Scorpion HK3026, HK4225, HK4020, HK4025, HK4035 buitenloper wikkelen

Kv x N = constant (N is aantal wikkelingen)
Hier zie je dat bij stijgend aantal wikkelingen Kv zal zakken.

dus ook
Kv_new x N_new = Kv_old x N_old

Je weet ook de gewenste nieuwe Kv_new, Doe een quick'n dirty wikkeling van 10 wikkelingen (N_old =10). Bepaal Kv_old. Met die drie getallen kun je het aantal benodigde wikkelingen N_new nu berekenen
N_new = N_old X Kv_old / Kv_new

Kv is niet afhankelijk van draaddikte en ook niet van het aantal parallel/gelijktijdig gewikkelde draden/draadjes. Draaddikte beïnvloedt wel toerental-afname bij belasting.
Kv is wel afhankelijk van:

  • aantal wikkelingen
  • wikkeldiagram
  • verschakeling van de fases: ster, driehoek, DD, YY, ...
  • aantal stator- en aantal magneetpolen
  • stator- en rotor-geometrie
  • stator- en rotor-ijzer soort en dikte
  • magneetsterkte
  • luchtspleet tussen stator en magneten
  • luchtspleet tussen magneten onderling
  • magneetgemetrie
  • magneetplaatsing (skewing)
  • ...

 
Even een vraagje

Ik heb hier een hacker a30 14l in mijn angel zitten, deze motor die presteerd goed alleen heeft hij gewoon net iets te weinig power voor het uit een hooven trekken.
Ook word de motor na de vlucht zo warm dat je hem eigenlijk niet langer als 5sec. Kan aanraken.

De motor mag maximaal 500watt in 15sec. Hebben

Ik vlieg hem nu op een 3s2500 25c van hyperion maar heb ook nog een pakket van 6s 2600 35c van hyperion liggen waar ik hem liever op zou vliegen.

Is het mogelijk om dit type 14 Pools motor van de 800kv naar ong. 450-500kv te wikkelen? Waarbij hij gebruikt kan worden op 6s op een 14" prop?

Ik zal binnenkort wel even het model op de weegschaal doen met deze accu om te meten hoe veel thrust er nodig is en wat rekenen met de scorpion calc.

Denken jullie dat dit mogelijk is bij deze toepassing?

Groeten Robert
 
Laatst bewerkt:
Als je de gegevens van je vliegtuig in een calculator stopt dan wordt meteen duidelijk wat er aangepast moet worden.
http://www.ecalc.ch/motorcalc_e.htm
Het gaat dus over deze motor?
http://www.espritmodel.com/hacker-a30-14l-motor-v2.aspx

Als je de motor nog vast kunt houden kan het nog net maar hij heeft het duidelijk moeilijk en een zwaardere motor zou een verbetering zijn.

Wat de motor in jouw situatie aan vermogen levert is nog niet bekend.
Het gewicht van de motor t.o.v. het vliegklare gewicht geeft wel een indicatie over prestaties van de motor.


Ja dat kan.
Op de zelfde manier wikkelen met 800/450=1.77X zo veel of 800/500=1.6X zo veel wikkelingen.
Omdat de motor aan de lichte kant kan zijn is het misschien beter een wat grotere motor aan te schaffen met een passende kv waarde.
Vuistregel is dat de motor tenminste ongeveer 10% van het vliegklare gewicht moet wegen voor de door jouw vereiste prestaties.;)
 
Laatst bewerkt:
Scorpion HKIII 4025-YY 4+3 1.8mm

Hierbij de nieuwe HKIII 4025, herwikkeld.
Originele wikkeling was 6.5turns met 27strands van 0.29mm draad.
Dat geeft 11.6mm^2 koperoppervlak.
Gemeten n spec was 1086rpm/V.

Mijn uitvoering heeft 4+3turns met 1.8mm draad.
Dat geeft 17,8mm^2 koperoppervlak, een toename van 53% en nog lekker luchtig.

Voorkant:
DSC03210_zps2602021f.jpg


Achterkant:
DSC03211_zpsccd9a5be.jpg


Vergoten:
DSC03214_zps2cfebe37.jpg


Verschakeling:
DSC03212_zpsd76703fc.jpg


n spec: 1134rpm/V.
Gewicht zonder connectors: 376gr
 
Als je de gegevens van je vliegtuig in een calculator stopt dan wordt meteen duidelijk wat er aangepast moet worden.
eCalc: propCalc - Propeller eMotor Calculator** (c) by Markus Mller

Als je de motor nog vast kunt houden kan het nog net maar hij heeft het duidelijk moeilijk en een zwaardere motor zou een verbetering zijn.

Wat de motor in jouw situatie aan vermogen levert is nog niet bekend.


