Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

De wikkeling zit erop, ik moet de isotesten en verschakeling nog doen dus nog even duimen of alles OK is...
Edit: de 1000V iso test is in orde.
IMG_20120315_231330.jpg

IMG_20120315_231118.jpg

Laatst bewerkt:
[mod]Onnodige foto quote verwijderd[/mod]

Erg netjes weer! Daar gaat de eigenaar veel plezier aan beleven. Hopelijk plaatst hij zijn ervaringen ermee. Ik geniet nog steeds van mijn powerrrrrrrrdekkers :celebrate:

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk wel :)
Ik ben tot een verrassende ontdekking gekomen: de motor had origineel maar een kv van ongeveer 470! Er zat 6+6D op en dit moet gewoon dezelfde kv geven als 7+7YY, wat ik nu heb gewikkeld. Dus Sirolf: ik denk dat je makkelijk een pinion groter kan t.o.v. wat je eerst vloog. De kans is groot dat je met de oude wikkeling niet veel headroom over had...
Er zijn ook andere wikkelaars die dit hebben gemerkt, ik ben dus niet de enige.

:confused::confused::confused:

meen je dit..?

dat verklaart een hoop! Dan heeft de regelaar ook helemaal verkeerd gestaan.
Wat denk je dat deze wikkeling werkelijk op zal leveren?

Kijken of ik een 13T schuine vertanding ergens kan vinden..
ook ben ik dan genoodzaakt een verstelbare mount aan te schaffen.....

:confused::confused::confused:

meen je dit..?

dat verklaart een hoop! Dan heeft de regelaar ook helemaal verkeerd gestaan.
Wat denk je dat deze wikkeling werkelijk op zal leveren?

Kijken of ik een 13T schuine vertanding ergens kan vinden..
ook ben ik dan genoodzaakt een verstelbare mount aan te schaffen.....

Wat bedoel je precies met "dat verklaart een hoop?".
Deze wikkeling ontwikkelt sowieso meer torque dan voorheen, dat is het voornaamste verschil als je niks aan de pinion doet. Hij zal ook minder headroom nodig hebben dan het origineel. Maar neemt niet weg dat je setup waarschijnlijk niet optimaal was/is.

Ik zou nog kunnen kijken of ik er een wikkeling af kan halen, dat zou je een kv van ~510 moeten geven maar ik weet niet 100% zeker of dat wel gaat lukken ivm de afwerking tot nu toe.

Laatst bewerkt:
Als ie een kV van 470 heeft gehad en de regelaar stond op 510, dan zou het te verklaren zijn dat
het toerental wel eens inkakte waar dat niet echt voorkomt.

Laatst heb ik eens puur op curves gevlogen en daar klopte met toerental meten ook al niets van.
We kregen een max van 2100 toeren.

Bert, ik heb er geen directe haast mee, als je 'm zou kunnen aanpassen voor 510..graag!

Het is gelukt om er een wikkeling af te peuteren (had de sterpunten al gesoldeerd), kv is nu 510. De wikkeling ziet er mooi opgeruimd uit, de kopertoename is nu 109% dus nog steeds ruim 2x zoveel als voorheen:

IMG_20120318_144913.jpg

Hier de afwerking:
IMG_20120318_152250.jpg

Laatst bewerkt:
Even een vraagje, als ik een Scorpion HKIII 4035-500 naar 450kv zou willen brengen, dan is dat al te doen door 1 wikkeling meer in de motor aan te brengen toch? De polen en magneten zijn gelijk tussen beide versies.

Even een vraagje, als ik een Scorpion HKIII 4035-500 naar 450kv zou willen brengen, dan is dat al te doen door 1 wikkeling meer in de motor aan te brengen toch? De polen en magneten zijn gelijk tussen beide versies.

Klopt, de exacte waarde is wel een beetje afhankelijk van hoeveel wikkelingen de motor had, de telwijze van Scorpion is soms wat vaag: ze zeggen 9 windingen maar het kunnen er ook 8 of 10 zijn. Maar je komt met een extra winding wel in de buurt van die 450 uit, mits je ook in D verschakelt.

Bert

Laatst bewerkt:
Kan je de kv invoeren bij je regelaar? Welke regelaar is dat dan?

