Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Hoe ga je de regelaars aansturen Wim, parallel ...
Ja, volgens alweer Heino Jung moet het zo lukken...
Nog een paar fotootjes:
In deze Paf Calif (RIP) deed ik de min of meer geslaagde testen ,teminste de eerste met 4SA123 en 14*12 Aeronaut op 47mm 0°, daarna op 4S Hyperion G3 3300 en Aeronaut 13*11 47mm +2,5°, ging het te hard voor de vleugel , romp is echter nog bruikbaar , stinkt ook niet meer zo erg naar verbrande regelaar (losse magneet?). Ik heb nog een onbeschadigde 2e vleugel (sterker, maar ook zwaarder)+ romp, ideaal om beide configuraties te testen...
Calif_4020.jpg


ook nog een foto gevonden van mijn volledig gewikkelde stator, met 1,32mm draad en niet 1,4 zoals nu :

Scorpion%204020-7-7.jpg


en ook nog een paar logs van wedstrijdvluchten met 4SA123 en 14*12 Aeronaut op 47mm
UIEH.jpg

RPMSTH.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wikkelen met rechthoekige draad, met commentaar van Holger Lambertus (www.slowflyworld.de) en Christian Lucas. Betere vulling, betere warmte overdracht. Ik wist niet dat Holger de speciale Black Edition Pyro's voor Kontronik had gedaan.
Neuer Wickeldraht "Flat Wire" - rechteckiger Wickeldraht

Fly Electric-Home
-> diy brushless motors
-> winding densitiy


Pyro700_6xflat1.jpg

Ik heb eens de kopervulling van mijn nieuwe motortjes uitgerekend en kom op ongeveer 21,5mm2, vergelijkbaar met de platdraadwindingen van Holger Lambertus en dat in een kleinere stator en met ronddraad...

http://slowflyworld.de/artikeldetai...otortuning&bez=Tuningwicklung<br>+Scorpion+HK

Niet slecht van Dekker he.... Ik dacht dat ik origineel 13 windingen 1.4 had, maar het was "slechts" 1.32mm. Ik ben in ieder geval serieus tevreden met het resultaat en reuze benieuwd om te zien hoeveel beter de motor is geworden...
 
Ik heb eens de kopervulling van mijn nieuwe motortjes uitgerekend en kom op ongeveer 21,5mm2, vergelijkbaar met de platdraadwindingen van Holger Lambertus en dat in een kleinere stator en met ronddraad...

Niet slecht van Dekker he.... Ik dacht dat ik origineel 13 windingen 1.4 had, maar het was "slechts" 1.32mm. Ik ben in ieder geval serieus tevreden met het resultaat en reuze benieuwd om te zien hoeveel beter de motor is geworden...

Ik moet hier wel een nuance in aanbrengen:
De Pyro700 stator is in feite een tikkie kleiner dan de 40xx stators qua beschikbaar volume voor koper: Met rond draad past daar ruwweg 19mm^2 max in. In de 40xx stators gaat max ~22mm^2 met rond draad.
En die 21,5 klopt ook niet helemaal: het is 21,6 ;)

Bert
 
Laatst bewerkt:
Nou ja , 21,55 en nog wat... Een jaloerse Chinees op RC groups beweert dat jouw draad helemaal geen 1.4 is, hij heeft zitten meten op de foto's, hehe... Mijn link verwijst naar de Scorpions (HK45, ongeveer 22.8mm2 met de "flat" wire) van Holger...

deze is met ronde draad, geen 20mm2...

45xx_11x15.jpg
 
Laatst bewerkt:
HK-4530 7+8 1.32mm

Hier weer een HK-4530, ditmaal een 7+8yy wikkeling met 1,32mm draad (20.5mm^2 koper oppervlak).
Ik ben blij met het resultaat. Doel n spec is 330rpm/V voor 14s lipo's.
Dit was origineel een Ultimate editie met 9turns YY en 1,5mm draad (15,9mm^2 koper oppervlak).
De door mij uitgevoerde wikkeling geeft 29% meer koper in de slots, dat komt overeen met 2,5 extra windingen in de originele wikkeling of het uitvoeren van de originele wikkeling met 1,7mm draad.

Eerst begonnen met een 6+5 wikkeling (hiermee 15.1mm^2 koper oppervlak):
rps20121209_223510.jpg


6+5 compleet:
rps20121209_223607.jpg


Nu 3 extra windingen op de 2e tand, zodat het nu een 6+8 wordt (nu 19.8mm^2 koper oppervlak):
rps20121209_223708.jpg


Als laatste een extra winding op de 1e tand, nu is het een 7+8 (20.5mm^2):
DSC03129.jpg
 
HK-4525-YY 6+6 1.4mm

Voor Laurens heb ik een HK-4525-YY 6+6 met 1.4mm draad gewikkeld.

