scratch build monohull "zipper"

En toch zie ik schroeven in de bovenkant van die houten klosjes zitten.
Staat blijkbaar ook niet op de spanten afgetekend maar ik mis hier een binnenkiel, aan de bovenkant van ieder spant een uitsparing om hier een lat in te plaatsen van zeg 1 cm breed en 3 mm dik. Dit voor extra stevigheid.

Laatst bewerkt:
haha ja die schroeven had ik eerst via de bovenkant gedaan ze zitten nu aan de onderkant. is dat trouwens per-se nodig dat extra latje? heb ik eigenlijk nog nergens gezien.

Zo bouw ik mijn spantenraam op, zo kan er niets verschuiven ;)

BOUWPL01.jpg

BOUWPL02.jpg

BOUWPL03.jpg

BOUWPL04.jpg

BOUWPL05.jpg

BOUWPL06.jpg

Persé nodig. Volgens dit ontwerp niet maar....dadelijk heb je een romp van balsa, weefsel en epoxy. Alles bij elkaar 3 mm dik.
Straks hangt er aan deze romp een kiel van 35 cm lengte met daaronder een gewicht van 2 - 2.5 kilo. Je kunt je dan voorstellen als je de romp schuin gaat houden hoeveel kracht er op de romp en kielkast komt te staan. Persé nodig wellicht niet maar verstandig om te doen.
Tijdens je vakantie ook maar eens denken hoe je de kiel gaat bevestigen. In die bladzijdes met tips die ik je "gegeven" hebt staan meerdere opties. Ik gebruik meestal een kielkast zoals ook beschreven staat door dazzler.

Pendelaar

tijdens het slechte weer hier, toch maar even weer op het forum.
ik heb even een vraag over het beplanken van de romp. als ik ze spanten afplak hoe zorg ik er dan voor dat de latjes blijven zitten op de spanten. moet ik ze gewoon vastplakken op de schilderstape?

groeten frank.

Als je je latjes vooraan je boeg en achteraan je spiegel vastzet blijven ze gemakkelijk tegen je spanten. de latjes ook onderling verlijmen, maar zeker niet op je tape. Bij een sterke kromming van je latjes kan je ook ter hoogte van iedere spant met een elastiek of touwtje je latjes tegen je spant drukken .

Als je je latjes vooraan je boeg en achteraan je spiegel vastzet blijven ze gemakkelijk tegen je spanten. de latjes ook onderling verlijmen, maar zeker niet op je tape. Bij een sterke kromming van je latjes kan je ook ter hoogte van iedere spant met een elastiek of touwtje je latjes tegen je spant drukken .

oke bedankt, dus alleen de latjes onderling lijmen en klemmen aan de twee spanten.

groeten

Zoals reeds beschreven de laatjes vastlijmen op de boeg en langs de spanten laten lopen tot voorbij de spiegel (laatste spant). Meestal is het laatste spant niet de spiegel, die breng je later aan. Staat ook beschreven in de link die ik je gegeven heb.
Latjes onderling verlijmen, op meerdere plaatsen over de lengterichting. Niet aan de afgeplakte spanten bevestigen. Ik gebruik spelden om de latjes op zijn plaats te houden. Op de hoogte van een spant een speld door het latje en dan in een spant.

Duidelijk ? Niet duidelijk....je weet ons te vinden.

Pendelaar

Ben weer een stukje verder, heb vandaag mijn balsa binnen gekregen. Ik heb latjes gesneden van 0.8mm van 3mm plankjes. Heb er inmiddels een paar op gelijmd.

Het voorste en achterste spant laat ik zitten, later ga ik er een aantal terug plaatsen maar dan spanten van 4mm triplex. O.A. voor de bouw van de kielkast en nog twee spanten voor extra versteviging.

8mm waarschijnlijk..? De opstelling ziet er mooi uit. Je zou om het bouwproces te kunnen versnellen ervoor kunnen kiezen secondenlijm te gebruiken. Mittelflüssig werkt prima voor balsa.

Bedankt maar secondenlijm is niet echt nodig, ik zet alles vast met spelden en elastiekjes. Zo kan ik de latjes in een keer vast maken.

vandaag de romp grofweg klaar gekregen, moet nog verder met schuren en plamuren. het is volgens mij goed gelukt.

reacties welkom!:D

Ziet er mooi uit! Gebruik je een schuurblok? Gebruik bij voorkeur een schuurlat, eentje met ten minste een lengte van 3 à 4 spanten incl tussenruimte en de nodige flexibiliteit. Dat voorkomt dat je, eventjes overdreven, van spant tot spant gaat schuren en de verkeerde rondingen creëert.

Laatst bewerkt:
Dat gaat vlot, gebruik zelf om strokend te schuren een strook schuurpapier opgespannen op een gebogen plank, strook triplex van 400 X 80 X 4 mm, schuurpapier vastzetten terwijl de plank doorgebogen is dan blijft het schuurpapier op spanning.

hallo allemaal,

ik ben er weer van mijn vakantie, ik heb intussen mijn epoxy en glasweefsel al binnen gekregen. ik ben op het moment bezig om alles glad te plamuren en schuren.

foto's binnenkort.

groeten.

Dat ziet er goed uit, wachten met je romp los te maken tot de epoxy hard genoeg is. Je kan dat gemakkelijk voelen aan het stukje matje dat over de spiegel steekt, dat moet onmiddelijk terugveren als je het indrukt, mag niet plastiekachtig aanvoelen :teacher: :)

Back