik en de vulling is echt heel goed. Ik vroeg me af of ik dit überhaupt zou kunnen verbeteren, maar herwikkelen was sowieso raadzaam omdat het draad beschadigd was op een paar plaatsen. Dit is de motor waar het om gaat:



De stator is een 3225 volgens Scorpion terminologie.
De rotor heeft 10 polen.

Voor:
Kv: 1246rpm/V (YGE 18deg)
R: 11mOhm
# Turns: 7
Verschakeling: Delta
Monodraad: 1.18mm
Koperoppervlak: 7.66mm ^ 2
Massa: 220gr (zonder connectors)

Dit is de stock wikkeling, voorkant:


Achterkant:


Ik heb ook de open delta golfvorm gemeten, dit geeft een indicatie of er winst te behalen valt door YY te verschakelen. Er is wat spanning zichtbaar, maar lang niet zo veel als ik heb gezien bij andere motoren. Dus YY zal leuk zijn als ik het erin kan krijgen met meer koper:


Eerst precies dezelfde wikkeling opnieuw met dezelfde draaddiameter als origineel:


Er past nu nog een extra draad in en hiermee krijg ik met YY dezelfde Kv als voorheen, dus er was toch nog ruimte voor verbetering:


Na:
Kv: 1234rpm/V (YGE 18deg)
R: 9mOhm
Verschakeling: YY
# Turns: 8
Monodraad: 1.18mm
Koperoppervlak: 8.75mm ^ 2 (+14%)
Massa: 224gr (zonder connectors)

Hieronder de reactie van de eigenaar op de herwikkelde motor:
"In de namiddag de PowerDekker uit getest.
Headspeed is het zelfde gebleven.
Kwa vliegen komt het over dat de heli het erg goed en meer naar zijn zin heeft dan voorheen . . krachtiger .
De temperatuur na sessie was plusminus 58 graden gisteren nu 51 a 52 graden. Buiten temp. was nagenoeg het zelfde"

Opvallend dat ondanks de vrij geringe kopertoename er toch duidelijk een verbetering te merken is.
 
Laatst bewerkt:
Scorpion HK-4525 520Kv Ultimate herwikkeld

Hierbij het herwikkelen van een stock HK-4525 520Kv Ultimate (YY).
Deze heeft zijn wikkelingen in een fase verbrand. Ondanks deze toestand is de motor gewoon nog gevlogen, maar het zal duidelijk zijn dat hiermee het risico op verdere schade aan motor of regelaar behoorlijk groot is.
De reden dat de motor nog werkte: alle fases waren hadden nog steeds 10mOhm weerstand en de motor slaagde zelfs nog voor de 500V test. De 1000V isolatietest kwam hij niet meer doorheen.
De oorspronkelijke wikkeling heeft geen ruimte voor lucht en is doordrenkt met epoxy.


De wikkeling werd overgedaan met de dezelfde diameter (1,4 mm) draad en aantal wikkelingen als origineel (11). Zo kan ik mooi zien welke winst er qua koeling nog te behalen valt, vergeleken met de stock wikkeling. Het verschil is duidelijk te zien, de luchtstroom kan nu ook onderin de slots komen:


Achterkant:


Zoals ik vermoedde hebben deze 520 Ultimate motoren een behoorlijk hogere Kv dan aangegeven door Scorpion: Ik heb bij deze 549rpm/V gemeten (Yge 18deg instelling).
 
Ik heb die HK-4525 520Kv ook. Ik val dan ook achterover van verbazing. Waarom gieten ze dat vol met epoxy????? Dat ding kan dus gloeiend heet worden. Enig idee Bert? Waarom ze dat doen?

<edit>Ik meen in die van mij inderdaad ook in plaats van lucht vulling (epoxy?) te zien</edit>

En moet ik me daar nu zorgen om maken? Straks gaat het op mijn logo 700 mis
 
Ik heb die HK-4525 520Kv ook. Ik val dan ook achterover van verbazing. Waarom gieten ze dat vol met epoxy????? Dat ding kan dus gloeiend heet worden. Enig idee Bert? Waarom ze dat doen?

<edit>Ik meen in die van mij inderdaad ook in plaats van lucht vulling (epoxy?) te zien</edit>

En moet ik me daar nu zorgen om maken? Straks gaat het op mijn logo 700 mis

Nee je hoeft je geen zorgen te maken, hele volksstammen vliegen met deze motor en hij doet het echt perfect. Gloeiend heet lijkt me wat overdreven. Deze motor was trouwens door een fout van de regelaar beschadigd, niet doordat hij te heet liep.
Ik wilde gewoon laten zien dat er qua koeling nog wel verbetering mogelijk is. Ik besteed er nl gewoon meer tijd aan dan een Scorpion werknemer mag doen en daardoor kan ik hem strakker wikkelen.
 
Quantum 4530-YY 419Kv 6+5 1.32mm

Voor:


Na:




Kopertoename: 38%
Kv van 443 originaal naar 419rpm/V (YGE 18graden instelling)
Weerstand ongewijzigd: 12.8mOhm

Naast z'n kleine broertje:
 
Quantum 4120-YY 1233Kv 5+5 1.5mm

Voor:




Na:




Kopertoename: 35%
Kv van 1193 origineel naar 1233rpm/V (YGE 18graden instelling)
Weerstand van 9mOhm naar 6.6mOhm

Naast z'n grote broer:
 
Als ik die Quatum wikkelingen zo zie, verwacht ik niet dat er meer koper in zou kunnen. En jij stopt er +35% koper in én koeling lijkt me ook nog eens beter :worship:
 
Align 700mx 1.12YY 9+7 415Kv.

Align 700mx 1.12YY 9+7 415Kv.





Kopertoename: 57%
Kv 415rpm/V (YGE 18deg setting)
Weerstand: 23mOhm
 
Pyro750 5+4D 1.6mm 528Kv

Herwikkelen van een stock Pyro 750-56:

Voor:
Kv: 593rpm/V (YGE 18deg)
R: 13mOhm
Verschakeling: Delta
Monodraad: 1.2mm (gemeten)
Aantal windingen: 8
Koperoppervlak: 9.05mm^2
Gewicht: 450gr (zonder connectors)



Na:
Kv: 528rpm/V (YGE 18deg)
R: 8.2mOhm
Verschakeling: Delta
Monodraad: 1.6mm
Aantal windingen: 9
Koperoppervlak: 18.1mm^2 (+100%)
Gewicht: 481gr (zonder connectors)

Dit is een extreme versie van de wikkeling in post #462.

Voor:


Achter:
 
Bert, de draad-diktes en oppervlaktes die jij vermeldt, zijn die met of zonder isolatielaag?

Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid koper, dus de diameters die ik noem zijn altijd zonder isolatie.
De isolatie is typisch 0.04mm dik, dus als ik 1.6mm diameter draad gebruik dan meet hij ongeveer 1.68mm.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top