scratch build monohull "zipper"

hallo,

Ik ben binnenkort van plan om de zeilen te gaan maken maar kan je de zeilen uit één stuk snijden? Of moet dat per-se in 3-4 stukken. Als de zeilen wel uit één stuk kunnen worden gesneden is het dan nodig om een mal te gebruiken.

groeten.

Je kan zeilen uit 1 stuk maken, maar een goede tekening of mal heb je wel nodig zodat je lijken met de juiste bolling worden gesneden.
Als dit je eerste zeil is zou ik het zeker zo doen.
De bolling in zeil snijden met afzonderlijke stroken dat gaat om tienden van een mm bij modelbouw, deze kan je met een speciaal gereedschap tekenen.
In mijn topic recyclage plug staat een prog. + uitleg hoe je dit maakt.
Succes

oke, bedankt. Ik ga binnenkort een poging doen

Op het moment ben ik bezig met het maken van de dek en de romp mooi glad te maken om het later een mooi kleurtje te kunnen geven. Eerst de romp een egale kleur gegeven met wat primer, de lelijke plekje wat opgevult met plamuur.

Het onderwaterschip wordt wit, het gedeelte boven het water wordt blauw, het dek wit en de kiel en roer oranje.(dit ontwerp gestolen van de vo70)

Ik ben ook even bezig geweest met het maken van een stappen plan voor het maken van de zeilen. Hier een poging:
1. tekening schaal 1:1 op een groot stuk papier met een marge van ongeveer 10cm aan alle zijden.
2. over tekenen van de tekening op het zeilpapier.
3. met een lat de benodigde bolling maken en hiermee de zeilen afbranden d.m.v. een soldeerbout
4. wanneer de vorm van het zeil klaar is, het voorlijk en onderlijk 6mm van dubbelvouwen en plakken met extra sterk dubbelzijdig tape.(bij de fok het achterlijk ook dubbelvouwen met daardoor een lange touw of staaldraadje)
5. in de hoeken kleine stukjes spinakkertape plakken om het scheuren bij de ringetjes te voorkomen.
6. ringetjes er in knijpen.

Als ik iets ben vergeten of verkeerd heb geplant dan hoor ik het graag.
groeten frank

Laatst bewerkt:
Achterlijk van de fok niet omzomen, probeer daar de zelfkant van je weefsel voor te gebruiken anders gewoon afbranden.
Denk er ook aan dat je doek haaks op het achterlijk komt , je voorlijk daar kan je wel een zoom inleggen daar haal je dan je kabeltje van de voorstag door.
Voor het grootzeil een touwtje kiezen dat in de zeilgroef van de mast past als je een mast met zeilgroef hebt natuurlijk,
Lees mijn topic eens even, dat is wel een set zeilen met banen mijn achterlijken zijn hier niet omgezoomd recyclage-plug-2

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Frank,

Om de juiste bolling te krijgen en het toch eenvoudig te houden heb ik het als volgt aangepakt (helaas heb ik geen foto's meer, dus doe mijn best het zo duidelijk mogelijk uit te leggen):

- op een lange rechte tafel heb ik een rechte balk gelegd en
- vervolgens daaroverheen een 5mm spaanplaat (vastzetten met tape)

Het resultaat ziet er van de zijkant zo uit:
full

Vervolgens heb ik een rol verpakkingsplastic gekocht, maar er zijn ook betere materialen. En daar heb ik tien stroken van geknipt. De papieren zeilmal op de spaanplaat gelegd en daaroverheen baan voor baan de stroken verpakkingsplastic met 5mm overlap. Laatste stap was de banen zekeren met plakband (enkelzijdig), eerst aan de ene dan aan de andere kant en idem dito rondom.