Ja dat kan.
Op de zelfde manier wikkelen met 800/450=1.77X zo veel of 800/500=1.6X zo veel wikkelingen.
Omdat de motor aan de lichte kant kan zijn is het misschien beter een wat grotere motor aan te schaffen met een passende kv waarde.
Vuistregel is dat de motor tenminste ongeveer 10% van het vliegklare gewicht moet wegen voor de door jouw vereiste prestaties.;)

Die 10% is juist het leuke de kist weegt 1.4kg vliegklaar en de motor 143gr
Door hacker is nu de a30v3 serie die een verbeterde koelfan heeft dus als die uitkomt dan schroef ik er zeker even een nieuwe fan op :-)

Nieuwe motor is heel leuk maar ik vind een motor van 93euro een beetje jammer om op de kast te laten liggen vandaar dat ik hem liever wil laten herwinden.
 
Laatst bewerkt:
Pyro 800: 9+6 YY 1.32mm Kv 375rpm/V

Weer een Pyro 800, ditmaal de 800-40.
Originele wikkeling:
Bij deze heb ik 405Kv gemeten waar 400 is gespecificeerd, heel netjes.
De magneten waren ook fatsoenlijk verlijmd: duidelijk zichtbare sporen van lijm waar ik bij de eerdere motoren helemaal niks kon vinden.
De stator had geen schade maar het draad van de stock wikkeling was op 1 punt zo goed als half doorgeknipt door iets...

Vergeleken met de vorige P800 die ik heb gedaan, valt iets op:
Ondanks dat bij de nieuwe versie de motordraden 3cm korter zijn en de wikkeling nu wat minder extra koper bevat (56% vs 76% meer), is de nieuwe motor toch zwaarder: 524gr. De 76% versie was "maar" 495gr...
Ook de Kv valt lager uit dan wanneer ik deze wikkeling met de vorige motor had gedaan. Dat duidt op een betere kwaliteit van de motor. In elk geval is iets in het magneetcircuit beter geworden.

Dit is de nieuwe wikkeling, 15turns in 9+6 YY met 1.32mm draad. Kv is 375rpm/V:
DSC03232_zps6b0eec8f.jpg


DSC03235_zps49686a47.jpg


DSC03236_zpsa2139ed0.jpg
 
HK-5035 7+5-YY 1.7mm 400Kv

Wederom een HK-5035 met 1.7mm draad. Ditmaal in 7+5 in plaats van 6+6. Kv is opgehoogd van 383 naar 400rpm/V.
Net als de vorige is deze met name bedoeld voor betere koeling met daarbij wat extra power.
Het motorgewicht ging van 686gr naar 712gr.

DSC03275_zpsd345b45b.jpg


DSC03276_zps75ead384.jpg


DSC03277_zps71295133.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bert, wat doet een 7+5 meer dan een 6+6 wikkeling? Of is dat puur voor de looks?

Het doet precies hetzelfde. Je kunt in het extreme geval ook 12+0 wikkelen zoals ik met de motor van WimH heb gedaan (was 14+0).
In geval van de 5035 was 7+5 wat praktischer omdat ik niet met losse draadstukjes hoefde te werken.
Het heeft dus niks met looks te maken.

Bert
 
Laatst bewerkt:
Ben namelijk al n tijdje zelf aan t wikkelen, met verschillende motoren, en wat ik zelf gebruik is n HK motor met 6+6 winding (1.35mm draad).. maar vroeg me af wat t verschil is..
 
Stond tijdje geleden foto op facebook.. toen er nog 1.2mm draad opzat.

Ben er ook nog niet echt ''goed'' in, maar ik krijg t er omheen en werkend en t vliegt als een tiet...:worship:
 
HK-4525 5+7-YY 1.5mm 495Kv

Weer een HK-4525.

5+7 wikkelingen (12turns) in 1.5mm. n spec: 495rpm/V.
Dit is dezelfde wikkeling als in post #39, maar nu met 1.5 i.p.v. 1.4mm draad
Ter vergelijking:
12 turns 1.4mm: 18.4mm^2 koperoppervlak.
12 turns 1.5mm: 21.2mm^2 koperoppervlak. Weerstand: 9.3mOhm gemeten voor YY.

Het servokabeltje is voor de IISI-RC telemetrie temp sensor, de (gestripte) sensor is op de wikkeling gelijmd.
DSC03492-small_zps31da8fa0.jpg


Beide motoren zijn voor Laurens en gaan in Raptor G4 E720's, we kijken ernaar uit ze te vergelijken.

DSC03500_zpsc9540e05.jpg


DSC03501_zps660bb470.jpg
 
Laatst bewerkt:
HK-5035YY 6+5 1.8mm 433Kv

Wederom een HK-5035.