Ik gebruik de Castle ICE 120HV, hier kun je via de PC de gov met bepaalde
gegevens exact instellen. Als de kV waarde al niet klopt zal het toerental ook niet kloppen in werkelijkheid..

Maarre... je hebt de kV al naar 510 gekregen..!! Echt respect voor je werk, ik doe 't je
niet na..

... Dus Sirolf: ik denk dat je makkelijk een pinion groter kan t.o.v. wat je eerst vloog. ...
Kleiner pinion bedoelde je neem ik aan? Anders wordt toerental nog hoger dan oorspronkelijke situatie: EN hogere Kv EN meer tanden op motorpinion.

... de kopertoename is nu 109% dus nog steeds ruim 2x zoveel als voorheen ...
En dan nog voldoende ruimte voor koellucht tussen de spoelen :thumbsup: De oorspronkelijke motor was wel heel erg spaarzaam met koper.

Ik gebruik de Castle ICE 120HV, hier kun je via de PC de gov met bepaalde gegevens exact instellen. Als de kV waarde al niet klopt zal het toerental ook niet kloppen in werkelijkheid ...
Voor goede toerentalbepaling zal een regelaar het aantal magneetpolen moeten weten. De regelaar bepaalt zelf het aantal nuldoorgangen per minuut. Met die twee getallen kan regelaar toerental EN Kv nauwkeurig bepalen. Een regelaar die e.e.a. aan de hand van opgegeven Kv waarde doet, zal niet nauwkeurig zijn aangezien de Kv getallen nogal onnauwkeurig zijn. Sommige motor-fabrikanten gooien er met de pet naar. Ik verwacht ook niet dat CC de ingevoerde Kv waarde hiervoor gebruikt.

Kv : de K staat voor Konstante, de v voor vitesse.
kV : kiloVolt

Kleiner pinion bedoelde je neem ik aan? Anders wordt toerental nog hoger dan oorspronkelijke situatie: EN hogere Kv EN meer tanden op motorpinion.

Sirolf dacht dat hij een motor met n spec 510/V had maar het was 470/V. Dus om zijn beoogde headspeed te draaien moest hij de regelaar veel te ver opendraaien waardoor de headroom steeds kleiner werd. Of de headspeed was gewoon te laag en hij heeft er een grotere pinion op gezet, maar dat haal ik niet uit zijn verhaal.
Dus met de voor 470/V herwikkelde motor kon hij beter een grotere pinion gebruiken zodat de headspeed die hij wilde dan wel gehaald zou worden, maar die optie is toch vervallen omdat hij 510/V wilde.
Als hij nu de 510/V motor gaat gebruiken kan hij wel zijn beoogde headspeed draaien met de oude pinion. Ik denk dat hij een groot verschil gaat merken.

Kv : de K staat voor Konstante, de v voor vitesse.
kV : kiloVolt

Je hebt gelijk, kan verwarring scheppen. Ik gebruik kv voornamelijk omdat het lekker snel tikt.
Ralph gebruikt inmiddels ook een andere aanduiding: specifieke toerental.
Toegepast op mijn motor: n spec = 510/V
Misschien moet ik dat maar gebruiken, klinkt veel logischer en is net zo snel. Heb bovenstaand verhaal al erop aangepast.

Inderdaad, ik dacht dat ik een 510 motor had.
Gebruik nu een 12T pinion op een 112T hoofdtandwiel Als de kV nu op 470 bleef, dan
pas zou ik voor een 14T moeten gaan om m'n gewenste snelheid te krijgen.
Ik heb dus altijd op 100% van de regelaar gevlogen zonder het eigenlijk in de gaten te hebben, en dat verklaart waarom in sommige moves het toerental inzakte..

We gaan eens kijken hoe 't met ons nieuw motortje zal gaan...

Kv says nothing about power (could be 10W, could be 100kW), current, rpm, quality, magnetstrength, efficiency etc. Kv is a physical quantity (mass, time, length, current ...), not a unit of measurement (kg, second, meter, Ampère ...) . Manufacturers and suppliers use the 1500Kv notation. This is plane :mrgreen: wrong, like saying my motor is/has 1500mass, 1500time, 1500length, 1500current. It leads people to believe that it's an indication of power (in Watt). You're not their first victim, won't be the last either. Cobra motors saw the errors of their ways ;) after I pointed it out to them
smile.gif

Corrrect notation, non-misleading:
Kv =1500rpm/Volt

Should be Kv or Kv, not KV, not kv, and certainly not kV (kiloVolt!)
But hey, it's a start: Cobra today, tomorrow the world. End of nitpicking
biggrin.gif

2820-14-M.jpg
....

