scratch build monohull "zipper"

Oke, bedankt. Ik heb al een keer eerder gewerkt met epoxy dus ik weet ongeveer hoe het werkt. Maar altijd handig als er meer ervaren bouwers "meehelpen".

Vandaag weer verder kunnen werken aan de boot. Ik heb de romp nu los en de kielkast tussen twee spanten gemaakt.

ik ga de kiel zo maken dat die ook demontabel is.

ik moet alles nog vastlijmen en waterdicht maken.

Kielkast tussen 2 spanten dat is de goede methode daar komen alle krachten samen. Staat je mast boven op het dek, of heb je een steekmast die op de bodem steunt ?

Om de mast zat ik nog te twijfelen. Ik zat eerst te denken aan een montage zoals dit:

Maar ik twijfel nog een beetje, wat is volgens jullie het best?

Mast door het dek tot op de kiel ( steekmast ) is het beste, dan kan je een dunnere en lichtere mast gebruiken, komt de zeileigenschappen ten goede. Sommige varen zelf zonder wanten, gewoon een carbon buis, moet dan onderaan ( ter hoogte van het dek ) wel dikker zijn. Bekijk de bouwverslagen eens van 1 m classe en de MM .

hallo allemaal,

Ik ben op het moment bezig met de mast, ik wil eerst proberen de mast te maken met een oude vishengel. deze is onderaan 15mm en in de top ongeveer 5mm. Volgens de bouwtekeningen is het grootzeil 134cm hoog. kan dit kloppen met de afmetingen van de boot?(96cm lang)

foto's volgen.

groeten

Is dat een carbon vishengel? leg deze eens op de weegschaal dan weten we of hij niet te zwaar is . Zo een tapse mast kan je zonder wanten gebruiken.
136 cm dat kan kloppen voor lichtweer tuig, hoeveel ballast ga je plaatsen? zal wel op het plan staan. Kan je ook zelf bepalen, leg je romp in het water en ballast toevoegen tot ze op de juiste wl ligt, van dat gewicht trek je tuig en rc + batterij af de rest is je ballast :)

hoi bossie

mooi zeilscheepje word dat :)

even over de mast, ik heb zelf de orcoII gebouwd uit de zelfde reeks plannen
(zie ook het plaatje onder mijn naam)
als mast heb ik ook eerst zo'n stuk hengel gebruikt, maar deze
later vervangen door rond 10mm carbon buis deze is in lengtes van 1,5 mtr
te koop (quartel/vliegerwinkel etc. )

voordeel is dat deze over de hele lengte het zelfde buigt, (een vishengel
buigt alleen in de top), dus dan is de ronding van je voorlijk beter te
regelen door de achterstag spanning, en als je de mast doorlopend hebt,
dan ga je die 14 cm extra ook nodig hebben in de mastkoker(die je prima
kunt maken van een stuk van die vishengel, er zit een stuk in dat precies
past aan de onderzijde en van boven mooi wat speling heeft om je tuig
wat te kunnen stellen)

groeten johan

96 cm lang ??????
Volgens plan is een US 1meter toch echt 1 meter lang.
Geen vishengel gebruiken, zoals reeds aangegeven buigt alleen in de top.

Pendelaar

bedankt,

ik was ook van plan om later, als het nodig is een carbon mast te gaan kopen. Het is wel een carbon hengel met een gewicht van 57gram, maar er moet nog ongeveer 15cm van af gehaald worden. De lengte van de boot is 96cm omdat ik de neus 4cm korter heb gelaten. in de plannen stond dat de neus 10cm werd maar ik heb hem 6cm gemaakt.
balast moet ik nog even uitzoeken.

zo ziet de mast er uit, alleen nog even zwart maken.

als je de hengel hebt, kun je die natuurlijk prima gebruiken,
hou dan wel rekening met de extra buiging van de mast-top,
(achterstag niet te strak zetten).

zo,n carbonbuis zit ongeveer op 15 euro in de winkel, natuurlijk
goedkoper via het web, maar let dan wel op de extra verzendkosten.

ik zou wachten met het inkorten van de mast tot de zeilen klaar zijn,
het verlengen van een te korte mast is lastiger.....

op de foto staat de mast iets te ver naar achter, ik zal vanavond mijn
mast en kielpositie wel even opmeten...

succes met verder bouwen

zonet even opgemeten

het hart van de mast staat op 44 cm van de boeg, en de voorlijst van de
kiel begint op 45 cm van de boeg. dit is bij een waterlijn lengte van 100 cm .
( ik had de boeg van de orco 2 aangepast naar een 90’ boeg in plaats
van de regenboogvorm) dus voor jouw bootlengte even aanpassen .

ik heb wel een behoorlijk lange giek van 40 cm op deze boot, dus als je
voor een "high aspect ratio" tuig gaat, kun je mischien een cm of 2 extra
naar achter met je mast .

groeten johan

oke, dankjewel.
Ik ben bezig geweest met de mast montage, heb hem iets naar voren geplaatst. ik heb het zo gemaakt dat ik de mast gemakkelijk kan demonteren en kan stellen.(foto's komen nog) Binnenkort ga ik de zeilen eerst van papier maken, dan zeil spullen kopen en de echte zeilen maken.

groeten

Ik ben weer een stukje verder, ik heb nu de mast op zijn plek, de kiel ben ik aan begonnen en het roer heeft zijn vorm. Nu alle epoxy even drogen en dan weer verder met het monteren van de kiel en roer.

http://imageshack.us/photo/my-images/856/1003747y.jpg/

kiel van balsa, 6mm draadstaaf en glasvezelband. later nog een laagje glasvezel en beetje plamuren.

roer nog voorzien van een laagje glasvezel. de 3mm draadstaaf vast gezet met epoxy en stukjes glasvezelband.

groeten frank

hallo allemaal,

ik ben deze week weer een stukje verder gekomen. ik heb de roer gemonteer, de bulb gemaakt en het giekbeslag gemaakt. ik ben nog met het dek bezig en servo's inbouwen. binnenkort ga ik zeil spullen bestellen en dan de zeilen maken.

foto's z.s.m.

groeten frank

Het ziet er heel goed uit hoor!

Ik zou alleen je loodbulb en je kiel wat meer naar voren zetten wat meer onder de mast dan wat het nu is.

Ook zou ik je roer en je kiel opper vlak wat groter maken.

Voor de rest keep going up the good work!:)

bedankt.

Over het verplaatsen van de bulb ben ik het met je eens, alleen zit alles al vast gelijmd dus gaat dat een beetje moeilijk. Maar het roer oppervlak is volgens mij wel groot genoeg, maar dat zie ik later wel.

groeten

Back