Vergeleken met de 4525 Ultimate heeft deze:
-Dezelfde draaddiameter: 1.4mm
-1 winding extra, daarmee 9% extra koper.
-n spec 516rpm/V
-compacte vulling, waarschijnlijk betere koeling dan origineel.

De wikkeling:
DSC03147_zps3255ea0c.jpg


Vergoten:
DSC03160_zps70dfdb90.jpg


Verschakeling:
DSC03148_zps1c6da6e0.jpg


Gelaserde tekst:
DSC03158_zps7d74d8e0.jpg
 
Pyro800 8+6yy 1.4mm Kv414

Er zijn nogal wat kwaliteit issues met de nieuwe Pyro 8xx motoren van Kontronik:
In het (her)wikkelwereldje zijn tot nu toe al meerdere berichten van beschadigde stators en wikkelingen bij stockversies van de Pyro 800/850.
Zelf heb ik dit ook ervaren, met de Pyro 850 die ik eerder heb herwikkeld was niks mis, maar bij deze Pyro 800 is het duidelijk anders, je kan alleen maar blij zijn dat hij onder handen wordt genomen.

Dit is er aan de hand:
Veel schaafplekken waar de wikkelmachine (ja Kontronik gebruikt een machine) de stator in- en uit gaat.
Op twee punten is de stator zo beschadigd dat de ijzerplaatjes omhoog krullen. Daarnaast op veel plaatsen schaafplekken/beschadiging van de wikkeling, ook bij dieper gelegen draden.

De stock wikkeling (5+5 met 1.25mm draad) van voren:
DSC03151_zpsd5832fa4.jpg


DSC03152_zps2d7c741c.jpg


DSC03153_zps0cae37e9.jpg


DSC03154_zps80d7cd3b.jpg


Na wat reparatie en vijlwerk is de stator weer wikkelklaar.
Vooraf heb ik de motor nog gemeten. De Kv valt ook al tegen: 503rpm/V in plaats van de beloofde 480...

Hierbij de nieuwe wikkeling (8+6yy 1.4mm), goed voor ruim 75% meer koper:
DSC03202_zps0ca2c143.jpg


DSC03204_zpse958eac5.jpg


Verschakeling, waarbij de draden langs de kortst mogelijke weg naar buiten gaan:
DSC03208_zpsdfb52df8.jpg


Bij deze hoefde ik geen aanpassing aan de statordrager te doen, alles past netjes.
n spec is 414rpm/V geworden (18 deg YGE equivalent)
Rechts de 800, links een 700:
DSC03209_zps2932e9c3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Er is inderdaad heel wat eer te behalen als je sommige nieuwe motoren open maakt.
Ook hier heb je weer prachtig werk geleverd.
Ik heb een motor uit een video recorder opnieuw gewikkeld nieuwe bel gemaakt en nieuwe magneten geplaatst.
De stator zat netjes in de de coating.
De magneten zijn vlak maar sluiten toch goed aan door de grote diameter en omdat ze gesplitst zijn in twee delen.
Met een 11X4.7 prop heb ik ongeveer 550 gram thrust met 7.4V en nog geen 10A.

IMG_1996_zpseef0de97.jpg



IMG_1995_zpsead3b8ff.jpg
 
Laatst bewerkt:
ik ben al een tijdje aan het overwegen om ook motors te gaan wikkelen. Iemand enig idee wat het benodigde materiaal kost? (inclusief voltagemeters etc.). De eerste motor die ik zou gaan wikkelen is de Align 500mx
 
Ik zou niet beginnen met investeren maar gewoon de motor die je moet her wikkelen eens uit elkaar te halen.
Het liefste een defecte motor waar weinig aan te verprutsen is.
Voor zo ver je in dit draadje niet genoeg info kunt vinden ga je hier verder zoeken.;)

Modelbouwforum.nl - Zoekresultaten

http://www.rcgroups.com/electric-motor-design-and-construction-361/

De enige manier om er achter te komen of je dit zinvol of leuk gaat vinden is om het te proberen.
Handvaardigheid en enige kennis van elektrotechniek is zeker nodig.
De kosten bepaal je zelf en zijn beslist geen reden om het niet te proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen is mijn Scorpion 4525-516 al een tijdje ingebouwd, maar ik heb nog niet test kunnen vliegen door problemen met de heli. Data ga ik uitlezen via mn IISI-RC telemetrie/datalogging systeem:
20121231_191356_zps1a10e604.jpg

20130120_143733_zps44fdc49e.jpg


Zelf ben ik ook bezig met wikkelen, alhoewel nog niet zo snel en succesvol als Bert. Momenteel heb ik als test een cdrom motortje gedaan in enkele Y schakeling. Een scorpion 3226 wikkelen in 4+4YY is verkeerd gegaan met verschakelen, en aangezien ik de montage met een zware perspassing had gemaakt moest er geimproviseerd worden met losmaken:
20130107_105940_zps846012f4.jpg

20130107_110015_zps2fc25fd9.jpg

20130107_110120_zps43667087.jpg

20130107_110158_zps89ae9ae5.jpg


Uiteindelijk ging de boel makkelijker los bij ongeveer -100. Volgende keer beter dus!
 