De as van de 700MX is vervelend om te verwijderen en de lagerspeling is wat lastig in te stellen. Ik ga deze vervangen door een Scorpion as voor de HKIII-4035, dat is de 100mm uitvoering (totale lengte). De effectieve lengte wordt hiermee ongeveer 2mm groter. Het enige wat ik hoef te doen is het platte vlakje aan de motorzijde wat langer maken:
IMG_20120320_193246.jpg

De as steekt aan de onderkant een beetje uit, maar dat inkorten zou het alleen maar lelijker maken. Om te laten zien dat dit niet de originele Align meer is, even mijn signatuur erop. 125 staat voor de draaddikte (1.25) en 510 is rpm/V, het specifieke toerental:
IMG_20120320_204255.jpg

Daar staat hij dan:
-Nieuwe lagers
-Nieuwe as
-Verschakeld in YY
-Goede koeling
-Meer dan 2x de originele koperdoorsnede
-433gram
IMG_20120320_204319.jpg

Laatst bewerkt:
Wauw..

Wauw.......

Je signatuur maakt t helemaal af.. die zal best wel opvallen denk ik zo...! hehehe
Heel mooi werk, had ook niet anders verwacht. Top!

Dit vind ik een bijzonder interessant draadje maar ik vraag me toch iets af.
Door bestaande motoren over te wikkelen gaan de prestaties van die motoren met soms grote sprongen vooruit. Dat is heel fijn maar hebben de ontwerpers van de oorspronkelijke motoren dan zulke grote "fouten" gemaakt? Ik bedoel, zijn de motoren zo ver overgedimensioneerd dat veel sterkere magneetvelden ook nog verwerkt kunnen worden? De nieuwe, gewijzigde, wikkelingen kunnen meer stroom verwerken waardoor het koppel van de motor hoger wordt. Dat kan alleen maar wanneer het magneetveld sterker wordt.
Ik begrijp dat de originele magneten gebruikt worden dus zal het magneetveld van de spoelen sterker moeten worden. Dat gebeurt dus ook door die grotere stroom erdoor. Dat magneetveld moet wel geleid worden door het blikpakket van de motor. Hoe sterk het veld is dat door dat blikpakket geleid kan worden hangt af van het gebruikte metaal en de fysieke afmetingen van dat blikpakket. Daar verander jij als overwikkelaar niets aan.
Als zo'n herwikkelde motor zoveel sterker is betekend dat het blikpakket dus meer magneetveld kan geleiden dan de originele fabrikant gebruikt heeft. Dat betekend dus dat die motor onnodig groot en zwaar was. Prima voor de overwikkelaar maar niet voor de ontwerpers.
Een motor van een topmerk en ontwerper zal denk ik niet zo veel verbetering opleveren als jij hem gaat overwikkelen. Het resultaat zou zelfs slechter kunnen uitvallen. Natuurlijk kan je de eigenschappen van de motor veranderen door hem anders te wikkelen. Maar of deze verandering ook verbetering betekend valt dus te betwijfelen.
Ondanks dat vind ik het prachtig dat er dus veel meer in een "gewone" motor blijkt te zitten dan eruit wordt gehaald. Zo zou je dus zelf een motor kunnen "maken" die optimaal geschikt is voor jou speciale toepassing. Helaas is het wel een probeer en mis manier maar je kan er wel een heel goede motor kunnen verkrijgen.
Is voor mij ook interessant, ik heb nog een kleine heli uit het begin tijdperk van de elektro aandrijving. De (borstel) motor die daar in zit is een race auto type omdat er toen niets beters te krijgen was. Vliegen deed hij maar net aan, het was zeer lastig om hem uit het grondeffect te krijgen. De motor was gewoon niet sterk genoeg. Als ik er ooit de tijd voor vrij kan (en wil ;)) maken lijkt me dit een leuk test project om daar een geschikte motor voor te "maken".
Het "kriebelt" al wel.
icon12.gif

Back