Ik heb ontzettend veel gezeild met het zeilbootje, ook met windkracht 3 - 4 en harde rukwinden, maar de zeilen hebben het altijd gehouden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk eens op de Site van micro magic RC -segeln

Onder de Tips Bootbau segel rig Profil schablomen

Daar kan je PDF bestand downloaden 1:1 voor een zeil van de Micro
Als je een zeil heb dat groter is dan de mal naar +/- 40 cm breed maken
Zelf heb ik hem de grootte van breed 50 cm lang 60 cm
Dit om de zeil banen goed neer te kunnen leggen op de mal
Goed plakband kan je kopen bij RC zeilen ook mooi zeildoek daar te koop 23 micron
Ook plaktape voor de versterking hoeken
Ik weet niet hoe groot je zeil wordt kan je ook klijne open kopen RT sails in Duitsland
Gr tom

Kijk eens op de Site van micro magic RC -segeln

Onder de Tips Bootbau segel rig Profil schablomen

Daar kan je PDF bestand downloaden 1:1 voor een zeil van de Micro
Als je een zeil heb dat groter is dan de mal naar +/- 40 cm breed maken
Zelf heb ik hem de grootte van breed 50 cm lang 60 cm
Dit om de zeil banen goed neer te kunnen leggen op de mal
Goed plakband kan je kopen bij RC zeilen ook mooi zeildoek daar te koop 23 micron
Ook plaktape voor de versterking hoeken
Ik weet niet hoe groot je zeil wordt kan je ook klijne open kopen RT sails in Duitsland
Gr tom

oke bedankt, ik was al reeds op de hoogte van deze informatie, alleen de link van de micro magic is wel handig.

hallo,

Ik ben op het moment bezig met de tuigage. De benodigde spullen heb ik besteld bij rczeilen, zoals katrollen, lijnspanners. Ook heb ik nu het zeildoek en verdere benodigdheden voor het maken van het zeil. Ik ben alleen nog op zoek naar goed touw voor in de boot. Ik zag dat in het project van de vo70 ook touw voorbij komen maar weet iemand wat goed touw is en waar ik het weg kan halen?

groeten frank.

Ik ben weer een stuk verder met de boot, de zeilen zijn nu helemaal klaar en het dek is ook bijna af. Op het moment nog met de tuigage bezig. Eergisteren een zeilwinch bij HobbyKing besteld.

Uploaded with ImageShack.us

groeten frank.

Dat ziet er al mooi uit, komen er geen zeillatten in de achterlijk ronding van je grootzeil ?

Ja die moeten eigenlijk nog wel, maar hoe moeten deze worden gemonteerd, en van welk materiaal? Ik had al in jouw topic iets over zeillatten gelezen maar kwam er nog niet helemaal goed uit.

Zeillatten worden in een zakje geschoven dat aan het achterlijk open is .
Vastzetten doe je met een draadje door de lat en het achterlijk van het zeil.
De lengte van je zeillat moet minstens 3 X de diepte van de achterlijkronding zijn.
Je kan deze maken van glasvezel en epoxy.
Hier onder een voorbeeld met carbon weefsel, maar glasvezel werkt even goed.
Aantal lagen denk dat 2 X 160 gr of 1 X 300 gr voor jouw zeilformat voldoende is
Je maakt een plaatje een paar cm langer en breder dan het formaat van al je zeillatten samen.
Na een dag uitharden kan je met een mes en een stalen lat reepjes snijden van de gewenste breette en lengte.
Na volledig uitharden de kantjes opschuren .

LAMINEREN.jpg

Hier de makkelijke oplossing.
Knip van een kleine tie wrap het kopje af (of zo ver als dat je nodig hebt).
Plak deze tie wrap met spinaker tape (Of ander zeildoek tape als je zeil van ander materiaal is) tegen het achterlijk van je grootzeil.

Wordt al jaren gebruikt binnen de K-klasse en gebruik ik ook op mijn model.

Succes

Ja zelfs een stukje van een weggooi plastic beker werkt ,en met spinaker reparatie tape strookje vastzetten evt kan ook dubbelzijdig tape , niet temoeilijk doen t`s geen 1 : 1 model , verder gewoon ff zeilen en kijken wat het achterlijk doet dan kun je teplaatse dit verhelpen .

gr Rexonamen

Back