Before:
Kv: 382rpm/V (YGE 18deg)
Io: 1,75A @12.5V
R: 13mOhm
Verschakeling: Delta
Multistrand: 24x0.33mm
Koperoppervlak: 23.6mm^2
Gewicht: 688gr (waarvan 123gr koper +isolatie: 18% van motorgewicht)

DSC03503_zps0d18996f.jpg


Ik heb ook de generatorspanning gemeten over 2 fases:
HK-5035Stock_zpsbb29fb9e.jpg


After:
Kv: 433rpm/V (YGE 18deg)
Io: 2A @12.5V
R: 7.5mOhm
Verschakeling: YY
Monodraad: 1.8mm
Koperoppervlak: 28mm^2 (+18.5%)
Gewicht: 728gr (waarvan 163gr koper +isolatie: 22% van motorgewicht)

DSC03511_zpsae84c666.jpg


DSC03512_zpsc1202cc3.jpg


DSC03513_zps8580ee79.jpg


Wederom generatorspanning over 2 fases:
HK-5035_65_18_total_zpsd4181b80.jpg


Vooral de golfvorm van de spanning is ronduit opmerkelijk. De sinus ziet er werkelijk prachtig uit en ik vermoed dat het wordt veroorzaakt door de ster-verschakeling gecombineerd met zeer gelijkmatige wikkeling. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit ook voor de regelaar voordelen biedt. Als iemand hier meer over kan zeggen dan hoor ik dat graag!
 
Pyro750 5+4D 1.4mm 516Kv

Heb de Pyro 750-45 (450Kv) versie binnengekregen:

Pyro750_zpsb55c495d.png


Before:
Gemeten: 460rpm/V (YGE 18deg)
Stator: 44mm diameter, 25mm lengte
Weerstand: 21mOhm
No load stroom: 2.35A (@12.4V)
Massa: 446gr (zonder connectors)
Magneetbreedte: 9mm --> ~77% bedekking

De stock wikkeling is gedaan met 1,06mm 5+5, delta. (geen schade door wikkelmachine ditmaal):
DSC03521_zps3496ae02.jpg


Deze wikkeling heeft 8,8mm^2 koperoppervlak, wat zelfs minder is dan de Pyro 700 (9-10mm^2) en vergelijkbaar met de Align 700/750mx...

De passing van de as in de lagers is strak: het kost wat moeite om de rotor te plaatsen.
De magneten zijn goed verlijmd en de rotoropening heeft een versteviging, waarschijnlijk gedaan om ongewenste resonanties tegen te gaan. De luchtspleet tussen stator en magneten is 0,4mm.
Pyro750450KvStock_zpsa768f384.jpg


De Pyro 750 is in het ontwerp geoptimaliseerd voor Delta verschakeling, wat betekent dat er eigenlijk geen voordeel meer bestaat om deze in YY te wikkelen, behalve dat de draaddikte met YY wellicht beter past.
En het klopt wat ze zeggen: de Pyro750 geeft hetzelfde EMF plaatje met zijn delta wikkeling als Scorpions met YY wikkeling:
DSC03519_zps5130fb5c.jpg


Ik heb ook de delta lus van de wikkeling geopend en aan de scope gehangen: in tegenstelling tot delta gewonden Scorpions is hier praktisch geen spanning te vinden: een goede indicatie dat er geen stromen in de delta lus rondlopen die het EMF plaatje verstoren en de efficiëntie naar beneden halen.

Ik heb de motor in mijn X7 ingebouwd en 9 vluchten gemaakt met de standaard wikkeling en het werkt probleemloos met de YGE 160HV en Vbar governor. Duidelijk minder krachtig dan mijn HK-4530, maar dat was natuurlijk wel te verwachten.
Hij loopt mooi koel, de ventilator doet zijn werk ook erg goed, dat was op de werkbank al te merken.

DSC03533_zps731ee8f7.jpg


Hier de gevlogen setup:
X7 with Vbar governor.
Pitch: 13.5deg
Max rpm @2050rpm
11t pinion (main gear is 100)
Lipo's: Gens Ace 5300mAh 25/30C 12s
Esc: YGE 160HV

Hier de laatste 3 logs. Typisch 5kW max.

2013-04-06X7P750-45stockflight9_zps224dae28.png


2013-04-06X7P750-45stockflight8_zps519e7c9c.png


2013-04-06X7P750-45stockflight7_zps63b3dfb3.png


After:
Kv: 516rpm/V (YGE 18deg)
R: 10,6mOhm
Verschakeling: Delta
Monodraad: 1.4mm
Koperoppervlak: 13,85mm^2 (+57%)
Massa: 463gr (zonder connectors)









Ook dit weer in de X7 gevlogen (8 vluchten), wederom 3 logs met dezelfde vliegstijl als de stockmotor.
Nu met 10t pinion i.p.v. 11t.
Maximum pieken nu duidelijk een stukje hoger (6,5-7kW) en de heli voelt absoluut krachtiger.
Ook nu geen probleem met de YGE 160HV en Vbar governor. Bail-out werkt ook nog prima.
De motortemperatuur is ongeveer hetzelfde als de stock wikkeling.
1950rpm wordt heel goed geregeld (zie laatste log). Met 2050rpm is het minder goed, zeer waarschijnlijk raakt het pwm signaal hier regelmatig de 100%, zodat er te weinig lucht is om na te regelen.







De motor trekt nu ongeveer dezelfde stroompieken uit de accu als mijn HK-4530 (interne weerstand is nagenoeg gelijk), en hij is zeker krachtig te noemen.
Maar de 4530 is gewoon nog krachtiger dan de Pyro. Dat is niet zo gek gezien het grote verschil in statorgrootte.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top