Scratch Build Katana X-Lite (vliegklaar, en gevlogen)

Het ging mij er meer om of ik de setup kon gebruiken die ik hier heb liggen alleen die kan niet meer dan 45A aan dus dat word 'm dan niet op meer dan 4s. Jammer dan ga ik de 10cc er gewoon voorhangen.

Laatst bewerkt:
Kleine update de ailerons heb ik zover klaar voor de afwerking en vleugels afgemaakt met 2mm balsa, het hoogte roer en richtings roer klaargemaakt voor de afwerking.
Ik moet nu nog de hoekverstevingen in het motorspant aanbrengen en dan de boel in de epoxy zetten, bodem vd tankplaats erin lijmen en dan ga ik langzaam beginnen met de setup en folie.

Ailerons:
DSC_3863.jpg

Hoogte en Richting roer:
DSC_3853.jpg

DSC_3856.jpg

DSC_3859.jpg

Ik ga rustig aan door met bouwen ben nu met de cowl bezig en dat begint er al aardig op te lijken, er moet nog behoorlijk in geslepen en geboord worden maar het begin is er. Nu zitten er alleen gaten in voor de prop menemer en 1 voor koeling maar ik ga hier eerst nog een malletje van trekken voordat ik er meer gaten in maak, de oude mal is helaas tijdens het verwerken opgelost!!!

Fototje:

DSC_4081.jpg

Vandaag landingsgestel gepast, ruimte voor scharnieren vleugel en ailerons gemaakt, staartwiel spring gemaakt, cockpit sluiting en de boel even gepast:

DSC_4086.jpg

DSC_4088.jpg

DSC_4082.jpg

DSC_4083.jpg

DSC_4085.jpg

Katana

Wiert,

je gaat als een speer man.
Ziet er goed uit
groet
Peter

Als je nog at doorwerkt vliegt hij volgende week al. Echt een dikke duim :thumbsup: voor je eerst houtbouw.

Waar zijn die tekeningen te vinden ? :yes:

Jammer genoeg word dat 'm niet me folie zweeft ergens tussen Fryslân en HongKong in :), moet nog een paar dingetjes doen voordat ik met de folie kan beginnen morgen ga ik aan de servo's beginnen, en de boel een beetje indelen tank voorbereiding treffen accu bakje maken etc.. wat me nu al op viel is dat ie behoorlijk naar achter hangt zonder de setup erin dus alles gaat zover mogelijk naar voren geplaatst worden.

Ik heb een tekening terug geschaald naar 56" het origineel is 78" die wil ik later eens vergroten naar 90" of 100" en dan in die grote nog 1 bouwen.

pb me maar ff stuur ik je de 56" en de 78".

Na de crash van de cap driftig verder gegaan met de katana en voila hij is klaar:

full

Vorige week dinsdag kwam de folie binnen uit HK en daar ben ik woensdag en donderdag mee bezig geweest. Vrijdag de rc ingebouwd en de diverse delen nog ingesmeerd met epoxy. Zaterdag heb ik de motor ervoor gehangen een 10cc O.S. Max. Vandaag de laatste hand aan de striping gelegd, en nu hopen op wat rustiger weer om 'm in te vliegen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er idd goed uit. snel beginnen aan de extra van 2,8 meter spanwijdte nu :-)

Cor

Dat word me winter project ik ga 'm net als jou wel wat kleiner maken zal rond de 2.3m uit gaan komen zit alleen nog te bedenken hoe ik de vleugels voor elkaar ga krijgen heb geen ervaring met indekken van schuimvleugels...

En jawel hij vliegt.... een ervaren clubgenoot heeft 'm samen met mij afgesteld 1 ding is nog niet helemaal goed maar daar ga ik mee aan de slag. Als ik full up trek +- 15mm uitslag snapt ie naar rechts eruit waarschijnlijk is me neuslijst te stomp afgewerkt?!?! Zwaarte punt was redelijk goed was nu iets neuslastig.

Rechtuit vliegt ie lekker en hij rolt met een uitslag van + 13mm en -13mm behoorlijk snel wel hoef je 'm nagenoeg niet te corrigeren wat hoogte betreft. En landen doet ie als een trainer vind ik. Wat kon dat langzaam zeg daar stond ik echt even van te kijken eerst eens een landings parcourtje gevlogen om aan de tipstall te wennen bij lage snelheid nou dat deed ie bijna niet, daarna netjes binnen gevlogen. Helaas geen filmpje had de cam wel mee maar niet meer aan gedacht (gezonde spanning) :lol:

Vrijdag de Katana weer gevlogen na de aanpassingen aan de vleugel, hij vliegt nu stukken beter het uit snappen bij full up in een looping doet ie nog wel maar lang zo erg niet meer als eerst.

Omdat er nagenoeg geen wind stond was et wel prettig vliegen alleen tijdens de landing zette ik 'm veel te hard neer nadat de motor uitging hierdoor het landingsgestel er onderuit.... Eigen schuld de vlucht daarvoor ging de motor ook al uit en ik had niet gezocht naar de oorzaak, oorzaak was een scheur in de slang van de uitlaat naar de tank. Hij is alweer gerepareerd en zal deze week weleens weer het luchtruim in gaan.

Leuk vliegtuig Wiert!

Volgens mij heb ik hem al eens op ons vliegveld zien vliegen.

Waar heb je de tekening eigenlijk vandaan gehaald?
Zoek ook nog zoiets.

als je deze blauwe bedoelt in Roden daar heb ik nog wel tekeningen van, via rcnarekz.cz maar je kunt me ook een pb doen met je e-mail dan mail ik ze ff.

Als je die grote gele bedoelt in drachten daar heb ik geen tekening van.

Laatst bewerkt:
Ja leuk.
Heb ook even gegoogled en de tekeningen staan dus hier:
...::RC.NAREKS.CZ::...
Staat ook de tekening van de Ampmaster, het rode ding waar ik mee vlieg.
Dat is dan wel weer leuk.
Maar ook nog een paar andere leuke tekeningen.

Leuk bouwverslag :) ben voor mezelf net begonnen met de bouw van een Cap 231 in ongeveer dezelfde maat :yes: Wat is bij jou het vliegklare gewicht geworden? en wat voor servo's gebruik je?

Back