Beste Bert (of iemand die mij het antwoord kan geven)

Met veel aandacht lees ik hier de ombouw van motoren maar toch loop ik nu tegen een berekenings error aan...

Mijn vraag is als volgt:
De 4035 motor zie ik 3x in de lijst staan met de wikkeling 5+6 yy. Bij elke keer wordt een andere draaddikte gebruikt maar toch is het Kv van de motor anders. Als ik het bereken zou elke keer met de 5+6 wikkeling het Kv toch gelijk moeten blijven...:confused:
Het lijkt mij dus ook zeer aannemelijk dat dit te maken heeft met de draaddikte maar dat kan ik nergens vinden, hoe zit dit?

Zelf sta ik op het punt een 4035 motor van 630kv te wikkelen naar 670kv met een zo dik mogelijk draad :cool:


Thanks!
Erik


In dit draadje wil ik laten zien dat je met het zelf (of laten) wikkelen van brushless buitenlopers motoren kan maken die beter presteren dan de versie die je in de winkel kan kopen. Bovendien kan de Kv waarde naar eigen behoefte worden aangepast.
Motoren die zich daar uitstekend voor lenen zijn o.a. de Pyro 6xx/7xx/8xx motoren van Kontronik, de Align Mx motoren en de Scorpion motoren/bouwkits.

Overzicht van de motoren in deze draad (update 6-dec-2012)
(De lijst is gesorteerd naar motorgrootte, de kleinste bovenaan)

C05m-Y 5+5 0.29mm, ~9800Kv
HK-3026-YY 4+5 1.2mm, 1270Kv
HK-4020-DD 5+6 1.5mm, 1980Kv
HK-4020-YY 7+7 1.32mm, 893Kv
S-4020-DD LRK , ~1000Kv -COMING-
HK-4025-YY 4+5 1.6mm, 1080Kv & 1111Kv
HK-4025-YY 8+10 1.18mm, 563Kv
Align 600MX-YY 6+8 1.06mm, 488Kv
Pyro 700-YY 6+7 1.25mm, 504Kv
Pyro 700-YY 7+8 1.18mm, 440Kv
HK-4035 V2-YY 4+5 1.6mm, 800Kv -NIEUW-
HK-4035 V3-YY 5+6 1.4mm, 510Kv
HK-4035 V2-YY 5+6 1.5mm, kv 528Kv
HK-4035 V3-YY 5+6 1.6mm, 500Kv
HK-4225-YY 5+6 1.5mm, 630Kv
HK-4225-YY 6+9 1.18mm, 470Kv
HK-4225-YY 6+7 1.32mm, 530Kv
HK-4225-YY 6+7 1.4mm, 540Kv
Align 700MX-YY 6+7 1.25mm, 510Kv
Align 750MX-YY 5+6yy 1.6mm, 530Kv
Align 750MX-YY 6+9yy 1.4mm, 390Kv
HK-4530-YY 5+5 1.5mm, 495Kv
HK-4530-YY 5+6 1.4mm, 448Kv
HK-4530-YY , ~330Kv (14s) -COMING-
Quantum 4530-YY 4+5 1.4mm, 518Kv -NIEUW-
Pyro 850-YY 5+5 1.6mm, 470Kv -NIEUW-
HK-5035-YY 6+6 1.7mm, 390Kv
 
Kv heeft niets te maken met draaddikte idd.
Je moet de 4035 V3 niet vergelijken met de V2, de laatste geeft nl een hogere Kv omdat de magneten smaller zijn.
De twee V3 uitvoeringen verschillen 10Kv en dat is vrij normaal voor motoren van dezelfde serie.
 
Dat is fijn om te horen.

Wel komt er nu een volgend probleem. Als de magneet veranderd veranderd daarmee dus ook het Kv.
Hoe is nu van te voren überhaupt een goede berekening te maken voor het gewenst Kv?

Kv heeft niets te maken met draaddikte idd.
Je moet de 4035 V3 niet vergelijken met de V2, de laatste geeft nl een hogere Kv omdat de magneten smaller zijn.
De twee V3 uitvoeringen verschillen 10Kv en dat is vrij normaal voor motoren van dezelfde serie.
 
Alleen als je er een werkende wikkeling op hebt zitten. Dat kan de stock wikkeling zijn of een testwikkeling met dun draad.
Met de Kv die dat geeft kan je ook andere wikkelingen en verschakelingen voor die motor berekenen en kan je mooi zien wat de opties zijn.
 
Alleen als je er een werkende wikkeling op hebt zitten. Dat kan de stock wikkeling zijn of een testwikkeling met dun draad.
Met de Kv die dat geeft kan je ook andere wikkelingen en verschakelingen voor die motor berekenen en kan je mooi zien wat de opties zijn.

Thanks!
 
Back
Top